Van 2003 tot 2006 was Van der Laan de staatssecretaris van Cultuur en Media in het kabinet-Balkenende II. Ze heeft onder meer gewerkt bij het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en was programmadirecteur van het bedrijf TCN Property Projects, de beheerder van onder mer het Mediapark in Hilversum.
Ook was Van der Laan de mede-initiatiefnemer en voorzitter van de Stichting Kosmopoliet, die het doel had om het multiculturele debat op gang te brengen. Qua opleiding heeft Van der Laan evenmin enige band met de luchtvaart. Ze heeft een universitair diploma in Nederlands recht en volgde de vooropleiding harp aan het Conservatorium Arnhem.
Desondanks treedt Van der Laan nu toe tot de Raad van Commissarissen bij Schiphol, het grootste vliegveld in Nederland. Dit doet ze tegelijkertijd met Chris Figee, die evenmin enige relevante kennis of werkervaring heeft binnen de luchtvaartsector.
'Baantjescarrousel'
Schiphol is maar al te blij met Van der Laans toetreding, laat de luchthaven weten. 'Met haar brede ervaring binnen en buiten de publieke sector en met vraagstukken rondom duurzaamheid en energietransitie is Van der Laan een waardevolle toevoeging voor de RvC van Royal Schiphol Group,' aldus een persbericht.
Op sociale media regent het echter kritische reacties. 'Het baantjescarrousel draait op volle toeren!' schrijft iemand. Een reactie luidt: 'Het neemt echt bizarre vormen aan. Werkelijk ieder bestuur, iedere raad van commissarissen wordt bevolkt door D66'ers.'
Eerder werd oud-minister Wouter Koolmees (D66) al de nieuwe president-directeur bij de Nederlandse Spoorwegen (NS), terwijl hij binnen deze sector evenmin enige relevante kennis of werkervaring heeft.
'Verdere verpolitieking'
Momenteel heeft slechts één commissaris bij Schiphol ook daadwerkelijk luchtvaartkennis, meldt De Telegraaf-journalist Yteke de Jong. Zij vindt dat, met de toetreding van Van der Laan, de Raad van Commissarissen 'verder verpolitiekt'.
Recent besloot Schiphol, na een illegaal klimaatprotest van Extinction Rebellion, te zwichten voor hun eisen en in de toekomst te stoppen met privé-jets.