Dit is waarom elektrische auto's wellicht niet de toekomst zijn

Achtergronden 28 maart 2024 6 minuten Goehring & Rozencwajg
Elektrisch
ANP

In januari kondigde autoverhuurbedrijf Hertz aan dat het eenderde van al zijn elektrische Tesla's gaat verkopen, en weer gaat investeren in benzineauto's. Volgens CEO Stephen Scherr hadden klanten er te weinig vraag naar, meldde Bloomberg. In een open brief, 'De Noorse illusie' schaart ook het investeringsbedrijf Goehring & Rozencwajg zich achter Hertz. Lees hier de open brief over waarom stekkerauto's (EV's) wellicht niet de toekomst zullen zijn.

Opkomst van EV's
Vanaf halverwege het vorige decennium raakte de investeringsgemeenschap ervan overtuigd dat de populariteit van elektrische voertuigen (EV's) snel zou toenemen. Er werd aangenomen dat de implementatie van EV's zo groot zou worden dat het wereldwijde olieverbruik op het punt stond te pieken, althans dat was de breed gedragen consensus. Het jaar 2019 werd herhaaldelijk genoemd als het jaar waarin de vraag naar olie zou pieken en vervolgens zou afnemen. Achteraf gezien waren deze zorgen misplaatst. Ondanks de enorme verstoring door COVID-19, zou de vraag naar olie in 2024 103 miljoen vaten per dag (mb/d) moeten bereiken – 2,3 mb/d meer dan in 2019. Ondanks de verrassende toename van de vraag blijven veel analisten overtuigd dat een piek in de vraag naar olie nog steeds op handen is. Het geloof van de investeringsgemeenschap dat EV's de verbrandingsmotor zullen vervangen, blijft sterker dan ooit. Wij zijn het hier sterk mee oneens.

Twijfels over EV's
In onze afgelopen brief voorspelden we dat de wereldwijde energievraag de komende twintig jaar consequent de verwachtingen zou overtreffen. Nooit eerder waren zoveel mensen tegelijkertijd in hun periode van energie-intensieve economische ontwikkeling. Ons essay richtte zich breed op de totale energievraag en vermeed specifiek olieverbruik. Deze keuze was bewust: we wilden de kritieke drijfveren van de totale energievraag benadrukken en ons niet laten afleiden door het debat over EV-penetratie. Het essay van vandaag richt zich op olie en legt uit waarom we geloven dat de vraag de komende jaren verrassend hoog zal blijven.

Onderzoek naar EV's
Ons onderzoek toont aan dat EV's, ondanks enorme subsidies en de groeiende dreiging van regelrechte verboden op verbrandingsmotoren (ICE), moeite zullen hebben om op grote schaal te worden aangenomen. Na de geschiedenis van energie zorgvuldig bestudeerd te hebben, hebben we nog geen voorbeeld gevonden waarbij een nieuwe technologie met mindere energie-efficiëntie een bestaande, efficiëntere technologie heeft vervangen. Ondanks beweringen van het tegendeel, suggereert ons onderzoek dat EV's minder energie-efficiënt zijn dan auto's met een verbrandingsmotor. Als gevolg hiervan zullen ze geen brede implementatie bereiken.

Het geloof van de investeringsgemeenschap dat EV's de verbrandingsmotor zullen vervangen, blijft sterker dan ooit. Wij zijn het hier sterk mee oneens.

Onze bewering is controversieel; de meeste deskundigen staan erop dat EV's veel efficiënter zijn. Wij geloven dat de ICE duidelijk de winnaar is, zodra de energetische kosten van zowel de accu als de hernieuwbare energie die nodig is om "koolstofvrije" EV's te maken, worden meegewogen.

Hoewel overheden EV's kunnen stimuleren door middel van subsidies of verboden op ICE's, zullen deze maatregelen waarschijnlijk mislukken, omdat consumenten uiteindelijk zullen weigeren om nieuwe technologie die inferieure energie-efficiëntie biedt, te omarmen. Betere voorbeelden bestaan niet dan Ford en Hertz die hun EV-initiatieven drastisch terugschroeven vanwege lager dan verwachte consumentenbelangstelling.

