Ondernemers slaan alarm: 'Zero-emissiezones bedreigen ons werk'
Vanaf 1 januari 2025 worden zogeheten 'zero-emissiezones' in Amsterdam ingevoerd. In deze zones mogen 'vervuilende' bestel- en vrachtauto's de ring van de stad niet meer in. Dit treft met name ondernemers die van deze voertuigen afhankelijk zijn voor hun werk. De gemeente Amsterdam komt met een aantal maatregelen om de getroffen ondernemers tegemoet te komen.
Ondernemers in Amsterdam in zwaar weer
Verschillende Amsterdamse ondernemers hebben eerder al alarm geslagen nadat de zogeheten 'zero-emissiezones' werden aangekondigd. De Nederlandse regering heeft het beleid daarom uitgesteld tot 2029, zodat ondernemers de tijd hebben om elektrische voertuigen aan te schaffen. Verschillende gemeenten, waaronder Amsterdam, hebben echter alsnog aangekondigd om zero-emissiezones in te voeren. Amsterdam heeft besloten het te beperken tot de S100-ring.
Ondernemers die zwaar materiaal moeten vervoeren voor hun werk, bijvoorbeeld als aannemer of elektricien, komen door de zero-emissiezones in de problemen. Dit leidt voor klanten tot hogere kosten of tot het feit dat er steeds minder ondernemers zijn die het centrum van de stad in kunnen.
Ter compensatie stelt de gemeente Amsterdam een budget van een half miljoen euro beschikbaar, waar ondernemers een aanvraag van drieduizend euro kunnen indienen om een elektrisch voertuig aan te schaffen. Gezien de kosten die vaak oplopen tot tientallen duizenden euro’s, is het nog maar de vraag of dit daadwerkelijk significant is voor ondernemers.
Ook komt de gemeente met zogeheten 'klushubs'. Dit zijn overstappunten waar ondernemers hun voertuig kunnen parkeren en overstappen op een elektrisch voertuig. De proef met klushubs is onderdeel van een Europees project en wordt in samenwerking met de Hogeschool van Amsterdam uitgevoerd, aldus de gemeente. Het is nog maar de vraag of ondernemers gebruik willen maken van deze klushubs, aangezien het minder praktisch en snel is dan direct zelf de stad in rijden met een eigen bus. Ook maakt het ondernemers een stuk afhankelijker van de gemeente, die eindverantwoordelijk is voor de klushubs.