Dit is waarom elektrische auto's wellicht niet de toekomst zijn

Achtergronden 28 maart 2024 6 minuten Goehring & Rozencwajg
Elektrisch
ANP

In januari kondigde autoverhuurbedrijf Hertz aan dat het eenderde van al zijn elektrische Tesla's gaat verkopen, en weer gaat investeren in benzineauto's. Volgens CEO Stephen Scherr hadden klanten er te weinig vraag naar, meldde Bloomberg. In een open brief, 'De Noorse illusie' schaart ook het investeringsbedrijf Goehring & Rozencwajg zich achter Hertz. Lees hier de open brief over waarom stekkerauto's (EV's) wellicht niet de toekomst zullen zijn.

Opkomst van EV's
Vanaf halverwege het vorige decennium raakte de investeringsgemeenschap ervan overtuigd dat de populariteit van elektrische voertuigen (EV's) snel zou toenemen. Er werd aangenomen dat de implementatie van EV's zo groot zou worden dat het wereldwijde olieverbruik op het punt stond te pieken, althans dat was de breed gedragen consensus. Het jaar 2019 werd herhaaldelijk genoemd als het jaar waarin de vraag naar olie zou pieken en vervolgens zou afnemen. Achteraf gezien waren deze zorgen misplaatst. Ondanks de enorme verstoring door COVID-19, zou de vraag naar olie in 2024 103 miljoen vaten per dag (mb/d) moeten bereiken – 2,3 mb/d meer dan in 2019. Ondanks de verrassende toename van de vraag blijven veel analisten overtuigd dat een piek in de vraag naar olie nog steeds op handen is. Het geloof van de investeringsgemeenschap dat EV's de verbrandingsmotor zullen vervangen, blijft sterker dan ooit. Wij zijn het hier sterk mee oneens.

Twijfels over EV's
In onze afgelopen brief voorspelden we dat de wereldwijde energievraag de komende twintig jaar consequent de verwachtingen zou overtreffen. Nooit eerder waren zoveel mensen tegelijkertijd in hun periode van energie-intensieve economische ontwikkeling. Ons essay richtte zich breed op de totale energievraag en vermeed specifiek olieverbruik. Deze keuze was bewust: we wilden de kritieke drijfveren van de totale energievraag benadrukken en ons niet laten afleiden door het debat over EV-penetratie. Het essay van vandaag richt zich op olie en legt uit waarom we geloven dat de vraag de komende jaren verrassend hoog zal blijven.

Onderzoek naar EV's
Ons onderzoek toont aan dat EV's, ondanks enorme subsidies en de groeiende dreiging van regelrechte verboden op verbrandingsmotoren (ICE), moeite zullen hebben om op grote schaal te worden aangenomen. Na de geschiedenis van energie zorgvuldig bestudeerd te hebben, hebben we nog geen voorbeeld gevonden waarbij een nieuwe technologie met mindere energie-efficiëntie een bestaande, efficiëntere technologie heeft vervangen. Ondanks beweringen van het tegendeel, suggereert ons onderzoek dat EV's minder energie-efficiënt zijn dan auto's met een verbrandingsmotor. Als gevolg hiervan zullen ze geen brede implementatie bereiken.

Het geloof van de investeringsgemeenschap dat EV's de verbrandingsmotor zullen vervangen, blijft sterker dan ooit. Wij zijn het hier sterk mee oneens.

Onze bewering is controversieel; de meeste deskundigen staan erop dat EV's veel efficiënter zijn. Wij geloven dat de ICE duidelijk de winnaar is, zodra de energetische kosten van zowel de accu als de hernieuwbare energie die nodig is om "koolstofvrije" EV's te maken, worden meegewogen.

Hoewel overheden EV's kunnen stimuleren door middel van subsidies of verboden op ICE's, zullen deze maatregelen waarschijnlijk mislukken, omdat consumenten uiteindelijk zullen weigeren om nieuwe technologie die inferieure energie-efficiëntie biedt, te omarmen. Betere voorbeelden bestaan niet dan Ford en Hertz die hun EV-initiatieven drastisch terugschroeven vanwege lager dan verwachte consumentenbelangstelling.

