Dit is waarom elektrische auto's wellicht niet de toekomst zijn

Achtergronden 28 maart 2024 6 minuten Goehring & Rozencwajg
Elektrisch
ANP

In januari kondigde autoverhuurbedrijf Hertz aan dat het eenderde van al zijn elektrische Tesla's gaat verkopen, en weer gaat investeren in benzineauto's. Volgens CEO Stephen Scherr hadden klanten er te weinig vraag naar, meldde Bloomberg. In een open brief, 'De Noorse illusie' schaart ook het investeringsbedrijf Goehring & Rozencwajg zich achter Hertz. Lees hier de open brief over waarom stekkerauto's (EV's) wellicht niet de toekomst zullen zijn.

Opkomst van EV's
Vanaf halverwege het vorige decennium raakte de investeringsgemeenschap ervan overtuigd dat de populariteit van elektrische voertuigen (EV's) snel zou toenemen. Er werd aangenomen dat de implementatie van EV's zo groot zou worden dat het wereldwijde olieverbruik op het punt stond te pieken, althans dat was de breed gedragen consensus. Het jaar 2019 werd herhaaldelijk genoemd als het jaar waarin de vraag naar olie zou pieken en vervolgens zou afnemen. Achteraf gezien waren deze zorgen misplaatst. Ondanks de enorme verstoring door COVID-19, zou de vraag naar olie in 2024 103 miljoen vaten per dag (mb/d) moeten bereiken – 2,3 mb/d meer dan in 2019. Ondanks de verrassende toename van de vraag blijven veel analisten overtuigd dat een piek in de vraag naar olie nog steeds op handen is. Het geloof van de investeringsgemeenschap dat EV's de verbrandingsmotor zullen vervangen, blijft sterker dan ooit. Wij zijn het hier sterk mee oneens.

Twijfels over EV's
In onze afgelopen brief voorspelden we dat de wereldwijde energievraag de komende twintig jaar consequent de verwachtingen zou overtreffen. Nooit eerder waren zoveel mensen tegelijkertijd in hun periode van energie-intensieve economische ontwikkeling. Ons essay richtte zich breed op de totale energievraag en vermeed specifiek olieverbruik. Deze keuze was bewust: we wilden de kritieke drijfveren van de totale energievraag benadrukken en ons niet laten afleiden door het debat over EV-penetratie. Het essay van vandaag richt zich op olie en legt uit waarom we geloven dat de vraag de komende jaren verrassend hoog zal blijven.

Onderzoek naar EV's
Ons onderzoek toont aan dat EV's, ondanks enorme subsidies en de groeiende dreiging van regelrechte verboden op verbrandingsmotoren (ICE), moeite zullen hebben om op grote schaal te worden aangenomen. Na de geschiedenis van energie zorgvuldig bestudeerd te hebben, hebben we nog geen voorbeeld gevonden waarbij een nieuwe technologie met mindere energie-efficiëntie een bestaande, efficiëntere technologie heeft vervangen. Ondanks beweringen van het tegendeel, suggereert ons onderzoek dat EV's minder energie-efficiënt zijn dan auto's met een verbrandingsmotor. Als gevolg hiervan zullen ze geen brede implementatie bereiken.

Het geloof van de investeringsgemeenschap dat EV's de verbrandingsmotor zullen vervangen, blijft sterker dan ooit. Wij zijn het hier sterk mee oneens.

Onze bewering is controversieel; de meeste deskundigen staan erop dat EV's veel efficiënter zijn. Wij geloven dat de ICE duidelijk de winnaar is, zodra de energetische kosten van zowel de accu als de hernieuwbare energie die nodig is om "koolstofvrije" EV's te maken, worden meegewogen.

Hoewel overheden EV's kunnen stimuleren door middel van subsidies of verboden op ICE's, zullen deze maatregelen waarschijnlijk mislukken, omdat consumenten uiteindelijk zullen weigeren om nieuwe technologie die inferieure energie-efficiëntie biedt, te omarmen. Betere voorbeelden bestaan niet dan Ford en Hertz die hun EV-initiatieven drastisch terugschroeven vanwege lager dan verwachte consumentenbelangstelling.

