PVV bezorgd om groeiende armoede: 'Er voltrekt zich een ongekend sociaal drama'

Achtergronden 18 oktober 2023 7 minuten Redactie
De Jong
ANP

Terwijl het kabinet volgend jaar miljarden euro's gaat uitgeven aan Afrika, Brussel, klimaat en stikstof, worden de Nederlandse ouderen steeds meer in de kou gezet. Dit betoogt PVV-Kamerlid Léon de Jong bij de begroting voor Sociale Zaken. Steeds meer burgers kunnen amper nog de hoge vaste lasten betalen, en ruim 400.000 mensen verkeren al in onzichtbare voedselnood. "Hoe is dit allemaal mogelijk in een welvarend land als de onze?" wil De Jong weten. "Hoe is het mogelijk dat we niet in staat zouden zijn om onze eigen mensen te helpen?" Lees hieronder zijn volledige bijdrage. 

Nederlanders zijn niet gek. Zij zien ook dat er miljarden worden weggesmeten aan alles waar zij niets aan hebben. Zij zien dat er volgend jaar weer 6 miljard euro gaat naar Afrika, weer 7 miljard euro naar asiel, weer 11 miljard euro naar Brussel en, alsof dat allemaal nog niet genoeg is, zien zij ook dat er weer 60 miljard is vrijgespeeld voor klimaat en stikstof. Ze zien het niet alleen, maar ze voelen het ook.

"Er is zich een ongekend sociaal drama aan het voltrekken. Alle seinen staat op rood. Alles staat onder druk: de arbeidsmarkt, pensioenen, koopkracht, inkomen, bestaanszekerheid. Alles is onzeker geworden. Werkenden, gepensioneerden, chronisch zieken, jong en oud: dit kabinet heeft ze jarenlang keihard in de steek gelaten. Het heeft ze alle zekerheden afgepakt en heeft ze verder de rug toegekeerd, met alle gevolgen van dien. Grote groepen Nederlanders zitten in grote financiële problemen, verkeren in een diepe crisis en komen niet meer rond. Er zijn gezinnen die maximaal moeten bezuinigen omdat ze de boodschappen, de energierekening, de huur, de zorgkosten en een noodzakelijke tankbeurt niet of nauwelijks nog kunnen betalen. Gewoon rondkomen is in Nederland een luxe geworden. Dat is de bittere realiteit waar Nederlanders al jarenlang, dag in, dag uit, mee te maken hebben.

De bestaanszekerheidscrisis is niet iets van de laatste tijd. Dit is ons niet zomaar opeens overkomen. Dit is niet een probleem van vandaag. Dit speelt al jaren, omdat politiek Den Haag wegkijkt en wel de mond vol heeft over bestaanszekerheid, maar ondertussen een betaalbare woning, een volle koelkast en een onbezorgde oude dag onbereikbaar maken. Dat zijn zaken die tot voor kort normaal waren, maar die nu voor veel mensen een bron van stress zijn. De cijfers laten dat al jaren zien. De PVV zal ze ook dit jaar weer onder uw aandacht brengen, want ze zijn te schokkend om van weg te kijken.

Volgens het Nibud heeft bijna 50 procent van alle Nederlanders moeite met rondkomen door de hoge vaste lasten, is 60 procent van de Nederlanders financieel ongezond of kwetsbaar, heeft een op de vijf Nederlandse huishoudens moeite met het betalen van de noodzakelijke kosten voor levensonderhoud en is ruim de helft van de Nederlanders bezorgd over de hoge vaste lasten, omdat de torenhoge inflatie van de afgelopen jaren er keihard heeft in gehakt. Kijk alleen al naar de boodschappen. Die zijn in anderhalf jaar tijd met 31 procent gestegen, met als resultaat dat volgens het Rode Kruis zeker 400.000 mensen in onzichtbare voedselnood verkeren. Vorig jaar had 42 procent van de huishoudens te maken met betalingsproblemen, zoals een weigering van een automatische incasso en niet meer kunnen pinnen. 600.000 huishoudens hebben problematische schulden. Volgens het CPB leven er 830.000 huishoudens in armoede. De toekomst van onze jongeren is onnodig onzeker gemaakt. Er zijn honderdduizenden kinderen die in armoede moeten opgroeien. Sinds 2018 is het aantal jongvolwassenen dat grote moeite heeft met rondkomen, verdubbeld. Al deze cijfers laten je duizelen, en dan te bedenken dat bij de armoededefinities schulden bij bijvoorbeeld energiemaatschappijen of de Belastingdienst volgens het CPB niet eens worden meegewogen. De groep mensen die werkelijk in armoede leeft, is dus nog een stuk groter dan de cijfers ons doen geloven.