Financiële en milieukosten van EV's
Het verminderen van koolstofemissies staat centraal in het pleidooi voor elektrische voertuigen. Voorstanders betogen dat het verdringen van fossiele brandstoffen essentieel is om de opwarming van de aarde tegen te gaan. Wij zijn het daar niet mee eens. Het vervangen van ICE's door EV's zal de koolstofemissies aanzienlijk verhogen en het probleem mogelijk verergeren. Het produceren van een elektrisch voertuig verbruikt veel meer energie dan een ICE. Het merendeel van deze extra energie wordt besteed aan het delven van de materialen voor en het vervaardigen van de grote lithium-ion-accu van een EV. 

EV's worden vaak als veel efficiënter beschouwd dan brandstofauto's, maar deze argumenten negeren de energie die nodig is om batterijen te maken.

Mijnbouwbedrijven gebruiken energie-intensieve vrachtwagens, vermalers en molens om het nikkel, kobalt, lithium en koper voor elke accu te extraheren. Het productieproces verbruikt ook enorme hoeveelheden energie. Veel analisten juichen de koolstofbesparingen toe die voortkomen uit het verdringen van fossiele brandstoffen zonder adequaat rekening te houden met het verhoogde energieverbruik van de accu. Eenmaal aangepast, verdwijnt het grootste deel, zo niet alle, van het koolstofvoordeel van de EV.

Als onze modellen correct zijn, zullen EV's op twee fronten falen: ze zijn minder energie-efficiënt dan de ICE's die ze proberen te vervangen en hun implementatie zal weinig doen om koolstofemissies te verminderen.

Kritiek op EV-beleid in Noorwegen
Beleidsmakers prijzen Noorwegen vaak aan als het ultieme succesverhaal van EV. Dankzij enorme subsidies maakten EV's in 2022 80% uit van alle nieuwe autoverkopen in Noorwegen en vertegenwoordigen ze momenteel 20% van het totale wagenpark. Beleidsmakers hopen dat alle ontwikkelde landen uiteindelijk het model van Noorwegen zullen overnemen. Bij nadere inspectie waarschuwt de ervaring van Noorwegen echter meer voor de tekortkomingen van EV's dan dat het pleit voor hun implementatie.

Het eerste probleem is financieel. De Noorse overheid biedt consumenten enorme subsidies voor de aankoop van een EV. Nieuwe voertuigen zijn vrijgesteld van verschillende zware belastingen en de 25% BTW. Gemiddeld zou een grote nieuwe ICE onderhevig zijn aan $27.000 aan verschillende belastingen; een equivalent EV zou niets betalen. Vervolgens zijn EV's in Noorwegen vrijgesteld van weg- of veertol en mogen ze busbanen gebruiken, bieden gratis parkeren en opladen in gemeentelijke gebieden, en verzekeren "oplaadrechten" in appartementsgebouwen. Hoewel Noorwegen sommige van deze operationele subsidies vanaf 2017 heeft teruggeschroefd, kan een inwoner van Oslo nog steeds verwachten dat deze voordelen jaarlijks $8.000 bedragen.

Als onze modellen correct zijn, zullen EV's op twee fronten falen: ze zijn minder energie-efficiënt dan de ICE's die ze proberen te vervangen en hun implementatie zal weinig doen om koolstofemissies te verminderen.

Noorwegen is een van de rijkste landen ter wereld, met een bbp per hoofd van de bevolking van $106.000 in 2022. Ondanks zijn indrukwekkende rijkdom, moet de overheid zijn burgers nog steeds financieel stimuleren om EV's te kopen.

De voordelen beginnen hun tol te eisen van de financiën van Noorwegen. Met bijna $4 miljard per jaar geeft Noorwegen evenveel uit aan EV-subsidies als aan het totale onderhoud van snelwegen en openbare infrastructuur. Het programma heeft ook belangrijke kwesties rond gelijkheid in Noorwegen opgeworpen. EV-subsidies bevoordelen welgestelde stadsbewoners, die profiteren van gratis tol, parkeren en opladen en de zware belasting op grotere luxevoertuigen vermijden. Verschillende populistisch-georiënteerde politieke groeperingen in Noorwegen hebben de zogenaamde "elitaire" EV-subsidies tot een speerpunt van hun platform gemaakt.

