Dit is waarom elektrische auto's wellicht niet de toekomst zijn

Achtergronden 28 maart 2024 6 minuten Goehring & Rozencwajg
Elektrisch
ANP

In januari kondigde autoverhuurbedrijf Hertz aan dat het eenderde van al zijn elektrische Tesla's gaat verkopen, en weer gaat investeren in benzineauto's. Volgens CEO Stephen Scherr hadden klanten er te weinig vraag naar, meldde Bloomberg. In een open brief, 'De Noorse illusie' schaart ook het investeringsbedrijf Goehring & Rozencwajg zich achter Hertz. Lees hier de open brief over waarom stekkerauto's (EV's) wellicht niet de toekomst zullen zijn.

Opkomst van EV's
Vanaf halverwege het vorige decennium raakte de investeringsgemeenschap ervan overtuigd dat de populariteit van elektrische voertuigen (EV's) snel zou toenemen. Er werd aangenomen dat de implementatie van EV's zo groot zou worden dat het wereldwijde olieverbruik op het punt stond te pieken, althans dat was de breed gedragen consensus. Het jaar 2019 werd herhaaldelijk genoemd als het jaar waarin de vraag naar olie zou pieken en vervolgens zou afnemen. Achteraf gezien waren deze zorgen misplaatst. Ondanks de enorme verstoring door COVID-19, zou de vraag naar olie in 2024 103 miljoen vaten per dag (mb/d) moeten bereiken – 2,3 mb/d meer dan in 2019. Ondanks de verrassende toename van de vraag blijven veel analisten overtuigd dat een piek in de vraag naar olie nog steeds op handen is. Het geloof van de investeringsgemeenschap dat EV's de verbrandingsmotor zullen vervangen, blijft sterker dan ooit. Wij zijn het hier sterk mee oneens.

Twijfels over EV's
In onze afgelopen brief voorspelden we dat de wereldwijde energievraag de komende twintig jaar consequent de verwachtingen zou overtreffen. Nooit eerder waren zoveel mensen tegelijkertijd in hun periode van energie-intensieve economische ontwikkeling. Ons essay richtte zich breed op de totale energievraag en vermeed specifiek olieverbruik. Deze keuze was bewust: we wilden de kritieke drijfveren van de totale energievraag benadrukken en ons niet laten afleiden door het debat over EV-penetratie. Het essay van vandaag richt zich op olie en legt uit waarom we geloven dat de vraag de komende jaren verrassend hoog zal blijven.

Onderzoek naar EV's
Ons onderzoek toont aan dat EV's, ondanks enorme subsidies en de groeiende dreiging van regelrechte verboden op verbrandingsmotoren (ICE), moeite zullen hebben om op grote schaal te worden aangenomen. Na de geschiedenis van energie zorgvuldig bestudeerd te hebben, hebben we nog geen voorbeeld gevonden waarbij een nieuwe technologie met mindere energie-efficiëntie een bestaande, efficiëntere technologie heeft vervangen. Ondanks beweringen van het tegendeel, suggereert ons onderzoek dat EV's minder energie-efficiënt zijn dan auto's met een verbrandingsmotor. Als gevolg hiervan zullen ze geen brede implementatie bereiken.

Het geloof van de investeringsgemeenschap dat EV's de verbrandingsmotor zullen vervangen, blijft sterker dan ooit. Wij zijn het hier sterk mee oneens.

Onze bewering is controversieel; de meeste deskundigen staan erop dat EV's veel efficiënter zijn. Wij geloven dat de ICE duidelijk de winnaar is, zodra de energetische kosten van zowel de accu als de hernieuwbare energie die nodig is om "koolstofvrije" EV's te maken, worden meegewogen.

Hoewel overheden EV's kunnen stimuleren door middel van subsidies of verboden op ICE's, zullen deze maatregelen waarschijnlijk mislukken, omdat consumenten uiteindelijk zullen weigeren om nieuwe technologie die inferieure energie-efficiëntie biedt, te omarmen. Betere voorbeelden bestaan niet dan Ford en Hertz die hun EV-initiatieven drastisch terugschroeven vanwege lager dan verwachte consumentenbelangstelling.

