Prijsval elektrische auto’s toont einde subsidiefeest

De tweedehandsmarkt voor elektrische auto's maakt een flinke prijsdaling door. Sinds 2023 zijn gebruikte EV’s gemiddeld 30 procent goedkoper geworden. Waar dat voor consumenten aantrekkelijk lijkt, waarschuwen mobiliteitseconomen voor schijnvoordeel. De vraag blijft achter, het beleid is veranderd, en veel modellen zijn technisch al verouderd.
Volgens nieuwe cijfers van autoverkoopsite Looping lag de gemiddelde verkoopprijs van een volledig elektrische occasion begin 2025 op 18.427 euro, stelt NU.nl dat onderzoek deed naar de Looping-cijfers. Dat is bijna 9.000 euro minder dan een jaar eerder. De forse prijsdaling komt volgens Looping-woordvoerder Sefa Sarioglu vooral door het toegenomen aanbod. Veel leasecontracten van elektrische auto's uit 2019 lopen af, waardoor de markt wordt overspoeld met relatief oude modellen.
Een belangrijke reden voor de prijsval is het verdwijnen van overheidssteun. Tot en met 2024 konden kopers nog 2.000 euro subsidie krijgen bij aankoop van een gebruikte elektrische auto. Dat potje – de zogenoemde SEPP-regeling – is nu leeg. Tegelijkertijd zijn de gebruikskosten van een elektrische auto aan het stijgen.
Sinds dit jaar betalen elektrische rijders wegenbelasting, zij het nog een kwart van het normale tarief. Maar vanaf 2026 stijgt dat percentage snel naar 70 procent. En omdat een elektrische auto door zijn accupakket honderden kilo’s zwaarder is dan een vergelijkbare benzinewagen, loopt de belasting per kilometer fors op.
Volgens Erik Slaaf, mobiliteitseconoom bij ING, is het logisch dat de markt afkoelt. “Je moet wel dat rekensommetje maken voor je een elektrische occasion koopt,” stelt hij. Hoewel laden nog steeds goedkoper is dan tanken, zijn de andere kostenposten in opmars. En het prijsverschil tussen een gebruikte EV en een benzineauto blijft fors, ook al wordt het kleiner.
Een ander probleem is de snelle technische veroudering van EV’s. Wat vijf jaar geleden nog modern was, geldt nu als achterhaald. Henk Hofstede van ABN AMRO geeft het voorbeeld van de Audi e-tron uit 2019. “Die kon ongeveer 250 kilometer rijden zonder opladen. Wie wil dat nou nog hebben?” Nieuwere modellen halen ruim 500 kilometer op een volle accu.
Omdat de binnenlandse vraag zwak is, worden veel EV’s geëxporteerd. Vooral Zweden en Noorwegen zijn populaire bestemmingen. Daar krijgen bestuurders nog altijd belastingvoordeel en andere stimulansen om elektrisch te rijden. Nederland loopt daarin achter.
Praatmee