Leijten breekt nieuwe lans voor komst referenda: "Uitwisseling van standpunten is belangrijk"

Nieuws8 februari 2023 2 minuten Redactie
Leijten

SP-Kamerlid Renske Leijten lanceert woensdag een nieuwe poging om een correctief referendum in te voeren. Vorig jaar werd het wetsvoorstel nog afschoten, maar Leijten geeft aan de strijd niet op te geven. 'Want, de vraag is niet óf er een correctief referendum komt, maar vooral wanneer!', aldus de politica.

Zaterdag maakte Leijten wereldkundig dat ze opnieuw een poging gaat wagen om een referendum in de Nederlandse weten te verankeren. Volgens Leijten heeft Nederland veel baat bij een correctief referendum. 'Manieren om de democratie te versterken staat hoog op de agenda. Bv meepraten, zoals bij burgerforum voor klimaat Een correctief referendum geeft mensen het recht om een genomen besluit voor te leggen aan de bevolking. Niet alleen mee praten, maar uiteindelijk ook mee beslissen. Er zijn vele vormen van referenda; over deze vorm oordeelde de staatscommissie parlementair stelsel dat het een *aanvulling* is op de vertegenwoordigende democratie, die we nu hebben!'

'Het voorstel dat woensdag wordt besproken is het opnemen van het referendum in de Grondwet. Hoe we dit precies moeten uitvoeren, komt in een uitvoeringswet. De Staatscommissie heeft dit al uitgewerkt, maar exacte regels worden later behandeld dan het opnemen in de Grondwet. Voor een correctief referendum in de Grondwet bestaat een normale meerderheid (helft plus 1) in Tweede en Eerste Kamer. Na de verkiezingen moet er een meerderheid zijn van 2/3 plus 1 (dus 101 en 51). We zetten nu weer de eerste stap. Na de verkiezingen volgt dan de volgende horde', concludeert Leijten.

Dinsdag was Leijten ook te gast bij Sven op 1 om haar standpunten nader toe te lichten. Leijten vindt het positief dat mensen door een referendum met elkaar in discussie gaan en met argumenten komen. De politica heeft er vertrouwen in dat de kiezers zich vooraf goed informeren. Dit laatste is namelijk waar critici zich zorgen om maken.

Meerartikelen

Video

Amsterdam: klein meisje vertrapt Israëlische vlag

Bij de Stopera in Amsterdam was het woensdag weer een drukke bedoening. Er vond een klein pro-Palestijnse protest plaats. De demonstranten vonden het nodig om een Israëlische vlag op de grond te gooien en het te vertrappen, een klein meisje met een P

FVD
Nieuws

FVD slaat alarm over democratische betrokkenheid bij publieke voorzieningen: 'Bemoeizuchtige Staat moet zich terugtrekken'

Forum voor Democratie maakt zich grote zorgen om het gebrek aan democratische betrokkenheid bij de publieke voorzieningen in het land. Volgens FVD-Kamerlid Pepijn van Houwelingen is het zaak dat de 'bemoeizuchtige Staat' zich steeds meer gaat terugtr

Lubach
Video

Arjen Lubach framet demonstrerende boeren als "extreem-rechts"

Er is de nodige consternatie ontstaan naar aanleiding van de laatste uitzending van de Avondshow van Arjen Lubach. Hier stelt Lubach onomwonden dat demonstrerende en protesterende boeren in Europa "extreem-rechts" zijn. Klik op deze link om de desbet

Wilders
Nieuws

Wilders maakte draai over Oekraïnesteun, maar Eerste Kamerfractie stemt tegen voorstel

De PVV-fractie in de Eerste Kamer heeft dinsdag haar stem uitgebracht tegen extra Europese steun aan Oekraïne, een beslissing die direct volgt op een onverwachte wending in de opstelling van partijleider Wilders afgelopen weekend. PVV-leider Geert Wi

Eerdmans
Nieuws

JA21-motie die oproept tot komst rechts kabinet aangenomen door Kamermeerderheid

Op 22 november 2023 stemde Nederland overduidelijk rechts en dus zou een rechts kabinet wel zo fair zijn, aldus JA21. JA21-Tweede Kamerfractievoorzitter Joost Eerdmans diende daarom een motie in die oproept om werk te maken van de komst van een recht

Orban
Nieuws

Orbán wil betalen met contant geld verankeren in grondwet: 'Banken pushen gebruik digitaal geld'

De Hongaarse premier Viktor Orbán vertelde tijdens een politiek debat in het Hongaarse parlement dat als de druk tegen het gebruik van contant geld verder toeneemt, Hongarije bereid is om het recht om het te gebruiken in zijn grondwet op te nemen. In

COA
Nieuws

Uitgeprocedeerde asielzoeker steekt 70-jarige vrouw neer tijdens geplande rooftocht

De 31-jarige Palestijn Radwan M. heeft op klaarlichte dag geprobeerd geld te stelen uit het huis van een 70-jarige dame in Groningen en heeft haar zonder aarzeling neergestoken. "Het is de schuld van de staat. Hoe moet een asielzoeker aan geld komen?

