Amsterdam houdt vast aan anti-autobeleid ondanks bewezen inefficiëntie
Hoewel het snelheidslimiet van 30 km/u voor auto's amper resultaat oplevert, houdt het Amsterdamse stadsbestuur vast aan de maatregel. Verkeerswethouder Melanie van der Horst blijft overtuigd van het belang van de maatregel en vraagt het tijd om echt resultaat te boeken.
Sinds december geldt er een maximumsnelheid van 30 km/u voor auto's in grote delen van Amsterdam, in het kader van verkeersveiligheid. Maar ondanks de gespannen verwachtingen heeft de invoering tot op heden slechts een lichte daling (5 procent) van de gemiddelde snelheid opgeleverd.
Toch houdt verkeerswethouder Melanie van der Horst (D66) vast aan de maatregel. "Deze gedragsverandering gaat gewoon tijd vergen,” verklaart ze in het AT5-programma Park Politiek. De wethouder wijst daarnaast erop dat nog niet aan alle voorwaarden is voldaan om de limiet effectief te handhaven. Zo zijn veel straten nog steeds ingericht als 50 km-wegen, wat het lastig maakt voor automobilisten om zich aan de nieuwe snelheid te houden.
Ondanks het feit dat de invoering nog in een overgangsfase zit, zijn er inmiddels flitspalen geïnstalleerd op een aantal 30 km-wegen als onderdeel van een pilot van het Openbaar Ministerie (OM). In slechts vier maanden tijd werden bijna 40.000 boetes uitgeschreven. Van der Horst wil echter nog niet vooruitlopen op het plaatsen van meer flitspalen, omdat de resultaten van de pilot nog moeten binnenkomen.
Voor Van der Horst draait de verlaging van de snelheid niet alleen om handhaving, maar ook om een fundamentele gedragsverandering. "Het gaat om wat we als normaal beschouwen", vertelt ze bij AT5. Ook benadrukt de wethouder dat het aantal 30 km-wegen in de stad in de toekomst eerder zal toenemen dan afnemen. "Hoe meer wegen je doet, hoe voorspelbaarder het wordt, zodat iedereen er makkelijker aan kan wennen."