Financiële en milieukosten van EV's
Het verminderen van koolstofemissies staat centraal in het pleidooi voor elektrische voertuigen. Voorstanders betogen dat het verdringen van fossiele brandstoffen essentieel is om de opwarming van de aarde tegen te gaan. Wij zijn het daar niet mee eens. Het vervangen van ICE's door EV's zal de koolstofemissies aanzienlijk verhogen en het probleem mogelijk verergeren. Het produceren van een elektrisch voertuig verbruikt veel meer energie dan een ICE. Het merendeel van deze extra energie wordt besteed aan het delven van de materialen voor en het vervaardigen van de grote lithium-ion-accu van een EV. 

EV's worden vaak als veel efficiënter beschouwd dan brandstofauto's, maar deze argumenten negeren de energie die nodig is om batterijen te maken.

Mijnbouwbedrijven gebruiken energie-intensieve vrachtwagens, vermalers en molens om het nikkel, kobalt, lithium en koper voor elke accu te extraheren. Het productieproces verbruikt ook enorme hoeveelheden energie. Veel analisten juichen de koolstofbesparingen toe die voortkomen uit het verdringen van fossiele brandstoffen zonder adequaat rekening te houden met het verhoogde energieverbruik van de accu. Eenmaal aangepast, verdwijnt het grootste deel, zo niet alle, van het koolstofvoordeel van de EV.

Als onze modellen correct zijn, zullen EV's op twee fronten falen: ze zijn minder energie-efficiënt dan de ICE's die ze proberen te vervangen en hun implementatie zal weinig doen om koolstofemissies te verminderen.

Kritiek op EV-beleid in Noorwegen
Beleidsmakers prijzen Noorwegen vaak aan als het ultieme succesverhaal van EV. Dankzij enorme subsidies maakten EV's in 2022 80% uit van alle nieuwe autoverkopen in Noorwegen en vertegenwoordigen ze momenteel 20% van het totale wagenpark. Beleidsmakers hopen dat alle ontwikkelde landen uiteindelijk het model van Noorwegen zullen overnemen. Bij nadere inspectie waarschuwt de ervaring van Noorwegen echter meer voor de tekortkomingen van EV's dan dat het pleit voor hun implementatie.

Het eerste probleem is financieel. De Noorse overheid biedt consumenten enorme subsidies voor de aankoop van een EV. Nieuwe voertuigen zijn vrijgesteld van verschillende zware belastingen en de 25% BTW. Gemiddeld zou een grote nieuwe ICE onderhevig zijn aan $27.000 aan verschillende belastingen; een equivalent EV zou niets betalen. Vervolgens zijn EV's in Noorwegen vrijgesteld van weg- of veertol en mogen ze busbanen gebruiken, bieden gratis parkeren en opladen in gemeentelijke gebieden, en verzekeren "oplaadrechten" in appartementsgebouwen. Hoewel Noorwegen sommige van deze operationele subsidies vanaf 2017 heeft teruggeschroefd, kan een inwoner van Oslo nog steeds verwachten dat deze voordelen jaarlijks $8.000 bedragen.

Als onze modellen correct zijn, zullen EV's op twee fronten falen: ze zijn minder energie-efficiënt dan de ICE's die ze proberen te vervangen en hun implementatie zal weinig doen om koolstofemissies te verminderen.

Noorwegen is een van de rijkste landen ter wereld, met een bbp per hoofd van de bevolking van $106.000 in 2022. Ondanks zijn indrukwekkende rijkdom, moet de overheid zijn burgers nog steeds financieel stimuleren om EV's te kopen.

De voordelen beginnen hun tol te eisen van de financiën van Noorwegen. Met bijna $4 miljard per jaar geeft Noorwegen evenveel uit aan EV-subsidies als aan het totale onderhoud van snelwegen en openbare infrastructuur. Het programma heeft ook belangrijke kwesties rond gelijkheid in Noorwegen opgeworpen. EV-subsidies bevoordelen welgestelde stadsbewoners, die profiteren van gratis tol, parkeren en opladen en de zware belasting op grotere luxevoertuigen vermijden. Verschillende populistisch-georiënteerde politieke groeperingen in Noorwegen hebben de zogenaamde "elitaire" EV-subsidies tot een speerpunt van hun platform gemaakt.

