De Europese Unie gaat steeds verder in zijn plannen om een energietransitie af te dwingen. Tegen eind 2027 moeten alle Europese snelwegen zijn voorzien van openbare laadstations, maximaal 60 kilometer uit elkaar. Voor vrachtwagens moeten er per 2028 ook laadstations komen, maar dan na 120 kilometer per uur. Dat meldt Financieel Dagblad.
De nieuwe plannen staat in het principeakkoord dat alle 27 lidstaten hebben gesloten met de onderhandelaars van het Europees Parlement. De Europese Unie wil in 2050 CO2-neutraal zijn. Daarom wordt er alles aan gedaan om elektrisch rijden ruim doorgang te geven.
In februari besloot de Europese Unie om per 2035 de verkoop van fossiele auto's uit te bannen. Het wetsvoorstel kwam uit de koker van Eurocommissaris Frans Timmermans. "Overgaan op elektrisch rijden is veruit de efficiëntste manier om de CO2-uitstoot naar nul te brengen," reageerde hij destijds verheugd.
Econoom Lex Hoogduin toont zich sceptisch over de hoge laadpalen-ambities van de EU. Hij vraagt zich namelijk af hoe haalbaar het is. 'Hoe dan? Doelen stellen is "eenvoudig",' schrijft hij op Twitter.
Eerder berichtte NieuwRechts dat de 'groene' energietransitie in Europa gepaard gaat met zware uitbuiting en kinderarbeid in Afrikaanse landen door grote mijnbedrijven.