Ik heb het niet alleen over gezinnen in een uitkeringssituatie. Ik heb het hier ook over mensen die keihard werken, een baan hebben, maar niet kunnen rondkomen en zich iedere dag opnieuw afvragen waar ze het eigenlijk allemaal nog voor doen, voor wie de grootste koopkrachtachteruitgang in 40 jaar er keihard in hakt, voor wie meer werken niet meer loont, maar wel hogere prijzen en lasten voor de kiezen krijgt. Ik heb het over de middenklasse, die niet één keer voorkwam in de troonrede en al jaren niet de waardering krijgt die ze verdient, maar ondertussen wel voor alles kan opdraaien. Mensen die na een dag werken niet eens een warme maaltijd op tafel kunnen zetten, slechts twee keer per week een paar minuten kunnen douchen, de kinderen noodgedwongen niet meer naar sport- of muziekles kunnen laten gaan. Mensen voor wie een gezellig dagje pretpark met het gezin met een lekker patatje en een colaatje er vaak niet meer in zit. Mensen die verjaardagen overslaan, geen feestdagen meer vieren, geen nieuwe kleding of nieuwe bril meer kunnen kopen, en wanneer de wasmachine kapotgaat dikke vette pech hebben omdat er geen spaargeld meer is om deze te vervangen. Mensen die niet meer naar de tandarts gaan, de kachel uit angst voor een nog hogere energierekening niet meer durven aandoen.

Gisteren nog kwam het nieuws naar buiten dat het energieverbruik onder huishoudens vorig jaar het laagste was in 50 jaar. Energiemaatschappijen zien groeiende problemen bij mensen die de rekening niet meer kunnen betalen. Deze gezinnen zitten dus letterlijk in de kou. Dat kan toch niet? Het leven is voor deze mensen echt onbetaalbaar geworden.

En wat te zeggen over de talloze alarmerende berichten over grote groepen economische daklozen, mensen die wel een baan en inkomen hebben, maar geen dak boven hun hoofd en noodgedwongen in een auto of bij vrienden moeten slapen? Het is echt verschrikkelijk.

Waarom moeten we onze ouderen zo slecht behandelen? Waarom moeten volgens dit kabinet onze ouderen ook in financiële onzekerheid worden gestort? Eerst was er die verschrikkelijke pensioenwet, waardoor pensioen extreem afhankelijk wordt van de beurs, een casinopensioen, waarbij er gegokt wordt met 1.500 miljard euro aan pensioengeld. Van de beloftes voor een koopkrachtig pensioen komt helemaal niks terecht. Onze ouderen hebben al jarenlang te maken met koopkrachtachteruitgang. En nadat dit alles is gebeurd, komt het kabinet met een begroting waarbij onze ouderen met alleen AOW nog eens 60 euro per maand worden gekort, want dat is wat dit kabinet doet: 60 euro per maand afpakken van onze alleroudsten. Het is zó asociaal.

Hoe is dit allemaal mogelijk in een welvarend land als de onze? Waar zijn we in hemelsnaam mee bezig? Hoe is het mogelijk dat we niet in staat zouden zijn om onze eigen mensen te helpen? Dat kan toch niet? We zijn een rijk land, dus aan het geld kan het niet liggen. Ik vraag het mij ieder jaar opnieuw af en op Prinsjesdag kreeg ik eindelijk het antwoord, klip-en-klaar van de minister-president zelf. In antwoord op een vraag van de media over de grote armoede in Nederland gaf hij aan: "Tegelijkertijd is het natuurlijk niet zo, zoals sommige andere partijen willen doen geloven, dat de situatie in Nederland onaanvaardbaar is."