Financiële en milieukosten van EV's
Het verminderen van koolstofemissies staat centraal in het pleidooi voor elektrische voertuigen. Voorstanders betogen dat het verdringen van fossiele brandstoffen essentieel is om de opwarming van de aarde tegen te gaan. Wij zijn het daar niet mee eens. Het vervangen van ICE's door EV's zal de koolstofemissies aanzienlijk verhogen en het probleem mogelijk verergeren. Het produceren van een elektrisch voertuig verbruikt veel meer energie dan een ICE. Het merendeel van deze extra energie wordt besteed aan het delven van de materialen voor en het vervaardigen van de grote lithium-ion-accu van een EV. 

EV's worden vaak als veel efficiënter beschouwd dan brandstofauto's, maar deze argumenten negeren de energie die nodig is om batterijen te maken.

Mijnbouwbedrijven gebruiken energie-intensieve vrachtwagens, vermalers en molens om het nikkel, kobalt, lithium en koper voor elke accu te extraheren. Het productieproces verbruikt ook enorme hoeveelheden energie. Veel analisten juichen de koolstofbesparingen toe die voortkomen uit het verdringen van fossiele brandstoffen zonder adequaat rekening te houden met het verhoogde energieverbruik van de accu. Eenmaal aangepast, verdwijnt het grootste deel, zo niet alle, van het koolstofvoordeel van de EV.

Als onze modellen correct zijn, zullen EV's op twee fronten falen: ze zijn minder energie-efficiënt dan de ICE's die ze proberen te vervangen en hun implementatie zal weinig doen om koolstofemissies te verminderen.

Kritiek op EV-beleid in Noorwegen
Beleidsmakers prijzen Noorwegen vaak aan als het ultieme succesverhaal van EV. Dankzij enorme subsidies maakten EV's in 2022 80% uit van alle nieuwe autoverkopen in Noorwegen en vertegenwoordigen ze momenteel 20% van het totale wagenpark. Beleidsmakers hopen dat alle ontwikkelde landen uiteindelijk het model van Noorwegen zullen overnemen. Bij nadere inspectie waarschuwt de ervaring van Noorwegen echter meer voor de tekortkomingen van EV's dan dat het pleit voor hun implementatie.

Het eerste probleem is financieel. De Noorse overheid biedt consumenten enorme subsidies voor de aankoop van een EV. Nieuwe voertuigen zijn vrijgesteld van verschillende zware belastingen en de 25% BTW. Gemiddeld zou een grote nieuwe ICE onderhevig zijn aan $27.000 aan verschillende belastingen; een equivalent EV zou niets betalen. Vervolgens zijn EV's in Noorwegen vrijgesteld van weg- of veertol en mogen ze busbanen gebruiken, bieden gratis parkeren en opladen in gemeentelijke gebieden, en verzekeren "oplaadrechten" in appartementsgebouwen. Hoewel Noorwegen sommige van deze operationele subsidies vanaf 2017 heeft teruggeschroefd, kan een inwoner van Oslo nog steeds verwachten dat deze voordelen jaarlijks $8.000 bedragen.

Als onze modellen correct zijn, zullen EV's op twee fronten falen: ze zijn minder energie-efficiënt dan de ICE's die ze proberen te vervangen en hun implementatie zal weinig doen om koolstofemissies te verminderen.

Noorwegen is een van de rijkste landen ter wereld, met een bbp per hoofd van de bevolking van $106.000 in 2022. Ondanks zijn indrukwekkende rijkdom, moet de overheid zijn burgers nog steeds financieel stimuleren om EV's te kopen.

De voordelen beginnen hun tol te eisen van de financiën van Noorwegen. Met bijna $4 miljard per jaar geeft Noorwegen evenveel uit aan EV-subsidies als aan het totale onderhoud van snelwegen en openbare infrastructuur. Het programma heeft ook belangrijke kwesties rond gelijkheid in Noorwegen opgeworpen. EV-subsidies bevoordelen welgestelde stadsbewoners, die profiteren van gratis tol, parkeren en opladen en de zware belasting op grotere luxevoertuigen vermijden. Verschillende populistisch-georiënteerde politieke groeperingen in Noorwegen hebben de zogenaamde "elitaire" EV-subsidies tot een speerpunt van hun platform gemaakt.

