Dit is waarom elektrische auto's wellicht niet de toekomst zijn

Achtergronden 28 maart 2024 6 minuten Goehring & Rozencwajg
Elektrisch
ANP

In januari kondigde autoverhuurbedrijf Hertz aan dat het eenderde van al zijn elektrische Tesla's gaat verkopen, en weer gaat investeren in benzineauto's. Volgens CEO Stephen Scherr hadden klanten er te weinig vraag naar, meldde Bloomberg. In een open brief, 'De Noorse illusie' schaart ook het investeringsbedrijf Goehring & Rozencwajg zich achter Hertz. Lees hier de open brief over waarom stekkerauto's (EV's) wellicht niet de toekomst zullen zijn.

Opkomst van EV's
Vanaf halverwege het vorige decennium raakte de investeringsgemeenschap ervan overtuigd dat de populariteit van elektrische voertuigen (EV's) snel zou toenemen. Er werd aangenomen dat de implementatie van EV's zo groot zou worden dat het wereldwijde olieverbruik op het punt stond te pieken, althans dat was de breed gedragen consensus. Het jaar 2019 werd herhaaldelijk genoemd als het jaar waarin de vraag naar olie zou pieken en vervolgens zou afnemen. Achteraf gezien waren deze zorgen misplaatst. Ondanks de enorme verstoring door COVID-19, zou de vraag naar olie in 2024 103 miljoen vaten per dag (mb/d) moeten bereiken – 2,3 mb/d meer dan in 2019. Ondanks de verrassende toename van de vraag blijven veel analisten overtuigd dat een piek in de vraag naar olie nog steeds op handen is. Het geloof van de investeringsgemeenschap dat EV's de verbrandingsmotor zullen vervangen, blijft sterker dan ooit. Wij zijn het hier sterk mee oneens.

Twijfels over EV's
In onze afgelopen brief voorspelden we dat de wereldwijde energievraag de komende twintig jaar consequent de verwachtingen zou overtreffen. Nooit eerder waren zoveel mensen tegelijkertijd in hun periode van energie-intensieve economische ontwikkeling. Ons essay richtte zich breed op de totale energievraag en vermeed specifiek olieverbruik. Deze keuze was bewust: we wilden de kritieke drijfveren van de totale energievraag benadrukken en ons niet laten afleiden door het debat over EV-penetratie. Het essay van vandaag richt zich op olie en legt uit waarom we geloven dat de vraag de komende jaren verrassend hoog zal blijven.

Onderzoek naar EV's
Ons onderzoek toont aan dat EV's, ondanks enorme subsidies en de groeiende dreiging van regelrechte verboden op verbrandingsmotoren (ICE), moeite zullen hebben om op grote schaal te worden aangenomen. Na de geschiedenis van energie zorgvuldig bestudeerd te hebben, hebben we nog geen voorbeeld gevonden waarbij een nieuwe technologie met mindere energie-efficiëntie een bestaande, efficiëntere technologie heeft vervangen. Ondanks beweringen van het tegendeel, suggereert ons onderzoek dat EV's minder energie-efficiënt zijn dan auto's met een verbrandingsmotor. Als gevolg hiervan zullen ze geen brede implementatie bereiken.

Het geloof van de investeringsgemeenschap dat EV's de verbrandingsmotor zullen vervangen, blijft sterker dan ooit. Wij zijn het hier sterk mee oneens.

Onze bewering is controversieel; de meeste deskundigen staan erop dat EV's veel efficiënter zijn. Wij geloven dat de ICE duidelijk de winnaar is, zodra de energetische kosten van zowel de accu als de hernieuwbare energie die nodig is om "koolstofvrije" EV's te maken, worden meegewogen.

Hoewel overheden EV's kunnen stimuleren door middel van subsidies of verboden op ICE's, zullen deze maatregelen waarschijnlijk mislukken, omdat consumenten uiteindelijk zullen weigeren om nieuwe technologie die inferieure energie-efficiëntie biedt, te omarmen. Betere voorbeelden bestaan niet dan Ford en Hertz die hun EV-initiatieven drastisch terugschroeven vanwege lager dan verwachte consumentenbelangstelling.

