Dramatische kijkcijfers voor NPO-talkshow Bar Laat
De talkshow Bar Laat, gepresenteerd door Jeroen Pauw en Sophie Hilbrand, kampt sinds de start in augustus met tegenvallende kijkcijfers. Hoewel de show wisselt van presentator en actuele onderwerpen bespreekt, blijft het aantal kijkers ver achter bij de verwachtingen. Vorige week dinsdag stemden slechts 414.000 mensen af op het programma, maar de NPO maakt zich weinig zorgen.
De lage kijkcijfers zijn geen uitzondering. Twee weken geleden trok Bar Laat 372.000 kijkers, blijkt uit cijfers van kijkcijferexpert Tina Nijkamp. Inclusief uitgestelde kijkers kwam het totaal op 417.000, wat nog steeds onder de norm ligt voor een primetime talkshow. Ook andere avonden blijven de resultaten teleurstellend, ondanks de prominente namen en uiteenlopende onderwerpen die aan bod komen. Ondertussen scoren concurrente talkshows Vandaag Inside en Beau soms het dubbele aantal kijkers.
Co-presentator Jeroen Pauw erkent dat het programma moeite heeft om een groot publiek aan zich te binden. “We vinden het op de redactie natuurlijk allemaal jammer als het programma niet goed scoort. Daar moeten wij met z’n allen aan werken om dat beter te krijgen,” zegt Pauw bij De Telegraaf.
Maar de NPO is niet bezorgd om de tegenvallende resultaten. "We maken ons geen zorgen over de kijkcijfers; dat is voor de publieke omroep niet het belangrijkste', vertelt een woordvoerder bij De Telegraaf. "We kijken naar de impact die een programma maakt, het gesprek van de dag en hoe het programma in ons totale aanbod past."
'Voorgekauwde meningen'
Schrijfster Nausicaa Marbe begrijpt de lage kijkcijfers wel. 'Wat had je gedacht? Dat je vijf avonden per week VARA-pap kan uitzenden, met politiek correct gecaste talking heads, voorgekauwde meningen, doorgaans voorspelbaar, saai, paternalistisch en jammerlijk onjournalistiek...en dat de kijker blijft? Think again', schrijft ze op X.
De talkshow bevindt zich in een competitief tijdslot, waar ook andere programma’s en streamingdiensten strijden om aandacht. Het format en de wisselende presentatiestijl zijn bedoeld om diversiteit te bieden, maar lijken vooralsnog geen vaste kijkersgroep aan te trekken. De redactie werkt naar eigen zeggen aan manieren om de aantrekkingskracht van de show te vergroten, hoewel concrete plannen nog niet bekend zijn gemaakt.
NPO-programma's scoren wel vaker slechte kijkcijfers. Eerder dit jaar besloot de NPO al na twee afleveringen in te grijpen bij een nieuwe talkshow van de EO omdat de kijkcijfers te slecht waren. Ook gerenommeerde programma's als Nieuwsuur en Zomergasten kampen de laatste tijd met tegenvallende resultaten.