PVV bezorgd om groeiende armoede: 'Er voltrekt zich een ongekend sociaal drama'

Achtergronden 18 oktober 2023 7 minuten Redactie
De Jong
ANP

Terwijl het kabinet volgend jaar miljarden euro's gaat uitgeven aan Afrika, Brussel, klimaat en stikstof, worden de Nederlandse ouderen steeds meer in de kou gezet. Dit betoogt PVV-Kamerlid Léon de Jong bij de begroting voor Sociale Zaken. Steeds meer burgers kunnen amper nog de hoge vaste lasten betalen, en ruim 400.000 mensen verkeren al in onzichtbare voedselnood. "Hoe is dit allemaal mogelijk in een welvarend land als de onze?" wil De Jong weten. "Hoe is het mogelijk dat we niet in staat zouden zijn om onze eigen mensen te helpen?" Lees hieronder zijn volledige bijdrage. 

Nederlanders zijn niet gek. Zij zien ook dat er miljarden worden weggesmeten aan alles waar zij niets aan hebben. Zij zien dat er volgend jaar weer 6 miljard euro gaat naar Afrika, weer 7 miljard euro naar asiel, weer 11 miljard euro naar Brussel en, alsof dat allemaal nog niet genoeg is, zien zij ook dat er weer 60 miljard is vrijgespeeld voor klimaat en stikstof. Ze zien het niet alleen, maar ze voelen het ook.

"Er is zich een ongekend sociaal drama aan het voltrekken. Alle seinen staat op rood. Alles staat onder druk: de arbeidsmarkt, pensioenen, koopkracht, inkomen, bestaanszekerheid. Alles is onzeker geworden. Werkenden, gepensioneerden, chronisch zieken, jong en oud: dit kabinet heeft ze jarenlang keihard in de steek gelaten. Het heeft ze alle zekerheden afgepakt en heeft ze verder de rug toegekeerd, met alle gevolgen van dien. Grote groepen Nederlanders zitten in grote financiële problemen, verkeren in een diepe crisis en komen niet meer rond. Er zijn gezinnen die maximaal moeten bezuinigen omdat ze de boodschappen, de energierekening, de huur, de zorgkosten en een noodzakelijke tankbeurt niet of nauwelijks nog kunnen betalen. Gewoon rondkomen is in Nederland een luxe geworden. Dat is de bittere realiteit waar Nederlanders al jarenlang, dag in, dag uit, mee te maken hebben.

De bestaanszekerheidscrisis is niet iets van de laatste tijd. Dit is ons niet zomaar opeens overkomen. Dit is niet een probleem van vandaag. Dit speelt al jaren, omdat politiek Den Haag wegkijkt en wel de mond vol heeft over bestaanszekerheid, maar ondertussen een betaalbare woning, een volle koelkast en een onbezorgde oude dag onbereikbaar maken. Dat zijn zaken die tot voor kort normaal waren, maar die nu voor veel mensen een bron van stress zijn. De cijfers laten dat al jaren zien. De PVV zal ze ook dit jaar weer onder uw aandacht brengen, want ze zijn te schokkend om van weg te kijken.

Volgens het Nibud heeft bijna 50 procent van alle Nederlanders moeite met rondkomen door de hoge vaste lasten, is 60 procent van de Nederlanders financieel ongezond of kwetsbaar, heeft een op de vijf Nederlandse huishoudens moeite met het betalen van de noodzakelijke kosten voor levensonderhoud en is ruim de helft van de Nederlanders bezorgd over de hoge vaste lasten, omdat de torenhoge inflatie van de afgelopen jaren er keihard heeft in gehakt. Kijk alleen al naar de boodschappen. Die zijn in anderhalf jaar tijd met 31 procent gestegen, met als resultaat dat volgens het Rode Kruis zeker 400.000 mensen in onzichtbare voedselnood verkeren. Vorig jaar had 42 procent van de huishoudens te maken met betalingsproblemen, zoals een weigering van een automatische incasso en niet meer kunnen pinnen. 600.000 huishoudens hebben problematische schulden. Volgens het CPB leven er 830.000 huishoudens in armoede. De toekomst van onze jongeren is onnodig onzeker gemaakt. Er zijn honderdduizenden kinderen die in armoede moeten opgroeien. Sinds 2018 is het aantal jongvolwassenen dat grote moeite heeft met rondkomen, verdubbeld. Al deze cijfers laten je duizelen, en dan te bedenken dat bij de armoededefinities schulden bij bijvoorbeeld energiemaatschappijen of de Belastingdienst volgens het CPB niet eens worden meegewogen. De groep mensen die werkelijk in armoede leeft, is dus nog een stuk groter dan de cijfers ons doen geloven.

