De Albert Heijn is serieus aan het onderzoeken of het mogelijk is om een klimaatscore te berekenen en deze in de toekomst op de bon te laten zetten. Dit vertelde Albert Heijn-CEO Marit van Egmond bij Radio.
"Het zou voor mensen absoluut helpen om een simpel, begrijpelijk logo te hebben. Waardoor je een keuze kan maken en er ook verschil is in producten." Ze hoopt dat daarmee ook het koopgedrag beïnvloed wordt", aldus de topvrouw.
Van Egmond heeft zelf de ambitie om mensen met een kleine portemonnee te helpen duurzamer te leven: "Mijn grootste worsteling daarbij is dat ik me enerzijds afvraag: gaan we wel snel genoeg? Anderzijds gaat het om de balans houden. De balans tussen gezondheid, verbinding en duurzaamheid. Door bijvoorbeeld alleen maar biologisch aan te bieden. Dat klinkt dan wel leuk, maar het is echt een heel stuk duurder. Hoe zorg je er dan voor dat duurzaam en gezond voedsel voor iedereen in Nederland bereikbaar is?"
Op korte termijn zal er nog geen klimaatscore te vinden zijn op de Albert Heijn-bonnen, maar in de toekomst mogelijk wel.
Rabobank
Eerder dit jaar stelde Rabobank-prominent Barbara Baarsma dat een CO2-budget in de toekomst mogelijk de werkelijkheid gaat worden.
Volgens Baarsma zou het een goed idee zijn om de uitstootrechten in Nederland te verdelen en dat iedere burger dan een bepaalde hoeveelheid CO2 op jaarbasis mag uitstoten.
Via de invoering van een zogeheten carbon-wallet kunnen mensen dan hun emissierechten uitbreiden of verkopen. Mensen die graag veel willen vliegen, kunnen extra uitstootrechten van andere burgers overkopen - dit zijn veelal mensen die niet genoeg geld hebben om te vliegen, maar die via deze wallet een extra centje verdienen, aldus Baarsma.
Volgens de Rabo-directeur is dit een goede en eerlijke manier voor mensen met een kleine portemonnee om een zakcentje te verdienen aan de verduurzaming van ons land.
De Rabobank startte overigens in april al met een CO2-uitstoot project. Met een nieuw experiment krijgen klanten inzage in hun CO2-emissie: transacties kunnen worden gekoppeld aan de geschatte CO2-uitstoot waardoor mensen meer inzicht krijgen in hun ecologische voetafdruk. De bank hoopt hiermee dat mensen hun koopgedrag gaan aanpassen en zich meer bewust worden over hun CO2-uitstoot.
De bank heeft nu al inzage in wat voor transacties klanten doen en waar ze het doen. Mede op basis van deze gegevens kan de bank daaraan bepalen hoeveel CO2 met een aankoop is uitgestoten.
"Je kunt week op week kijken of je CO2-uitstoot van uitgaven verandert en dat is zo belangrijk. Je wil dat mensen door dat inzicht hun gedrag gaan veranderen. Dan is het belangrijker om de verandering te zien dan om te weten hoe achter de komma de uitstoot per uitgave is," vertelt Baarsma hierover.
De bank benadrukt dat het om een schatting gaat, maar dat het mensen toch iets bewuster maakt over hun leefstijlkeuzes. Rabobank is niet het eerste bedrijf die dit gaat doen. Zowel Mastercard als Visa werken al met jonge bedrijven die dit idee hadden. Echter gaan deze bedrijven een stuk verder: wie met deze speciale bankkaarten uitgaven doen met een te hoge CO2-uitstoot kunnen plotsklap tegen een blokkering van hun pas aanlopen. Rabobank wil niet zo ver gaan, benadrukt Baarsma.