43% Weense peuters spreekt amper tot geen Duits
De onderwijssituatie in Wenen baart ernstige zorgen. Nieuwe gegevens tonen aan dat bijna 45 procent van de eersteklassers aan het begin van het huidige schooljaar onvoldoende Duits spreekt om het onderwijs te kunnen volgen. In sommige districten ligt dit percentage zelfs boven de 70 procent. Het probleem, dat grotendeels samenhangt met migratieachtergronden, zet het Oostenrijkse onderwijssysteem onder druk.
De statistieken worden onthuld op navraag van de krant Standard aan de Weense wethouder van onderwijs, Christoph Wiederkehr. Dit meldt de website Apollo News.
Wenen heeft de problematiek in kaart gebracht op basis van districten. Vooral in wijken met een hoog percentage inwoners met een migratieachtergrond is het taalprobleem schrijnend. In Margareten, waar meer dan de helft van de bevolking een buitenlandse achtergrond heeft, spreekt 73,8 procent van de eersteklassers onvoldoende Duits. Rudolfsheim-Fünfhaus (55,1 procent migranten) en Brigittenau (54,2 procent) kennen vergelijkbare cijfers, met meer dan 60 procent van de jonge leerlingen die niet goed genoeg Duits begrijpen.
Daarentegen presteert het district Mariahilf beter. Hier heeft ‘slechts’ 18,9 procent van de nieuwe leerlingen taalproblemen. Maar ook dat betekent dat bijna één op de vijf kinderen moeite heeft met de taal van instructie.
Snelle toename van taalachterstanden
Het percentage kinderen dat de Duitse taal onvoldoende beheerst, is de afgelopen jaren schrikbarend toegenomen. Twee jaar geleden lag dit cijfer nog op 36 procent, tegen 44,6 procent vandaag de dag. De toename lijkt hand in hand te gaan met de groei van het aantal inwoners met een migratieachtergrond in Wenen, dat momenteel bijna 50 procent van de totale bevolking uitmaakt.
Dit leidt tot een bezorgde reactie van Europarlementariër Christine Anderson (AfD). 'Het gebrek aan integratie onder migranten strekt zich uit tot scholen. Een verwoestende last voor de toekomst!' schrijft ze op X.
In Wenen is het aantal islamitische basisschoolleerlingen gestegen tot 35 procent, waardoor deze groep nu de grootste religieuze gemeenschap binnen het basisonderwijs vormt. Hierdoor neemt ook de onverdraagzaamheid naar joden, homo's en vrouwenrechten toe, blijkt uit onderzoek. Daarom roept een sociaal wetenschapper nu op tot verplichte schoollessen in democratie en westerse waarden.
In Den Haag tekent zich eenzelfde beeld af. De helft van de peuters in Den Haag spreekt geen Nederlands, bleek twee jaar gelenden uit onderzoek. Via een speciale campagne hoopt de gemeente ouders te stimuleren hun kind de Nederlandse taal bij te laten spijkeren.