Een bepaalde autoweg in Den Haag veroorzaakt veel overlast voor buurtbewoners, en dit komt tijdens een debat in de Haagse gemeenteraad ter sprake. D66-raadslid Peter Mekers heeft een opmerkelijk voorstel om de overlast van de autoweg terug te dringen.
"Een e-lane," legt hij voor, "een gereserveerde laan alleen voor elektrische voertuigen, is wat ons betreft een win-win-winidee vanuit de bewoners. Die voertuigen zijn stiller, schoner en het zorgt bij het overige verkeer voor het versmallen van de weg, waardoor hopelijk ook de snelheid omlaaggaat en het veiliger wordt. Het aanpassen van een rijbaan is relatief goedkoop, ten opzichte van een ondertunneling, en wat ons betreft zou het college er al morgen mee aan de slag kunnen."
Verwijt van discriminatie
Hart voor Den Haag-raadslid Ralf Sluijs pleegt meteen een interruptie. Hij heeft wel een paar bedenkingen bij het voorstel. "Ik ken D66 als een partij die te vuur en te zwaard knokt tegen discriminatie," zegt hij. "Hoe moet ik dit voorstel zien?"
Mekers reageert: "Auto's blijven welkom op de autobaan, alleen niet op de linkerrijbaan. Die wordt dan specifiek voor elektrische voertuigen, om te stimuleren dat elektrische auto's vaker aangeschaft en gebruikt gaan worden, en om te stimuleren dat deze overlastgevende route minder overlast veroorzaakt."
Maar Sluijs vindt dit geen bevredigend antwoord. Hij verheldert: "Eén type auto mag er nog op de baan, en een ander type mag er niet meer op. Begrijp ik dat goed?"
Mekers ziet hier geen probleem in: "Zo werkt bijvoorbeeld de milieuzone ook, dat je mensen uitsluit op basis van de eigenschappen van hun auto."
"Auto vervangen door mensen"
Maar Sluijs vindt deze voor van discrminitie welzeker erg kwalijk. Hij legt uit: "Als we het woord 'auto' gaan vervangen door 'mensen', dan denk ik dat de heer Mekers precies begrijpt wat ik bedoel."
Mekers houdt echter voet bij stuk: "Helaas kun je mensen en auto's niet één-op-één met elkaar vervangen, want je kunt kiezen voor een vervuilende of een elektrische auto en je kunt niet kiezen voor bepaalde eigenschappen van mensen."
In 2022 lag de gemiddelde aanschafprijs van een elektrische auto op zo'n €51.000; een stuk hoger dan bij benzine- en dieselauto's. Op sociale media voegt Sluijs er na afloop dan ook aan toe: 'Het arme gepeupel mag op de rechterbaan jaloers toekijken.' Hij noemt het D66-voorstel 'knettergek'.