Volgens de minister-president en daarmee volgens het hele kabinet is de uitzichtloze situatie waarin al die huishoudens verkeren, al die mensen die niet meer kunnen rondkomen, dus niet onaanvaardbaar. Het is om je kapot te schamen, maar het laat ook zien dat alle praatjes over bestaanszekerheid voor de bühne zijn. We weten wat de werkelijke reden is voor het jarenlang niet adequaat compenseren en waarom mensen opnieuw voor de gek worden gehouden met valse koopkrachtbeloftes die nooit uitkomen, simpelweg omdat het voor dit kabinet dus niet onaanvaardbaar is dat zo veel mensen met grote moeite het hoofd nog maar net boven water kunnen houden.

Nu hoor ik de ministers denken: we zijn toch met een koopkrachtpakket gekomen van 2 miljard euro, dus wat zeurt de heer De Jong nou eigenlijk? Dit pakket is een doekje voor het bloeden, maar bovenal een sigaar uit eigen doos: eerst pakt dit kabinet 9 miljard euro af om vervolgens 2 miljard euro terug te geven. Dat is wat het kabinet heeft gedaan. Dat zorgt dan volgens het kabinet voor een koopkrachtplus van 1,8 procent, maar als we goed kijken over de periode van 2023 tot 2024, dan zien we dat er slechts 0,7 procent overblijft. Dat voelen mensen dus helemaal niet in de portemonnee. We moeten nog maar helemaal afwachten of die kruimel überhaupt wel gegeven gaat worden. Koopkrachtbeloftes zijn nog nooit uitgekomen. En dat weten de mensen thuis maar al te goed.

We moeten dus kijken naar wat er wel is gerealiseerd over de afgelopen jaren. Dat is ronduit slecht. Over de periode van 2022 tot 2023 was de koopkracht -3,8 procent. Dat is bijna 4 procent in de min, tegenover een economische groei van 5 procent. De koopkracht ging dus vet in de min, terwijl de economie gewoon groeide. Ook als we 2024 erbij pakken, dan zien we dat werkenden er in totaal over die periode 2 procent op achteruitgaan. Voor gepensioneerden is dat 2,1 procent. Ook gezinnen met kinderen gaan erop achteruit. Het staat gewoon in de stukken.

Ondertussen probeert dit kabinet ons met misleidende cijfers te doen geloven dat we er nu echt allemaal op vooruitgaan. Maar Nederlanders zijn niet gek; zij zien dat zij met een sigaar uit eigen doos in de maling genomen worden. Zij zien dat er ondertussen wel miljarden worden weggesmeten aan alles waar Nederlanders niets aan hebben. Zij zien dat er volgend jaar weer 6 miljard euro gaat naar Afrika, weer 7 miljard euro naar asiel, weer 11 miljard euro naar Brussel en, alsof dat allemaal nog niet genoeg is, zien zij ook dat er weer 60 miljard is vrijgespeeld voor klimaat en stikstof. Ze zien het niet alleen, maar ze voelen het ook.

Dat is een keiharde klap in het gezicht van al die Nederlanders die het financieel helemaal niet meer zien zitten, die iedere euro tien keer moeten omdraaien, maar alsnog niet uitkomen. En dat simpelweg, omdat dit kabinet het dus niet onaanvaardbaar vindt dat zo veel Nederlanders in de problemen zitten. Dat is echt absurd. Voor de PVV is het wel onaanvaardbaar. Wij willen dat mensen wél geld overhouden in de portemonnee, wél kunnen rondkomen en na een leven lang werken wél kunnen genieten van een onbezorgde oude dag. Het is tijd dat Nederlanders weer kunnen doen wat in een rijk land als het onze normaal zou moeten zijn: rondkomen en geld overhouden in de portemonnee om normaal van te kunnen leven, zonder de door de politiek veroorzaakte financiële stress."

