Eerste wolf in Nederland doodgereden door trein

Voor het eerst in Nederland is een wolf omgekomen bij een treinongeval. Het incident, bevestigd door spoorbeheerder ProRail, markeert een nieuwe fase in de reeks dierenincidenten die jaarlijks het treinverkeer verstoren. Volgens ProRail gaat het om 1700 tot 1800 meldingen per jaar, variërend van reeën en dassen tot losgebroken vee en zwanen.
“Ons spoor loopt dwars door natuur- en landbouwgebieden waar ook wolven leven,” zegt ProRail-woordvoerder Sofie van den Broek tegenover De Telegraaf. “We hebben nu voor het eerst een melding gehad van een aanrijding met zo’n roofdier.” Waar het precies gebeurde, wil ze niet zeggen. “Dat zou mogelijk kijkers kunnen trekken en dat willen we niet.”
Duizenden minuten vertraging
Dieren op het spoor zorgen niet alleen voor tragische incidenten, maar ook voor aanzienlijke verstoringen. Jaarlijks leiden aanrijdingen tot 28.000 tot 32.000 minuten vertraging, oftewel bijna drie weken aan stilstaand treinverkeer.
Twee derde van de meldingen levert geen hinder op, maar in de overige gevallen moeten machinisten remmen of wordt het treinverkeer stilgelegd. “Eén incident kan een hele middag ontregelen,” legt Van den Broek uit.
Afgelopen week ging het opnieuw mis bij Oisterwijk. Een hond kwam op het spoor terecht en overleefde de aanrijding niet. “Het is verschrikkelijk voor het dier en het baasje,” zegt Van den Broek. “Daarom roepen we op: houd huisdieren altijd aangelijnd bij het spoor. Een moment van onoplettendheid kan grote gevolgen hebben.”
Herten, dassen en zwanen zorgen voor problemen
De meeste incidenten worden veroorzaakt door reeën en herten, die plots oversteken. “Een aanrijding met een groot dier kan niet alleen het dier fataal worden, maar ook schade veroorzaken aan trein en spoor,” zegt Van den Broek.
Daarnaast komt het regelmatig voor dat machinisten moeten stoppen omdat niet direct duidelijk is of het om een mens of een dier gaat. Daarnaast vormen ook losgebroken koeien en paarden voor risico's. “Veel van die gevallen zijn te voorkomen met goed hekwerk,” aldus ProRail.
Een andere hardnekkige boosdoener is de zwaan, die soms midden op het spoor blijft zitten of vast komt te zitten in de bovenleiding. “We rukken dan uit met een speciale ‘zwanentas’ om het dier veilig weg te halen,” vertelt Van den Broek
Bever en das ondermijnen het spoor
Sommige dieren veroorzaken geen botsingen, maar wél structurele schade. Bever- en dassenburchten onder spoorlijnen kunnen de ondergrond verzwakken, waardoor delen van het spoor moeten worden verstevigd. Dat leidt tot tijdelijke stilleggingen.
Ook ooievaars zorgen voor overlast. In Hoogeveen moesten meerdere treinen worden stilgezet nadat drie ooievaarsfamilies nesten hadden gebouwd op bovenleidingen.
Groeiende spanning tussen natuur en infrastructuur
De komst van de wolf, inmiddels op meerdere plaatsen in Nederland gevestigd, maakt de situatie complexer. ProRail verwacht meer aanrijdingen nu het roofdier zich verder verspreidt. Tegelijkertijd lopen spoorlijnen dwars door natuurgebieden waar de wolf beschermd is.
Van den Broek benadrukt dat veiligheid vooropstaat. “We proberen met wildrasters en sensoren het aantal incidenten te beperken, maar helemaal voorkomen kun je het nooit.”























































