Vissers woedend om nieuw natuurgebied op zee: ‘Volledig de weg kwijt, dit kabinet’

Voor de kust van Zuid-Holland komt een nieuw beschermd natuurgebied voor vogels. Daarmee wordt straks de hele kust van het Nederlandse vasteland, van Zeeuws-Vlaanderen tot Groningen, aangewezen als beschermd gebied. Bij vissers valt het besluit slecht. Zij vrezen opnieuw minder ruimte op zee.
EMK-vissers reageren fel op het plan van minister Jaimi van Essen van Natuur. “Volledig de weg kwijt, dit kabinet. Gebruiks- en bewegingsruimte voor vissers en boeren wordt steeds kleiner. En dan gaat dit gaat ook nog eens zonder overleg met de Tweede Kamer. Ze doen maar wat bij CDAVVD66.”
Het nieuwe gebied wordt onderdeel van Natura 2000, meldt Omroep West. Dat is een Europees netwerk van beschermde natuurgebieden. In dit geval gaat het om bescherming van vogels. Volgens onderzoekers zijn onder meer de dwergmeeuw, de kleine mantelmeeuw en de grote stern redenen om het gebied aan te wijzen.
Hele kust onder bescherming
Met de nieuwe aanwijzing wordt niet alleen een stuk zee voor Zuid-Holland beschermd. Volgens persbureau ANP valt straks de hele kust van het Nederlandse vasteland onder bescherming. Dat loopt van Zeeuws-Vlaanderen tot aan Groningen.
Het besluit komt voort uit het Noordzeeakkoord. Dat akkoord werd in 2020 gesloten door het toenmalige kabinet met onder meer energiebedrijven, visserijorganisaties en natuurclubs. Daarin stond dat wetenschappers moesten onderzoeken welke gebieden op de Noordzee extra bescherming nodig hebben.
Als gebieden aan de eisen zouden voldoen, moest het kabinet die “zo spoedig mogelijk” beschermen. Volgens ambtenaren is minister Van Essen nu juridisch gehouden om het nieuwe gebied aan te wijzen, meldt Omroep West.
‘Noodzakelijke Noordzeenatuur beschermen’
Van Essen schrijft aan de Tweede Kamer dat Nederland op koers moet blijven met de bescherming van natuur op zee. “Ik acht het van belang dat we op koers blijven en de noodzakelijke Noordzeenatuur beschermen en herstellen waar nodig.”
Eigenlijk had het besluit vorig jaar al genomen moeten worden. Toen lag het dossier nog bij staatssecretaris Jean Rummenie van BBB. Die nam nog geen besluit, hoewel er al onderzoek lag naar vogels op de Noordzee.
De D66-minister zet nu wel door. Daarmee komt er een extra beschermingslaag bij op een zee die al vol ligt met belangen. Denk aan windparken, scheepvaart, natuur, defensie en visserij.
Vissers vrezen nieuwe beperkingen
Voor de visserij is vooral onduidelijk wat het besluit praktisch gaat betekenen. De gevolgen voor vergunningen in en rond het nieuwe gebied zijn nog niet bekend. Dat hangt af van een beheerplan dat Rijkswaterstaat nog moet maken.
Daarin komt te staan welke activiteiten wel en niet mogen. Ook wordt vastgelegd waarvoor een vergunning nodig is. Volgens een woordvoerder van Van Essen wordt dat beheerplan “in goed overleg met betrokken partijen opgesteld, waaronder de visserijsector”.






















