Blijf via NieuwRechts.nl op de hoogte van het laatste nieuws voor rechts en conservatief denkend Nederland! Start je gratis maand nu via https://nieuwrechts.nl/landing

Staatssecretaris verzoekt Kamerleden niet te veel vragen te stellen over Box 3

Beluister onze podcast

Is D66 bewust bezig met onze democratie te ondermijnen?
Of beluister op:

Meerartikelen

FDF
Nieuws

Farmers Defence Force waarschuwt voor nieuwe boerenacties bij doorzetten stikstofplannen

Farmers Defence Force (FDF) waarschuwt voor nieuwe boerenacties als het kabinet vasthoudt aan de aangekondigde stikstofplannen. Volgens voorman Mark van den Oever groeit de onrust op het platteland opnieuw. In een videocolumn voor Ongehoord Nederland

Hermans
Nieuws

VWS-minister wil gezonde jongeren klaarstomen voor Defensie

VWS-minister Sophie Hermans sprak op een zorgcongres in Berlijn opvallend stevig over de noodzaak van gezonde jongeren voor Defensie. In haar toespraak op het Hauptstadtkongress stelde zij dat een gezonde bevolking nodig is om de samenleving overeind

EU
Nieuws

EU wil afgewezen asielzoekers naar remigratiecentra sturen in Rwanda en Oezbekistan

Een groep Europese landen onderzoekt plannen om afgewezen asielzoekers onder te brengen in terugkeercentra buiten de Europese Unie. Rwanda en Oezbekistan worden genoemd als mogelijke locaties. Daarmee zet Europa een nieuwe stap in het verplaatsen van

Amsterdam
Nieuws

Amsterdam bedenkt groene klushub, maar aannemers blijven massaal weg

Een duurzame overstapplek voor aannemers in Amsterdam is nauwelijks gebruikt. Sinds begin 2025 maakten slechts drie bedrijven gebruik van de zogenoemde Park + Switch bij de Passenger Terminal. Daar konden aannemers, loodgieters en installateurs hun b

Leyen
Achtergronden

Onvrede over ‘autoritaire’ Von der Leyen groeit binnen Europese Commissie

Binnen de Europese Commissie groeit de irritatie over Ursula von der Leyen. Volgens berichtgeving van Politico zouden meerdere Commissieleden genoeg hebben van haar gesloten en sterk gecentraliseerde manier van besturen. De Duitse Commissievoorzitter

EU
Achtergronden

EU opent deur voor genetisch aangepast voedsel zonder duidelijke keuze voor consument

Consumenten in Europa krijgen straks minder zicht op genetisch aangepast voedsel. Het Europees Parlement stemde vorige week in met nieuwe regels voor gewassen die zijn aangepast met moderne technieken zoals CRISPR. Voor zulke nieuwe GGO’s gelden stra

Antifa
Nieuws

Antifa-activisten krijgen tientallen jaren celstraf voor geweld richting remigratie-agenten

Een demonstrant in de Amerikaanse staat Texas is veroordeeld tot een gevangenisstraf van honderd jaar na een gewelddadig protest bij een detentiecentrum van immigratiedienst ICE. De man werd schuldig bevonden aan poging tot moord op een politieagent.

Sociale media
Nieuws

Onderzoekers waarschuwen voor verplichte leeftijdscheck op sociale media

Een algemene leeftijdsverificatie voor sociale media gaat te ver. Dat stellen onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam in een juridische verkenning voor het kabinet. Volgens hen raakt zo’n verplicht systeem aan grondrechten van zowel kinderen a

Leesmeeropinie
Leesmeerinterviews

Meerartikelen

azc
Nieuws

Tweede Kamer neemt motie aan om christenen beter te beschermen tegen asielzoekers in azc's

De Tweede Kamer wil dat het kabinet harder optreedt tegen bedreiging, intimidatie en geweld tegen christelijke asielzoekers in Nederlandse opvanglocaties. Een motie van ChristenUnie-Kamerlid Don Ceder kreeg steun van een Kamermeerderheid. Met de moti

Faber
Nieuws

PVV-Kamerlid Faber eist openheid over migratieachtergrond bij seksuele misdrijven

PVV-Kamerlid Marjolein Faber heeft in de Tweede Kamer opheldering gevraagd over criminaliteitscijfers rond seksuele misdrijven. In een debatbijdrage koppelde zij de veiligheid van vrouwen en meisjes aan het migratiebeleid. Ook vroeg zij de minister w

