Buschauffeurs vrezen voor veiligheid op lijn Emmen-Ter Apel

De vakbond FNV maakt zich grote zorgen over de veiligheid van buschauffeurs die rijden op de trajecten tussen Emmen en Ter Apel. Volgens FNV neemt de overlast op de lijnen 72, 73 en 74 de laatste weken fors toe. Vooral ’s avonds zouden chauffeurs steeds vaker te maken krijgen met agressie, zwartrijders en intimidatie. Het gaat in veel gevallen om asielzoekers uit zogenoemde veilige landen die verblijven in het aanmeldcentrum in Ter Apel.
Buschauffeurs die op deze lijnen rijden, voelen zich volgens de vakbond onveilig. Sommige chauffeurs hebben al aan hun werkgever laten weten dat zij liever geen diensten meer draaien op deze trajecten. Dirk Visser, zelf chauffeur en actief bij FNV, zegt bij RTV Drenthe dat de situatie bij collega’s leidt tot angst en stress: “Ik weet dat er chauffeurs zijn die niet meer willen rijden op de betreffende buslijnen.”
Ook collega Martijn Mulder, eveneens FNV-lid, bevestigt de onrust. Hij kiest bewust voor vroege diensten om confrontaties te vermijden: “De overlast op deze lijnen is daar de hoofdreden van.”
De situatie is des te schrijnender omdat er al eerder maatregelen werden beloofd. Na stakingen in 2021, waarbij chauffeurs het werk neerlegden vanwege het geweld en de intimidatie, werden in 2022 duidelijke afspraken gemaakt. Het ministerie van Justitie, vervoerder Qbuzz, de provincies Groningen en Drenthe en FNV ondertekenden toen een veiligheidsconvenant. Maar volgens FNV komt daar in de praktijk weinig van terecht. In augustus heeft de bond Qbuzz schriftelijk gewezen op het gebrek aan naleving van de afspraken, maar dat had weinig effect. Avondritten vallen geregeld uit en er is nauwelijks toezicht bij haltes en opstapplaatsen, zo stelt de vakbond.
Bovendien heeft Qbuzz volgens FNV de directe communicatielijn tussen chauffeurs en toezichthouders opgeheven. Daardoor duurt het nu langer voordat er hulp komt bij incidenten.
Praatmee