Milieubelastingen stijgen opnieuw: vooral huishoudens voelen de hogere energierekening

De opbrengst uit milieubelastingen is in 2024 opnieuw gestegen. De overheid haalde in totaal ruim 31 miljard euro op, een toename van 9 procent vergeleken met een jaar eerder. Huishoudens droegen 17,0 miljard euro bij en bedrijven 13,7 miljard. Dit blijkt uit nieuwe CBS-cijfers. De stijging komt vooral door hogere kosten voor gas, elektriciteit en andere energieproducten. Huishoudens gebruikten meer stroom en kregen te maken met hogere tarieven. Daardoor stegen de energiebelastingen zichtbaar sneller dan in eerdere jaren.
Het grootste deel van de milieubelastingen bestaat uit heffingen op energie. Het gaat dan om gas, elektriciteit en accijnzen op benzine en diesel. In 2024 betaalden bedrijven hiervoor 9,8 miljard euro. Huishoudens betaalden 5,3 miljard, maar dat bedrag zou zonder de wettelijke vermindering op de energiebelasting zijn opgelopen tot 9,5 miljard euro.
De energiebelasting zelf – de combinatie van gas- en stroombelasting, de opslag duurzame energie en de vermindering op de energiebelasting – kwam in 2024 uit op 1,2 miljard euro voor huishoudens. Dat is een verdrievoudiging ten opzichte van 2023. Bedrijven betaalden 3,9 miljard euro, een stijging van 3 procent.
Ook de accijnzen op brandstoffen liepen op. Bedrijven betaalden 3,7 miljard euro aan accijns op benzine, diesel en andere oliën. Huishoudens droegen 4 miljard euro af. De tijdelijke accijnskortingen uit 2022 dempten de inkomsten nog even, maar vanaf 2023 zijn de afgedragen bedragen weer gestegen.
Daarnaast werden emissierechten voor bedrijven duurder. De kosten begonnen in 2011 met 54 miljoen euro en bereikten in 2024 een niveau van 1,7 miljard euro.
Meer opbrengst van vervoersbelastingen
Naast energie spelen ook vervoersbelastingen een grote rol. In 2024 leverden bpm, motorrijtuigenbelasting en vliegbelasting samen 8,9 miljard euro op. Dit is 5 procent meer dan in 2023.
Huishoudens namen verreweg het grootste deel voor hun rekening. Zij betaalden 6,4 miljard euro, waarvan 5,4 miljard aan motorrijtuigenbelasting. Deze belasting stijgt al jaren, terwijl de bpm-inkomsten juist dalen. Consumenten betaalden nog 0,5 miljard euro bpm in 2024.
Bedrijven droegen 2,4 miljard euro aan vervoersbelastingen af. Zij betalen iets meer bpm dan huishoudens, vooral door de aanschaf van bedrijfsauto’s. De vliegbelasting groeide verder. Huishoudens betaalden 437 miljoen euro, tegen 372 miljoen in 2023 en 90 miljoen in 2022. Bedrijven droegen 235 miljoen euro bij.
Hogere heffingen op vervuiling en grondstoffen
De heffingen op vervuilende activiteiten stegen in 2024 naar 7 miljard euro, een stijging van 8 procent. Huishoudens betaalden 5 miljard en bedrijven 2 miljard. Vooral de waterverontreinigingsheffing ging omhoog, met 13 procent. Ook riool- en reinigingsrechten stegen met 6 procent.
Belastingen op grondstoffen bestaan uit heffingen op leiding- en grondwater en kwamen in 2024 uit op 344 miljoen euro.
Huishoudens betalen bijna 17 miljard aan milieuheffingen
Volgens aanvullende cijfers betaalden Nederlandse huishoudens vorig jaar ongeveer 17 miljard euro aan motorrijtuigenbelasting, accijnzen, energieheffingen en andere milieubelastingen. Dat is bijna 12 procent meer dan in 2023. Het hogere stroomverbruik en het duurdere gastarief waren de belangrijkste oorzaken, meldt NU.nl.
De wegenbelasting blijft de grootste kostenpost. Huishoudens betaalden in 2024 5,4 miljard euro aan motorrijtuigenbelasting. Daarna volgen de accijnzen op brandstof met 4 miljard euro. De verschillende heffingen op vervuilende activiteiten kostten huishoudens 5 miljard euro.
Zonder de vermindering van 4,2 miljard euro op de energiebelasting zouden de totale lasten voor huishoudens nog verder zijn gestegen. Ondanks deze vermindering liggen de kosten op het op een na hoogste niveau ooit. Alleen in 2019 lagen de betalingen hoger, op 17,46 miljard euro.
Bedrijven betaalden in 2024 in totaal 13,7 miljard euro aan milieubelastingen. Naast hogere energiebelastingen en brandstofaccijnzen drukten vooral de stijgende kosten van emissierechten op de bedrijfsbalans. De 1,7 miljard euro aan emissierechten is het hoogste bedrag sinds de registratie daarvan begon.






















