Te midden van toenemende controle heeft de overheid actief gezocht naar manieren om verschillende subsidies te verminderen. Parkeren in de gemeente is niet langer gratis en passagiers (hoewel niet de voertuigen zelf) zijn onderworpen aan bepaalde tolheffingen. De overheid introduceerde ook een gedeeltelijke aankoopbelasting op nieuwe EV's. Voorstanders hebben gewaarschuwd dat elke terugdraaiing van subsidies zeker de penetratie van EV's zal schaden en bieden Zweden als een casestudy aan, waarbij in 2022 de eliminatie van verschillende subsidies een daling van 20% in de verkoop van EV's veroorzaakte.

Een benadering van automobiliteitsefficiëntie toont aan dat brandstofauto's eigenlijk efficiënter zijn.

Belangrijker is dat EV's in Noorwegen de vraag naar fossiele brandstoffen of koolstofemissies niet hebben beïnvloed zoals verwacht. Hoewel de vraag naar olie en koolstofemissies sinds 2010 met 15% zijn gedaald, is dit grotendeels niet gerelateerd aan de verkoop van EV's. In die periode daalde de totale vraag naar olie slechts met 34.000 vaten per dag (b/d), waarbij benzine en diesel slechts 10% van de daling uitmaakten. Het grootste deel van de daling kwam van de vraag naar verwarming, verlichting en petrochemische producten, die naar schatting met meer dan een derde zijn ingestort. Ondanks dat 20% van alle voertuigen op de weg nu elektrisch is, daalde de vraag naar benzine en diesel in Noorwegen slechts met 4%.

Impact op energieverbruik
Onze gegevens suggereren dat Noren terughoudend zijn om hun brandstofauto's op te geven, zelfs nadat ze een EV hebben gekocht. We berekenen dat twee derde van de Noorse EV-huishoudens minstens één brandstofauto bezit. Van 2010 tot 2022 voegde Noorwegen 550.000 EV's toe, maar het aantal brandstofauto's op de weg nam toe met 32.630, in plaats van te dalen. De verschuiving van fossiele brandstoffen naar elektriciteit heeft Noorwegens CO2-uitstoot indrukwekkend met 16% verminderd, maar dit land profiteert meer dan andere landen van zijn hydrologische potentieel. Het overstappen op EV's heeft echter niet geleid tot een significante vermindering van het totale energieverbruik, ondanks beweringen dat ze veel efficiënter zijn.

Bovendien importeert Noorwegen alle binnenlandse EV's, waarvan de fabricage veel energie vergt, vooral voor de batterij. Dit draagt bij aan de totale CO2-uitstoot van het land, ondanks het gebruik van overwegend koolstofarme waterkracht. Zelfs als China zijn ambitieuze doelstellingen voor wind-, zonne- en kernenergie zou halen, zou de "terugverdientijd" van de CO2-uitstoot nog steeds meer dan twintig jaar bedragen. EV's zouden alleen levenscyclus-uitstoot kunnen verminderen met een algemene overstap naar koolstofvrije energie bij de fabricage.

Energie-efficiëntie
EV's worden vaak als veel efficiënter beschouwd dan brandstofauto's, maar deze argumenten negeren de energie die nodig is om batterijen te maken en verschillen tussen thermische en elektrische energie. Een benadering van automobiliteitsefficiëntie die de energie vergelijkt die nodig is om een bepaalde afstand af te leggen in een EV versus een brandstofauto, toont aan dat brandstofauto's eigenlijk efficiënter zijn. Dit komt doordat het energiegebruik bij de productie van batterijen aanzienlijk is en omdat het omzetten van thermische in elektrische energie inherent inefficiënt is.We geloven dat EV's niet snel de markt zullen domineren, tenzij er een grote doorbraak plaatsvindt in batterijtechnologie die hen aanzienlijk energiezuiniger maakt.

