Duizenden laadpalen in Utrecht gaan deze winter langzamer laden om stroomnet te ontlasten

In de provincie Utrecht gaat een groot deel van de openbare laadpalen vanaf deze winter minder snel laden. Stedin heeft daarover een akkoord bereikt met de belangrijkste exploitanten. De maatregel moet de druk op het overbelaste stroomnet verlagen tijdens de drukste uren van de dag.
Het gaat om ruim drieduizend laadpalen die op afstand kunnen worden bestuurd. Ze zijn in handen van bedrijven als Allego, CityCharging, Equans, LomboXnet, Park&Charge, TotalEnergies, Ubitricity en Vattenfall. De laadsnelheid gaat doordeweeks omlaag van 16.00 tot 21.00 uur. Dat zijn de uren waarin mensen thuiskomen en massaal stroom gebruiken.
Volgens Stedin helpt de beperking om storingen te voorkomen. De netbeheerder zegt dat bestuurders merken dat het laden langer duurt. Toch zou de auto “in de meeste gevallen” de volgende ochtend volledig opgeladen zijn. Dat hangt af van de auto, de batterijstatus en hoe lang die aan de paal staat.
Eerder riep Stedin op om laadpalen helemaal uit te zetten in dezelfde uren. Dat plan stuitte op veel kritiek. Met het nieuwe besluit kiest het bedrijf voor afschalen in plaats van uitschakelen.
De maatregel geldt deze winter als proef. Stedin wil de komende maanden ervaring opdoen met het sturen van laadcapaciteit. Maar volgens regiodirecteur Warmold ten Zijthoff wordt de aanpak volgend jaar noodzakelijk. “De volgende winter, in het najaar van 2026, zullen we deze maatregel in de provincie Utrecht namelijk keihard nodig hebben om het net te ontlasten en veilig en betrouwbaar te houden”, zegt hij in gesprek met RTV Utrecht.



















































