Londen onteigent 750 auto's wegens nieuwe milieuregels
Het milieubeleid van de Londense burgemeester Sadiq Khan heeft geleid tot de inbeslagname van bijna 1.500 auto’s in een jaar tijd, blijkt uit nieuwe cijfers. Ongeveer de helft hiervan werd uiteindelijk geveild, wat de overheid veel geld opleverde. Ook werden er onteigende voertuigen gedoneerd aan Oekraïne. De massale inbeslagnames gebeuren in het kader van de nieuwe milieuzones (ULEZ) in de stad.
De Ultra-low Emissions Zone (ULEZ) beslaat alle Londense stadsdelen en is gericht op het verminderen van de uitstoot van schadelijke stoffen, zoals stikstofoxiden en fijnstof, door automobilisten van oudere voertuigen aan te pakken. In het kader hiervan voert Londen een streng beleid tegen haar eigen burgers, inclusief onteigening van privé-bezit en fikse boetes.
In de periode van juli 2023 tot juli 2024 werden in totaal 1.429 voertuigen in beslag genomen, meldt The Telegraph. Ongeveer de helft van deze auto’s (761 voertuigen) werd geveild, wat de stad Londen een opbrengst van 710.000 pondopleverde. Transport for London (TfL), het agentschap dat verantwoordelijk is voor de uitvoering van het ULEZ-beleid, meldde dat over dezelfde periode maar liefst 25,6 miljoen pond (30,6 miljoen euro) aan boetes werd geïnd. Dit geld wordt volgens burgemeester Khan gebruikt om de busroutes en het openbaar vervoer in de stad te verbeteren.
Kritiek op de ULEZ
De ULEZ is vanaf het begin omstreden geweest. Critici wijzen erop dat het beleid vooral lagere inkomensgroepen zwaar treft. Voertuigen die niet aan de uitstootnormen voldoen, voornamelijk oudere modellen die voor 2005 zijn geregistreerd, moeten een dagelijkse vergoeding van 12,50 pond (14,40 euro) betalen. Wie niet betaalt, riskeert boetes die kunnen oplopen tot 180 pond (207 euro) per overtreding. Als boetes onbetaald blijven, stijgen de schulden snel, en kunnen automobilisten in korte tijd met forse schulden geconfronteerd worden.
Het beleid, oorspronkelijk ingevoerd door toenmalig burgemeester Boris Johnson en later uitgebreid door Khan, is bedoeld om de luchtkwaliteit in Londen te verbeteren. De motivatie achter het programma is dat het ‘beprijzen’ van vervuiling automobilisten zal ontmoedigen om voertuigen te gebruiken die een hoge uitstoot produceren.
De kritiek op de ULEZ is niet alleen gericht op de hoge boetes en de impact op lage inkomens. TfL heeft het onderzoeksteam dat verantwoordelijk is voor de handhaving van het beleid verdriedubbeld, wat betekent dat de samenwerking met deurwaarders en handhavers verder zal worden uitgebreid. Deze teams zorgen ervoor dat automobilisten die niet betalen, hard worden aangepakt.
Hoewel de ULEZ is ingevoerd met het oog op milieuvoordelen, roept het beleid verdeeldheid op. Tegenstanders, waaronder de zogenoemde 'blade runners' die de ULEZ-camera’s saboteren, worden door de autoriteiten hard aangepakt. Laurence Fox, een voormalig kandidaat voor het burgemeesterschap, werd in 2023 zelfs gearresteerd nadat hij op sociale media zijn steun uitsprak voor deze saboteurs.
Auto's gedoneerd aan Oekraïne
Veel critici zijn van mening dat de prioriteiten van de burgemeester verkeerd liggen. Dit bleek in mei van dit jaar, toen Sadiq Khan via het ULEZ-sloopprogramma 20 voertuigen doneerde aan Oekraïne, onder het mom van vrijwillige sloop. Hoewel de auto’s uit Londen werden verwijderd om de luchtkwaliteit te verbeteren, is niet bekend of deze in Oekraïne juist hebben bijgedragen aan lokale vervuiling.
Hoewel Khan vindt dat zijn eigen burgers hun CO2-gebruik moeten verminderen, vliegt hij er zelf flink op los. Sinds zijn aantreden heeft de burgemeester van Londen, Sadiq Khan, zo'n 700.000 km gevlogen met zijn beleidsteam. Het gaat om zeventien rondjes rond de aarde.