Magyar
Achtergronden

Nieuwe Hongaarse premier Magyar opent aanval op erfenis Orbán met ‘Operatie Vagevuur’

De Hongaarse premier Péter Magyar heeft een omvangrijk politiek en juridisch offensief aangekondigd tegen de machtsstructuren uit de periode van voormalig premier Viktor Orbán. Onder de naam ‘Operatie Vagevuur’ wil zijn regering volgens eigen zeggen

Boomsma
Nieuws

JA21-motie aangenomen: IND moet weer telefoons van asielzoekers controleren

De Tweede Kamer wil dat de Immigratie- en Naturalisatiedienst weer begint met het controleren van telefoons van asielzoekers. Een motie van JA21-Kamerlid Diederik Boomsma kreeg dinsdag steun van onder meer VVD en CDA. De IND stopte onlangs met het ui

Zelensky
Nieuws

Zelensky cancelt reis naar Polen nadat hoogste Poolse onderscheiding is ingetrokken

De Oekraïense president Volodymyr Zelensky reist donderdag niet af naar Polen voor een belangrijke conferentie over de wederopbouw van Oekraïne. Zijn afwezigheid komt op een gevoelig moment. De relatie tussen Polen en Oekraïne staat onder druk door e

Halsema
Nieuws

Amsterdam wilde topambtenaren naar dure cursus in Duitsland sturen tijdens forse bezuinigingen

De gemeente Amsterdam wilde tientallen hoge ambtenaren naar Duitsland sturen voor een uitgebreide leiderschapstraining. Dat plan zorgt voor discussie, omdat de gemeente tegelijkertijd bezig is met een grote bezuinigingsoperatie waarbij duizenden arbe

FNV
Nieuws

FNV doet 'aangifte' tegen overheid voor diefstal miljarden euro's

NV Uitkeringsgerechtigden heeft dinsdagmiddag bij het politiebureau aan de Rademarkt symbolisch aangifte gedaan van diefstal. Volgens de vakbond wil de overheid 6,5 miljard euro anders besteden, terwijl dat geld bedoeld is voor mensen met bijvoorbeel

PvdA
Nieuws

OM eist 1 jaar cel tegen voormalig PvdA-burgemeester om bezit kinderporno en ontucht

Het Openbaar Ministerie heeft twaalf maanden cel geëist tegen de 77-jarige oud-burgemeester Herman J. van Hendrik-Ido-Ambacht. Vier maanden daarvan zijn voorwaardelijk. Justitie verdenkt hem van het bezit en verspreiden van kinderporno en ontucht met

Trump
Nieuws

Bijna 300 deportatievluchten in één maand: Trump versnelt aanpak illegale immigratie

De Amerikaanse regering heeft het tempo van deportaties flink verhoogd sinds de terugkeer van president Donald Trump in het Witte Huis. In mei vertrokken bijna 300 vluchten met uitgezette immigranten uit de Verenigde Staten. Daarmee werd volgens cijf

azc
Nieuws

OM: man wilde asielzoekers aanvallen na dood Lisa uit Abcoude

De 42-jarige Marcel de G. uit Vught blijft voorlopig vastzitten. Het Openbaar Ministerie verdenkt hem ervan dat hij begin april in Amsterdam-West een aanval wilde uitvoeren op één of meerdere asielzoekers. Volgens justitie wilde hij daarmee een state

Jetten
Rechts voor z'n Raap

Is D66 bewust bezig met onze democratie te ondermijnen?

Deze week in Rechts voor z’n Raap: een festivalpodium waar ‘witte mannen’ naar achteren worden gestuurd, D66 dat zich druk maakt om een burgerwacht in Loosdrecht, en nieuwe peilingen waarin rechts verder oprukt. Ondertussen betaalt Nederland nog alti

Denemarken
Nieuws

Denemarken verwacht remigratie naar EU-terugkeerhubs in 2027 te starten

De Europese Unie kan mogelijk al volgend jaar beginnen met het opzetten van terugkeercentra buiten het eigen grondgebied. Dat zegt de Deense premier Mette Frederiksen in een interview met de Financial Times. Volgens haar kunnen de eerste centra vóór