PVV bezorgd om groeiende armoede: 'Er voltrekt zich een ongekend sociaal drama'

Achtergronden 18 oktober 2023 7 minuten Redactie
De Jong
ANP

Terwijl het kabinet volgend jaar miljarden euro's gaat uitgeven aan Afrika, Brussel, klimaat en stikstof, worden de Nederlandse ouderen steeds meer in de kou gezet. Dit betoogt PVV-Kamerlid Léon de Jong bij de begroting voor Sociale Zaken. Steeds meer burgers kunnen amper nog de hoge vaste lasten betalen, en ruim 400.000 mensen verkeren al in onzichtbare voedselnood. "Hoe is dit allemaal mogelijk in een welvarend land als de onze?" wil De Jong weten. "Hoe is het mogelijk dat we niet in staat zouden zijn om onze eigen mensen te helpen?" Lees hieronder zijn volledige bijdrage. 

Nederlanders zijn niet gek. Zij zien ook dat er miljarden worden weggesmeten aan alles waar zij niets aan hebben. Zij zien dat er volgend jaar weer 6 miljard euro gaat naar Afrika, weer 7 miljard euro naar asiel, weer 11 miljard euro naar Brussel en, alsof dat allemaal nog niet genoeg is, zien zij ook dat er weer 60 miljard is vrijgespeeld voor klimaat en stikstof. Ze zien het niet alleen, maar ze voelen het ook.

"Er is zich een ongekend sociaal drama aan het voltrekken. Alle seinen staat op rood. Alles staat onder druk: de arbeidsmarkt, pensioenen, koopkracht, inkomen, bestaanszekerheid. Alles is onzeker geworden. Werkenden, gepensioneerden, chronisch zieken, jong en oud: dit kabinet heeft ze jarenlang keihard in de steek gelaten. Het heeft ze alle zekerheden afgepakt en heeft ze verder de rug toegekeerd, met alle gevolgen van dien. Grote groepen Nederlanders zitten in grote financiële problemen, verkeren in een diepe crisis en komen niet meer rond. Er zijn gezinnen die maximaal moeten bezuinigen omdat ze de boodschappen, de energierekening, de huur, de zorgkosten en een noodzakelijke tankbeurt niet of nauwelijks nog kunnen betalen. Gewoon rondkomen is in Nederland een luxe geworden. Dat is de bittere realiteit waar Nederlanders al jarenlang, dag in, dag uit, mee te maken hebben.

De bestaanszekerheidscrisis is niet iets van de laatste tijd. Dit is ons niet zomaar opeens overkomen. Dit is niet een probleem van vandaag. Dit speelt al jaren, omdat politiek Den Haag wegkijkt en wel de mond vol heeft over bestaanszekerheid, maar ondertussen een betaalbare woning, een volle koelkast en een onbezorgde oude dag onbereikbaar maken. Dat zijn zaken die tot voor kort normaal waren, maar die nu voor veel mensen een bron van stress zijn. De cijfers laten dat al jaren zien. De PVV zal ze ook dit jaar weer onder uw aandacht brengen, want ze zijn te schokkend om van weg te kijken.

Volgens het Nibud heeft bijna 50 procent van alle Nederlanders moeite met rondkomen door de hoge vaste lasten, is 60 procent van de Nederlanders financieel ongezond of kwetsbaar, heeft een op de vijf Nederlandse huishoudens moeite met het betalen van de noodzakelijke kosten voor levensonderhoud en is ruim de helft van de Nederlanders bezorgd over de hoge vaste lasten, omdat de torenhoge inflatie van de afgelopen jaren er keihard heeft in gehakt. Kijk alleen al naar de boodschappen. Die zijn in anderhalf jaar tijd met 31 procent gestegen, met als resultaat dat volgens het Rode Kruis zeker 400.000 mensen in onzichtbare voedselnood verkeren. Vorig jaar had 42 procent van de huishoudens te maken met betalingsproblemen, zoals een weigering van een automatische incasso en niet meer kunnen pinnen. 600.000 huishoudens hebben problematische schulden. Volgens het CPB leven er 830.000 huishoudens in armoede. De toekomst van onze jongeren is onnodig onzeker gemaakt. Er zijn honderdduizenden kinderen die in armoede moeten opgroeien. Sinds 2018 is het aantal jongvolwassenen dat grote moeite heeft met rondkomen, verdubbeld. Al deze cijfers laten je duizelen, en dan te bedenken dat bij de armoededefinities schulden bij bijvoorbeeld energiemaatschappijen of de Belastingdienst volgens het CPB niet eens worden meegewogen. De groep mensen die werkelijk in armoede leeft, is dus nog een stuk groter dan de cijfers ons doen geloven.