Daniel de Liever duikt met Amerikakenner Raymond Mens in de monsterzege van Trump. Ze bespreken waarom Harris gefaald heeft om Amerikanen te overtuigen, wat de onvoorspelbaarheid van Trump betekent en wat Nederlanders kunnen gaan merken van een mogelijke handeloorlog met Amerika. Dit gesprek vertelt het verhaal wat je in de Nederlandse media nauwelijks hoort. Een must-see voor iedereen die wil weten wat Trump’s overwinning daadwerkelijk kan betekenen voor Nederland.
Blijf via NieuwRechts.nl op de hoogte van het laatste nieuws voor rechts en conservatief denkend Nederland! Start je gratis maand nu via https://nieuwrechts.nl/landing

Zal monsterzege Trump leiden tot onvoorspelbare tijden? Raymond Mens antwoordt

Meerartikelen

Klimaattop
Nieuws

VN-klimaattop: jaarlijks 286 miljard euro naar arme landen

De klimaattop COP29 in Bakoe is afgesloten met een opmerkelijk akkoord over klimaatfinanciering. Vanaf 2035 zullen rijke landen jaarlijks 286 miljard euro bijdragen aan klimaatsteun voor ontwikkelingslanden. Hoewel dit een verdrievoudiging is van het

Berlijn
Nieuws

Woede om massale asieluitgaven Berlijn: 'Wij kunnen dit niet aan'

In Berlijn woedt een felle discussie over de nieuwe opvanglocatie voor 1.200 asielzoekers in de wijk Lichtenberg. De stad heeft een tienjarig huurcontract afgesloten voor drie grote woontorens, met een totale kostenpost van 143 miljoen euro. Deze dea

pro-palestina
Nieuws

Dreigingen op scholen: linkse pro-Palestijnse actiegroepen zaaien paniek

Verschillende dreigingen van aanvallen op middelbare scholen lijken afkomstig van linkse pro-Palestijnse 'actiegroepen'. De groepen lijken via sociale media berichten te verspreiden waarin de aanslagen worden aangekondigd, meldt De Telegraaf. Chaos v

Veldkamp
Nieuws

Minister Veldkamp woedend na uitlekken reisplannen Israël

In een debat met Caspar Veldkamp, minister van Buitenlandse Zaken, bleek dat Kati Piri van PvdA-GL een geheim reisprogramma van Veldkamp naar Israël in handen had. Veldkamp reageerde woedend, omdat dit de veiligheid van de minister en zijn ambtenaren

PiS presidentskandidaat
Nieuws

Rechtse oppositie in Polen verliest miljoenen in aanloop presidentsverkiezingen

De grootste partij in Polen, PiS, verkeert in financieel zwaar weer na een uitspraak van de Poolse kiescommissie, die PiS waarschijnlijk miljoenen euro's aan staatsfondsen zal ontnemen, meldt Reuters. Hierdoor zal PiS volgend jaar minder middelen heb

Schoof
Nieuws

Encryptie-oorlog: blijft uw privacy beschermd?

Minister Van Weel van Justitie en Veiligheid noemt de mogelijke invoering van een decryptieplicht voor versleutelde chatapps een politiek en bestuurlijk dilemma. De discussie draait om de vraag of aanbieders zoals WhatsApp en Signal verplicht moeten

Ebru Umar
De kritische blik

Onze samenleving is nog meer ontspoord dan ooit

Tegen het einde van het jaar is het tijd voor reflectie. Niet procedureel, of dogmatisch, maar omdat het hele momentum ‘einde jaar!!’ schreeuwt. De chocoladeletters zijn weer te verkrijgen, net als het speculaas en marsepein – nooit begrepen waarom w

Gabbard
Achtergronden

Tulsi Gabbard leidt inlichtingenrevolutie onder Trump

Aankomend president Donald Trump heeft Tulsi Gabbard, voormalig lid van de Democratische Partij, aangesteld als directeur van de Nationale Inlichtingendiensten (DNI). Gabbard, die eerder afscheid nam van haar partij vanwege onenigheid over de koers,

Leesmeeropinie
Leesmeerinterviews

Meerartikelen

Verkeersbord
Nieuws

Klimaatgekte: Wenen krijgt houten verkeersborden

De stad Wenen heeft de traditionele aluminium verkeersborden ingeruild voor houten exemplaren. Deze nieuwe borden zijn bedoeld om milieuvriendelijker te zijn, maar roepen kritiek op vanwege de kosten en beperkte levensduur. Vooral de rechtse anti-imm

Honden
Nieuws

Krijgen parken straks hondvrije zones wegens islam? Brits adviesrapport stelt het voor