Te midden van toenemende controle heeft de overheid actief gezocht naar manieren om verschillende subsidies te verminderen. Parkeren in de gemeente is niet langer gratis en passagiers (hoewel niet de voertuigen zelf) zijn onderworpen aan bepaalde tolheffingen. De overheid introduceerde ook een gedeeltelijke aankoopbelasting op nieuwe EV's. Voorstanders hebben gewaarschuwd dat elke terugdraaiing van subsidies zeker de penetratie van EV's zal schaden en bieden Zweden als een casestudy aan, waarbij in 2022 de eliminatie van verschillende subsidies een daling van 20% in de verkoop van EV's veroorzaakte.

Een benadering van automobiliteitsefficiëntie toont aan dat brandstofauto's eigenlijk efficiënter zijn.

Belangrijker is dat EV's in Noorwegen de vraag naar fossiele brandstoffen of koolstofemissies niet hebben beïnvloed zoals verwacht. Hoewel de vraag naar olie en koolstofemissies sinds 2010 met 15% zijn gedaald, is dit grotendeels niet gerelateerd aan de verkoop van EV's. In die periode daalde de totale vraag naar olie slechts met 34.000 vaten per dag (b/d), waarbij benzine en diesel slechts 10% van de daling uitmaakten. Het grootste deel van de daling kwam van de vraag naar verwarming, verlichting en petrochemische producten, die naar schatting met meer dan een derde zijn ingestort. Ondanks dat 20% van alle voertuigen op de weg nu elektrisch is, daalde de vraag naar benzine en diesel in Noorwegen slechts met 4%.

Impact op energieverbruik
Onze gegevens suggereren dat Noren terughoudend zijn om hun brandstofauto's op te geven, zelfs nadat ze een EV hebben gekocht. We berekenen dat twee derde van de Noorse EV-huishoudens minstens één brandstofauto bezit. Van 2010 tot 2022 voegde Noorwegen 550.000 EV's toe, maar het aantal brandstofauto's op de weg nam toe met 32.630, in plaats van te dalen. De verschuiving van fossiele brandstoffen naar elektriciteit heeft Noorwegens CO2-uitstoot indrukwekkend met 16% verminderd, maar dit land profiteert meer dan andere landen van zijn hydrologische potentieel. Het overstappen op EV's heeft echter niet geleid tot een significante vermindering van het totale energieverbruik, ondanks beweringen dat ze veel efficiënter zijn.

Bovendien importeert Noorwegen alle binnenlandse EV's, waarvan de fabricage veel energie vergt, vooral voor de batterij. Dit draagt bij aan de totale CO2-uitstoot van het land, ondanks het gebruik van overwegend koolstofarme waterkracht. Zelfs als China zijn ambitieuze doelstellingen voor wind-, zonne- en kernenergie zou halen, zou de "terugverdientijd" van de CO2-uitstoot nog steeds meer dan twintig jaar bedragen. EV's zouden alleen levenscyclus-uitstoot kunnen verminderen met een algemene overstap naar koolstofvrije energie bij de fabricage.

Energie-efficiëntie
EV's worden vaak als veel efficiënter beschouwd dan brandstofauto's, maar deze argumenten negeren de energie die nodig is om batterijen te maken en verschillen tussen thermische en elektrische energie. Een benadering van automobiliteitsefficiëntie die de energie vergelijkt die nodig is om een bepaalde afstand af te leggen in een EV versus een brandstofauto, toont aan dat brandstofauto's eigenlijk efficiënter zijn. Dit komt doordat het energiegebruik bij de productie van batterijen aanzienlijk is en omdat het omzetten van thermische in elektrische energie inherent inefficiënt is.We geloven dat EV's niet snel de markt zullen domineren, tenzij er een grote doorbraak plaatsvindt in batterijtechnologie die hen aanzienlijk energiezuiniger maakt.

