PVV bezorgd om groeiende armoede: 'Er voltrekt zich een ongekend sociaal drama'

Achtergronden 18 oktober 2023 7 minuten Redactie
De Jong
ANP

Terwijl het kabinet volgend jaar miljarden euro's gaat uitgeven aan Afrika, Brussel, klimaat en stikstof, worden de Nederlandse ouderen steeds meer in de kou gezet. Dit betoogt PVV-Kamerlid Léon de Jong bij de begroting voor Sociale Zaken. Steeds meer burgers kunnen amper nog de hoge vaste lasten betalen, en ruim 400.000 mensen verkeren al in onzichtbare voedselnood. "Hoe is dit allemaal mogelijk in een welvarend land als de onze?" wil De Jong weten. "Hoe is het mogelijk dat we niet in staat zouden zijn om onze eigen mensen te helpen?" Lees hieronder zijn volledige bijdrage. 

Nederlanders zijn niet gek. Zij zien ook dat er miljarden worden weggesmeten aan alles waar zij niets aan hebben. Zij zien dat er volgend jaar weer 6 miljard euro gaat naar Afrika, weer 7 miljard euro naar asiel, weer 11 miljard euro naar Brussel en, alsof dat allemaal nog niet genoeg is, zien zij ook dat er weer 60 miljard is vrijgespeeld voor klimaat en stikstof. Ze zien het niet alleen, maar ze voelen het ook.

"Er is zich een ongekend sociaal drama aan het voltrekken. Alle seinen staat op rood. Alles staat onder druk: de arbeidsmarkt, pensioenen, koopkracht, inkomen, bestaanszekerheid. Alles is onzeker geworden. Werkenden, gepensioneerden, chronisch zieken, jong en oud: dit kabinet heeft ze jarenlang keihard in de steek gelaten. Het heeft ze alle zekerheden afgepakt en heeft ze verder de rug toegekeerd, met alle gevolgen van dien. Grote groepen Nederlanders zitten in grote financiële problemen, verkeren in een diepe crisis en komen niet meer rond. Er zijn gezinnen die maximaal moeten bezuinigen omdat ze de boodschappen, de energierekening, de huur, de zorgkosten en een noodzakelijke tankbeurt niet of nauwelijks nog kunnen betalen. Gewoon rondkomen is in Nederland een luxe geworden. Dat is de bittere realiteit waar Nederlanders al jarenlang, dag in, dag uit, mee te maken hebben.

De bestaanszekerheidscrisis is niet iets van de laatste tijd. Dit is ons niet zomaar opeens overkomen. Dit is niet een probleem van vandaag. Dit speelt al jaren, omdat politiek Den Haag wegkijkt en wel de mond vol heeft over bestaanszekerheid, maar ondertussen een betaalbare woning, een volle koelkast en een onbezorgde oude dag onbereikbaar maken. Dat zijn zaken die tot voor kort normaal waren, maar die nu voor veel mensen een bron van stress zijn. De cijfers laten dat al jaren zien. De PVV zal ze ook dit jaar weer onder uw aandacht brengen, want ze zijn te schokkend om van weg te kijken.

Volgens het Nibud heeft bijna 50 procent van alle Nederlanders moeite met rondkomen door de hoge vaste lasten, is 60 procent van de Nederlanders financieel ongezond of kwetsbaar, heeft een op de vijf Nederlandse huishoudens moeite met het betalen van de noodzakelijke kosten voor levensonderhoud en is ruim de helft van de Nederlanders bezorgd over de hoge vaste lasten, omdat de torenhoge inflatie van de afgelopen jaren er keihard heeft in gehakt. Kijk alleen al naar de boodschappen. Die zijn in anderhalf jaar tijd met 31 procent gestegen, met als resultaat dat volgens het Rode Kruis zeker 400.000 mensen in onzichtbare voedselnood verkeren. Vorig jaar had 42 procent van de huishoudens te maken met betalingsproblemen, zoals een weigering van een automatische incasso en niet meer kunnen pinnen. 600.000 huishoudens hebben problematische schulden. Volgens het CPB leven er 830.000 huishoudens in armoede. De toekomst van onze jongeren is onnodig onzeker gemaakt. Er zijn honderdduizenden kinderen die in armoede moeten opgroeien. Sinds 2018 is het aantal jongvolwassenen dat grote moeite heeft met rondkomen, verdubbeld. Al deze cijfers laten je duizelen, en dan te bedenken dat bij de armoededefinities schulden bij bijvoorbeeld energiemaatschappijen of de Belastingdienst volgens het CPB niet eens worden meegewogen. De groep mensen die werkelijk in armoede leeft, is dus nog een stuk groter dan de cijfers ons doen geloven.

