Steeds meer Nederlanders met problematische schulden

Het aantal Nederlandse huishoudens met problematische schulden is de afgelopen decennia fors toegenomen. In de jaren ’90 ging het nog om zo’n 250.000 huishoudens. In 2025 is dat aantal gestegen naar meer dan 730.000. Ondanks verbeteringen op papier blijft de schuldenproblematiek diepgeworteld en structureel. Vooral jongeren, alleenstaanden, huurders en mensen met onzekere inkomens zitten financieel in de knel, meldt Metro.
De cijfers van het Nibud schetsen een complex beeld. Enerzijds is het aantal huishoudens dat zegt “makkelijk” rond te komen gestegen van 34 naar 42 procent tussen 2018 en 2024. Anderzijds knoopt nog altijd één op de drie Nederlanders met moeite de eindjes aan elkaar. Vooral jongeren zijn kwetsbaar: naar schatting heeft de helft van hen schulden. Het gaat dan om achterstallige betalingen, roodstand, afbetalingsregelingen of betalingsherinneringen.
In het Nibud-onderzoek uit 2024 gaf 28 procent van de Nederlanders aan dat zij minstens één keer een betalingsherinnering kregen. 7 procent kreeg die regelmatig. Ook blijkt dat 17 procent van de mensen rekeningen niet kon betalen en 14 procent geen geld meer had voor boodschappen.
Gemiddelde schuld: €43.000
Bij de mensen die zich melden voor schuldhulpverlening is het probleem vaak al ver gevorderd. In 2024 bedroeg de gemiddelde schuld van deze groep ongeveer 43.000 euro. Schuldhulpverleners trekken aan de bel: veel mensen wachten jarenlang met hulp zoeken. Daardoor worden kleine problemen groot en raken gezinnen onnodig diep in de problemen.
Het Nibud benadrukt dat vroege signalering cruciaal is. Het gaat dan om het herkennen van betalingsachterstanden in een vroeg stadium, zodat hulp op tijd kan worden ingezet. Hiervoor zijn meerdere partijen nodig: scholen, werkgevers, woningcorporaties, gemeenten en zelfs huisartsen kunnen een rol spelen in het signaleren van financiële zorgen. Hoewel de wettelijke schuldsanering korter is geworden en gemeenten investeren in wijkteams en ondersteuning, blijft het probleem hardnekkig. De reden: het systeem is nog altijd te bureaucratisch en de drempel om hulp te vragen blijft hoog.
Daar komt bij dat commerciële diensten zoals Klarna de problematiek verder aanwakkeren. Achteraf betalen lijkt onschuldig, maar is in feite een lening. Incassobureaus worden snel ingeschakeld en kosten stapelen zich op. Vooral jongeren worden hierdoor verleid tot onverantwoord koopgedrag. “Je geeft geld uit dat je eigenlijk niet hebt,” waarschuwt het Nibud.