Verandert Amsterdam in betuttelende controlestad?
Vanaf 8 december zal in Amsterdam een maximumsnelheid van 30 km per uur gaan gelden voor meer dan 80 procent van de wegen. Een campagne met de slogan ’30 doen we voor elkaar’ moet de geesten hier rijp voor maken. Vanaf 2 oktober worden al bijna 5000 snelheidsborden neergezet en 170 verkeerslichten afgesteld. De gemeente hoopt het verkeer zo stiller en veiliger te maken.
Veel wegen waar nu nog 50 km per uur mag worden gereden zullen veranderen in 30 km wegen. Op de borden zit tijdelijk een sticker met de boodschap ‘8 december hier 30km/u’. Deze sticker wordt in de nacht van donderdag 7 december op vrijdag 8 december verwijderd.
De nieuwe maximumsnelheid moet zorgen voor 20 tot 30 procent minder ernstige ongevallen. Op haar website legt de gemeente uit: ‘Door wat langzamer te rijden, draagt u eraan bij dat iedereen zich veilig en onbezorgd kan verplaatsen in onze stad. U heeft als bestuurder namelijk een breder blikveld en kunt sneller reageren bij onverwachte situaties. Bij 30 kilometer per uur is de remweg twee keer zo kort (dertien meter) als bij 50 kilometer per uur (27 meter).”
Middelbare scholieren in Amsterdam zullen les krijgen over de veranderingen. Ook wordt met een test aan hen duidelijk gemaakt wat er gebeurt bij een botsing van respectievelijk 30 km of 50 km per uur. Hier en daar moet het openbaar vervoer ook 30 km per uur gaan rijden. Wel worden ook aparte stroken aangelegd waar bussen en trams nog wel steeds 50 km mogen rijden.
Op sociale media klinken er verontwaardigde reacties. Zo schrijft Ongehoord Nederland-bestuurder Peter Vlemmix: 'Ooit was Amsterdam wereldwijd beroemd om z’n vrijheid. Nu is 020 hard op weg een groendystopische controlestad te worden.'