Dit is waarom elektrische auto's wellicht niet de toekomst zijn

Achtergronden 28 maart 2024 6 minuten Goehring & Rozencwajg
Elektrisch
ANP

In januari kondigde autoverhuurbedrijf Hertz aan dat het eenderde van al zijn elektrische Tesla's gaat verkopen, en weer gaat investeren in benzineauto's. Volgens CEO Stephen Scherr hadden klanten er te weinig vraag naar, meldde Bloomberg. In een open brief, 'De Noorse illusie' schaart ook het investeringsbedrijf Goehring & Rozencwajg zich achter Hertz. Lees hier de open brief over waarom stekkerauto's (EV's) wellicht niet de toekomst zullen zijn.

Opkomst van EV's
Vanaf halverwege het vorige decennium raakte de investeringsgemeenschap ervan overtuigd dat de populariteit van elektrische voertuigen (EV's) snel zou toenemen. Er werd aangenomen dat de implementatie van EV's zo groot zou worden dat het wereldwijde olieverbruik op het punt stond te pieken, althans dat was de breed gedragen consensus. Het jaar 2019 werd herhaaldelijk genoemd als het jaar waarin de vraag naar olie zou pieken en vervolgens zou afnemen. Achteraf gezien waren deze zorgen misplaatst. Ondanks de enorme verstoring door COVID-19, zou de vraag naar olie in 2024 103 miljoen vaten per dag (mb/d) moeten bereiken – 2,3 mb/d meer dan in 2019. Ondanks de verrassende toename van de vraag blijven veel analisten overtuigd dat een piek in de vraag naar olie nog steeds op handen is. Het geloof van de investeringsgemeenschap dat EV's de verbrandingsmotor zullen vervangen, blijft sterker dan ooit. Wij zijn het hier sterk mee oneens.

Twijfels over EV's
In onze afgelopen brief voorspelden we dat de wereldwijde energievraag de komende twintig jaar consequent de verwachtingen zou overtreffen. Nooit eerder waren zoveel mensen tegelijkertijd in hun periode van energie-intensieve economische ontwikkeling. Ons essay richtte zich breed op de totale energievraag en vermeed specifiek olieverbruik. Deze keuze was bewust: we wilden de kritieke drijfveren van de totale energievraag benadrukken en ons niet laten afleiden door het debat over EV-penetratie. Het essay van vandaag richt zich op olie en legt uit waarom we geloven dat de vraag de komende jaren verrassend hoog zal blijven.

Onderzoek naar EV's
Ons onderzoek toont aan dat EV's, ondanks enorme subsidies en de groeiende dreiging van regelrechte verboden op verbrandingsmotoren (ICE), moeite zullen hebben om op grote schaal te worden aangenomen. Na de geschiedenis van energie zorgvuldig bestudeerd te hebben, hebben we nog geen voorbeeld gevonden waarbij een nieuwe technologie met mindere energie-efficiëntie een bestaande, efficiëntere technologie heeft vervangen. Ondanks beweringen van het tegendeel, suggereert ons onderzoek dat EV's minder energie-efficiënt zijn dan auto's met een verbrandingsmotor. Als gevolg hiervan zullen ze geen brede implementatie bereiken.

Het geloof van de investeringsgemeenschap dat EV's de verbrandingsmotor zullen vervangen, blijft sterker dan ooit. Wij zijn het hier sterk mee oneens.

Onze bewering is controversieel; de meeste deskundigen staan erop dat EV's veel efficiënter zijn. Wij geloven dat de ICE duidelijk de winnaar is, zodra de energetische kosten van zowel de accu als de hernieuwbare energie die nodig is om "koolstofvrije" EV's te maken, worden meegewogen.

Hoewel overheden EV's kunnen stimuleren door middel van subsidies of verboden op ICE's, zullen deze maatregelen waarschijnlijk mislukken, omdat consumenten uiteindelijk zullen weigeren om nieuwe technologie die inferieure energie-efficiëntie biedt, te omarmen. Betere voorbeelden bestaan niet dan Ford en Hertz die hun EV-initiatieven drastisch terugschroeven vanwege lager dan verwachte consumentenbelangstelling.