Ik heb het niet alleen over gezinnen in een uitkeringssituatie. Ik heb het hier ook over mensen die keihard werken, een baan hebben, maar niet kunnen rondkomen en zich iedere dag opnieuw afvragen waar ze het eigenlijk allemaal nog voor doen, voor wie de grootste koopkrachtachteruitgang in 40 jaar er keihard in hakt, voor wie meer werken niet meer loont, maar wel hogere prijzen en lasten voor de kiezen krijgt. Ik heb het over de middenklasse, die niet één keer voorkwam in de troonrede en al jaren niet de waardering krijgt die ze verdient, maar ondertussen wel voor alles kan opdraaien. Mensen die na een dag werken niet eens een warme maaltijd op tafel kunnen zetten, slechts twee keer per week een paar minuten kunnen douchen, de kinderen noodgedwongen niet meer naar sport- of muziekles kunnen laten gaan. Mensen voor wie een gezellig dagje pretpark met het gezin met een lekker patatje en een colaatje er vaak niet meer in zit. Mensen die verjaardagen overslaan, geen feestdagen meer vieren, geen nieuwe kleding of nieuwe bril meer kunnen kopen, en wanneer de wasmachine kapotgaat dikke vette pech hebben omdat er geen spaargeld meer is om deze te vervangen. Mensen die niet meer naar de tandarts gaan, de kachel uit angst voor een nog hogere energierekening niet meer durven aandoen.

Gisteren nog kwam het nieuws naar buiten dat het energieverbruik onder huishoudens vorig jaar het laagste was in 50 jaar. Energiemaatschappijen zien groeiende problemen bij mensen die de rekening niet meer kunnen betalen. Deze gezinnen zitten dus letterlijk in de kou. Dat kan toch niet? Het leven is voor deze mensen echt onbetaalbaar geworden.

En wat te zeggen over de talloze alarmerende berichten over grote groepen economische daklozen, mensen die wel een baan en inkomen hebben, maar geen dak boven hun hoofd en noodgedwongen in een auto of bij vrienden moeten slapen? Het is echt verschrikkelijk.

Waarom moeten we onze ouderen zo slecht behandelen? Waarom moeten volgens dit kabinet onze ouderen ook in financiële onzekerheid worden gestort? Eerst was er die verschrikkelijke pensioenwet, waardoor pensioen extreem afhankelijk wordt van de beurs, een casinopensioen, waarbij er gegokt wordt met 1.500 miljard euro aan pensioengeld. Van de beloftes voor een koopkrachtig pensioen komt helemaal niks terecht. Onze ouderen hebben al jarenlang te maken met koopkrachtachteruitgang. En nadat dit alles is gebeurd, komt het kabinet met een begroting waarbij onze ouderen met alleen AOW nog eens 60 euro per maand worden gekort, want dat is wat dit kabinet doet: 60 euro per maand afpakken van onze alleroudsten. Het is zó asociaal.

Hoe is dit allemaal mogelijk in een welvarend land als de onze? Waar zijn we in hemelsnaam mee bezig? Hoe is het mogelijk dat we niet in staat zouden zijn om onze eigen mensen te helpen? Dat kan toch niet? We zijn een rijk land, dus aan het geld kan het niet liggen. Ik vraag het mij ieder jaar opnieuw af en op Prinsjesdag kreeg ik eindelijk het antwoord, klip-en-klaar van de minister-president zelf. In antwoord op een vraag van de media over de grote armoede in Nederland gaf hij aan: "Tegelijkertijd is het natuurlijk niet zo, zoals sommige andere partijen willen doen geloven, dat de situatie in Nederland onaanvaardbaar is."

