Ophef om regenboogbus: 'Flikker op met je propaganda'
Sinds 2,5 jaar rijdt Connexxion met speciale regenboogbussen, maar dit valt niet bij alle passagiers in goede aarde. Een reiziger spreekt zich nu uit op sociale media: 'Flikker op met je propaganda.' Steeds vaker leiden regenboogproducten tot verontwaardiging bij burgers.
De eerste regenboogbussen rijden al sinds juli 2021, in het kader van de Gay Pride. De bestickering werd gefinancierd met belastinggeld via de vervoerregio Amsterdam. 'Ook LHBTIQ+-personen moeten elk moment van de dag veilig in bus, tram of metro kunnen stappen. Wij willen dat iedereen zich bij ons welkom voelt. Dat laten we nu met de regenboogbussen en -tram zien', liet voorzitter Egbert de Vries destijds weten in een persbericht.
De bestickering zou een jaar lang duren, maar 2,5 jaar later rijden er nog steeds regenboogbussen rond. Hier zijn niet alle passagiers blij mee. Eén van hen, financieel journalist Arno Wellens, spreekt zich nu uit. Hij plaatst een foto van een Conexxion-bus op sociale media, en schrijft erbij: 'Ik ben dus "included". Maar ik wil het niet. Ik wil niet dat je hier mijn belastinggeld aan besteedt. Flikker op met je propaganda, doe dat lekker thuis of van je eigen geld.'
Weliswaar is Connexxion sinds 2007 een private organisatie, maar wel ontvangt het vervoersbedrijf veel subsidies om de prijzen kunstmatig laag te houden.
Verontwaardiging om regenboogkleuren
Steeds vaker leiden regenboogproducten tot verontwaardiging bij burgers. Vorig jaar maakte maakte postbezorger Majdy Ismail de overstap van PostNL naar DHL. De reden: hij wilde niet rondrijden in de regenboogbusjes van zijn oude werkgever. Ismail vindt dat werk en privé gescheiden moeten blijven, vertelde hij bij Powned.
Sinds enkele jaren rijdt PostNL niet alleen in oranje-witte, maar ook in busjes met regenboogkleuren. De eerste keer was op 11 oktober 2020, toen er vijf busjes werden omgevormd in samenwerking met Pride-netwerk. Dit was in het kader van coming-outdag. Sindsdien zijn er steeds meer busjes bijgekomen.
In juli vorig jaar kreeg PostNL op sociale media al eens het verwijt te zijn 'meegegaan in de gender-ideoterie'. Toen antwoordde het bezorgingsbedrijf: 'Joh, het is een mooie bus met wat vrolijke kleurtjes. Rijdt al jaren in Nederland rond. Maak je niet zo druk.'
Ook de regenboogtassen van Albert Heijn leiden tot ophef. Speciaal voor de Gay Pride bracht de supermarktketen vorig jaar deze tassen op de markt, maar hierin konden niet alle klanten zich vinden. Op een filmpje is te zien dat een man de tas binnenstebuiten keert omdat hij er niet mee gezien wil worden.
Gozer wil niet met een #regenboog tas lopen pic.twitter.com/IroNmDp725
— InternetGekkies (@lnternetGekkies) August 12, 2023