Ik heb het niet alleen over gezinnen in een uitkeringssituatie. Ik heb het hier ook over mensen die keihard werken, een baan hebben, maar niet kunnen rondkomen en zich iedere dag opnieuw afvragen waar ze het eigenlijk allemaal nog voor doen, voor wie de grootste koopkrachtachteruitgang in 40 jaar er keihard in hakt, voor wie meer werken niet meer loont, maar wel hogere prijzen en lasten voor de kiezen krijgt. Ik heb het over de middenklasse, die niet één keer voorkwam in de troonrede en al jaren niet de waardering krijgt die ze verdient, maar ondertussen wel voor alles kan opdraaien. Mensen die na een dag werken niet eens een warme maaltijd op tafel kunnen zetten, slechts twee keer per week een paar minuten kunnen douchen, de kinderen noodgedwongen niet meer naar sport- of muziekles kunnen laten gaan. Mensen voor wie een gezellig dagje pretpark met het gezin met een lekker patatje en een colaatje er vaak niet meer in zit. Mensen die verjaardagen overslaan, geen feestdagen meer vieren, geen nieuwe kleding of nieuwe bril meer kunnen kopen, en wanneer de wasmachine kapotgaat dikke vette pech hebben omdat er geen spaargeld meer is om deze te vervangen. Mensen die niet meer naar de tandarts gaan, de kachel uit angst voor een nog hogere energierekening niet meer durven aandoen.

Gisteren nog kwam het nieuws naar buiten dat het energieverbruik onder huishoudens vorig jaar het laagste was in 50 jaar. Energiemaatschappijen zien groeiende problemen bij mensen die de rekening niet meer kunnen betalen. Deze gezinnen zitten dus letterlijk in de kou. Dat kan toch niet? Het leven is voor deze mensen echt onbetaalbaar geworden.

En wat te zeggen over de talloze alarmerende berichten over grote groepen economische daklozen, mensen die wel een baan en inkomen hebben, maar geen dak boven hun hoofd en noodgedwongen in een auto of bij vrienden moeten slapen? Het is echt verschrikkelijk.

Waarom moeten we onze ouderen zo slecht behandelen? Waarom moeten volgens dit kabinet onze ouderen ook in financiële onzekerheid worden gestort? Eerst was er die verschrikkelijke pensioenwet, waardoor pensioen extreem afhankelijk wordt van de beurs, een casinopensioen, waarbij er gegokt wordt met 1.500 miljard euro aan pensioengeld. Van de beloftes voor een koopkrachtig pensioen komt helemaal niks terecht. Onze ouderen hebben al jarenlang te maken met koopkrachtachteruitgang. En nadat dit alles is gebeurd, komt het kabinet met een begroting waarbij onze ouderen met alleen AOW nog eens 60 euro per maand worden gekort, want dat is wat dit kabinet doet: 60 euro per maand afpakken van onze alleroudsten. Het is zó asociaal.

Hoe is dit allemaal mogelijk in een welvarend land als de onze? Waar zijn we in hemelsnaam mee bezig? Hoe is het mogelijk dat we niet in staat zouden zijn om onze eigen mensen te helpen? Dat kan toch niet? We zijn een rijk land, dus aan het geld kan het niet liggen. Ik vraag het mij ieder jaar opnieuw af en op Prinsjesdag kreeg ik eindelijk het antwoord, klip-en-klaar van de minister-president zelf. In antwoord op een vraag van de media over de grote armoede in Nederland gaf hij aan: "Tegelijkertijd is het natuurlijk niet zo, zoals sommige andere partijen willen doen geloven, dat de situatie in Nederland onaanvaardbaar is."