Een adviesrapport van een milieugroep gelieerd aan de Britse Labour-partij doet veel stof opwaaien. Het document stelt voor om in Wales hondenvrije zones te creëren als onderdeel van de strijd tegen racisme en ter bevordering van een inclusievere sam

Politie
Nieuws

Migrant bekent: 'Ik wil keel van blanke vrouwen doorsnijden'

In Bordeaux is een 23-jarige migrant uit Kameroen gearresteerd nadat hij een joggende vrouw neerstak en een andere vrouw seksueel misbruikte. De verdachte heeft tijdens zijn verhoor verklaard dat hij “de kelen van blanke vrouwen wilde doorsnijden”, b

ME
Nieuws

Hulpdiensten krijgen uitzondering voor uitstootvrije zones

Slecht nieuws voor relschoppers en hooligans in Amsterdam. Even moeten ze gedacht hebben vrij spel te krijgen omdat dieselvoertuigen vanaf januari in een flink gedeelte van de stad niet meer mogen komen. Maar nu blijkt dat hulpdiensten daarvoor onthe

kozp
Nieuws

KOZP staakt demonstreren bij Sinterklaasintochten en roept op: Kom naar pro-Palestina demonstratie

Kick Out Zwarte Piet (KOZP) gaat dit jaar niet meer demonstreren bij sinterklaasintochten. Dat maakt de organisatie vrijdag bekend. Er stonden nog een aantal demonstraties gepland, maar die worden geannuleerd. De reden is volgens de activisten dat in

Biden
Nieuws

Biden veroordeelt arrestatiebevel Netanyahu: "Schandalig"

Deze week werd bekend dat het Internationaal Strafhof (ICC) in Den Haag arrestatiebevelen heeft uitgevaardigd tegen de Israëlische premier Netanyahu en tegen de voormalig Israëlische minister van Defensie Yoav Gallant. Daar is lang niet iedereen even

arrestatie
Peiling

Nederlanders vinden integratie slecht gaan én hebben nauwelijks vertrouwen in kabinet

Nederlanders met een migratieachtergrond integreren slecht. Dat is de mening van bijna de helft van de Nederlanders, zo blijkt uit een peiling die De Telegraaf liet uitvoeren. Uit hetzelfde onderzoek blijkt ook dat het vertrouwen in het Nederlandse k

Israel
Opinie

Israël blijft een belangrijke bondgenoot voor het Westen

In een recent artikel op Reactionair.nl werd de ‘mythe van Israël als bondgenoot’ ontleed. Het artikel maakt deel uit van een beweging binnen rechts waarin een ongenuanceerd beeld van Israël wordt geschetst. In dit derde deel ga ik in op de nuances v

Vivek Ramaswamy
Nieuws

Kan DOGE de Amerikaanse economie redden?

Met de verkiezingsoverwinning van Donald Trump heeft hij aangekondigd dat de afdeling voor overheidsefficiëntie, DOGE, zal worden opgericht. DOGE zal worden geleid door Tesla-baas Elon Musk en ondernemer Vivek Ramaswamy. Het doel van DOGE is om de ov

Man
Video

Moslim drijft spot met gewone burgers: 'Ik heb jullie land veroverd!'

Een islamitische migrant heeft iets te vieren: hij is de trotse bezitter geworden van het Duitse staatsburgerschap. In een video is te zien hoe hij zijn gloednieuwe paspoort kust en tegelijkertijd de spot drijft met zijn nieuwe landgenoten. "Ik heb j

Orban
Nieuws

Volgens Orbán is 'Trump-achtig leiderschap' nodig in Europa

Tijdens het congres van de Patriotten voor Europa pleitte de Hongaarse premier Viktor Orbán voor meer Trump-achtig leiderschap binnen Europa. Orbán sprak op het congres, waar Santiago Abascal, voorzitter van de Spaanse partij Vox, werd benoemd tot le

Trump
Achtergronden

Bekende linkse Amerikanen massaal op de vlucht voor Trump

De verkiezingszege van Donald Trump heeft niet alleen politieke schokgolven veroorzaakt, maar zet ook een opvallende culturele leegloop in gang. Steeds meer Hollywoodsterren besluiten de Verenigde Staten te verlaten, gedreven door onvrede over het po