Financiële en milieukosten van EV's
Het verminderen van koolstofemissies staat centraal in het pleidooi voor elektrische voertuigen. Voorstanders betogen dat het verdringen van fossiele brandstoffen essentieel is om de opwarming van de aarde tegen te gaan. Wij zijn het daar niet mee eens. Het vervangen van ICE's door EV's zal de koolstofemissies aanzienlijk verhogen en het probleem mogelijk verergeren. Het produceren van een elektrisch voertuig verbruikt veel meer energie dan een ICE. Het merendeel van deze extra energie wordt besteed aan het delven van de materialen voor en het vervaardigen van de grote lithium-ion-accu van een EV. 

EV's worden vaak als veel efficiënter beschouwd dan brandstofauto's, maar deze argumenten negeren de energie die nodig is om batterijen te maken.

Mijnbouwbedrijven gebruiken energie-intensieve vrachtwagens, vermalers en molens om het nikkel, kobalt, lithium en koper voor elke accu te extraheren. Het productieproces verbruikt ook enorme hoeveelheden energie. Veel analisten juichen de koolstofbesparingen toe die voortkomen uit het verdringen van fossiele brandstoffen zonder adequaat rekening te houden met het verhoogde energieverbruik van de accu. Eenmaal aangepast, verdwijnt het grootste deel, zo niet alle, van het koolstofvoordeel van de EV.

Als onze modellen correct zijn, zullen EV's op twee fronten falen: ze zijn minder energie-efficiënt dan de ICE's die ze proberen te vervangen en hun implementatie zal weinig doen om koolstofemissies te verminderen.

Kritiek op EV-beleid in Noorwegen
Beleidsmakers prijzen Noorwegen vaak aan als het ultieme succesverhaal van EV. Dankzij enorme subsidies maakten EV's in 2022 80% uit van alle nieuwe autoverkopen in Noorwegen en vertegenwoordigen ze momenteel 20% van het totale wagenpark. Beleidsmakers hopen dat alle ontwikkelde landen uiteindelijk het model van Noorwegen zullen overnemen. Bij nadere inspectie waarschuwt de ervaring van Noorwegen echter meer voor de tekortkomingen van EV's dan dat het pleit voor hun implementatie.

Het eerste probleem is financieel. De Noorse overheid biedt consumenten enorme subsidies voor de aankoop van een EV. Nieuwe voertuigen zijn vrijgesteld van verschillende zware belastingen en de 25% BTW. Gemiddeld zou een grote nieuwe ICE onderhevig zijn aan $27.000 aan verschillende belastingen; een equivalent EV zou niets betalen. Vervolgens zijn EV's in Noorwegen vrijgesteld van weg- of veertol en mogen ze busbanen gebruiken, bieden gratis parkeren en opladen in gemeentelijke gebieden, en verzekeren "oplaadrechten" in appartementsgebouwen. Hoewel Noorwegen sommige van deze operationele subsidies vanaf 2017 heeft teruggeschroefd, kan een inwoner van Oslo nog steeds verwachten dat deze voordelen jaarlijks $8.000 bedragen.

Als onze modellen correct zijn, zullen EV's op twee fronten falen: ze zijn minder energie-efficiënt dan de ICE's die ze proberen te vervangen en hun implementatie zal weinig doen om koolstofemissies te verminderen.

Noorwegen is een van de rijkste landen ter wereld, met een bbp per hoofd van de bevolking van $106.000 in 2022. Ondanks zijn indrukwekkende rijkdom, moet de overheid zijn burgers nog steeds financieel stimuleren om EV's te kopen.

De voordelen beginnen hun tol te eisen van de financiën van Noorwegen. Met bijna $4 miljard per jaar geeft Noorwegen evenveel uit aan EV-subsidies als aan het totale onderhoud van snelwegen en openbare infrastructuur. Het programma heeft ook belangrijke kwesties rond gelijkheid in Noorwegen opgeworpen. EV-subsidies bevoordelen welgestelde stadsbewoners, die profiteren van gratis tol, parkeren en opladen en de zware belasting op grotere luxevoertuigen vermijden. Verschillende populistisch-georiënteerde politieke groeperingen in Noorwegen hebben de zogenaamde "elitaire" EV-subsidies tot een speerpunt van hun platform gemaakt.

