Overheid subsidieert Kick Out Zwarte Piet
Uit het subsidieregister en jaarverslag van de Stichting Nederland Wordt Beter blijkt dat zowel de overheid als een van de mede-eigenaren van verschillende media in Nederland de organisatie financieel steunen. Stichting Nederland Wordt Beter is onder andere verantwoordelijk voor de Kick Out Zwarte Piet-campagne, meldt Cultuur onder Vuur.
Belastinggeld ondersteunt strijd tegen Zwarte Piet
De activist Jerry Afriyie heeft de Stichting Nederland Wordt Beter (NWB) opgericht om verschillende activistische activiteiten te organiseren, waaronder de strijd tegen Zwarte Piet, die volgens de actiegroep een racistisch figuur is. Deze strijd wordt voornamelijk gevoerd door Kick Out Zwarte Piet (KOZP).
Hoewel de stichting, zoals vereist bij een ANBI-status, jaarlijks een financieel verslag moet publiceren, heeft NWB dit jarenlang nagelaten. Dit is mogelijk in strijd met de wet. Desondanks heeft de overheid de stichting sinds 2016 financieel ondersteund. Uit het subsidieregister van de gemeente Amsterdam blijkt dat NWB ongeveer €37.000 aan subsidies heeft ontvangen.
Naast de directe subsidie van de gemeente Amsterdam blijkt dat NWB in 2024 €24.000 heeft ontvangen van de Stichting Democratie en Media. Deze stichting, die investeert in mediabedrijven zoals Persgroep Nederland (eigenaar van De Volkskrant, Trouw en Het Parool), ondersteunt projecten die de democratie en media willen versterken.
Ook Pakhuis de Zwijger heeft €15.000 bijgedragen aan NWB. Pakhuis de Zwijger, dat zelf 96,4 procent van zijn inkomsten uit overheidssubsidies haalt, versterkt hiermee de indirecte financiering van NWB’s activistische activiteiten.
De combinatie van directe en indirecte overheidssubsidies aan NWB roept vragen op over de onafhankelijkheid van mediabedrijven die door dezelfde financieringsstromen worden ondersteund. Dit is vooral relevant nu de Zwarte Piet-discussie weer prominent in het maatschappelijke debat staat en mogelijk gevoelig ligt bij kranten zoals De Volkskrant.
De steun voor activistische organisaties zoals NWB roept bredere vragen op over de mate waarin overheidsgelden worden ingezet voor campagnes die controversieel zijn in het publieke debat.