Volgens de minister-president en daarmee volgens het hele kabinet is de uitzichtloze situatie waarin al die huishoudens verkeren, al die mensen die niet meer kunnen rondkomen, dus niet onaanvaardbaar. Het is om je kapot te schamen, maar het laat ook zien dat alle praatjes over bestaanszekerheid voor de bühne zijn. We weten wat de werkelijke reden is voor het jarenlang niet adequaat compenseren en waarom mensen opnieuw voor de gek worden gehouden met valse koopkrachtbeloftes die nooit uitkomen, simpelweg omdat het voor dit kabinet dus niet onaanvaardbaar is dat zo veel mensen met grote moeite het hoofd nog maar net boven water kunnen houden.

Nu hoor ik de ministers denken: we zijn toch met een koopkrachtpakket gekomen van 2 miljard euro, dus wat zeurt de heer De Jong nou eigenlijk? Dit pakket is een doekje voor het bloeden, maar bovenal een sigaar uit eigen doos: eerst pakt dit kabinet 9 miljard euro af om vervolgens 2 miljard euro terug te geven. Dat is wat het kabinet heeft gedaan. Dat zorgt dan volgens het kabinet voor een koopkrachtplus van 1,8 procent, maar als we goed kijken over de periode van 2023 tot 2024, dan zien we dat er slechts 0,7 procent overblijft. Dat voelen mensen dus helemaal niet in de portemonnee. We moeten nog maar helemaal afwachten of die kruimel überhaupt wel gegeven gaat worden. Koopkrachtbeloftes zijn nog nooit uitgekomen. En dat weten de mensen thuis maar al te goed.

We moeten dus kijken naar wat er wel is gerealiseerd over de afgelopen jaren. Dat is ronduit slecht. Over de periode van 2022 tot 2023 was de koopkracht -3,8 procent. Dat is bijna 4 procent in de min, tegenover een economische groei van 5 procent. De koopkracht ging dus vet in de min, terwijl de economie gewoon groeide. Ook als we 2024 erbij pakken, dan zien we dat werkenden er in totaal over die periode 2 procent op achteruitgaan. Voor gepensioneerden is dat 2,1 procent. Ook gezinnen met kinderen gaan erop achteruit. Het staat gewoon in de stukken.

Ondertussen probeert dit kabinet ons met misleidende cijfers te doen geloven dat we er nu echt allemaal op vooruitgaan. Maar Nederlanders zijn niet gek; zij zien dat zij met een sigaar uit eigen doos in de maling genomen worden. Zij zien dat er ondertussen wel miljarden worden weggesmeten aan alles waar Nederlanders niets aan hebben. Zij zien dat er volgend jaar weer 6 miljard euro gaat naar Afrika, weer 7 miljard euro naar asiel, weer 11 miljard euro naar Brussel en, alsof dat allemaal nog niet genoeg is, zien zij ook dat er weer 60 miljard is vrijgespeeld voor klimaat en stikstof. Ze zien het niet alleen, maar ze voelen het ook.

Dat is een keiharde klap in het gezicht van al die Nederlanders die het financieel helemaal niet meer zien zitten, die iedere euro tien keer moeten omdraaien, maar alsnog niet uitkomen. En dat simpelweg, omdat dit kabinet het dus niet onaanvaardbaar vindt dat zo veel Nederlanders in de problemen zitten. Dat is echt absurd. Voor de PVV is het wel onaanvaardbaar. Wij willen dat mensen wél geld overhouden in de portemonnee, wél kunnen rondkomen en na een leven lang werken wél kunnen genieten van een onbezorgde oude dag. Het is tijd dat Nederlanders weer kunnen doen wat in een rijk land als het onze normaal zou moeten zijn: rondkomen en geld overhouden in de portemonnee om normaal van te kunnen leven, zonder de door de politiek veroorzaakte financiële stress."