Ik heb het niet alleen over gezinnen in een uitkeringssituatie. Ik heb het hier ook over mensen die keihard werken, een baan hebben, maar niet kunnen rondkomen en zich iedere dag opnieuw afvragen waar ze het eigenlijk allemaal nog voor doen, voor wie de grootste koopkrachtachteruitgang in 40 jaar er keihard in hakt, voor wie meer werken niet meer loont, maar wel hogere prijzen en lasten voor de kiezen krijgt. Ik heb het over de middenklasse, die niet één keer voorkwam in de troonrede en al jaren niet de waardering krijgt die ze verdient, maar ondertussen wel voor alles kan opdraaien. Mensen die na een dag werken niet eens een warme maaltijd op tafel kunnen zetten, slechts twee keer per week een paar minuten kunnen douchen, de kinderen noodgedwongen niet meer naar sport- of muziekles kunnen laten gaan. Mensen voor wie een gezellig dagje pretpark met het gezin met een lekker patatje en een colaatje er vaak niet meer in zit. Mensen die verjaardagen overslaan, geen feestdagen meer vieren, geen nieuwe kleding of nieuwe bril meer kunnen kopen, en wanneer de wasmachine kapotgaat dikke vette pech hebben omdat er geen spaargeld meer is om deze te vervangen. Mensen die niet meer naar de tandarts gaan, de kachel uit angst voor een nog hogere energierekening niet meer durven aandoen.

Gisteren nog kwam het nieuws naar buiten dat het energieverbruik onder huishoudens vorig jaar het laagste was in 50 jaar. Energiemaatschappijen zien groeiende problemen bij mensen die de rekening niet meer kunnen betalen. Deze gezinnen zitten dus letterlijk in de kou. Dat kan toch niet? Het leven is voor deze mensen echt onbetaalbaar geworden.

En wat te zeggen over de talloze alarmerende berichten over grote groepen economische daklozen, mensen die wel een baan en inkomen hebben, maar geen dak boven hun hoofd en noodgedwongen in een auto of bij vrienden moeten slapen? Het is echt verschrikkelijk.

Waarom moeten we onze ouderen zo slecht behandelen? Waarom moeten volgens dit kabinet onze ouderen ook in financiële onzekerheid worden gestort? Eerst was er die verschrikkelijke pensioenwet, waardoor pensioen extreem afhankelijk wordt van de beurs, een casinopensioen, waarbij er gegokt wordt met 1.500 miljard euro aan pensioengeld. Van de beloftes voor een koopkrachtig pensioen komt helemaal niks terecht. Onze ouderen hebben al jarenlang te maken met koopkrachtachteruitgang. En nadat dit alles is gebeurd, komt het kabinet met een begroting waarbij onze ouderen met alleen AOW nog eens 60 euro per maand worden gekort, want dat is wat dit kabinet doet: 60 euro per maand afpakken van onze alleroudsten. Het is zó asociaal.

Hoe is dit allemaal mogelijk in een welvarend land als de onze? Waar zijn we in hemelsnaam mee bezig? Hoe is het mogelijk dat we niet in staat zouden zijn om onze eigen mensen te helpen? Dat kan toch niet? We zijn een rijk land, dus aan het geld kan het niet liggen. Ik vraag het mij ieder jaar opnieuw af en op Prinsjesdag kreeg ik eindelijk het antwoord, klip-en-klaar van de minister-president zelf. In antwoord op een vraag van de media over de grote armoede in Nederland gaf hij aan: "Tegelijkertijd is het natuurlijk niet zo, zoals sommige andere partijen willen doen geloven, dat de situatie in Nederland onaanvaardbaar is."

