Gevolgen boeteverhoging Yesilgöz: fout parkeren zwaarder beboet dan mishandeling
VVD-minister Dilan Yesilgöz zet een boeteverhoging door van 10 procent. De beslissing zorgt voor de nodige consternatie want het besluit staat haaks op bevindingen die werden gedaan intern bij het ministerie, zo ontdekte NRC. Fout parkeren zal komend jaar bijvoorbeeld zwaarder worden bestraft dan een mishandeling.
Een ambtenaar reageert verbijsterd nadat hij via NU.nl vernomen heeft dat de verkeersboetes in 2024 met 10 procent zullen stijgen. Deze verhoging komt bovenop de al forse stijging van 8,7 procent in 2023, wat resulteert in een recordhoogte aan boetetarieven. Eenmaal van kracht, zal een automobilist die betrapt wordt op het vasthouden van een telefoon tijdens het rijden maar liefst 429 euro moeten betalen.
Een onderzoek van NRC, gebaseerd op interne documenten verkregen via de Wet open overheid, onthult dat Minister Dilan Yesilgöz (VVD) de verhogingen heeft toegezegd tijdens de jaarlijkse begrotingsgesprekken, als reactie op financiële tegenvallers. Opmerkelijk genoeg lijkt deze toezegging niet in lijn te zijn met een Kamermotie die beoogt boetes niet te verhogen om begrotingstekorten te dekken. Bovendien heeft de minister geen onderzoek naar de mogelijke risico's van de verhoging afgewacht, terwijl het Openbaar Ministerie onder druk werd gezet om ook de boetes voor strafbeschikkingen aanzienlijk te verhogen.
In een verkeerd vak parkeren: €490
— Sywert van Lienden (@Sywert) February 28, 2024
Telefoon vasthouden in de auto: €420
Standaardboete mishandeling: €400
What a joke. https://t.co/68tHgTeC2Q pic.twitter.com/xktqizejeY
De verhogingen worden gekritiseerd vanwege hun impact op de maatschappij en het gebrek aan legitimiteit. De Raad van State uit ernstige bezorgdheid over de groeiende kloof tussen boetes en de ernst van de overtredingen, evenals tussen verschillende boetecategorieën. Dit wordt verergerd door het feit dat de verhogingen lijken te worden ingevoerd om financiële tekorten op te vangen, wat indruist tegen eerdere beleidsbeslissingen om boetes los te koppelen van begrotingsdoeleinden.