School past aanspreekvormen aan na bekendmaking adjunct-directeur als non-binair

Op de katholieke middelbare school VKO Opwijk in Vlaams-Brabant heeft de nieuwe adjunct-directeur zich aan het begin van het schooljaar als non-binair bekendgemaakt. De persoon eist nu niet langer met ‘mijnheer’ of ‘mevrouw’ worden aangesproken. Dat leidde tot verwarring bij leerkrachten en onbegrip bij sommige ouders, meldt HLN.
Tijdens de startvergadering van het Vrij Katholiek Onderwijs Opwijk (VKO) werd de adjunct-directeur per ongeluk als ‘mijnheer’ aangekondigd. Daarop besloot die zich voor te stellen als non-binair. Het schoolbestuur koos daarna voor een neutrale aanspreekvorm: ‘adjunct’.
In een e-mail aan alle leerlingen legde de adjunct-directeur uit dat aanspreekvormen als ‘mijnheer’ en ‘mevrouw’ niet goed voelen. ‘Als je zegt “Goedemorgen, adjunct”, voelt dat goed voor mij’, stond in de mail. De directie vroeg om respect en begrip voor deze wens. Ouders ontvingen later ook een brief waarin werd uitgelegd wat non-binair betekent.
Bezorgde ouders
Niet alle ouders reageerden positief. Sommigen vonden het moeilijk dat hun kinderen nu ‘die’ en ‘hun’ moeten gebruiken. Een moeder vertelde tegen HLN: ‘Het gerucht gaat dat leerlingen nota’s hebben gekregen omdat ze de adjunct “mijnheer” hebben genoemd.’
Tijdens een schoolraad op 6 oktober ontkende de directie dat leerlingen gestraft zijn. Tom Bosman, voorzitter van de schoolraad, zei: ‘De directie maakte duidelijk dat de communicatie naar de ouders eerder had moeten gebeuren om misverstanden te voorkomen. Want van sancties voor wie zich eens verspreekt, is totaal geen sprake.’
Reactie van de adjunct-directeur
De adjunct-directeur begrijpt de gevoeligheden. ‘Ik vraag alleen om mij met respect aan te spreken. Het is een vraag, geen eis. Wie dit niet kan opbrengen, zal daar niet op worden afgerekend.’ De adjunct-directeur benadrukte dat vergissingen normaal zijn. ‘Het kwetst mij om “mijnheer” genoemd te worden, maar ik neem dat niemand kwalijk. Zoiets heeft tijd nodig.’
Volgens de adjunct reageren veel leerlingen positief. ‘Ik passeerde een groepje leerlingen die “Hallo, mijnheer” zeiden, maar direct zichzelf verbeterden: “Hallo, adjunct.” Dat vond ik fijn.’