Volgens de minister-president en daarmee volgens het hele kabinet is de uitzichtloze situatie waarin al die huishoudens verkeren, al die mensen die niet meer kunnen rondkomen, dus niet onaanvaardbaar. Het is om je kapot te schamen, maar het laat ook zien dat alle praatjes over bestaanszekerheid voor de bühne zijn. We weten wat de werkelijke reden is voor het jarenlang niet adequaat compenseren en waarom mensen opnieuw voor de gek worden gehouden met valse koopkrachtbeloftes die nooit uitkomen, simpelweg omdat het voor dit kabinet dus niet onaanvaardbaar is dat zo veel mensen met grote moeite het hoofd nog maar net boven water kunnen houden.

Nu hoor ik de ministers denken: we zijn toch met een koopkrachtpakket gekomen van 2 miljard euro, dus wat zeurt de heer De Jong nou eigenlijk? Dit pakket is een doekje voor het bloeden, maar bovenal een sigaar uit eigen doos: eerst pakt dit kabinet 9 miljard euro af om vervolgens 2 miljard euro terug te geven. Dat is wat het kabinet heeft gedaan. Dat zorgt dan volgens het kabinet voor een koopkrachtplus van 1,8 procent, maar als we goed kijken over de periode van 2023 tot 2024, dan zien we dat er slechts 0,7 procent overblijft. Dat voelen mensen dus helemaal niet in de portemonnee. We moeten nog maar helemaal afwachten of die kruimel überhaupt wel gegeven gaat worden. Koopkrachtbeloftes zijn nog nooit uitgekomen. En dat weten de mensen thuis maar al te goed.

We moeten dus kijken naar wat er wel is gerealiseerd over de afgelopen jaren. Dat is ronduit slecht. Over de periode van 2022 tot 2023 was de koopkracht -3,8 procent. Dat is bijna 4 procent in de min, tegenover een economische groei van 5 procent. De koopkracht ging dus vet in de min, terwijl de economie gewoon groeide. Ook als we 2024 erbij pakken, dan zien we dat werkenden er in totaal over die periode 2 procent op achteruitgaan. Voor gepensioneerden is dat 2,1 procent. Ook gezinnen met kinderen gaan erop achteruit. Het staat gewoon in de stukken.

Ondertussen probeert dit kabinet ons met misleidende cijfers te doen geloven dat we er nu echt allemaal op vooruitgaan. Maar Nederlanders zijn niet gek; zij zien dat zij met een sigaar uit eigen doos in de maling genomen worden. Zij zien dat er ondertussen wel miljarden worden weggesmeten aan alles waar Nederlanders niets aan hebben. Zij zien dat er volgend jaar weer 6 miljard euro gaat naar Afrika, weer 7 miljard euro naar asiel, weer 11 miljard euro naar Brussel en, alsof dat allemaal nog niet genoeg is, zien zij ook dat er weer 60 miljard is vrijgespeeld voor klimaat en stikstof. Ze zien het niet alleen, maar ze voelen het ook.

Dat is een keiharde klap in het gezicht van al die Nederlanders die het financieel helemaal niet meer zien zitten, die iedere euro tien keer moeten omdraaien, maar alsnog niet uitkomen. En dat simpelweg, omdat dit kabinet het dus niet onaanvaardbaar vindt dat zo veel Nederlanders in de problemen zitten. Dat is echt absurd. Voor de PVV is het wel onaanvaardbaar. Wij willen dat mensen wél geld overhouden in de portemonnee, wél kunnen rondkomen en na een leven lang werken wél kunnen genieten van een onbezorgde oude dag. Het is tijd dat Nederlanders weer kunnen doen wat in een rijk land als het onze normaal zou moeten zijn: rondkomen en geld overhouden in de portemonnee om normaal van te kunnen leven, zonder de door de politiek veroorzaakte financiële stress."