Maak nu je eigen video via https://sintsnapp.nl/
Blijf via NieuwRechts.nl op de hoogte van het laatste nieuws voor rechts en conservatief denkend Nederland! Start je gratis maand nu via https://nieuwrechts.nl/landing

Ook Sinterklaas weet: het zijn geen makkelijke tijden

Beluister onze podcast

PvdA-burgemeester valt, Lale Gül staat alleen en de NOS vlucht naar BlueSky
Of beluister op:

Meerartikelen

Zimmerman
Nieuws

AvroTros-directeur weigert kritisch camera-interview over Songfestival-besluit

AvroTros-directeur Taco Zimmerman wil geen kritische vragen op camera beantwoorden over zijn besluit om Nederland volgend jaar terug te trekken uit het Eurovisie Songfestival. Die keuze, gemaakt vanwege de situatie in Israël, zorgde al voor flinke sp

Stal
Achtergronden

Boer Martien stopt om 10 gram stikstof per jaar: “Is voedsel maken schadelijk?”

Boer Martien van Kempen heeft zijn bedrijf beëindigd vanwege de stikstofnormen die voor zijn locatie gelden. De stallen zijn leeg en de laatste dieren zijn weggegaan. Daarmee komt na veertig jaar een einde aan een agrarisch bedrijf dat een groot aant

Coronaprik
Nieuws

Lareb waarschuwde voor ernstige bijwerkingen na coronaprik, onthult Woo-verzoek

Een uitgelekte e-mail over een overleg tussen het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG), bijwerkingencentrum Lareb, het RIVM en het ministerie van VWS zorgt voor nieuwe vragen over de start van de vaccinatiecampagne in 2021. De interne com

Nationale Nederlanden
Nieuws

Klant verliest zaak tegen bank: mag pasfoto en BSN niet laten afschermen

Een klant van Nationale-Nederlanden Bank heeft zijn strijd tegen het bewaren van een onbewerkte kopie van zijn identiteitsbewijs verloren. Het financiële klachteninstituut Kifid oordeelt dat de bank volledig binnen de wettelijke regels handelde door

Kostic
Nieuws

PvdD stelt opmerkelijke Kamervraag over dood probleemwolf Bram

De dood van de beruchte probleemwolf Bram leidt niet alleen tot opluchting bij veel omwonenden en schaapherders, maar ook tot een opvallende vraag in Den Haag. De Partij voor de Dieren (PvdD) wil van de minister weten: “Wat ging er door u heen toen u

Rechter
Nieuws

Ierse rechter noemt docent die non-binair taalgebruik weigert ‘gevaarlijk’ en moet in gevangenis blijven

De Ierse leraar Enoch Burke blijft voorlopig vastzitten. Het Hooggerechtshof in Dublin maakte duidelijk dat er geen vrijlating komt rond Kerst of Pasen. De zaak rond Burke sleept zich al jaren voort en draait volledig om zijn weigering om de ‘they/th

Redondo
Nieuws

Spaans ministerie van Gelijkheid opent aanval op spotterm voor linkse vrouwen

Het Spaanse ministerie van Gelijkheid voert een nieuwe strijd in de digitale arena. De dienst, geleid door minister Ana Redondo, laat een onderzoek uitvoeren naar het gebruik van de term “charo”, een woord dat al jaren circuleert op sociale media en

Syrië
Nieuws

EU past asielrichtlijnen voor Syriërs aan na val Assad-regime

Een jaar na de val van het regime van Bashar al-Assad heeft de Europese Unie haar asielrichtlijnen voor Syriërs ingrijpend vernieuwd. De nieuwe beoordeling van de situatie in Syrië kan grote gevolgen hebben voor zo’n 110.000 lopende asielaanvragen in

Leesmeeropinie
Leesmeerinterviews

Meerartikelen

Asielboot
Nieuws

Griekse rechtbank opent proces tegen asielmedewerkers op Lesbos

Op Lesbos is donderdag het langverwachte proces begonnen tegen 24 medewerkers en vrijwilligers van hulporganisaties. Zij werkten op het eiland tijdens de migratiecrisis en worden nu beschuldigd van het helpen van migranten bij illegale binnenkomst. D

Keijzer
Nieuws

Mona Keijzer houdt voet bij stuk in discussie over NOS-kritiek

Het ging er fel aan toe in de uitzending van Pauw & De Wit, waar vicepremier Mona Keijzer en cabaretier Youp van ’t Hek met elkaar botsten. De BBB-politica werd gevraagd naar haar eerdere uithaal richting de NOS, die volgens haar “tongue in cheek” te

