Zandvoort voert noodverordening in na nieuwe onrust door 'jongeren'

De gemeente Zandvoort heeft een noodverordening ingesteld vanwege zorgen over nieuwe ongeregeldheden. De maatregel geldt de komende dagen op drukke plekken zoals het strand, de boulevard en de omgeving van het station. Volgens de gemeente zijn er signalen dat groepen mogelijk de confrontatie willen zoeken met elkaar of met de politie. De autoriteiten vrezen voor geweld, gewonden en schade aan gebouwen.
Volgens de politie waren er vrijdagavond opnieuw groepen jongeren aanwezig in Zandvoort die voor problemen zorgden. De politie omschrijft de groepen als jongeren “die niet aanspreekbaar waren op hun gedrag” en die zich “in hoge mate provocerend en intimiderend” gedroegen.
De gemeente wil voorkomen dat de situatie opnieuw uit de hand loopt. Daarom krijgen politie en handhaving tijdelijk extra mogelijkheden om in te grijpen. Door de noodverordening mogen overlastgevende groepen worden verwijderd of uit elkaar worden gehaald.
Ook gelden er extra verboden. Zo mogen mensen geen voorwerpen bij zich hebben die als wapen gebruikt kunnen worden. Daarbij gaat het onder meer om glaswerk, stokken en parasols.
Daarnaast is gezichtsbedekkende kleding verboden in het aangewezen gebied. De maatregelen blijven tot maandagavond laat van kracht.
De extra maatregelen komen nadat het tijdens het pinksterweekend ook al onrustig was in Zandvoort. Door het warme weer kwamen veel mensen naar de kustplaats. Op en rond het strand ontstonden meerdere incidenten. Door opstootjes en een dreigende sfeer besloten sommige strandtenten eerder dicht te gaan.
Daarna wees de gemeente het strand en de boulevard al aan als veiligheidsrisicogebied. Later volgde ook een noodverordening. Met de nieuwe maatregel wil Zandvoort voorkomen dat de situatie opnieuw escaleert.



















































