"De oplossing om auto's met verbrandingsmotor te verbieden per 2035 is schadelijk voor alle Europese economieën," vertelt ze bij het Poolse Radio Zet. "Ik geloof dat als we vandaag een beslissing nemen voor 2035, het vandaag nodig is om te kijken naar de gevolgen voor de volgende jaren."
In oktober bereikten de Europese Commissie, de lidstaten en het Europees Parlement al een akkoord over het aanstaande verbod, dat uit de koker komt van Frans Timmermans. In februari stemde het Europees Parlement er officieel mee in.
De Europese Unie gaat dus alle alle benzine- en dieselauto's in de ban doen. Dit zal stapsgewijs gebeuren. Zo is er in 2030 een laatste trede: dan worden de uitstootnormen voor nieuwe auto's flink aangescherpt.
Maar vanaf 2035 is het einde echt in zicht: nieuwe CO2-uitstotende auto's mogen dan officieel niet meer worden verkocht. Toch zal er een uitzondering voor kleine autofabrikanten worden gemaakt. Naar verluidt zullen vooral luxemerken als Ferrari en Lamborghini baat hebben bij deze uitzonderingsregel.
Dit gaat Polen nu aanvechten bij het Europees Gerechtshof. "Er is geen analyse van de sociale en economische impact, wat schandalig is," vertelt Moskwa. "Hoe dan ook, we stappen binnenkort naar het Hof van Justitie met deze uitspraak."
Polen wil ook andere klimaatplannen aan de kaak stellen. Het verbod op fossiele auto's maakt namelijk onderdeel uit van het zogeheten 'Fit for 55'-pakket, die zich richt erop om de Europese CO2-uitstoot te verminderen met 55 procent vanaf 2030. Ook andere maatregelen wil Polen voor de rechter dagen, maakt Moskwa bekend.