Financiële en milieukosten van EV's
Het verminderen van koolstofemissies staat centraal in het pleidooi voor elektrische voertuigen. Voorstanders betogen dat het verdringen van fossiele brandstoffen essentieel is om de opwarming van de aarde tegen te gaan. Wij zijn het daar niet mee eens. Het vervangen van ICE's door EV's zal de koolstofemissies aanzienlijk verhogen en het probleem mogelijk verergeren. Het produceren van een elektrisch voertuig verbruikt veel meer energie dan een ICE. Het merendeel van deze extra energie wordt besteed aan het delven van de materialen voor en het vervaardigen van de grote lithium-ion-accu van een EV. 

EV's worden vaak als veel efficiënter beschouwd dan brandstofauto's, maar deze argumenten negeren de energie die nodig is om batterijen te maken.

Mijnbouwbedrijven gebruiken energie-intensieve vrachtwagens, vermalers en molens om het nikkel, kobalt, lithium en koper voor elke accu te extraheren. Het productieproces verbruikt ook enorme hoeveelheden energie. Veel analisten juichen de koolstofbesparingen toe die voortkomen uit het verdringen van fossiele brandstoffen zonder adequaat rekening te houden met het verhoogde energieverbruik van de accu. Eenmaal aangepast, verdwijnt het grootste deel, zo niet alle, van het koolstofvoordeel van de EV.

Als onze modellen correct zijn, zullen EV's op twee fronten falen: ze zijn minder energie-efficiënt dan de ICE's die ze proberen te vervangen en hun implementatie zal weinig doen om koolstofemissies te verminderen.

Kritiek op EV-beleid in Noorwegen
Beleidsmakers prijzen Noorwegen vaak aan als het ultieme succesverhaal van EV. Dankzij enorme subsidies maakten EV's in 2022 80% uit van alle nieuwe autoverkopen in Noorwegen en vertegenwoordigen ze momenteel 20% van het totale wagenpark. Beleidsmakers hopen dat alle ontwikkelde landen uiteindelijk het model van Noorwegen zullen overnemen. Bij nadere inspectie waarschuwt de ervaring van Noorwegen echter meer voor de tekortkomingen van EV's dan dat het pleit voor hun implementatie.

Het eerste probleem is financieel. De Noorse overheid biedt consumenten enorme subsidies voor de aankoop van een EV. Nieuwe voertuigen zijn vrijgesteld van verschillende zware belastingen en de 25% BTW. Gemiddeld zou een grote nieuwe ICE onderhevig zijn aan $27.000 aan verschillende belastingen; een equivalent EV zou niets betalen. Vervolgens zijn EV's in Noorwegen vrijgesteld van weg- of veertol en mogen ze busbanen gebruiken, bieden gratis parkeren en opladen in gemeentelijke gebieden, en verzekeren "oplaadrechten" in appartementsgebouwen. Hoewel Noorwegen sommige van deze operationele subsidies vanaf 2017 heeft teruggeschroefd, kan een inwoner van Oslo nog steeds verwachten dat deze voordelen jaarlijks $8.000 bedragen.

Als onze modellen correct zijn, zullen EV's op twee fronten falen: ze zijn minder energie-efficiënt dan de ICE's die ze proberen te vervangen en hun implementatie zal weinig doen om koolstofemissies te verminderen.

Noorwegen is een van de rijkste landen ter wereld, met een bbp per hoofd van de bevolking van $106.000 in 2022. Ondanks zijn indrukwekkende rijkdom, moet de overheid zijn burgers nog steeds financieel stimuleren om EV's te kopen.

De voordelen beginnen hun tol te eisen van de financiën van Noorwegen. Met bijna $4 miljard per jaar geeft Noorwegen evenveel uit aan EV-subsidies als aan het totale onderhoud van snelwegen en openbare infrastructuur. Het programma heeft ook belangrijke kwesties rond gelijkheid in Noorwegen opgeworpen. EV-subsidies bevoordelen welgestelde stadsbewoners, die profiteren van gratis tol, parkeren en opladen en de zware belasting op grotere luxevoertuigen vermijden. Verschillende populistisch-georiënteerde politieke groeperingen in Noorwegen hebben de zogenaamde "elitaire" EV-subsidies tot een speerpunt van hun platform gemaakt.