Blijf via NieuwRechts.nl op de hoogte van het laatste nieuws voor rechts en conservatief denkend Nederland! Start je gratis maand nu via https://nieuwrechts.nl/landing

Een fundamenteel ander migratiebeleid is mogelijk: dit is hoe

Beluister onze podcast

Is D66 bewust bezig met onze democratie te ondermijnen?
Of beluister op:

Meerartikelen

azc
Nieuws

OM: man wilde asielzoekers aanvallen na dood Lisa uit Abcoude

De 42-jarige Marcel de G. uit Vught blijft voorlopig vastzitten. Het Openbaar Ministerie verdenkt hem ervan dat hij begin april in Amsterdam-West een aanval wilde uitvoeren op één of meerdere asielzoekers. Volgens justitie wilde hij daarmee een state

Jetten
Rechts voor z'n Raap

Is D66 bewust bezig met onze democratie te ondermijnen?

Deze week in Rechts voor z’n Raap: een festivalpodium waar ‘witte mannen’ naar achteren worden gestuurd, D66 dat zich druk maakt om een burgerwacht in Loosdrecht, en nieuwe peilingen waarin rechts verder oprukt. Ondertussen betaalt Nederland nog alti

Denemarken
Nieuws

Denemarken verwacht remigratie naar EU-terugkeerhubs in 2027 te starten

De Europese Unie kan mogelijk al volgend jaar beginnen met het opzetten van terugkeercentra buiten het eigen grondgebied. Dat zegt de Deense premier Mette Frederiksen in een interview met de Financial Times. Volgens haar kunnen de eerste centra vóór

Rechtbank
Nieuws

Ismail Y. voor de rechter voor bloedige moord op zijn moeder; stak haar meer dan 200 keer

De 30-jarige Ismail Y. moet zich vandaag voor de rechter verantwoorden voor de moord op zijn moeder Sheila. Volgens het Openbaar Ministerie bracht hij haar in september om het leven in haar woning aan de Natalie Barneykade in Groningen. Y. heeft eerd

Wilders
Nieuws

Wilders roept op tot demonstratie tegen komst azc in Apeldoorn

PVV-leider Geert Wilders heeft opgeroepen tot een demonstratie tegen een asielzoekerscentrum in Apeldoorn. De actie moet plaatsvinden op woensdag 1 juli om 19.00 uur op het Stationsplein in de stad. Wilders maakte de oproep bekend via sociale media.

Macron
Nieuws

Linkse leiders Spanje en Frankrijk keren zich tegen EU-plan voor terugkeerhubs buiten Europa

De Franse president Emmanuel Macron en de Spaanse premier Pedro Sánchez verzetten zich tegen plannen om terugkeercentra voor uitgeprocedeerde asielzoekers buiten Europa op te zetten. Dat gebeurt kort nadat het Europees Parlement akkoord ging met stre

De Vos
Onderzoek

Onderzoek Maurice de Hond: Nederland schuift steeds verder naar rechts

Nederland is de afgelopen zestien jaar duidelijk naar rechts opgeschoven. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van Maurice de Hond. Waar in 2010 nog 39 procent van de Nederlanders zichzelf links plaatste, is dat aandeel inmiddels gedaald naar 26 procent. A

wolf
Nieuws

'Zeker 41 wolven gestroopt sinds terugkeer in Nederland'

Sinds de terugkeer van de wolf in Nederland zijn zeker 41 wolven door stropers omgebracht. Dat stelt het onafhankelijke bureau EcoJust in een uitgebreid onderzoek naar wolvenstroperij. Volgens de onderzoekers is stroperij geen klein randverschijnsel,

Leesmeeropinie
Leesmeerinterviews

Meerartikelen

Illy
Nieuws

Voormalig OMT-lid tijdens coronaverhoor: kinderen van hoogopgeleide ouders gingen tijdens schoolsluitingen vooruit

De gevolgen van de schoolsluitingen tijdens de coronacrisis staan opnieuw ter discussie. Oud-OMT-lid Károly Illy verklaarde tegenover de parlementaire enquêtecommissie dat de impact van de sluitingen sterk verschilde per groep leerlingen. Illy was ti

COA
Nieuws

COA bereikt maximale dwangsom na niet sluiten azc Hardenberg

De dwangsom die de gemeente Hardenberg heeft opgelegd aan het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) heeft het maximale bedrag bereikt. Het gaat om 4,95 miljoen euro. De maatregel werd genomen nadat het COA de gemaakte afspraak om het azc aan de J

