Aanvankelijk was het plan om binnenlandse vluchten te verbieden als de trein er korter dan vier uur over deed. Maar dit hebben luchtvaartorganisaties weten te voorkomen bij de Europese Commissie.
Het verbod geldt nu voor drie routes: van Parijs naar Nantes, Lyon en Bordeaux. Op deze trajecten rijden regelmatig treinen, en doet de trein er niet langer dan 2,5 uur over.
Voorstanders noemen het een stap in de juiste richting. Maar critici wijzen op de geringe winst. Volgens de schattingen van de Europese organisatie Transport & Environment veroorzaken de drie geschrapt vluchtroutes slechts drie procent van de uitstoot van binnenlandse Franse vluchten, meldt NOS. In totaal beperkt het verbod maar 0,3 procent van de uitstoot van de vluchten die vanuit Frankrijk vertrekken.
Op sociale media reageren Kamerleden van D66 en GroenLinks enthousiast. Zo stelt Suzanne Kröger (GL) voor dat dit ook gebeurt met vluchten tussen Amsterdam en Brussel. Raoul Boucke (D66) beaamt dit. Daarnaast wil hij dat er Europees verbod komt op korte-afstandsvluchten waarvan de bestemming goed bereikbaar is per trein.