Te midden van toenemende controle heeft de overheid actief gezocht naar manieren om verschillende subsidies te verminderen. Parkeren in de gemeente is niet langer gratis en passagiers (hoewel niet de voertuigen zelf) zijn onderworpen aan bepaalde tolheffingen. De overheid introduceerde ook een gedeeltelijke aankoopbelasting op nieuwe EV's. Voorstanders hebben gewaarschuwd dat elke terugdraaiing van subsidies zeker de penetratie van EV's zal schaden en bieden Zweden als een casestudy aan, waarbij in 2022 de eliminatie van verschillende subsidies een daling van 20% in de verkoop van EV's veroorzaakte.

Een benadering van automobiliteitsefficiëntie toont aan dat brandstofauto's eigenlijk efficiënter zijn.

Belangrijker is dat EV's in Noorwegen de vraag naar fossiele brandstoffen of koolstofemissies niet hebben beïnvloed zoals verwacht. Hoewel de vraag naar olie en koolstofemissies sinds 2010 met 15% zijn gedaald, is dit grotendeels niet gerelateerd aan de verkoop van EV's. In die periode daalde de totale vraag naar olie slechts met 34.000 vaten per dag (b/d), waarbij benzine en diesel slechts 10% van de daling uitmaakten. Het grootste deel van de daling kwam van de vraag naar verwarming, verlichting en petrochemische producten, die naar schatting met meer dan een derde zijn ingestort. Ondanks dat 20% van alle voertuigen op de weg nu elektrisch is, daalde de vraag naar benzine en diesel in Noorwegen slechts met 4%.

Impact op energieverbruik
Onze gegevens suggereren dat Noren terughoudend zijn om hun brandstofauto's op te geven, zelfs nadat ze een EV hebben gekocht. We berekenen dat twee derde van de Noorse EV-huishoudens minstens één brandstofauto bezit. Van 2010 tot 2022 voegde Noorwegen 550.000 EV's toe, maar het aantal brandstofauto's op de weg nam toe met 32.630, in plaats van te dalen. De verschuiving van fossiele brandstoffen naar elektriciteit heeft Noorwegens CO2-uitstoot indrukwekkend met 16% verminderd, maar dit land profiteert meer dan andere landen van zijn hydrologische potentieel. Het overstappen op EV's heeft echter niet geleid tot een significante vermindering van het totale energieverbruik, ondanks beweringen dat ze veel efficiënter zijn.

Bovendien importeert Noorwegen alle binnenlandse EV's, waarvan de fabricage veel energie vergt, vooral voor de batterij. Dit draagt bij aan de totale CO2-uitstoot van het land, ondanks het gebruik van overwegend koolstofarme waterkracht. Zelfs als China zijn ambitieuze doelstellingen voor wind-, zonne- en kernenergie zou halen, zou de "terugverdientijd" van de CO2-uitstoot nog steeds meer dan twintig jaar bedragen. EV's zouden alleen levenscyclus-uitstoot kunnen verminderen met een algemene overstap naar koolstofvrije energie bij de fabricage.

Energie-efficiëntie
EV's worden vaak als veel efficiënter beschouwd dan brandstofauto's, maar deze argumenten negeren de energie die nodig is om batterijen te maken en verschillen tussen thermische en elektrische energie. Een benadering van automobiliteitsefficiëntie die de energie vergelijkt die nodig is om een bepaalde afstand af te leggen in een EV versus een brandstofauto, toont aan dat brandstofauto's eigenlijk efficiënter zijn. Dit komt doordat het energiegebruik bij de productie van batterijen aanzienlijk is en omdat het omzetten van thermische in elektrische energie inherent inefficiënt is.We geloven dat EV's niet snel de markt zullen domineren, tenzij er een grote doorbraak plaatsvindt in batterijtechnologie die hen aanzienlijk energiezuiniger maakt.

