Meeste Nederlanders willen strengere regels voor fatbikes
De populariteit van fatbikes groeit, maar roept tegelijkertijd forse zorgen op over verkeersveiligheid. Volgens een nieuwe peiling is de roep om strengere regelgeving duidelijk: negen op de tien Nederlanders willen een minimumleeftijd voor fatbikes, en ruim acht op de tien pleiten voor een helmplicht. Vooral op fietspaden zorgen de voertuigen met hun brede banden en hoge snelheden voor onveilige situaties.
Fatbikes, met hun robuuste design en brede banden, zijn een opvallende verschijning in het straatbeeld. Vooral onder jongvolwassenen tussen 18 en 30 jaar zijn de voertuigen populair. Uit de peiling blijkt dat 7 procent van deze groep een fatbike bezit, vaak als alternatief voor auto’s of bromfietsen. Maar met die populariteit groeit ook de kritiek. Acht op de tien Nederlanders, waaronder driekwart van de jongvolwassenen, beschouwen de fatbike als gevaarlijk. Dit blijkt uit de jaarlijkse flitspeiling van Veilig Verkeer Nederland (VVN).
De grootste zorgen richten zich op het gebruik van fatbikes op fietspaden, waar hun snelheid en omvang voor chaos en ongelukken kunnen zorgen. “Ze zijn simpelweg niet ontworpen voor de vaak smalle fietspaden die we in Nederland hebben,” zegt VNN-directeur Evert-Jan Hulshof in een persbericht.
Brede steun voor helmplicht en minimumleeftijd
De flitspeiling toont aan dat de meeste Nederlanders strengere regels willen voor fatbikes en andere lichte elektrische voertuigen (LEV’s). Ruim 90 procent pleit voor een minimumleeftijd en 83 procent is voor een helmplicht. Ook onder jongvolwassenen is de steun voor deze maatregelen opvallend groot: 90 procent steunt een minimumleeftijd en 72 procent is voor een helmplicht.
Veilig Verkeer Nederland roept op tot landelijke regelgeving. “De fatbike kan een waardevol vervoermiddel zijn, maar zonder duidelijke regels brengen ze verkeersveiligheid in gevaar,” aldus Hulshof. VVN stelt voor om een minimumleeftijd van 16 jaar in te voeren, gecombineerd met een verplichte helm.
Nieuwe voertuigen in het verkeer
De zorgen over fatbikes maken deel uit van een bredere discussie over verkeersveiligheid en de toenemende diversiteit aan vervoersmiddelen. Het gebruik van elektrische fietsen blijft bijvoorbeeld stijgen: 35 procent van de Nederlanders gebruikt een e-bike, tegen 31 procent vorig jaar. Tegelijkertijd neemt het gebruik van gewone fietsen af, van 54 procent naar 46 procent.
Deze verschuiving onderstreept volgens VVN het belang van duidelijke regels, vooral voor jongere weggebruikers. De organisatie benadrukt dat bewustwording rondom verkeersveiligheid cruciaal is om ongelukken te voorkomen.
Veilig Verkeer Nederland benadrukt dat strengere regels voor fatbikes en andere LEV’s slechts een deel van de oplossing zijn. Handhaving van snelheid en opgevoerde voertuigen blijft essentieel, net als gedragsverandering bij weggebruikers. “Verkeersveiligheid is een gedeelde verantwoordelijkheid,” stelt Hulshof. “Het vraagt om duidelijke regels, maar ook om betrokkenheid van iedereen in de samenleving.”