Volgens de minister-president en daarmee volgens het hele kabinet is de uitzichtloze situatie waarin al die huishoudens verkeren, al die mensen die niet meer kunnen rondkomen, dus niet onaanvaardbaar. Het is om je kapot te schamen, maar het laat ook zien dat alle praatjes over bestaanszekerheid voor de bühne zijn. We weten wat de werkelijke reden is voor het jarenlang niet adequaat compenseren en waarom mensen opnieuw voor de gek worden gehouden met valse koopkrachtbeloftes die nooit uitkomen, simpelweg omdat het voor dit kabinet dus niet onaanvaardbaar is dat zo veel mensen met grote moeite het hoofd nog maar net boven water kunnen houden.

Nu hoor ik de ministers denken: we zijn toch met een koopkrachtpakket gekomen van 2 miljard euro, dus wat zeurt de heer De Jong nou eigenlijk? Dit pakket is een doekje voor het bloeden, maar bovenal een sigaar uit eigen doos: eerst pakt dit kabinet 9 miljard euro af om vervolgens 2 miljard euro terug te geven. Dat is wat het kabinet heeft gedaan. Dat zorgt dan volgens het kabinet voor een koopkrachtplus van 1,8 procent, maar als we goed kijken over de periode van 2023 tot 2024, dan zien we dat er slechts 0,7 procent overblijft. Dat voelen mensen dus helemaal niet in de portemonnee. We moeten nog maar helemaal afwachten of die kruimel überhaupt wel gegeven gaat worden. Koopkrachtbeloftes zijn nog nooit uitgekomen. En dat weten de mensen thuis maar al te goed.

We moeten dus kijken naar wat er wel is gerealiseerd over de afgelopen jaren. Dat is ronduit slecht. Over de periode van 2022 tot 2023 was de koopkracht -3,8 procent. Dat is bijna 4 procent in de min, tegenover een economische groei van 5 procent. De koopkracht ging dus vet in de min, terwijl de economie gewoon groeide. Ook als we 2024 erbij pakken, dan zien we dat werkenden er in totaal over die periode 2 procent op achteruitgaan. Voor gepensioneerden is dat 2,1 procent. Ook gezinnen met kinderen gaan erop achteruit. Het staat gewoon in de stukken.

Ondertussen probeert dit kabinet ons met misleidende cijfers te doen geloven dat we er nu echt allemaal op vooruitgaan. Maar Nederlanders zijn niet gek; zij zien dat zij met een sigaar uit eigen doos in de maling genomen worden. Zij zien dat er ondertussen wel miljarden worden weggesmeten aan alles waar Nederlanders niets aan hebben. Zij zien dat er volgend jaar weer 6 miljard euro gaat naar Afrika, weer 7 miljard euro naar asiel, weer 11 miljard euro naar Brussel en, alsof dat allemaal nog niet genoeg is, zien zij ook dat er weer 60 miljard is vrijgespeeld voor klimaat en stikstof. Ze zien het niet alleen, maar ze voelen het ook.

Dat is een keiharde klap in het gezicht van al die Nederlanders die het financieel helemaal niet meer zien zitten, die iedere euro tien keer moeten omdraaien, maar alsnog niet uitkomen. En dat simpelweg, omdat dit kabinet het dus niet onaanvaardbaar vindt dat zo veel Nederlanders in de problemen zitten. Dat is echt absurd. Voor de PVV is het wel onaanvaardbaar. Wij willen dat mensen wél geld overhouden in de portemonnee, wél kunnen rondkomen en na een leven lang werken wél kunnen genieten van een onbezorgde oude dag. Het is tijd dat Nederlanders weer kunnen doen wat in een rijk land als het onze normaal zou moeten zijn: rondkomen en geld overhouden in de portemonnee om normaal van te kunnen leven, zonder de door de politiek veroorzaakte financiële stress."