Deze week in Rechts Voor z’n Raap. Linkse partijen die spreken over vervolging na uitspraken van Wierd Duk en christenen. Asielaanvragen die vaker worden afgewezen, terwijl duizenden afgewezen asielzoekers simpelweg verdwijnen. Nareizigers die niet langer in azc’s passen en worden ondergebracht in hotels. En D66 dat een wetsvoorstel indient dat partijen zonder ledenstructuur effectief wil uitsluiten, met de PVV duidelijk in het vizier. Blijf via NieuwRechts.nl op de hoogte van het laatste nieuws voor rechts en conservatief denkend Nederland! Start je gratis maand nu via https://nieuwrechts.nl/landing

Links opent de aanval op Wierd Duk! Waarom D66 vaart zet achter PVV-verbod

Beluister onze podcast

Links opent de aanval op Wierd Duk! Waarom D66 vaart zet achter PVV-verbod
Of beluister op:

Meerartikelen

Trump
Nieuws

VS wil politiek vervolgde asielzoekers uitzetten naar derde landen

De Amerikaanse regering voert een nieuwe, landelijke aanpak in om asielaanvragen sneller af te wijzen. Asielzoekers die zeggen te vrezen voor vervolging in hun thuisland, kunnen volgens het Witte Huis worden uitgezet naar zogenoemde veilige derde lan

Mozilla
Nieuws

Mozilla waarschuwt: verplichte leeftijdsverificatie lost online problemen niet op

Verplichte online leeftijdsverificatie en algemene verboden voor jongeren zijn geen effectief antwoord op de problemen rond social media. Dat stelt Mozilla, de organisatie achter onder meer de Firefox-browser. Volgens Mozilla pakken zulke maatregelen

De Graaf
Nieuws

Rechter dwingt Raad van State tot openheid over rol vice-president De Graaf

De Raad van State moet alsnog openheid geven over de rol van vice-president Thom de Graaf in een gevoelige kwestie rond Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. Dat heeft de Rechtbank Midden-Nederland vorige week bepaald. De uitspraak is het resultaa

Meloni
Nieuws

Meloni: '2025 was zwaar maar 2026 wordt zwaarder'

De Italiaanse premier Giorgia Meloni heeft haar medewerkers gewaarschuwd dat het komende jaar zwaar zal worden. Dat deed zij dinsdag tijdens een bijeenkomst met het personeel van haar kantoor in Palazzo Chigi in Rome. Meloni riep haar medewerkers op

Thierry Breton
Nieuws

Washington trekt grens: geen visa voor Europese opleggers van online censuur

De Verenigde Staten weigeren visa aan vijf personen, onder wie voormalig EU-commissaris Thierry Breton. Volgens Washington is de maatregel bedoeld om censuur van Amerikaanse meningen tegen te gaan. Het ministerie van Buitenlandse Zaken stelt dat de b

Merz
Nieuws

Duitse rechter dwingt Merz tot openheid over aangiftes wegens belediging

De Duitse bondskanselier Friedrich Merz (CDU) heeft een juridische nederlaag geleden. Een rechtbank in Berlijn heeft bepaald dat hij niet langer mag verzwijgen welke openbaar aanklagers onderzoek doen naar beledigingen die tegen hem zijn gericht. Het

Von der Leyen
Nieuws

Brussel zet boeren verder in het nauw: vanaf 1 januari fors minder mest toegestaan

Nederlandse boeren mogen vanaf 1 januari fors minder mest uitrijden. Daarmee komt een einde aan een uitzonderingspositie die Nederland jarenlang had binnen de Europese Unie. Die uitzondering gaf boeren ruimte om meer mest te gebruiken dan volgens de

Wilders
Achtergronden

Wilders blikt terug op bijna 10.000 dagen in de Kamer: ‘Ik zal nooit stoppen met vechten voor vrijheid’

PVV-leider Geert Wilders heeft op X een uitgebreid statement geplaatst over zijn politieke loopbaan, zijn persoonlijke beveiligingssituatie en zijn strijd tegen islamisering. In het bericht staat hij stil bij het feit dat hij inmiddels bijna 10.000 d

Leesmeeropinie
Leesmeerinterviews

Meerartikelen

Jetten
Nieuws

Formatiepauze rond Kerst: D66, VVD en CDA spreken van vooruitgang, maar meerderheid ontbreekt nog

De leiders van D66, VVD en CDA gaan met een “goed gevoel” de kerstdagen in. Dat zeiden zij na afloop van de laatste formatiegesprekken van dit jaar. De onderhandelingen worden begin januari hervat. Een nieuw kabinet vóór kerst bleek niet haalbaar. Vo

