Rechtse politici hekelen nieuw standbeeld Rotterdam: 'Geen standbeelden meer voor blanken'
'Rotterdam is een standbeeld rijker: geen witte man op paard, maar een metershoge zwarte vrouw op Nikes', kopt het Algemeen Dagblad over de presentatie van een nieuw standbeeld in de Maasstad. Precies deze toon, en het kunstwerk zelf, hekelen rechtse politici. Volgens onder meer PVV-prominent Martin Bosma en de jongerenafdeling van FVD viert de weg-met-ons-mentaliteit hoogtijdagen.
Volgens het AD is de boodschap van het nieuwe beeld, een zwarte vrouw op Nike-schoenen, overduidelijk: ditmaal is er geen plaats voor een 'machtige witte man op het paard'. En precies deze houding kan rekenen op hoon vanuit rechts Nederland.
Zo schrijft JFVD het volgende erover: 'Vroeger vereerden we helden, mensen die alles geven voor een hoger ideaal. Waarvan een generatie er maar een handvol kent. Nu eren we een naamloze, dikke slons. Geen voorbeeld van excellentie, maar het toonbeeld van de middelmaat die onze samenleving al veel te rijk is.'
Vroeger vereerden we helden, mensen die alles geven voor een hoger ideaal. Waarvan een generatie er maar een handvol kent. Nu eren we een naamloze, dikke slons. Geen voorbeeld van excellentie, maar het toonbeeld van de middelmaat die onze samenleving al veel te rijk is. #JFVD pic.twitter.com/R8BlzHGcGG
— JFVD (@jongeren_fvd) February 3, 2023
Diezelfde jongerenafdeling schrijft op Instagram dat dit beeld toonaangevend is voor moderne culturele armoede van het Westen. 'Vroeger vereerden we nationale helden, mensen die alles gegeven hebben voor dit land en soms de hoogste prijs moesten betalen. Het soort mensen waarvan er nauwelijks een handvol per generatie geboren wordt. Tegenwoordig plaatsen we op onze pleinen een product van de modernistische ziekte. Ongezond, onverzorgd, onherkenbaar. Een toonbeeld van culturele armoede, middelmaat en lelijkheid. Wanneer is deze nachtmerrie voorbij?'
PVV-prominent Martin Bosma stelt kordaat 'Geen standbeelden meer voor blanken.'
Tijdens een recent Kamerdebat uitte Bosma al zijn zorgen om het oprukkende anti-blankracisme in Nederland. Volgens Bosma vindt deze vorm van racisme steeds meer zijn weg in Nederland doordat de Critical Race Theory steeds meer voet aan de bodem krijgt op Nederlandse universiteiten.
"In Noorwegen laat de regering nu een onderzoek verrichten of witte verf misschien racistisch is. Deze woke-ideologie heerst in de kunst, in de musea en op de universiteiten. Het komt allemaal uit Amerika. Woke is nauw gelieerd aan de critical race theory, die stelt dat alle blanken, en alleen blanken, racisten zijn en eeuwigdurende schuld dragen. Diefje zonder verlos. D66-ministers Dijkgraaf en Van Engelshoven hebben dat wokisme aangewakkerd."
Maar hoe zit dit "anti-blankracisme" er dan uit? Bosma somt een waslijst aan problematische ontwikkelingen op: "In de progressieve media zien we de afkeer van blanken, oftewel witte mannen. Daar zijn er altijd te veel van. D66 stelt hier in de Kamer dat er te veel witte gezichten op de ministeries rondlopen. Mensen dienen dus weer beoordeeld te worden op uiterlijke, etnische, biologische en raciale kenmerken. De PvdA wil de gemeente Den Haag "ontwitten". Dat alles leidt tot quota tegen autochtonen. In de praktijk betekent dit vaak blanken. In Amsterdam, in Utrecht, in de kunstwereld, bij de NPO, er wordt zelfs per tv-programma bijgehouden welke rassen erin te zien zijn. Op de universiteiten tellen ze wat ze in hun nep-Amerikaanse activistentaaltje "mensen van kleur" noemen. Blanken dienen te worden uitgefaseerd. Als je in Nederland vraagt "wil je meer of minder Marokkanen?", dan krijg je al die D66-juristen achter je aan. Als je werkt aan minder blanken, dan ontvang je een vet salaris en een leasebak als diversityofficer. We worden gereduceerd tot onze huidskleur, en alleen de blanke man wordt verondersteld zich schuldig te voelen."
Slavernij-gedram leidt tot woke en anti-blankracisme. pic.twitter.com/TVz9dqDOE3
— Martin Bosma (@Martinbosma_pvv) January 25, 2023