Enschede's groene ambities: wie betaalt de prijs?
Vanaf 1 juli 2025 wordt de binnenstad van Enschede een zero-emissiezone. Bestelbusjes en vrachtwagens met een verbrandingsmotor mogen het stadserf niet meer in. Alleen uitstootvrije of hybride voertuigen zijn welkom. Het plan maakt deel uit van de ambitie om de binnenstad tegen 2030 volledig vrij te maken van diesel- en benzineauto’s. De vraag blijft echter wat deze maatregel oplevert.
De invoering van de zero-emissiezone kost bijna 400.000 euro. Dit bedrag wordt onder andere besteed aan de aanstelling van een zero-emissieadviseur. Het doel is om de CO2-uitstoot in de binnenstad te verminderen. Ingenieursbureau Royal HaskoningDHV berekende dat de maatregel jaarlijks 7500 kilo CO2 bespaart. Ter vergelijking: dat is de uitstoot van één gemiddeld gezin over een periode van minder dan zes maanden.
Naast de financiële investering roept de maatregel logistieke vragen op. Pakketbezorging binnen de zone zal per bakfiets plaatsvinden. Hoewel dit bijdraagt aan het doel van uitstootreductie, wordt getwijfeld aan de efficiëntie en haalbaarheid op grotere schaal.
Critici vragen zich af of de kosten en beperkingen opwegen tegen de beperkte impact. De maatregel lijkt symbolisch en zet volgens hen weinig zoden aan de dijk op het gebied van klimaatbeleid. Daarnaast vrezen ondernemers in de binnenstad dat de beperkingen kunnen leiden tot minder bezoekers en hogere logistieke kosten.