Mariëlle kocht juist haar Mazda MX-30 omdat ze wist dat er een laadpaal in haar straat stond. Zoetermeer, waar ze woont, hanteert een streng beleid op dit gebied: elke 250 meter moet er een laadpaal zijn.
Maar een half jaar gelden ging de enige laadpaal in haar straat plotseling kapot. Ondanks de tien meldingen die Mariëlle heeft gedaan bij de gemeente is de paal nog altijd defect. "De ene keer lukt het niet door de vakantie, dan weer door het chiptekort", vertelt ze bij AD.
Daarom wijkt Mariëlle geregeld uit naar andere plekken in Zoetermeer om haar auto op te laden. Maar dit is volgens haar niet eenvoudig, omdat ook deze palen geregeld een storing hebben of zelfs defect zijn. "Het is vechten voor een plekje met bijna tien elektrische auto’s in één straat", legt ze uit.
Zodra Mariëlle een vrij plekje ziet, parkeert ze daarom snel haar auto. "Ik word er gewoon zenuwachtig van", zegt ze bij AD. "Achteraf heb ik bijna spijt dat ik een elektrische auto heb gekocht. Ik had me er wel iets anders van voorgesteld."
Inmiddels is bekend dat de laadpaal in Mariëlles straat verouderd is, en vervangen moet worden. Wanneer dit gaat gebeuren, is vooralsnog onduidelijk.
Ook Christian heeft spijt
Mariëlle is niet de eerste spijtoptant. In mei vertelde Christian op de Zweedse televisie al waarom hij de aankoop van zijn elektrische auto betreurt. De reden: ondanks mooie reclame kan Christian amper 42 kilometer ermee rijden op een volle batterij. "Met de kennis die ik nu heb, zou ik zeker voor een dieselauto hebben gekozen. Absoluut," vertelt hij.
Christian vindt dat hij het slachtoffer is geworden van - wat hij ziet als - misleidende marketing. De verkoper had namelijk gezegd dat Christian 80 kilometer kan rijden met een volle batterij. Dit stond ook op de website. Het bleek echter onwaar. Op veel dagen komt Christian amper verder dan de helft met één batterij.