Te midden van toenemende controle heeft de overheid actief gezocht naar manieren om verschillende subsidies te verminderen. Parkeren in de gemeente is niet langer gratis en passagiers (hoewel niet de voertuigen zelf) zijn onderworpen aan bepaalde tolheffingen. De overheid introduceerde ook een gedeeltelijke aankoopbelasting op nieuwe EV's. Voorstanders hebben gewaarschuwd dat elke terugdraaiing van subsidies zeker de penetratie van EV's zal schaden en bieden Zweden als een casestudy aan, waarbij in 2022 de eliminatie van verschillende subsidies een daling van 20% in de verkoop van EV's veroorzaakte.

Een benadering van automobiliteitsefficiëntie toont aan dat brandstofauto's eigenlijk efficiënter zijn.

Belangrijker is dat EV's in Noorwegen de vraag naar fossiele brandstoffen of koolstofemissies niet hebben beïnvloed zoals verwacht. Hoewel de vraag naar olie en koolstofemissies sinds 2010 met 15% zijn gedaald, is dit grotendeels niet gerelateerd aan de verkoop van EV's. In die periode daalde de totale vraag naar olie slechts met 34.000 vaten per dag (b/d), waarbij benzine en diesel slechts 10% van de daling uitmaakten. Het grootste deel van de daling kwam van de vraag naar verwarming, verlichting en petrochemische producten, die naar schatting met meer dan een derde zijn ingestort. Ondanks dat 20% van alle voertuigen op de weg nu elektrisch is, daalde de vraag naar benzine en diesel in Noorwegen slechts met 4%.

Impact op energieverbruik
Onze gegevens suggereren dat Noren terughoudend zijn om hun brandstofauto's op te geven, zelfs nadat ze een EV hebben gekocht. We berekenen dat twee derde van de Noorse EV-huishoudens minstens één brandstofauto bezit. Van 2010 tot 2022 voegde Noorwegen 550.000 EV's toe, maar het aantal brandstofauto's op de weg nam toe met 32.630, in plaats van te dalen. De verschuiving van fossiele brandstoffen naar elektriciteit heeft Noorwegens CO2-uitstoot indrukwekkend met 16% verminderd, maar dit land profiteert meer dan andere landen van zijn hydrologische potentieel. Het overstappen op EV's heeft echter niet geleid tot een significante vermindering van het totale energieverbruik, ondanks beweringen dat ze veel efficiënter zijn.

Bovendien importeert Noorwegen alle binnenlandse EV's, waarvan de fabricage veel energie vergt, vooral voor de batterij. Dit draagt bij aan de totale CO2-uitstoot van het land, ondanks het gebruik van overwegend koolstofarme waterkracht. Zelfs als China zijn ambitieuze doelstellingen voor wind-, zonne- en kernenergie zou halen, zou de "terugverdientijd" van de CO2-uitstoot nog steeds meer dan twintig jaar bedragen. EV's zouden alleen levenscyclus-uitstoot kunnen verminderen met een algemene overstap naar koolstofvrije energie bij de fabricage.

Energie-efficiëntie
EV's worden vaak als veel efficiënter beschouwd dan brandstofauto's, maar deze argumenten negeren de energie die nodig is om batterijen te maken en verschillen tussen thermische en elektrische energie. Een benadering van automobiliteitsefficiëntie die de energie vergelijkt die nodig is om een bepaalde afstand af te leggen in een EV versus een brandstofauto, toont aan dat brandstofauto's eigenlijk efficiënter zijn. Dit komt doordat het energiegebruik bij de productie van batterijen aanzienlijk is en omdat het omzetten van thermische in elektrische energie inherent inefficiënt is.We geloven dat EV's niet snel de markt zullen domineren, tenzij er een grote doorbraak plaatsvindt in batterijtechnologie die hen aanzienlijk energiezuiniger maakt.

