Brussel wil al in 2030 einde aan benzineauto’s via bedrijven

De Europese Commissie werkt in stilte aan een plan dat grote gevolgen kan hebben voor de autowereld. Al vanaf 2030 zouden bedrijven en autoverhuurders alleen nog elektrische auto’s mogen aanschaffen. Dat blijkt uit informatie van de Duitse krant Bild. Het plan raakt naar schatting zestig procent van alle nieuwe auto’s in de EU. Critici spreken van een ‘verkapt verbod’ op brandstofauto’s – en dat zonder inspraak van burgers.
Officieel heeft de EU afgesproken om de verkoop van benzine- en dieselauto’s pas vanaf 2035 te verbieden. Maar volgens Bild kiest Brussel nu voor een snellere route – via de zakelijke markt. Het idee: bedrijven en autoverhuurders zoals Sixt, Hertz en Europcar mogen vanaf 2030 alleen nog elektrische voertuigen kopen. Particulieren mogen voorlopig nog kiezen, maar bedrijven worden verplicht om elektrisch te gaan rijden.
Die bedrijven kopen samen ongeveer 60 procent van alle nieuwe auto’s in Europa. Dat betekent dat het plan de meerderheid van de autoverkoop direct zou beïnvloeden. Een woordvoerder van de Europese Commissie bevestigde tegenover Bild dat er aan nieuwe regels wordt gewerkt, maar wilde geen details geven. Het voorstel moet deze zomer nog worden gepresenteerd.
Kritiek uit Duitsland: “Onrealistisch en marktverstorend”
In Duitsland, traditioneel een autoland, klinkt scherpe kritiek. Europarlementariër Markus Ferber (CSU) noemt het plan van Commissievoorzitter Ursula von der Leyen een gecoördineerde poging om brandstofauto’s versneld te verbannen – zonder democratisch debat.
In een brief aan Von der Leyen waarschuwt Ferber: “Bedrijven worden straks gedwongen elektrische auto’s te kopen, niet omdat de klant het wil, maar omdat Brussel het eist.” Die klant, stelt hij, is daar helemaal niet klaar voor. En bedrijven merken dat nu al.
Verhuurders trekken zich terug
Autoverhuurders in Europa nemen inmiddels gas terug als het om elektrische auto’s gaat. De reden is simpel: klanten vragen er niet om. Laadstations zijn schaars, opladen kost tijd, en vooral toeristen mijden elektrische huurauto’s. Nico Gabriel, bestuurslid bij Sixt, is duidelijk bij Bild: “Vakantiegangers zullen geen auto’s meer huren en gewone mensen zullen zich leasen nauwelijks meer kunnen veroorloven.”
Volgens Gabriel is het plan van Brussel daarom “onrealistisch”. De gevolgen zouden groot zijn: minder aanbod, hogere prijzen en meer druk op een nog lang niet volwaardige laadinfrastructuur.
Verborgen verplichting, weinig draagvlak
De Europese Commissie presenteert de plannen als een logische stap richting klimaatneutraliteit. Maar critici vinden het plan vooral stilletjes doorgedrukt. De omschakeling naar elektrisch vervoer zou hiermee versneld worden, zonder dat daar brede steun voor is.
Bovendien wordt het probleem van de laadinfrastructuur nauwelijks benoemd. In veel Europese landen is het aantal laadpunten per inwoner nog ver onder de norm. Vooral in Oost- en Zuid-Europa loopt de aanleg achter. Ook in toeristische gebieden is het lastig om elektrisch op vakantie te gaan.
Het plan wordt naar verwachting eind zomer gepresenteerd. Daarna moeten het Europees Parlement en de Raad van Ministers zich erover buigen. De uitkomst is nog onduidelijk.