Elektrisch rijden duurder dan benzine: hogere kosten en wegvallende subsidies
Elektrisch rijden, jarenlang gepresenteerd als hét duurzame en voordelige alternatief, is voor veel automobilisten flink duurder geworden dan rijden op benzine. Uit de nieuwste berekeningen van de ANWB blijkt dat de kosten per kilometer voor een elektrische auto inmiddels 9 cent hoger liggen dan voor een benzineauto. Het verschil is vooral te wijten aan de snelle afschrijving, toenemende motorrijtuigenbelasting en het verdwijnen van stimuleringsmaatregelen.
Een kilometer in een elektrische auto kost tegenwoordig gemiddeld 76 cent, terwijl benzinerijders 67 cent per kilometer betalen. De ANWB baseerde de berekening op auto’s met een aanschafprijs van 46.000 euro en een jaarlijks gebruik van 15.000 kilometer over een periode van vier jaar.
De kostenposten lopen flink op, zo blijkt. De afschrijving van elektrische voertuigen (EV’s) is een belangrijke factor. Een Tesla Model 3, vier jaar geleden nog te koop voor 51.000 euro, heeft nu een inruilwaarde van 20.000 euro. Een elektrische Fiat 500 van drie jaar oud, oorspronkelijk bijna 40.000 euro, is nu nog maar 17.000 euro waard.
De snelle ontwikkeling van technologie speelt hierin een cruciale rol. De actieradius en laadsnelheid van nieuwe modellen nemen razendsnel toe. Dat zorgt ervoor dat consumenten liever een nieuwere elektrische auto kiezen en oudere modellen snel in waarde dalen.
Wegenbelasting: van nul naar flink oplopen
Een andere kostenpost die elektrisch rijden duurder maakt, is de motorrijtuigenbelasting. Waar EV-rijders dit jaar nog vrijgesteld zijn van deze belasting, gaat dat vanaf januari 2025 veranderen. In het nieuwe jaar betalen elektrische rijders 25 procent van het reguliere tarief, oplopend naar 75 procent in 2026. Over vijf jaar betalen ze zelfs het volledige bedrag.
Omdat elektrische auto’s door hun zware batterijen gemiddeld 400 kilo zwaarder zijn dan benzineauto’s, valt de wegenbelasting extra hoog uit. De Bovag berekende eerder dat de wegenbelasting voor een elektrische Volkswagen ID.3 straks 60 euro per kwartaal hoger is dan voor een benzinegestookte VW Golf. De combinatie van hogere wegenbelasting en het afbouwen van aanschafsubsidies zorgt voor grote onzekerheid bij consumenten.
Tot nu toe bleef de verkoop van elektrische auto’s redelijk stabiel. Dit jaar zijn er al 115.000 elektrische voertuigen verkocht, wat neerkomt op één op de drie nieuwe auto’s. In totaal rijden er nu 571.000 elektrische auto’s rond in Nederland. Toch stagneert de groei. Het marktaandeel van EV’s steeg dit jaar slechts 3 procent.