Klimaatgekte: Wenen krijgt houten verkeersborden
De stad Wenen heeft de traditionele aluminium verkeersborden ingeruild voor houten exemplaren. Deze nieuwe borden zijn bedoeld om milieuvriendelijker te zijn, maar roepen kritiek op vanwege de kosten en beperkte levensduur. Vooral de rechtse anti-immigratiepartij FPÖ is fel tegen.
Op de drukbezochte Mariahilfer Straße zijn 46 houten verkeersborden geplaatst. De borden, gemaakt van populieren- en berkenhout uit Midden-Europa, moeten een duurzamer alternatief bieden voor de traditionele aluminium varianten. Volgens het Weense Stadsbouwkantoor (MA 28) hebben de borden een levensduur van ongeveer twintig jaar, waarna ze gecomposteerd of als brandstof gebruikt kunnen worden.
Hoewel de houten borden lokaal worden geproduceerd, wat de ecologische voetafdruk moet verminderen, zijn ze duurder dan hun aluminium tegenhangers. Een woordvoerder van MA 28 benadrukt bij JF dat de kosten afhankelijk zijn van de bestelhoeveelheid, maar erkent dat de productie arbeidsintensiever is.
Kritiek op kosten en duurzaamheid
De FPÖ-fractie in Wenen hekelt de nieuwe verkeersborden. “Deze houten verkeersborden zijn twee keer zo duur als aluminium en veel minder duurzaam. Dat heeft niets met klimaatvriendelijkheid te maken, maar alles met het verspillen van belastinggeld,” stelt raadslid Toni Mahdalik bij JF.
Een ander punt van zorg is de kwetsbaarheid van de borden. Mahdalik wijst op het risico van vandalisme, graffiti en schade door weersinvloeden. “Deze borden zullen eerder vervangen moeten worden, wat de kosten alleen maar verder opdrijft.”
De stad Wenen verdedigt de keuze voor houten verkeersborden als een stap richting een meer klimaatbewuste toekomst. Het gebruik van hout uit de regio zou bijdragen aan een kleinere ecologische voetafdruk. Critici blijven echter wijzen op de hogere kosten en vraagtekens bij de duurzaamheid van het project.