Financiële en milieukosten van EV's
Het verminderen van koolstofemissies staat centraal in het pleidooi voor elektrische voertuigen. Voorstanders betogen dat het verdringen van fossiele brandstoffen essentieel is om de opwarming van de aarde tegen te gaan. Wij zijn het daar niet mee eens. Het vervangen van ICE's door EV's zal de koolstofemissies aanzienlijk verhogen en het probleem mogelijk verergeren. Het produceren van een elektrisch voertuig verbruikt veel meer energie dan een ICE. Het merendeel van deze extra energie wordt besteed aan het delven van de materialen voor en het vervaardigen van de grote lithium-ion-accu van een EV. 

EV's worden vaak als veel efficiënter beschouwd dan brandstofauto's, maar deze argumenten negeren de energie die nodig is om batterijen te maken.

Mijnbouwbedrijven gebruiken energie-intensieve vrachtwagens, vermalers en molens om het nikkel, kobalt, lithium en koper voor elke accu te extraheren. Het productieproces verbruikt ook enorme hoeveelheden energie. Veel analisten juichen de koolstofbesparingen toe die voortkomen uit het verdringen van fossiele brandstoffen zonder adequaat rekening te houden met het verhoogde energieverbruik van de accu. Eenmaal aangepast, verdwijnt het grootste deel, zo niet alle, van het koolstofvoordeel van de EV.

Als onze modellen correct zijn, zullen EV's op twee fronten falen: ze zijn minder energie-efficiënt dan de ICE's die ze proberen te vervangen en hun implementatie zal weinig doen om koolstofemissies te verminderen.

Kritiek op EV-beleid in Noorwegen
Beleidsmakers prijzen Noorwegen vaak aan als het ultieme succesverhaal van EV. Dankzij enorme subsidies maakten EV's in 2022 80% uit van alle nieuwe autoverkopen in Noorwegen en vertegenwoordigen ze momenteel 20% van het totale wagenpark. Beleidsmakers hopen dat alle ontwikkelde landen uiteindelijk het model van Noorwegen zullen overnemen. Bij nadere inspectie waarschuwt de ervaring van Noorwegen echter meer voor de tekortkomingen van EV's dan dat het pleit voor hun implementatie.

Het eerste probleem is financieel. De Noorse overheid biedt consumenten enorme subsidies voor de aankoop van een EV. Nieuwe voertuigen zijn vrijgesteld van verschillende zware belastingen en de 25% BTW. Gemiddeld zou een grote nieuwe ICE onderhevig zijn aan $27.000 aan verschillende belastingen; een equivalent EV zou niets betalen. Vervolgens zijn EV's in Noorwegen vrijgesteld van weg- of veertol en mogen ze busbanen gebruiken, bieden gratis parkeren en opladen in gemeentelijke gebieden, en verzekeren "oplaadrechten" in appartementsgebouwen. Hoewel Noorwegen sommige van deze operationele subsidies vanaf 2017 heeft teruggeschroefd, kan een inwoner van Oslo nog steeds verwachten dat deze voordelen jaarlijks $8.000 bedragen.

Als onze modellen correct zijn, zullen EV's op twee fronten falen: ze zijn minder energie-efficiënt dan de ICE's die ze proberen te vervangen en hun implementatie zal weinig doen om koolstofemissies te verminderen.

Noorwegen is een van de rijkste landen ter wereld, met een bbp per hoofd van de bevolking van $106.000 in 2022. Ondanks zijn indrukwekkende rijkdom, moet de overheid zijn burgers nog steeds financieel stimuleren om EV's te kopen.

De voordelen beginnen hun tol te eisen van de financiën van Noorwegen. Met bijna $4 miljard per jaar geeft Noorwegen evenveel uit aan EV-subsidies als aan het totale onderhoud van snelwegen en openbare infrastructuur. Het programma heeft ook belangrijke kwesties rond gelijkheid in Noorwegen opgeworpen. EV-subsidies bevoordelen welgestelde stadsbewoners, die profiteren van gratis tol, parkeren en opladen en de zware belasting op grotere luxevoertuigen vermijden. Verschillende populistisch-georiënteerde politieke groeperingen in Noorwegen hebben de zogenaamde "elitaire" EV-subsidies tot een speerpunt van hun platform gemaakt.

Te midden van toenemende controle heeft de overheid actief gezocht naar manieren om verschillende subsidies te verminderen. Parkeren in de gemeente is niet langer gratis en passagiers (hoewel niet de voertuigen zelf) zijn onderworpen aan bepaalde tolheffingen. De overheid introduceerde ook een gedeeltelijke aankoopbelasting op nieuwe EV's. Voorstanders hebben gewaarschuwd dat elke terugdraaiing van subsidies zeker de penetratie van EV's zal schaden en bieden Zweden als een casestudy aan, waarbij in 2022 de eliminatie van verschillende subsidies een daling van 20% in de verkoop van EV's veroorzaakte.

