Amsterdam gaat 30 km/u handhaven: 'Totaal gestoord'
Het Openbaar Ministerie gaat voortaan handhaven op het snelheidslimiet van 30 km/u in Amsterdam. Met behulp van flitspalen zullen auto's voortaan op de bon geslingerd kunnen worden. Maar naast de nodige kritiek wordt er ook getwijfeld aan de effectiviteit van deze maatregel.
Sinds december geldt er in Amsterdam een maximumsnelheid van 30 km/u voor meer dan 80 procent van de wegen. Hiervoor zijn er bijna 5000 snelheidsborden neergezet en 170 verkeerslichten afgesteld. Het stadsbestuur - bestaande uit GroenLinks, D66 en PvdA - hoopt het verkeer zo stiller en veiliger te maken.
Tot nu toe werd er nog niet gehandhaafd op de maximumsnelheid, maar dat gaat binnenkort wel gebeuren. De komende dagen worden vier bestaande flitspalen in de binnenstad ingedeeld op 30 km/u. Ook komen er verrijdbare flitspalen langs wegen met veel kruisingen.
"We beginnen met een klein aantal flitspalen, want we weten nog niet hoeveel overtredingen dit op gaat leveren", zegt een woordvoerder van het OM bij stadsomroep AT5. "Daarnaast weten we ook niet hoeveel mensen in beroep gaan en welke gronden ze aandragen. Het moet allemaal wel goed verdedigbaar zijn voor de rechter."
Kritiek en twijfels
Online klinkt er veel kritiek op de aangekondigde handhaving. Zo denken sommigen dat de gemeente Amsterdam, die kampt met een schuld van 10 miljard euro, een nieuwe inkomstenbron zoekt.
Daarnaast wordt er getwijfeld aan de effectiviteit van de maatregel op het gebied van milieu en veiligheid. Zo merkt Milus op: 'Je brandstofverbruik is 1,5 keer zo hoog met 30. Een auto is niet ontworpen en gemaakt om 30 te rijden. 30 is een tussensnelheid.'
Wethouder Van der Horst vindt handhaving noodzakelijk voor een veiliger verkeer. Maar volgens een beslisnota aan de Tweede Kamer is het niet onmiddellijk aantoonbaar dat het nieuwe snelheidslimiet zorgt voor minder verkeersongevallen in Amsterdam. Ook merkt een X-gebruiker, Ton Smit, op: 'Snorfietsen, scootertjes en fatbikes in Amsterdam rijden sneller dan auto's tegenwoordig.'