Discriminatie
Nieuws

College voor de Rechten van de Mens geeft TU Delft groen licht voor discriminatie jegens mannen

De Technische Universiteit Delft mag bij de bacheloropleiding Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek 30 procent van de studieplekken reserveren voor vrouwelijke studenten. Daarmee wil de universiteit zorgen voor meer vrouwen in de opleiding. Het College

Boeren
Nieuws

Flevolandse bioboeren keren terug naar gangbare landbouw: ‘Het werd te moeilijk’

Flevoland stond jarenlang bekend als hét centrum van de biologische landbouw in Nederland. De provincie had het hoogste aandeel biologische landbouwgrond en liep voorop met duurzame teelt. Maar die positie staat onder druk. Terwijl biologische landbo

Letschert
Nieuws

D66-minister: NPO-omroepen mogen oude Fortuyn-fragmenten blijven censureren

NPO-omroepen mogen van D66-minister Rianne Letschert oude tv-fragmenten met Pim Fortuyn blijven tegenhouden voor hergebruik. Dat blijkt uit antwoorden op Kamervragen van JA21-Kamerlid Annabel Nanninga. Aanleiding was ophef rond een bekend fragment wa

Andrej Babiš
Nieuws

Tsjechië weigert Istanbul-verdrag om zorgen over genderideologie

Tsjechië wil het Verdrag van Istanbul niet ratificeren, omdat de regering vreest dat daarmee genderideologie in de nationale wet terechtkomt. Het verdrag van de Raad van Europa is bedoeld om geweld tegen vrouwen en huiselijk geweld te bestrijden. Maa

Thijs Romer
Nieuws

Demonstranten bekladden theaterstudio waar veroordeelde acteur optreedt: 'Geen pedo'

Bij een theaterstudio in Amsterdam-Noord is geprotesteerd tegen het optreden van Thijs Römer. Enkele demonstranten bekladden de stoep en het hek van de studio met leuzen. Zij zijn boos dat de acteur weer op het podium staat. Römer werd in 2023 veroor

Starmer
Achtergronden

Keir Starmer treedt af: dit zijn de twee belangrijkste schandalen achter de linkse premier

Het aangekondigde vertrek van Keir Starmer markeert het einde van een premierschap dat al vroeg onder zware druk kwam te staan. Starmer gold ooit als de man die Labour na jaren van crisis terug naar de macht bracht, maar raakte vervolgens verstrikt i

Ashura
Nieuws

Islamitische rouwstoet neemt Haagse straten over: veel zwarte gewaden

In Den Haag vond afgelopen zaterdag opnieuw een sjiitische rouwbijeenkomst plaats in aanloop naar Ashura. Die dag is voor sjiitische moslims een van de belangrijkste rouwdagen van het jaar. De herdenking draait om de dood van Imam Hussein, de kleinzo

Colombia
Achtergronden

Rechtse golf in Latijns-Amerika zet door na verkiezingswinst in Colombia

Colombia schuift naar rechts. De nationalist Abelardo De La Espriella heeft de presidentsverkiezingen gewonnen en volgt daarmee de linkse president Gustavo Petro op. Zijn overwinning past in een bredere politieke draai in Latijns-Amerika. In steeds m

Eerenberg
Nieuws

Kabinet wil omstreden box 3-hervorming doordrukken ondanks fel verzet

Staatssecretaris Eelco Eerenberg (Financiën) probeert de Eerste Kamer op het laatste moment over de streep te trekken voor de nieuwe box 3-wet. De D66-bewindsman noemt het “onverstandig” als de senaat het voorstel nu al van tafel veegt, meldt BNR. De

Tent
Achtergronden

Links platform vergelijkt EU-terugkeerhubs met concentratiekampen

Het linkse platform OneWorld heeft een artikel gepubliceerd waarin de nieuwe Europese plannen voor zogenoemde terugkeerhubs worden gekoppeld aan concentratiekampen. In die centra zouden afgewezen asielzoekers buiten de EU kunnen worden ondergebracht