Kabinet overweegt sanering COA en IND: eind aan asielchaos?
Het kabinet werkt aan een plan dat mogelijk leidt tot een drastische bezuiniging op de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) en het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA). Uit een analyse van de begroting voor Asiel en Migratie, uitgevoerd door Vrij Nederland, blijkt dat de financiering voor deze diensten tegen 2028 met maar liefst 85 procent kan dalen. Dit zou betekenen dat acht op de tien medewerkers hun baan verliezen.
Politiek verslaggever Mats Akkerman benadrukt bij BNR dat het kabinet zich richt op een aanzienlijke verlaging van de asielinstroom. In het hoofdlijnenakkoord van mei werd al gesteld dat er vanaf 2027 een jaarlijkse besparing van 500 miljoen euro op Asiel en Migratie moet worden gerealiseerd. Vanaf 2028 zou dit zelfs oplopen tot een structurele besparing van 1 miljard euro per jaar. Momenteel bedraagt het budget van het COA ongeveer 4 miljard euro per jaar, maar de prognoses wijzen op een daling naar slechts 600.000 euro.
De geplande bezuinigingen gaan hand in hand met kabinetsplannen om de asielinstroom te verminderen. Dit moet worden bereikt door strenge maatregelen, zoals het beëindigen van vaste verblijfsvergunningen en het onderzoeken of sommige delen van Syrië veilig genoeg zijn om mensen terug te sturen. In de begroting van Asiel en Migratie is uitgegaan van een verwachte daling van de asielinstroom van 80.000 naar 25.000 per jaar tegen 2027. Akkerman benadrukt echter dat deze daling slechts een verwachting is en dat de effectiviteit van de maatregelen nog moet blijken.
Premier Dick Schoof en minister Marjolein Faber zullen deze week tekst en uitleg moeten geven over de begroting en de haalbaarheid van de plannen. Het kabinet lijkt ervan uit te gaan dat de geplande hervormingen daadwerkelijk een daling van de asielinstroom teweegbrengen. Toch is er veel onzekerheid, omdat het ministerie van Asiel en Migratie momenteel al te maken heeft met een flinke achterstand in de verwerking van asielaanvragen. Akkerman merkt op dat het terugbrengen van de instroom wellicht juist meer werk zou kunnen creëren, waardoor de beoogde kostenbesparing mogelijk niet haalbaar is.