Uiterlijk M&M's aangepast aan "woke-eisen van deze tijd"

Vorige week bracht snoepfabrikant Mars bijzonder nieuws naar buiten. Men is namelijk van plan om de inmiddels bekende M&M-poppetjes in de reclamespotjes van het snoepgoed te veranderen. De reden? Ze moeten inclusiever worden. Roderick Veelo en Bert Brussen reageerden er uitgebreid op in de wekelijkse TPO Podcast.
De snoepfabrikant wil haar eigen snoep inclusiever maken en heeft daarom besloten om de zes poppetjes die in reclamespotjes voorkomen voortaan verschillende vormen en maten hebben. Bovendien worden de vrouwelijke exemplaren minder stereotiep vrouwelijk gemaakt door onder meer hakken te vervangen voor sneakers.
“M&M’s worden aangepast aan de woke-eisen van deze tijd”, kondigt Roderick Veelo het item aan in de TPO podcast. “Alleen in de reclamefilmpjes uiteraard want in werkelijkheid gaat het natuurlijk om gekleurde snoepjes die helemaal niets menselijks hebben om aan te passen. Dat is een op een het bewijs dat de wokeshit door bedrijven wordt gebruikt voor marketing.” Bert Brussen lijkt vooral medelijden te hebben met de marketingmedewerkers van de snoepfabrikant: “Het zal je werk zijn om te bedenken hoe je de vrouwelijke mascotte van je snoepje meer empowerment kunt laten uitstralen.”
“Ik heb die reclames ook wel eens gezien”, vervolgt Brussen. “Het zijn gewoon wandelende M&M’s. Dan denk je dat niemand daar een buil aan kan vallen. Ze zijn gewoon geel, groen en rood. Het zijn duidelijk snoepjes. Maar nu blijkt dat er ook een vrouwelijke versie is. Die had hoge hakken aan en dat is dan weer seksistisch.” Veelo: “De vrouwelijke poppetjes krijgen een minder vrouwelijk uiterlijk en dat is dan goed want dat is minder sexy.”
Er was Brussen nog iets anders opgevallen: “Als je dit doet, doe je dat toch in stilte? Niemand die zich opwindt of het überhaupt opvalt dat de vrouwelijke mascotte sneakers draagt in plaats van hoge hakken. Dat zegt echt niemand. Maar daar gaat het dus niet om. Het gaat ze erom om daar goede sier mee te maken.” Hij vroeg zich bovendien af of de mannelijke M&M’s worden aangepast: “Krijgen die nu ook een uiterlijk waardoor je duidelijk ziet dat ze minder ballen hebben? En een knotje enzo?” “Of M&M’s die van kleur veranderen, regenboog M&M’s.”