Blijf via NieuwRechts.nl op de hoogte van het laatste nieuws voor rechts en conservatief denkend Nederland! Start je gratis maand nu via https://nieuwrechts.nl/landing

D66 en PRO erkennen voorstander van discriminatie te zijn

Beluister onze podcast

Nederland soeverein en vrij? Het kan wél!
Of beluister op:

Meerartikelen

PVV
Nieuws

PVV wint in Terneuzen, maar blijft buiten nieuw college

De PVV is bij de gemeenteraadsverkiezingen in Terneuzen de grootste partij geworden, maar krijgt geen plek in het nieuwe college van burgemeester en wethouders, meldt ANP. De partij behaalde zeven zetels, maar TOP/Gemeentebelangen, CDA, PRO en VVD vo

Derksen Straat
Nieuws

Johan Derksen fileert Sophie Straat na oproep tegen 'witte mannen': 'Dit is discriminatie'

Johan Derksen heeft bij Vandaag Inside fel uitgehaald naar zangeres Sophie Straat. Aanleiding is de ophef rond haar optreden op festival Best Kept Secret, waar zij ‘witte mannen’ opriep om naar achteren te gaan. Vrouwen, queers en mensen van kleur mo

Strand
Nieuws

Migrantenjongeren overspoelen recreatieplas Breda: ‘Het is hier net klein Marrakesh’

Recreatieplas De Galderse Meren bij Breda trekt deze zomer opvallend veel bezoekers uit België. Vooral grote groepen jongvolwassenen uit Antwerpen met een Marokkaanse achtergrond weten het recreatiegebied te vinden. Volgens vaste bezoekers bestaat st

Nederland
Rechts voor z'n Raap

Nederland soeverein en vrij? Het kan wél!

Nederland staat voor grote uitdagingen. NieuwRechts wil onderdeel zijn van de oplossing. In deze speciale podcast bespreken we enkele weerspiegelingen op de uitdagingen voor de rechtse beweging. Bekijk of beluister deze premium podcast nu!

Belastingdienst
Nieuws

Belastingdienst schond privacywetgeving; persoonsgegevens belastingbetalers doorgestuurd naar Amerikaans bedrijf

De Belastingdienst heeft met het gebruik van Adobe Analytics de privacywetgeving overtreden. Dat erkent staatssecretaris Eddie van Eerenberg van Financiën in antwoord op Kamervragen van JA21. Via de trackingsoftware werden persoonsgegevens van bezoek

Heerma
Nieuws

Kabinet wil Eerste Kamer afremmen via Grondwetswijziging: ‘Kwalijk bestuur’

Het kabinet wil de verkiezing van de Eerste Kamer ingrijpend veranderen. In de toekomst zouden niet meer alle senatoren tegelijk worden gekozen, maar slechts de helft per verkiezing. De andere helft volgt drie jaar later. Daardoor werkt een politieke

azc
Nieuws

Rechter geeft groen licht voor omstreden azc in Nuenen ondanks bezwaren omwonenden

De bouw van een tijdelijk asielzoekerscentrum (azc) in Nuenen mag doorgaan. Ook mogen er vanaf augustus asielzoekers worden opgevangen op de locatie aan de Pastoorsmast. De voorzieningenrechter van de rechtbank Oost-Brabant heeft een verzoek van een

Marokko
Achtergronden

Marokkaanse Nederlanders rekenen op WK-zege tegen Oranje: ‘We gaan Nederland verslaan!’

De aanstaande WK-wedstrijd tussen Nederland en Marokko zorgt nu al voor opwinding op sociale media. In verschillende filmpjes, podcasts en reacties laten Marokkaanse Nederlanders duidelijk merken aan welke kant hun hart klopt. De teneur is opvallend

Leesmeeropinie
Leesmeerinterviews

Meerartikelen

Eerenberg
Nieuws

Kabinet wil box 3-hervorming doordrukken: 'Het levert 9 miljard euro op'

Staatssecretaris Eelco Eerenberg (Financiën) houdt vast aan één hard uitgangspunt bij de hervorming van box 3: de vermogensbelasting moet ongeveer 9 miljard euro blijven opleveren. Hoe de tarieven of regels ook worden aangepast, de opbrengst mag volg

Ter Apel
Nieuws

Jetten 'leeft mee' met Ter Apel tijdens bezoek, maar oppert geen remigratieplan als oplossing

