Wolf die vrouw in gezicht beet is weer vrijgelaten

De wolf die vorige week in Hamburg een vrouw ernstig verwondde, is opnieuw vrijgelaten in het wild. Het dier beet de vrouw in haar gezicht in een drukke winkelstraat en werd kort daarna gevangen door de politie. Het incident zorgde voor grote onrust in de stad. Enkele dagen voor de aanval was de wolf al meerdere keren gesignaleerd in verschillende delen van Hamburg.
De Hamburgse minister van Milieu, Katharina Fegebank, heeft verklaard dat vrijlaten de meest geschikte oplossing was. Andere opties bleken volgens haar niet haalbaar.
Het onderbrengen van de wolf in een wildreservaat was volgens de autoriteiten om juridische en praktische redenen niet mogelijk. Ook het doden van het dier werd uitgesloten vanwege juridische beperkingen. Het dier werd zondagavond weer uitgezet in de natuur. De exacte locatie is niet bekendgemaakt.
Na de vrijlating wordt de wolf nauwlettend gevolgd. De autoriteiten houden het dier continu in de gaten. Als de wolf opnieuw in een stedelijke omgeving verschijnt, kan er volgens de autoriteiten snel worden ingegrepen. Daarmee proberen zij nieuwe incidenten te voorkomen. Aanvallen van wolven op mensen zijn in Duitsland uiterst zeldzaam. Wolven keerden ongeveer dertig jaar geleden terug in het noorden van het land.
Sindsdien zijn er vrijwel geen meldingen geweest van directe aanvallen op mensen. De recente gebeurtenis in Hamburg vormt daarom een uitzonderlijk geval. Tegelijk groeit het aantal wolven in Duitsland. Er zijn inmiddels bijna 220 roedels en meerdere paren vastgesteld. De federale regering heeft eind 2025 wetgeving gesteund om het mogelijk te maken het aantal wolven te beperken. Daarmee wil men beter kunnen omgaan met de groei van de populatie.





















