Nsc
Nieuws

NSC keert terug bij lokale verkiezingen na zware klap

Na een verkiezingsnederlaag zonder zetels leek de toekomst van Nieuw Sociaal Contract onzeker. Toch maakt de partij bekend dat zij in maart meedoet aan de gemeenteraadsverkiezingen. NSC stelt kandidaten op in vijf gemeenten. Daarmee kiest de partij v

Boeren
Nieuws

EU stelt handelsakkoord Mercosur uit na felle boerenprotesten

De Europese Unie heeft de besluitvorming over het veelbesproken handelsakkoord met Zuid-Amerikaanse landen uitgesteld. Aanleiding zijn grootschalige en soms gewelddadige boerenprotesten in Brussel. Tijdens een EU-top lukte het de lidstaten niet om to

Wiersma en PowNed
Nieuws

PowNed onder vuur na aanval op BBB-minister Wiersma: 'Kut stikstofwet'

Omroep PowNed heeft een bericht over BBB-minister Femke Wiersma aangepast na stevige kritiek. De omroep stelde in het oorspronkelijke bericht dat de Raad van State 'de aangepaste stikstofwet kut vinden'. Dat leidde tot een felle reactie van BBB-Tweed

Trump
Nieuws

Trump benoemt gezant om Groenland 'onder Amerikaans gezag te brengen'

De Amerikaanse president Donald Trump heeft openlijk de ambitie uitgesproken om Groenland onder Amerikaans gezag te brengen. Hij benoemde de gouverneur van Louisiana, Jeff Landry, tot speciale gezant voor het Arctische gebied. Landry verklaarde dat h

COA
Achtergronden

Juriste leidt al twee jaar verzet tegen grootschalig azc in Den Hoorn

Al ruim twee jaar verzet jurist Eline Geense zich tegen de komst van een grootschalig asielzoekerscentrum in Den Hoorn. Het azc moet plaats bieden aan 225 vluchtelingen en komt in een dorp met beperkte schaal. Samen met honderden inwoners voert zij j

Boerengrond
Nieuws

Provinicie Utrecht wil boerengrond opofferen voor natuurdoelen

De provincie Utrecht wil landbouwgrond opofferen voor het behalen van haar natuurdoelen. In het Ontwerp-UPLG, dat eind vorige maand door Gedeputeerde Staten is vastgesteld, zijn grote delen boerengrond aangewezen als zogenoemde ‘essentiële percelen n

Ergin
Nieuws

DENK gaf beslissende stem vóór verplicht invaren na gesprek met pensioenlobby

De nipte verwerping van het amendement van NSC-Kamerlid Agnes Joseph over het nieuwe pensioenstelsel krijgt een nieuwe lading. Tarik Uçar, bestuurder bij pensioenfonds Schoonmaak, heeft openlijk verklaard dat hij kort voor de stemming een doorslaggev

Mazurek
Achtergronden

Europarlementariër fileert genderbeleid: “EU offert veiligheid op aan ideologie”

De Slowaakse Europarlementariër Milan Mazurek haalt in het Europees Parlement fel uit naar het beleid van de Europese Commissie. In een scherpe toespraak stelde hij dat Europese wetgeving rond discriminatie en identiteit de veiligheid van burgers ond

moslims
Nieuws

Groeiende shariasteun onder Franse moslims: tien procent wil invoering met geweld

Een nieuw Frans onderzoek laat zien dat de steun voor de sharia onder moslims in Frankrijk toeneemt. Volgens de peiling vindt ongeveer een derde dat de sharia wereldwijd zou moeten gelden. Bijna tien procent van deze groep denkt dat invoering mag pla

Vandaag Inside
Achtergronden

'Het rebelse is weg': schuift Vandaag Inside op richting het establishment?

Vandaag Inside staat bekend als een programma dat schuurt, prikkelt en zich afzet tegen de gevestigde orde. Juist dat rebelse karakter maakte de talkshow jarenlang populair bij een grote en trouwe achterban. Toch klinkt er nu kritiek dat het programm

Israëlische ambassade Den Haag
Nieuws

Verdachte poging Israëlische ambassadebrand vraagt vrijlating na stop uitkering

De rechtbank in Den Haag heeft geweigerd een 54-jarige man vrij te laten die wordt verdacht van een poging tot brandstichting bij de Israëlische ambassade in Den Haag. De verdachte, Pepijn K. uit Dieren, zit sinds september vast. Hij vroeg om vrijlat