Premier Rob Jetten heeft woensdagavond het aanmeldcentrum in Ter Apel bezocht. De D66-premier wilde met eigen ogen zien hoe de situatie daar is. Ook sprak hij met vrijwilligers die op en rond het terrein helpen. Het aanmeldcentrum kampt opnieuw met g

alcohol
Nieuws

Gezondheidsraad roept overheid op om alcoholinname Nederlanders te beperken

De overheid moet harder ingrijpen om alcoholgebruik in Nederland te ontmoedigen. Dat adviseert de Gezondheidsraad. Volgens de raad moet alcohol minder vanzelfsprekend worden in het dagelijks leven. Dat kan onder meer door hogere accijnzen, minder ver

Pels
Nieuws

PRO Amsterdam lijdt bittere nederlagen in buitenwijken

PRO Amsterdam en partijleider Zita Pels zijn in korte tijd hard onderuitgegaan in de buitenwijken van de hoofdstad. Na Zuidoost heeft nu ook Nieuw-West zich uitgesproken tegen twee voorgedragen stadsdeelbestuurders van PRO. Daarmee is de bestuurlijke

Louis
Nieuws

Louis (17) doodgetrapt door vijf migrantenjongeren: 'Barbarij'

Frankrijk is geschokt door de dood van de 17-jarige Louis, die na een brute groepsmishandeling in Narbonne aan zijn verwondingen is overleden. Vijf jongeren, onder wie drie minderjarigen, zijn aangehouden en in voorlopige hechtenis geplaatst. In het

Wilders
Nieuws

PVV breidt lokale macht verder uit met coalitiedeelname in Steenbergen

De PVV krijgt er opnieuw een bestuursfunctie bij in een Nederlandse gemeente. In Steenbergen heeft de lokale afdeling van de partij van Geert Wilders een coalitieakkoord gesloten met De Volkspartij en de VVD. Daarmee wordt Steenbergen de volgende gem

Dodenherdenking
Nieuws

OM seponeert vervolging linkse activisten die Dodenherdenking verstoorden

Het Openbaar Ministerie (OM) heeft besloten geen enkele activist te vervolgen die tijdens de Nationale Dodenherdenking op 4 mei werd aangehouden. In totaal worden de strafzaken tegen twaalf demonstranten geseponeerd. Alleen een minderjarige die tijde

NPO
Nieuws

Raad van State zet vraagtekens bij onderbouwing NPO-bezuinigingen

De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) en de publieke omroepen waarschuwen dat de geplande bezuinigingen mogelijk botsen met Europese regelgeving. Volgens hen voldoet het kabinet niet aan de verplichting om de publieke omroep stabiel, duurzaam en voldo

Bos
Nieuws

Vrouw mogelijk gebeten door wolf bij Leersum, politie onderzoekt de zaak

In een bosgebied bij Leersum is vorige week donderdag een gewonde vrouw aangetroffen. De vrouw werd rond 07.45 uur 's ochtends gevonden door een voorbijganger in het gebied van het Utrechtse Spoor, tussen Leersum en Veenendaal. Zij is naar het zieken

Wilders
Onderzoek

Onderzoek: kwart Europeanen steunt 'radicaal' rechtse partijen

Rechtse en nationale partijen winnen steeds meer terrein in Europa. Volgens een nieuw onderzoek naar verkiezingsuitslagen stemt inmiddels bijna een kwart van de Europese kiezers op partijen die door onderzoekers als “radicaal-rechts” of “extreemrecht

klimaat
Nieuws

Britse gemeenten laten airco’s verwijderen vanwege klimaatregels

Lokale overheden in Engeland laten airconditioning-apparaten van woningen verwijderen. De apparaten zouden in strijd zijn met klimaatbeleid en lokale regels. Dat meldt The Daily Telegraph op basis van meerdere voorbeelden. In Engeland heeft slechts d

Fatbike
Nieuws

Fatbikes overspoelen Rijswijk; lokale partij wil opheldering over asielzoekers met fatbikes

Beter voor Rijswijk wil opheldering over een grote hoeveelheid nieuwe fatbikes op het terrein van het azc in Rijswijk. Raadslid Ed Braam heeft namens de fractie artikel 44-vragen gesteld aan het college. De partij wil weten hoeveel fatbikes er op het