VPRO-platform 3voor12 krijgt stevige kritiek na het delen van beelden van zangeres Sophie Straat op festival Best Kept Secret. In het fragment roept Straat 'witte mannen' op om naar achteren te gaan. Vrouwen, queers en mensen van kleur moesten juist naar voren komen. Blijf via NieuwRechts.nl op de hoogte van het laatste nieuws voor rechts en conservatief denkend Nederland! Start je gratis maand nu via https://nieuwrechts.nl/landing

Nog meer anti-blank-racisme op de NPO

Beluister onze podcast

Peter Siebelt onthult: 'VluchtelingenWerk is spil in machtig netwerk achter asielindustrie'
Of beluister op:

Meerartikelen

Andrej Babiš
Nieuws

Tsjechië weigert Istanbul-verdrag om zorgen over genderideologie

Tsjechië wil het Verdrag van Istanbul niet ratificeren, omdat de regering vreest dat daarmee genderideologie in de nationale wet terechtkomt. Het verdrag van de Raad van Europa is bedoeld om geweld tegen vrouwen en huiselijk geweld te bestrijden. Maa

Thijs Romer
Nieuws

Demonstranten bekladden theaterstudio waar veroordeelde acteur optreedt: 'Geen pedo'

Bij een theaterstudio in Amsterdam-Noord is geprotesteerd tegen het optreden van Thijs Römer. Enkele demonstranten bekladden de stoep en het hek van de studio met leuzen. Zij zijn boos dat de acteur weer op het podium staat. Römer werd in 2023 veroor

Starmer
Achtergronden

Keir Starmer treedt af: dit zijn de twee belangrijkste schandalen achter de linkse premier

Het aangekondigde vertrek van Keir Starmer markeert het einde van een premierschap dat al vroeg onder zware druk kwam te staan. Starmer gold ooit als de man die Labour na jaren van crisis terug naar de macht bracht, maar raakte vervolgens verstrikt i

Ashura
Nieuws

Islamitische rouwstoet neemt Haagse straten over: veel zwarte gewaden

In Den Haag vond afgelopen zaterdag opnieuw een sjiitische rouwbijeenkomst plaats in aanloop naar Ashura. Die dag is voor sjiitische moslims een van de belangrijkste rouwdagen van het jaar. De herdenking draait om de dood van Imam Hussein, de kleinzo

Tent
Achtergronden

Links platform vergelijkt EU-terugkeerhubs met concentratiekampen

Het linkse platform OneWorld heeft een artikel gepubliceerd waarin de nieuwe Europese plannen voor zogenoemde terugkeerhubs worden gekoppeld aan concentratiekampen. In die centra zouden afgewezen asielzoekers buiten de EU kunnen worden ondergebracht

LHBTI-vlag
Nieuws

Britse proef met puberteitsremmers voor 'trans kinderen' vanaf 11 jaar goedgekeurd

In het Verenigd Koninkrijk mogen kinderen die 'twijfelen over hun genderidentiteit' vanaf 11 jaar meedoen aan een klinische proef met puberteitsremmers. De proef moet de risico’s en voordelen van deze middelen onderzoeken. Het gaat om kinderen onder

Politie
Nieuws

Steekpartij bij asielboot in Zaandam: twee gewonden

Bij een steekpartij bij een asielboot in Zaandam zijn in de nacht van zondag op maandag twee mensen gewond geraakt. Een van de gewonden is later aangehouden als verdachte. Het gaat om een 22-jarige man uit Zaandam, meldt NH Nieuws. Het incident gebeu

Ter Apel
Nieuws

JA21 en VVD willen minder open asieldocumenten na misbruik met valse lhbti-claims

Asielzoekers kunnen via openbare informatie van de overheid zien welke verhalen kansrijk zijn voor een verblijfsvergunning. Het gaat bijvoorbeeld om lhbti-claims uit onveilige landen, dienstplicht in Eritrea en informatie over herkomstlanden. Volgens

Leesmeeropinie
Leesmeerinterviews

Meerartikelen

Aurangzeb
Nieuws

Trouw-columnist klaagt over ‘witte instituten’ in Nederland: 'Slagveld van islamofobie en racisme'

Trouw-columnist Naeeda Aurangzeb haalt in een nieuwe column fel uit naar wat zij “witte instituten” in Nederland noemt. Volgens haar lijden haar nichtjes en neefjes onder de traagheid van werkgevers, beleidsmakers en collega’s. Aurangzeb schrijft dat

Jetten
Nieuws

Kabinet gaf tienduizenden euro's uit aan mediatrainingen voor bewindslieden

Nieuwe ministers en staatssecretarissen van het kabinet-Jetten hebben de afgelopen maanden voor 64.141 euro aan trainingen gevolgd. Het gaat onder meer om media-, debat-, speech- en taaltrainingen. Dat blijkt uit een rondgang van RTL Nieuws langs min