Migratie
Achtergronden

Nederland koopt opvang EU-migranten af: FVD eist uitleg over miljoenenbijdrage en geheimhouding

Nederland staat op het punt om ruim 1650 asielzoekers níet fysiek op te nemen, maar de verplichte herverdeling binnen de EU af te kopen voor 20.000 euro per migrant. Daarmee komt de totale rekening uit op ongeveer 33 miljoen euro. De bijdrage volgt u

De Wever
Nieuws

Belgische premier waarschuwt voor financieel risico rond bevroren Russische tegoeden

De Belgische premier Bart De Wever heeft in het federale parlement stevige waarschuwingen afgegeven over het gebruik van bevroren Russische tegoeden bij Euroclear. Brussel vreest dat confiscatie van deze middelen kan leiden tot enorme schadeclaims, m

EU-vlag
Nieuws

Nederland gaat 5 miljard euro extra afdragen aan EU-begroting

Nederland staat de komende jaren voor een stevige financiële verplichting aan Brussel. Tijdens een technische briefing aan de Kamer maakten ambtenaren van Buitenlandse Zaken en Financiën duidelijk dat de Nederlandse afdracht aan de EU fors stijgt in

asiel
Nieuws

Duitse rechtbanken overspoeld door asielzaken: wachttijden lopen op tot bijna anderhalf jaar

De Duitse rechtspraak raakt steeds verder verstopt door een explosieve toename van rechtszaken van afgewezen asielzoekers. Nieuwe cijfers laten zien dat in meerdere deelstaten inmiddels het grootste deel van de administratieve rechtszaken te maken he

antifa
Nieuws

Linkse extremisten zitten achter golf van aanslagen in Beieren

Nieuwe cijfers van de deelstaat Beieren laten een forse toename zien van linkse-extremistische aanvallen op infrastructuur en bedrijven. Uit de gegevens, die aan regionale politici zijn verstrekt, blijkt dat linkse extremisten verantwoordelijk worden

Trump
Achtergronden

Trump waarschuwt Europa voor ‘uitstervende beschaving’ in nieuw veiligheidsdocument

De regering-Trump heeft een nieuw veiligheidsdocument uitgebracht waarin de Europese Unie en het migratiebeleid worden neergezet als bedreigingen voor het voortbestaan van de Europese beschaving. Het stuk, de officiële National Security Strategy (NSS

Sint
Nieuws

Talpa zendt horrorfilm Sint uit mét Zwarte Pieten: ‘Het is fictie’

Waar RTL de film Sint jaren geleden in de ban deed vanwege de aanwezigheid van zwarte pieten, kiest Talpa voor een andere koers. Het mediabedrijf van John de Mol zond de horrorfilm van Dick Maas donderdagavond opnieuw uit op Veronica. Volgens Talpa i

De Jonge
Nieuws

Hugo de Jonge wuift zorgen over azc Terneuzen weg: 'We kunnen dit aan'

In Terneuzen loopt de spanning rond de komst van een nieuw asielzoekerscentrum verder op. Terwijl inwoners protesteren en de gemeentepolitiek vastloopt, kiest commissaris van de Koning Hugo de Jonge voor een duidelijke lijn. Volgens hem is de onrust

Van Kessel
Nieuws

Arno van Kessel blijft langer vastzitten in Vught

De voorlopige hechtenis van oud-advocaat Arno van Kessel wordt verlengd. Dat besloot de rechtbank in Leeuwarden donderdag tijdens een nieuwe pro-formazitting in de zogenoemde Barracuda-zaak. De rechter ziet nog steeds “voldoende ernstige bezwaren” om

Eerdmans
Nieuws

JA21 stemt voor miljardensteun aan Oekraïne

De Tweede Kamer stemde dinsdag over een reeks moties rond militaire steun aan Oekraïne. Daarbij viel vooral één stem op: JA21 steunde een voorstel van GroenLinks-PvdA voor een extra pakket van twee miljard euro. Ook stemde de partij tegen een motie d