Supermarkten onder druk: consument betaalt de rekening voor inflatie
![inflatie inflatie](https://images.nieuwrechts.nl/artikel-foto/4a838847532a28fb91c3e858862d8f03/inflatie.jpg)
Supermarktgigant Ahold Delhaize, moederbedrijf van Albert Heijn, Etos, Gall & Gall en bol.com, staat onder druk door de stijgende grondstofprijzen. Met name koffie en cacao zijn fors duurder geworden, en dat leidt tot harde onderhandelingen met leveranciers. De top van het concern weigert echter om zomaar hogere prijzen door te berekenen, met als gevolg lege schappen bij populaire producten zoals Douwe Egberts-koffie.
De prijs van koffie is wereldwijd gestegen door mislukte oogsten en economische instabiliteit in productielanden. Chocolade heeft te kampen met soortgelijke problemen, vooral door het aanbodtekort van cacao. Ahold Delhaize ziet die prijsstijgingen terug in de onderhandelingen met leveranciers, maar topman Frans Muller geeft aan dat het bedrijf niet bereid is om zomaar in te stemmen met hogere prijzen.
"Wij hebben een eigen branderij en kunnen precies zien hoe de marktprijs zich ontwikkelt", stelt Muller bij NU.nl. Zonder namen te noemen, hint hij naar een groot koffiemerk met "rode verpakkingen", waarmee het concern in conflict is geraakt. Een bezoek aan een Albert Heijn-filiaal in Haarlem maakt al snel duidelijk dat het om JDE Peet’s, het moederbedrijf van Douwe Egberts, gaat. In diverse winkels zijn de schappen grotendeels leeg, met een bordje waarop excuses worden aangeboden voor de verminderde beschikbaarheid.
Ook bij Jumbo speelt een soortgelijk probleem. Daar zijn sommige varianten van Douwe Egberts tijdelijk niet leverbaar, maar populaire producten zoals Aroma Rood 500 gram blijven vooralsnog beschikbaar. Door de prijsonderhandelingen zet Albert Heijn steeds meer in op huismerken. Inmiddels bestaat 55 procent van het assortiment uit huismerkproducten, een percentage dat volgens Muller verder zal stijgen. "Consumenten maken steeds vaker de keuze voor huismerken in plaats van A-merken," stelt hij.
Het prijsbewuste beleid van Ahold Delhaize komt niet uit de lucht vallen. De inflatie is in januari 3,3 procent hoger dan een jaar geleden, waarbij vooral voedingsmiddelen, drank en tabak een stijging van 7 procent lieten zien. Supermarkten voelen de druk om prijzen beheersbaar te houden, terwijl leveranciers de hogere productiekosten doorberekenen.