Fun

Dit is waar BNNVARA uw belastinggeld aan uitgeeft

De NPO ontvangt jaarlijks een flinke zak met subsidiegeld. De publieke omroep is ooit in het leven geroepen om Nederlanders te informeren en de Nederlandse cultuur te cultiveren, maar waar geven omroepen zoal hun geld aan uit? Bij BNNVARA lijkt men v

Leesmeeropinie
Leesmeerinterviews

Meerartikelen

Trump

Trump wint opnieuw voorverkiezing; Haley heeft het nakijken in Michigan

Voormalig president Donald Trump heeft dinsdagavond de Republikeinse presidentsvoorverkiezing in Michigan gewonnen, waarbij hij voormalig ambassadeur van de Verenigde Naties Nikki Haley versloeg met meer dan 30 procentpunten. "We hebben een heel eenv

Politie
Nieuws

Politie op zoek naar messentrekkende supermarkt-overvaller

De politie is naarstig op zoek naar een donkere man van ongeveer 20 à 25 jaar in de regio Zwolle. De verdachte in kwestie heeft namelijk een supermarkt overvallen met een mes. Tips voor de politie kunt u hier doorgeven! 'Kort voor 20.00 uur stond de

Sigaretten
Nieuws

Sigaretten flink duurder door hogere tabaksaccijns: 'Dit is niet te bevatten'

Per 1 april gaat de tabaksaccijns op sigaretten, rooktabak en sigaren en cigarillo's flink omhoog. In een enkel geval stijgt de accijns zelfs met 70 procent. Dit leidt tot gemengde reacties op sociale media. 'Ik ben geen roker maar dit is toch niet t

Jetten

Kritiek op Jetten om megasubsidie Vattenfall: 'Zo corrupt als de neten'

Ambtenaren van Rob Jetten hebben Vattenfall geholpen aan een subsidie van 395 miljoen euro voor de biomassacentrale in Diemen, terwijl het kabinet eigenlijk al biomassa had afgezworen. Dit blijkt uit onthulde documenten, ingezien door De Telegraaf. D

Video

Palestina-demonstranten bezetten tribune Tweede Kamer voor aanvang herdenking Dries van Agt

Pro-Palestijnse demonstranten hebben dinsdag een statement gemaakt voor aanvang van de herdenking van de recent overleden oud-premier Dries van Agt. De demonstranten kwamen met veel bombarie aan op de perstribune om boze leuzen richting Kamerleden te

Keijzer
Nieuws

BBB-voorstel om financiële steun Oekraïense vluchtelingen te versoberen kan op steun Kamer rekenen

Een meerderheid in de Tweede Kamer pleit voor het beperken van financiële vergoedingen voor werkende Oekraïense vluchtelingen. Ruim de helft van de vluchtelingen uit Oekraïne heeft inmiddels werk gevonden, wat heeft geleid tot discussie over de huidi

Scruton
Achtergronden

Hoe het werk van Roger Scruton ons kan inspireren en uitdagen in onze moderne samenleving

Roger Scruton, geboren op 27 februari 1944 in Engeland, was een vooraanstaande conservatieve filosoof, schrijver en publieke intellectueel. Zijn werk omvat een breed scala aan onderwerpen, maar zijn diepgaande reflecties over schoonheid, cultuur en d

Zelensky Stoltenberg

Oekraïne gaat toetreden tot NAVO: 'Dit is een oorlogsverklaring'

Oekraïne zal toetreden tot de NAVO, kondigt secretaris-generaal Jens Stoltenberg aan. Zijn uitspraak leidt tot grote zorgen onder burgers, die vrezen voor de komst van een Derde Wereldoorlog. Dit weekend maakte Stoltenberg bekend dat Oekraïne zal toe

Omtzigt
Peiling

Peiling: PVV en BBB stijgen meerdere zetels, Omtzigt levert 9 zetels in

Uit onderzoek van Ipsos I&O, aangevuld met onderzoek van EenVandaag onder het Opiniepanel, blijkt dat bij de oprichting van NSC in september vorig jaar de partij nog kon rekenen op 27 zetels in de peilingen. In de week waarin de formatiegesprekken we

Van der Plas
Nieuws

BBB wil 'vaart maken' met nieuw kabinet: "Dit kun je niet verantwoorden"

Als het aan BBB ligt, komt er zo snel mogelijk een meerderheidskabinet. Dit laat partijleider Caroline van der Plas weten met de start van de tweede tweede formatieronde. Ze hoopt dat er eindelijk recht wordt gedaan aan de verkiezingsuitslag. "Dit ku

Elektrische auto
Nieuws

Netbeheerder slaat alarm: elektrische auto's niet meer tussen 16:00 en 21:00 uur opladen

Regionaal netbeheerder Stedin heeft aangekondigd dat openbare laadpalen voor elektrische auto's tussen vier uur 's middags en negen uur 's avonds moeten worden uitgeschakeld. Volgens Stedin is dit noodzakelijk omdat het elektriciteitsnetwerk op deze

Buitenhof
Achtergronden

Boycot Buitenhof rechtse politici? Dit zeggen de cijfers

De bekende NPO-talkshow Buitenhof blijkt lang geen podium te bieden aan alle politieke geluiden. Alleen al dit seizoen blijken vooral GL-PvdA en demissionaire regeringspartijen te mogen aanschuiven. Bij PVV en Forum staat de teller vooralsnog op nul.