Maak nu je eigen video via https://sintsnapp.nl/
Blijf via NieuwRechts.nl op de hoogte van het laatste nieuws voor rechts en conservatief denkend Nederland! Start je gratis maand nu via https://nieuwrechts.nl/landing

Ook Sinterklaas weet: het zijn geen makkelijke tijden

Beluister onze podcast

PvdA-burgemeester valt, Lale Gül staat alleen en de NOS vlucht naar BlueSky
Of beluister op:

Meerartikelen

Sint
Nieuws

Talpa zendt horrorfilm Sint uit mét Zwarte Pieten: ‘Het is fictie’

Waar RTL de film Sint jaren geleden in de ban deed vanwege de aanwezigheid van zwarte pieten, kiest Talpa voor een andere koers. Het mediabedrijf van John de Mol zond de horrorfilm van Dick Maas donderdagavond opnieuw uit op Veronica. Volgens Talpa i

De Jonge
Nieuws

Hugo de Jonge wuift zorgen over azc Terneuzen weg: 'We kunnen dit aan'

In Terneuzen loopt de spanning rond de komst van een nieuw asielzoekerscentrum verder op. Terwijl inwoners protesteren en de gemeentepolitiek vastloopt, kiest commissaris van de Koning Hugo de Jonge voor een duidelijke lijn. Volgens hem is de onrust

Van Kessel
Nieuws

Arno van Kessel blijft langer vastzitten in Vught

De voorlopige hechtenis van oud-advocaat Arno van Kessel wordt verlengd. Dat besloot de rechtbank in Leeuwarden donderdag tijdens een nieuwe pro-formazitting in de zogenoemde Barracuda-zaak. De rechter ziet nog steeds “voldoende ernstige bezwaren” om

Eerdmans
Nieuws

JA21 stemt voor miljardensteun aan Oekraïne

De Tweede Kamer stemde dinsdag over een reeks moties rond militaire steun aan Oekraïne. Daarbij viel vooral één stem op: JA21 steunde een voorstel van GroenLinks-PvdA voor een extra pakket van twee miljard euro. Ook stemde de partij tegen een motie d

Vance
Nieuws

EU beboet X vanwege gebrek aan censuur, JD Vance spreekt van 'rotzooi'

De spanning tussen Brussel en Washington is verder opgelopen nu de Europese Unie X, het platform van Elon Musk, een boete van 120 miljoen euro heeft opgelegd. Volgens Brussel overtreedt X onderdelen van de Digital Services Act (DSA), maar in de Veren

Weidel
Peiling

AfD blijft aan kop in Duitse peilingen, met uitloop op andere partijen

De AfD blijft ook in december stevig aan kop in de Duitse verkiezingspeilingen. In een nieuwe meting van onderzoeksbureau Ipsos staat de partij opnieuw bovenaan, met een voorsprong van drie procentpunten op de CDU/CSU. Voor de christendemocraten is d

Forssell
Nieuws

Zweden scherpt regels aan voor criminele migranten die niet kunnen worden uitgezet

De Zweedse regering en de Zweden Democraten (SD) zetten een nieuwe stap in hun migratiebeleid. Criminele migranten die niet kunnen worden uitgezet vanwege tijdelijke juridische of diplomatieke belemmeringen, krijgen voortaan veel minder rechten. Ze m

Vlaggen
Nieuws

Pools Hooggerechtshof: EU-recht gaat niet boven nationaal recht

Het Poolse Hooggerechtshof heeft donderdag een uitspraak gedaan die groot politiek gewicht draagt. Volgens het hoogste rechtsorgaan kan geen enkele rechtbank of overheidsinstantie, inclusief Europese instellingen, uitspraken van het Poolse Hooggerech

Leesmeeropinie
Leesmeerinterviews

Meerartikelen

Kerstmarkt Brussel
Nieuws

'Islamitische hel' op Brusselse kerstmarkt na Gaza-protest

De feestelijke opening van de Brusselse kerstmarkt is vrijdagavond ruw verstoord door een groep pro-Palestijnse betogers. Tussen de kraampjes, fakkels en kerstversiering ontstond een luidruchtige protestactie gericht tegen de stad Brussel en burgemee

Moszkowicz
Nieuws

Bram Moszkowicz ontploft in tv-studio na uitsluiting Songfestival wegens Israël

De spanning in de Shownieuws-studio liep donderdagavond hoog op. Zodra AvroTros-directeur Taco Zimmerman in beeld kwam, kon tafelgast Bram Moszkowicz zijn woede niet meer wegstoppen. Zimmerman had net toegelicht waarom Nederland volgend jaar niet dee

azc
Nieuws

Zorgen om mogelijke bestorming 'Wij zeggen nee tegen azc'-lied in Top2000: 'Hoort dit wel hier thuis'

