Kabinet geeft strijd tegen zero-emissiezones op: ondernemers in de knel
Het kabinet heeft besloten om niet langer tegen de komst van zero-emissiezones in binnensteden te vechten. Dit betekent dat vanaf januari 2025 bedrijfsauto's op fossiele brandstoffen niet meer welkom zijn in bepaalde delen van veertien Nederlandse steden. Ondanks eerdere plannen om deze maatregelen uit te stellen, kiest staatssecretaris Jansen van Openbaar Vervoer en Milieu ervoor om het beleid van het vorige kabinet door te zetten.
Het kabinet-Schoof wilde aanvankelijk de invoering van zero-emissiezones uitstellen. Dit was een reactie op zorgen van ondernemers in binnensteden, die vrezen voor de hoge kosten van nieuwe elektrische voertuigen. In het regeerprogramma van het kabinet stond dat binnensteden toegankelijk moeten blijven voor bedrijven, en de vrees was dat de zero-emissiezones dit zouden bemoeilijken.
Tijdens een overleg met de betrokken gemeenten werd echter duidelijk dat deze vastbesloten waren hun plannen onaangepast door te voeren. Ondanks de bezwaren van het kabinet, blijven de veertien gemeenten vasthouden aan de geplande invoering van uitstootvrije zones. Hierop besloot staatssecretaris Jansen zijn verzet te staken en het beleid van zijn voorganger te volgen.
Hoewel het kabinet in eerste instantie de nationale coördinatie van uitzonderingen en overgangsmaatregelen wilde regelen, bleek dit al gebeurd te zijn. Op een landelijke website kunnen ondernemers zien welke ontheffingen en overgangsmaatregelen er zijn voor vervuilende voertuigen. Deze regels gelden in alle veertien gemeenten die per januari 2025 zero-emissiezones invoeren.
De veertien steden waar vanaf januari zero-emissiezones worden ingesteld zijn onder meer Amsterdam, Rotterdam, en Utrecht. Vervuilende bestelbussen en vrachtwagens mogen deze gebieden niet meer betreden zonder ontheffing. In de loop van 2025 volgen nog vijftien andere gemeenten.
Ondernemers in de binnensteden vrezen nog steeds voor de kosten die deze maatregel met zich meebrengt. Voor veel bedrijven betekent het aanschaffen van nieuwe elektrische voertuigen een forse investering. Daarnaast bestaat er angst dat leveringen moeilijker worden en dat dit gevolgen kan hebben voor de bereikbaarheid van winkels en bedrijven.