Bord
Nieuws

Utrecht houdt vast aan zero-emissiezone, ondanks vol stroomnet

De gemeente Utrecht blijft vasthouden aan haar zero-emissiebeleid voor bedrijfswagens en vrachtverkeer. Dat doet het stadsbestuur ondanks groeiende problemen op het elektriciteitsnet. Ondernemers kunnen daardoor niet altijd de zwaardere stroomaanslui

Gabbard
Achtergronden

Officiële coronalezing wankelt opnieuw door vrijgegeven documenten

Tulsi Gabbard heeft op haar laatste dag als Amerikaanse inlichtingenchef honderden documenten vrijgegeven over de oorsprong van corona. Daarbij richtte zij haar pijlen op Anthony Fauci, jarenlang het gezicht van het Amerikaanse coronabeleid. Volgens

Halsema
Nieuws

Gemeente Amsterdam onder vuur na Instagramblunder: ‘Alleen in Amsterdam’ bleek Utrecht

De gemeente Amsterdam is op Instagram de mist ingegaan met een reactie onder een filmpje uit Utrecht. Op de video is te zien hoe zeven jongens op een vlot op de Utrechtse Oudegracht naar Nederland tegen Zweden kijken. Het officiële account van de hoo

Politie
Nieuws

Zandvoort voert noodverordening in na nieuwe onrust door 'jongeren'

De gemeente Zandvoort heeft een noodverordening ingesteld vanwege zorgen over nieuwe ongeregeldheden. De maatregel geldt de komende dagen op drukke plekken zoals het strand, de boulevard en de omgeving van het station. Volgens de gemeente zijn er sig

Defend Loosdrecht
Nieuws

Defend Loosdrecht onder vuur: D66 stelt vragen over burgerwacht bij noodopvang

D66 Wijdemeren wil duidelijkheid over Defend Loosdrecht, een buurtwacht die patrouilleert rond de noodopvang voor asielzoekers in het deels leegstaande gemeentehuis aan De Rading. Al bijna twee maanden demonstreren inwoners tegen de komst van die opv

Sharon Dijksma
Nieuws

Utrecht helpt illegalen met juridische hulp aan verblijf: slechts 4 procent keert terug

De gemeente Utrecht hielp in 2025 tientallen illegalen alsnog aan uitzicht op verblijf in Nederland. Het gaat om mensen van wie de asielaanvraag eerder was afgewezen, maar die via gemeentelijke opvang en juridische hulp toch opnieuw kans maakten op e

Karremans
Nieuws

Nieuwe wegen uitgesteld: ‘Wel geld naar asiel, Oekraïne en defensie’

Nieuwe wegen en spoorprojecten worden in heel Nederland opnieuw uitgesteld. Minister Vincent Karremans (VVD) van Infrastructuur en Waterstaat zegt in gesprek met De Telegraaf dat hij die stap moet zetten door stijgende kosten en grote tekorten. De ke

Rechtszaak
Achtergronden

5 cruciale dwalingen in de strafzaak tegen de rechtse VU-studenten

Maandenlang leek de zaak rond Marlon U. en Reinout V. al beslist voordat de rechter eraan te pas kwam. Twee “neonazi’s” zouden na een “nazilied” een medestudent “zwaar” hebben mishandeld. Maar zodra de zaak in de rechtszaal werd teruggebracht tot let

Voodoo
Achtergronden

Honderden azc-kinderen spoorloos: Nigeriaanse voodoo-bendes dwongen hen tot prostitutie

Jaren na een van de grootste Nigeriaanse mensenhandelzaken in Nederland verdwijnen nog altijd minderjarige asielzoekers uit de opvang. De zaak-Koolvis liet zien hoe kwetsbare meisjes door criminele netwerken uit opvanglocaties werden gehaald en in de

Advocatuur
Nieuws

Ophef over advocatencursus ‘Pleiten voor Palestina’: ‘Beroep moet neutraal blijven’

Binnen de advocatuur is ophef ontstaan over een cursusdag met de titel Pleiten voor Palestina. De bijeenkomst wordt eind juni gehouden in de Ulu Moskee in Utrecht en is bedoeld voor advocaten. Volgens de organisatie levert deelname vier officiële opl