Het AI-nummer 'Wij zeggen nee tegen azc' blijft de gemoederen bezighouden. Het lied, volledig gegenereerd door kunstmatige intelligentie, ging razendsnel viraal en wordt door veel luisteraars zelfs ingestuurd voor de Top2000. Bij de NPO maken ze zich

Burke
Nieuws

Ierse leraar opnieuw in cel om genderconflict op school

In Ierland blijft de zaak rond docent Enoch Burke voortsudderen. De leraar zit opnieuw vast omdat hij weigert een transgender leerling met genderneutrale voornaamwoorden aan te spreken. Burke noemt dat strijdig met zijn geloof en zijn grondrechten. D

Macron
Nieuws

Macrons censuurplannen baren zorgen bij rechtse media en politici

De politieke spanning in Frankrijk loopt verder op. President Emmanuel Macron ligt zwaar onder vuur vanwege zijn nieuwe plannen tegen desinformatie. Rechtse en radicaal-rechtse partijen spreken van censuur. Sommigen gaan zelfs zo ver om te waarschuwe

Oliebollen
Nieuws

Utrechtse oliebollenkraam ligt onder vuur vanwege Zwarte Pieten-decoratie

Een vrouw die eind november over de Amsterdamsestraatweg liep, is volgens BIJ1-raadslid Stevie Nolten van achteren aangevallen nadat zij de eigenaar van een oliebollenkraam aansprak op Zwarte Piet-decoratie. Het voorval zorgde donderdag voor felle di

Hoofdpiet
Nieuws

Hoofdpiet bedreigd na uitspraken in Sinterklaasjournaal

Hoofdpiet Niels van der Laan is deze week meerdere keren met de dood bedreigd. Dat bevestigt de NTR aan de NOS nadat presentatrice Merel Westrik het nieuws openbaar maakte in de talkshow Eva. Volgens Westrik waren de bedreigingen “op agressieve manie

Concertgebouw
Nieuws

Concertgebouw legt XR-activisten jaarverbod op na verstoring Israëlisch optreden

Het Concertgebouw heeft drie activisten een toegangsverbod van een jaar gegeven. De drie zorgden maandag voor een verstoring tijdens een optreden van het Jerusalem Quartet. Volgens het Concertgebouw was ingrijpen noodzakelijk om de rust in de zaal te

Peulvruchten
Nieuws

Gezondheidsraad pleit voor meer plantaardig dieet, minder vlees

Nederlanders moeten hun bord anders gaan vullen. Minder rood vlees, minder zuivel, minder eieren. En juist meer linzen, bonen en noten. De Gezondheidsraad presenteert nieuwe voedingsrichtlijnen en maakt het deze keer concreter dan ooit. Het advies is

Israël
Nieuws

Nederland trekt stekker uit Songfestivaldeelname 2026 vanwege Israël

Nederland doet volgend jaar niet mee aan het Eurovisie Songfestival. Omroep AVROTROS heeft dat besluit genomen nadat de Europese omroepkoepel EBU weigerde om Israël uit te sluiten. De NPO bevestigt dat geen enkele andere Nederlandse omroep de inzendi

Formatie
Nieuws

Formatie stukgelopen? Buma doet vrijdag laatste ultieme poging

Informateur Sybrand Buma zet vrijdag een laatste poging in om beweging te krijgen in de vastgelopen formatie. Hij nodigt D66, VVD, GroenLinks/PvdA, CDA en JA21 samen uit voor overleg. Volgens hem is er op dit moment geen werkbare meerderheidscoalitie

Ganzen
Nieuws

Ganzenpoep bemoeilijkt stikstofreductie in Nieuwkoop

In het stikstofdebat ligt de focus vaak op boeren, stallen en emissiekaarten. Maar rond de Nieuwkoopse Plassen wijzen melkveehouders op een blinde vlek die volgens hen nauwelijks wordt meegenomen: enorme hoeveelheden ganzenpoep die rechtstreeks in he