Dieselverbod voor grote tankstations in Parijs
Sinds 1 oktober is een belangrijke maatregel van kracht in Parijs: een aantal grote tankstations in de Franse hoofdstad mag geen diesel meer verkopen. Deze beslissing maakt deel uit van een breder plan om dieselvoertuigen op termijn volledig uit het straatbeeld van Parijs te verbannen, met als doel de luchtkwaliteit te verbeteren.
De tankstations die getroffen zijn door het verbod bevinden zich op strategische locaties nabij de drukke ringweg van Parijs, de Périphérique. Het gaat onder andere om tankstations bij Porte d’Orléans, Porte d’Aubervilliers, Porte de Clignancourt en Quai d’Issy-les-Moulineaux. Deze stations waren samen goed voor ongeveer de helft van alle dieselverkopen in de hoofdstad, meldt de Belgische website Gocar.be.
Voorlopig blijft diesel nog beschikbaar bij veertien andere tankstations in de stad, maar experts waarschuwen voor mogelijke wachtrijen. Ook voor toeristen die Parijs doorkruisen, kan het tanken van diesel een uitdaging worden. Dieselrijders wordt geadviseerd om hun tankbeurten zorgvuldig te plannen, vooral tijdens vakantieperiodes wanneer het verkeer rondom Parijs toeneemt. Benzinerijders daarentegen moeten juist extra opletten dat ze niet per ongeluk goedkopere diesel tanken bij tankstations die de overstap naar alleen benzine al hebben gemaakt.
Diesel op termijn volledig verboden
Het besluit van burgemeester Anne Hidalgo is niet onverwacht. Sinds haar aantreden in 2014 is ze een voorstander van strenge milieumaatregelen om de luchtkwaliteit te verbeteren. Naast deze nieuwe stap tegen diesel heeft ze eerder al andere maatregelen doorgevoerd, zoals een maximumsnelheid van 50 km/u op de Périphérique en hogere parkeertarieven voor SUV’s.
Hidalgo’s lange termijnplan is ambitieus: tegen 2030 moeten dieselvoertuigen volledig uit Parijs verdwenen zijn. Het huidige dieselverbod op enkele tankstations is slechts een begin, want binnen enkele jaren moeten alle tankstations in de stad stoppen met de verkoop van dieselbrandstof.
Ook Nederlandse steden voeren steeds meer milieuzones in om de luchtkwaliteit te verbeteren. In veel grote steden, zoals Amsterdam, Rotterdam en Utrecht, geldt al een verbod op oudere, vervuilende dieselauto’s en -busjes in bepaalde zones. Vanaf 2025 worden deze regels strenger, met plannen om vervuilende voertuigen, zoals oude vrachtwagens en bestelbusjes, volledig te weren. Bovendien streven steden ernaar om tegen 2030 zero-emissiegebieden in te voeren voor bedrijfsvoertuigen, waardoor alleen elektrische of andere emissievrije voertuigen worden toegelaten. Deze maatregelen maken deel uit van bredere inspanningen om klimaatdoelen te halen en de stedelijke luchtkwaliteit te verbeteren.