Den Haag degradeert de belastingbetaler tot Ruttes kanonnenvoer

Den Haag vraagt niet meer wat burgers nodig hebben, maar wat er nog uit hen te halen valt: geld, gehoorzaamheid, arbeid, data en desnoods lichamen voor het front. Deze week werd dat opnieuw pijnlijk zichtbaar. Van zijn VVD-ministers krijgt NAVO-chef Mark Rutte precies wat hij wil: eindeloos veel belastinggeld voor Defensie en een verdere militarisering van de Nederlandse samenleving. Maar achter nette woorden als ‘weerbaarheid’ en ‘defensiegereedheid’ schuilt een kouder mensbeeld. De Nederlander is voor dit kabinet geen vrije burger, maar een pion op het bord van bestuurders die zelf veilig achter de linies blijven.
De nieuwe Wet op de defensiegereedheid laat weinig aan de verbeelding over. Het kabinet wil niet alleen dat Defensie sneller kan oefenen en uitbreiden, maar trekt de hele samenleving de militaire paraatheid in. In de stukken staat dat ‘de gehele overheid en samenleving onderdeel zijn van de nationale veiligheidsaanpak’. Dat is de zin waar alles om draait.





















































