Nederlanders bellen massaal naar financiële hulplijnen
Nederlandse schuldhulpverleners trekken aan de bel: ze vrezen dat meer Nederlanders in de schulden belanden door de inflatie en de energieprijsstijgingen. Bij de hulplijn GeldFit staat de lijn roodgloeiend, ze merken een flinke stijging van het aantal telefoontjes ten opzichte van vorig jaar.
Eerder trok de ANWB ook al aan de bel. Via een open brief laat de verkeersbond weten dat veel ANWB-leden financieel lijden onder de enorme energieprijsstijging. 29 procent van de ANWB-leden komt financieel in de knel door de hoge brandstofprijs.
Vanwege de prijsstijging laten steeds meer mensen de auto staan voor werk en recreatief gebruik. Een flink deel van deze mensen heeft echter geen alternatief: 'De ANWB maakt zich met name zorgen over het hoge percentage van mensen dat aangeeft voor de auto geen alternatief te hebben om naar hun werk te gaan (34%). Voor sociaal-recreatieve verplaatsingen heeft 25% geen alternatief', schrijft de verkeersbond.
Financiële hulplijnen in Nederland schetsen een soortgelijk beeld. De telefoons staan roodgloeiend, steeds meer Nederlanders hebben moeite om de eindjes aan elkaar te knopen.
"Mensen maken zich best wel zorgen. Over dingen die eraan zitten te komen, maar ook over kennissen die ze zien afglijden op financieel gebied", vertelt een medewerker van GeldFit aan Hart van Nederland.
Steeds meer Nederlanders bellen naar hulplijnen om advies te krijgen over kosten te besparen op de energie- of voedselrekening. De energieprijzen zijn ten opzichte van vorig jaar april met 157 procent gestegen, ook de voedselprijzen kennen een flinke stijging. Met name de lage en middeninkomens voelen dit flink in de portemonnee.