Woensdagavond was er een stikstofdebat in de Tweede Kamer. PVV'er Edgar Mulder maakte van de gelegenheid gebruik om linkse partijen GroenLinks, D66 en PvdA te wijzen op hun opmerkelijke beleid in Amsterdam. Sinds april rijden er wekelijks treinen met bijna 1000 ton aan huisafval van Rome naar Amsterdam, om daar huisafval te verbranden. Dit leidt tot een verhoogde CO2-uitstoot in Nederland, blijkt uit een studie van CE Delft.
"Volgens GroenLinks is stikstof het grote kwaad. Dat wordt ook vaak herhaald; zo net ook," vertelt Mulder. "Maar waar GroenLinks het voor het zeggen heeft, bijvoorbeeld in Amsterdam, gaan ze actief 900 ton Italiaans huisvuil importeren, om dat daar te verbranden. Daardoor wordt het een van de grootste stikstofuitstoters. Hoe kloppen die feiten met elkaar?"
Hij stelt de vraag aan GroenLinks-Kamerlid Laura Bromet. Zij merkt op dat de verantwoordelijke wethouder, Reinier van Dantzig, bij D66 hoort en niet bij GroenLinks. Desondanks maakt GroenLinks wel onderdeel uit van de coalitie. Bromet is dan ook heel kritisch: "Wij vinden het verwerpelijk. Ik zou hopen dat er op termijn een afbouw komt van de die afvalovens in Amsterdam, omdat er ook in de buurt van die vuilverbrandingsinstallaties Natura 2000-gebieden liggen, die last hebben van die stikstofuitstoot daar."
Mulder vindt dat de Amsterdamse afvalverbranding duidt op 'hypocrisie' van D66 en GroenLinks: "Stel dat stikstof het grote kwaad is, en er zelfs ergens een gans niet meer mag poepen omdat dat te veel zou zijn. Hoe kan het dan dat er, juist in een stad waarin links de absolute macht heeft, actief gewerkt wordt om meer stikstof uit te stoten? Als u hier bereid bent om wetten te maken die zo streng zijn dat duizenden boeren worden weggepest, dan moet het toch mogelijk zijn om dat in je eigen stad, waar je het voor het zeggen hebt, te voorkomen? Voor die hypocrisie, die vreemde balans, vraag ik een uitleg."
Bromet antwoordt: "Allereerst, ik ben het er niet mee eens. Dus ik vind het kwalijk dat daar al jaren Italiaans, maar ook Engels afval verbrand wordt. Dus daar kan ik duidelijk over zijn. Ten tweede, ik heb het helemaal niet op de boeren gemunt. Ik wil alleen maar dat minder stikstof in de natuur terechtkomt. En ik heb, zo kunnen de collega's bevestigen, ook altijd gezegd dat dat uit de luchtvaart gehaald zou moeten worden, uit de industrie. Dus ja, er moet ammoniak verminderd worden, uit de veehouderij, maar net zo goed moet die industrie aangepakt worden, moet het wegverkeer aangepakt worden en moet de luchtvaart aangepakt worden, allemaal."