Te midden van toenemende controle heeft de overheid actief gezocht naar manieren om verschillende subsidies te verminderen. Parkeren in de gemeente is niet langer gratis en passagiers (hoewel niet de voertuigen zelf) zijn onderworpen aan bepaalde tolheffingen. De overheid introduceerde ook een gedeeltelijke aankoopbelasting op nieuwe EV's. Voorstanders hebben gewaarschuwd dat elke terugdraaiing van subsidies zeker de penetratie van EV's zal schaden en bieden Zweden als een casestudy aan, waarbij in 2022 de eliminatie van verschillende subsidies een daling van 20% in de verkoop van EV's veroorzaakte.

Een benadering van automobiliteitsefficiëntie toont aan dat brandstofauto's eigenlijk efficiënter zijn.

Belangrijker is dat EV's in Noorwegen de vraag naar fossiele brandstoffen of koolstofemissies niet hebben beïnvloed zoals verwacht. Hoewel de vraag naar olie en koolstofemissies sinds 2010 met 15% zijn gedaald, is dit grotendeels niet gerelateerd aan de verkoop van EV's. In die periode daalde de totale vraag naar olie slechts met 34.000 vaten per dag (b/d), waarbij benzine en diesel slechts 10% van de daling uitmaakten. Het grootste deel van de daling kwam van de vraag naar verwarming, verlichting en petrochemische producten, die naar schatting met meer dan een derde zijn ingestort. Ondanks dat 20% van alle voertuigen op de weg nu elektrisch is, daalde de vraag naar benzine en diesel in Noorwegen slechts met 4%.

Impact op energieverbruik
Onze gegevens suggereren dat Noren terughoudend zijn om hun brandstofauto's op te geven, zelfs nadat ze een EV hebben gekocht. We berekenen dat twee derde van de Noorse EV-huishoudens minstens één brandstofauto bezit. Van 2010 tot 2022 voegde Noorwegen 550.000 EV's toe, maar het aantal brandstofauto's op de weg nam toe met 32.630, in plaats van te dalen. De verschuiving van fossiele brandstoffen naar elektriciteit heeft Noorwegens CO2-uitstoot indrukwekkend met 16% verminderd, maar dit land profiteert meer dan andere landen van zijn hydrologische potentieel. Het overstappen op EV's heeft echter niet geleid tot een significante vermindering van het totale energieverbruik, ondanks beweringen dat ze veel efficiënter zijn.

Bovendien importeert Noorwegen alle binnenlandse EV's, waarvan de fabricage veel energie vergt, vooral voor de batterij. Dit draagt bij aan de totale CO2-uitstoot van het land, ondanks het gebruik van overwegend koolstofarme waterkracht. Zelfs als China zijn ambitieuze doelstellingen voor wind-, zonne- en kernenergie zou halen, zou de "terugverdientijd" van de CO2-uitstoot nog steeds meer dan twintig jaar bedragen. EV's zouden alleen levenscyclus-uitstoot kunnen verminderen met een algemene overstap naar koolstofvrije energie bij de fabricage.

Energie-efficiëntie
EV's worden vaak als veel efficiënter beschouwd dan brandstofauto's, maar deze argumenten negeren de energie die nodig is om batterijen te maken en verschillen tussen thermische en elektrische energie. Een benadering van automobiliteitsefficiëntie die de energie vergelijkt die nodig is om een bepaalde afstand af te leggen in een EV versus een brandstofauto, toont aan dat brandstofauto's eigenlijk efficiënter zijn. Dit komt doordat het energiegebruik bij de productie van batterijen aanzienlijk is en omdat het omzetten van thermische in elektrische energie inherent inefficiënt is.We geloven dat EV's niet snel de markt zullen domineren, tenzij er een grote doorbraak plaatsvindt in batterijtechnologie die hen aanzienlijk energiezuiniger maakt.

