Bontenbal onder druk: 'Hoeveel verkiezingen zijn er nodig voor strenger asielbeleid?'

CDA-leider Henri Bontenbal zegt dat Den Haag inmiddels wel stappen zet op asiel, ook al blijft de frustratie over de instroom groot. Dat zei hij in het tv-programma Eva, waar journalist Jort Kelder hem kritisch bevroeg over de vraag waarom de politiek het probleem niet oplost. De instroom blijft echter nog onveranderd hoog in Nederland, ondanks de claim van Bontenbal dat zij iets aan de instroom aan het doen zijn. Bontenbal erkende daarbij ook dat er jarenlang te weinig is gebeurd.
Kelder legde de onvrede van veel kiezers op tafel. Volgens hem hebben kiezers bij meerdere verkiezingen duidelijk gemaakt dat zij minder migratie willen. ‘De vraag is hoeveel verkiezingen zijn er nou eigenlijk nodig waarin de kiezer in meerderheid uitspreekt: God, kan het wat minder?’
Kelder wijst op gevoel van onmacht
Volgens Kelder leeft bij veel mensen het idee dat de politiek niet levert. Zij zien dat Den Haag praat, maar dat de instroom niet merkbaar afneemt. Kelder verwoordde dat gevoel scherp: ‘Kunnen die grenzen een beetje dicht?’
Hij stelde dat veel mensen denken dat het uiteindelijk toch niet gebeurt. ‘Den Haag doet het niet, Europa lukt het niet en dan gaan we het zo doen,’ zei hij. Daarmee verwees hij naar burgers die zelf in actie komen en de demonstraties die in Loosdrecht uit de hand zijn gelopen. Kelder noemde dat tegelijk ‘absoluut fout’ en zei dat dit hard moet worden aangepakt.
Jort Kelder bij #Eva: "In Denemarken lossen ze de asielinstroom op, wij doen niks."
— ZetelZuur (@ZetelZuur) May 13, 2026
Bontebal: "We doen wel wat."
Kelder: "Ja, vergaderen."
Raak. 🤣🤡#asielcrisis #Bontebal pic.twitter.com/ypREMfIm35
Daarna vroeg hij Bontenbal wat zijn antwoord is. Hij wilde geen algemene beloften horen. ‘Maar de vraag is nu even aan Henry Bontenbal wat ga je er aan doen?’ vroeg Kelder.
‘We doen wel wat’
Bontenbal wilde niet meegaan in het beeld dat er niets gebeurt. ‘Ja, nou, dat vind ik. We doen wel wat,’ zei hij. Daarmee gaf hij aan dat er volgens hem wel degelijk beleid in beweging is gezet.
Tegelijk erkende hij dat de politiek lang heeft gewacht. ‘We hebben te lang niks gedaan,’ zei Bontenbal. Volgens hem is dat een deel van de verklaring voor de huidige onvrede.
Hij wees ook op de staat van de asielketen. ‘We hebben te lang de asielwetgeving niet aangepakt en we hebben de asielketen verwaarloosd.’ Daarmee erkende hij dat de achterstand niet van de ene op de andere dag is ontstaan.
Kelder bleef benadrukken dat het thema al jaren terugkomt bij verkiezingen. ‘Want hoe lang moeten we nog verkiezingen organiseren met dit thema terwijl het niet wordt opgelost door Den Haag?’ vroeg hij. Ook wees hij naar Denemarken als voorbeeld. ‘In Denemarken lossen ze het op. Wij doen niks.’






















