Blijf via NieuwRechts.nl op de hoogte van het laatste nieuws voor rechts en conservatief denkend Nederland! Start je gratis maand nu via https://nieuwrechts.nl/landing

Trump haalt schouders op over ‘fascist’-uitspraak van Mamdani: ‘Je mag het gewoon toegeven’

Beluister onze podcast

Gaan Nederlanders de strijd om Zwarte Piet toch wél winnen?
Of beluister op:

Meerartikelen

Derksen
Video

Derksen: ‘Linkse activisten breken onze tradities af, zo blijft er geen Nederland over’

In de uitzending van Vandaag Inside ontstond opnieuw discussie over de sinterklaastraditie. Aan tafel werd gesproken over de voortdurende spanningen rond Zwarte Piet, demonstraties en het verdwijnen van traditionele elementen. De uitspraken van Johan

Lale Gül
Nieuws

Beveiliging van Lale Gül stopt ondanks aanhoudende dreiging

De beveiliging van schrijfster Lale Gül wordt op korte termijn beëindigd. Dat heeft zij donderdag bevestigd na een gesprek met de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV). Volgens Gül komt het besluit onverwacht en voelt zij z

Trump
Video

Trump haalt schouders op over ‘fascist’-uitspraak van NY-burgemeester: ‘Je mag het gewoon toegeven’

Tijdens een persmoment reageerde Donald Trump opvallend luchtig op de kwalificatie “fascist” die eerder door politicus en net verkozen burgemeester van New York Zohran Mamdani was uitgesproken. Een journalist vroeg Mamdani om die eerdere uitspraak to

Fico
Nieuws

Slowakije gaat juridische strijd aan tegen EU-stop op Russisch gas

Slowakije maakt zich op voor een stevig conflict met Brussel over het Europese besluit om de invoer van Russisch gas volledig af te bouwen. De regering in Bratislava vindt dat de EU eerdere toezeggingen schendt en bereidt daarom een juridische aanval

Schaap
Nieuws

Tientallen wolvenaanvallen op schapen, zichtmeldingen in dorpen

In grote delen van Nederland regent het meldingen van wolvenaanvallen en ontmoetingen, blijkt uit een lange reeks registraties van het wolvenmeldpunt Geen Wolf. In nauwelijks anderhalve week tijd komt een beeld naar voren van rusteloze roedels, dode

Meloni
Nieuws

Meloni herstart Albanië-plan, wil migranten blijven opvangen buiten EU-grenzen

Italië zet opnieuw een grote stap in de strijd tegen massamigratie. Premier Giorgia Meloni kondigde recent in Rome aan dat haar regering het plan om migranten op te vangen en vast te houden in Albanië opnieuw lanceert, meldt Reuters. Ondanks rechterl

Thijssen
Achtergronden

Bedrijven dreigen Nederland te verlaten wegens wanbeleid

De Nederlandse economie loopt vast. Bedrijven stellen investeringen uit, verhuizen activiteiten naar het buitenland of stoppen helemaal met uitbreiden. Werkloosheid loopt op en grote projecten blijven liggen. Volgens VNO-NCW-voorzitter Ingrid Thijsse

Van den Berg Smeets
Nieuws

'Fakkeldrager' Max krijgt celstraf voor belediging en opruiing, onder meer tegen Smeets

De rechtbank Amsterdam heeft activist Max van den Berg veroordeeld tot twee maanden cel wegens belediging en opruiing, waarvan één voorwaardelijk. De straf ligt hoger dan de eis van het Openbaar Ministerie. Daarnaast legde de rechtbank hem een contac

Leesmeeropinie
Leesmeerinterviews

Meerartikelen

GL
Nieuws

Rosenmöller: uitsluiten GroenLinks-PvdA is ‘on-Nederlands’

GroenLinks-PvdA moet niet worden buitengesloten bij de kabinetsformatie. Dat zegt Paul Rosenmöller, fractievoorzitter van de GroenLinks-PvdA in de Eerste Kamer, in Goedemorgen Nederland. Hij vindt dat het afhouden van zijn partij door de VVD geen rec

azc
Nieuws

Rechter: bouw azc Den Hoorn mag doorgaan ondanks bezwaar bewoners

De bouw van het nieuwe asielzoekerscentrum in de Harnaschpolder bij Den Hoorn mag verder zonder onderbreking. Dat heeft de voorzieningenrechter beslist na een verzoek van omwonenden om de werkzaamheden stil te leggen. De bewoners wilden wachten op de

Hoogeveen
Achtergronden

JA21 waarschuwt voor ‘fundamentele machtsverschuiving’ richting Brussel

Tijdens het Tweede Kamerdebat over het Belastingplan 2026 heeft JA21-Kamerlid Michiel Hoogeveen stevige kritiek geleverd op de manier waarop Nederland en de Europese Unie omgaan met belastingen. Volgens hem is belastingheffing niet langer primair bed

Eickhof
Nieuws

Voormalig NOS-boegbeeld: 'Trump is een kotsmisselijke schoft'

Voormalig NOS-verslaggever Gerri Eickhof zorgt opnieuw voor opschudding met een scherpe uitval richting de Amerikaanse president. Op X reageerde hij dit weekend woedend op een fragment waarin Donald Trump een vrouwelijke journalist smalend toespreekt

Nederland
Nieuws

Nederlandse vlag krijgt alsnog plek in Arnhemse raadszaal

Arnhem hangt voortaan de Nederlandse vlag in de raadszaal. Een voorstel dat jaren geleden nog werd verworpen, krijgt nu wél een meerderheid. De nationale driekleur wordt daarmee een vast onderdeel van de zaal waar de gemeenteraad vergadert, meldt De

Marcouch
Nieuws

Marcouch pleit voor hoofddoek bij rechters en griffiers

Het kabinet schuift het omstreden hoofddoekverbod voor boa’s opnieuw vooruit. Minister Van Oosten kiest voor een wetsvoorstel in plaats van een snelle maatregel, nadat de Raad van State harde kritiek uitte op het plan. Dat oordeel zorgt voor opluchti

Chantal
Achtergronden

Zwangere Chantal (23) bruut vermoord door Congolese oud-asielzoeker

In Roosendaal is de strafzaak begonnen tegen Kevin L., een 27-jarige man van Congolese afkomst die werd geboren in een asielzoekerscentrum. Hij wordt verdacht van de moord op zijn zwangere partner Chantal (23). De zaak kenmerkt zich door de extreme w

Hoekstra
Nieuws

EU-klimaatchef Hoekstra wil dat China minder gaat uitstoten

Op de klimaattop in het Braziliaanse Belém richt EU-klimaatchef Wopke Hoekstra zijn pijlen op China. Voor hem is het duidelijk: zonder stevige inspanningen van ’s werelds grootste uitstoter blijft elke klimaatactie half werk. Europa doet al veel, zeg

Merz
Nieuws

Duitse regering wil klimaatambities in de ijskast zetten

Na jaren van groene ambities trekt Duitsland aan de noodrem. De combinatie van een zware industriële crisis, hoge energiekosten en de snelle opmars van de AfD zet het klimaatbeleid van de federale regering onder zware druk. Bondskanselier Friedrich M

Weidel
Nieuws

Grote mkb-verenigingen leggen contact met AfD na jarenlang isolement

In Duitsland verschuiven de verhoudingen tussen politiek en bedrijfsleven. Twee invloedrijke ondernemersverenigingen heroverwegen hun jarenlange weigering om met de AfD te spreken. De teleurstelling over het huidige beleid en de lage verwachtingen va

Trump Khamenei
Nieuws

VS treft Iraans olienetwerk met nieuwe golf sancties

De regering-Trump haalt opnieuw hard uit naar Iran. De Verenigde Staten leggen sancties op aan 41 personen, bedrijven, schepen en vliegtuigen die betrokken zouden zijn bij een netwerk dat de internationale beperkingen op de export van Iraanse olie om

Vlees
Onderzoek

Zweedse weerstand tegen vleesbelasting groeit: ‘Die verdomde btw is al genoeg’

Zweden mogen veel over hebben voor het klimaat, maar aan hun dagelijkse boodschappen moet niemand komen. Uit nieuw opinieonderzoek blijkt dat een meerderheid niets ziet in een vleesbelasting. Terwijl Denemarken een heffing op vlees en zuivel invoert,