Een benadering van automobiliteitsefficiëntie toont aan dat brandstofauto's eigenlijk efficiënter zijn.

Belangrijker is dat EV's in Noorwegen de vraag naar fossiele brandstoffen of koolstofemissies niet hebben beïnvloed zoals verwacht. Hoewel de vraag naar olie en koolstofemissies sinds 2010 met 15% zijn gedaald, is dit grotendeels niet gerelateerd aan de verkoop van EV's. In die periode daalde de totale vraag naar olie slechts met 34.000 vaten per dag (b/d), waarbij benzine en diesel slechts 10% van de daling uitmaakten. Het grootste deel van de daling kwam van de vraag naar verwarming, verlichting en petrochemische producten, die naar schatting met meer dan een derde zijn ingestort. Ondanks dat 20% van alle voertuigen op de weg nu elektrisch is, daalde de vraag naar benzine en diesel in Noorwegen slechts met 4%.

Impact op energieverbruik
Onze gegevens suggereren dat Noren terughoudend zijn om hun brandstofauto's op te geven, zelfs nadat ze een EV hebben gekocht. We berekenen dat twee derde van de Noorse EV-huishoudens minstens één brandstofauto bezit. Van 2010 tot 2022 voegde Noorwegen 550.000 EV's toe, maar het aantal brandstofauto's op de weg nam toe met 32.630, in plaats van te dalen. De verschuiving van fossiele brandstoffen naar elektriciteit heeft Noorwegens CO2-uitstoot indrukwekkend met 16% verminderd, maar dit land profiteert meer dan andere landen van zijn hydrologische potentieel. Het overstappen op EV's heeft echter niet geleid tot een significante vermindering van het totale energieverbruik, ondanks beweringen dat ze veel efficiënter zijn.

Bovendien importeert Noorwegen alle binnenlandse EV's, waarvan de fabricage veel energie vergt, vooral voor de batterij. Dit draagt bij aan de totale CO2-uitstoot van het land, ondanks het gebruik van overwegend koolstofarme waterkracht. Zelfs als China zijn ambitieuze doelstellingen voor wind-, zonne- en kernenergie zou halen, zou de "terugverdientijd" van de CO2-uitstoot nog steeds meer dan twintig jaar bedragen. EV's zouden alleen levenscyclus-uitstoot kunnen verminderen met een algemene overstap naar koolstofvrije energie bij de fabricage.

Energie-efficiëntie
EV's worden vaak als veel efficiënter beschouwd dan brandstofauto's, maar deze argumenten negeren de energie die nodig is om batterijen te maken en verschillen tussen thermische en elektrische energie. Een benadering van automobiliteitsefficiëntie die de energie vergelijkt die nodig is om een bepaalde afstand af te leggen in een EV versus een brandstofauto, toont aan dat brandstofauto's eigenlijk efficiënter zijn. Dit komt doordat het energiegebruik bij de productie van batterijen aanzienlijk is en omdat het omzetten van thermische in elektrische energie inherent inefficiënt is.We geloven dat EV's niet snel de markt zullen domineren, tenzij er een grote doorbraak plaatsvindt in batterijtechnologie die hen aanzienlijk energiezuiniger maakt.

Meerartikelen

mentale problemen jongeren
Achtergronden

De verontrustende cijfers van mentale problemen onder jongeren

Uit het jaarlijkse OpenUp-onderzoek blijkt dat afgelopen jaar negen op de tien jongeren last hebben gehad van mentale problemen, meldt de NPO. Met name stress, onzekerheid, somberheid, piekeren en overprikkeling worden aangegeven als grote boosdoener

Eerdmans
Peiling

Peiling: JA21 in de lift, PVV levert in

De politieke dynamiek in Nederland heeft het afgelopen jaar flink geschommeld, met name bij de PVV, NSC en het CDA. De verkiezingen van november 2023 hebben gezorgd voor aanzienlijke veranderingen in het politieke landschap. De grootste verschuivinge

islam
Nieuws

Noorwegen voert grenscontroles in vanwege islamitische terreurdreiging

Noorwegen heeft tijdelijke grenscontroles ingevoerd als reactie op de verhoogde terreurdreiging tegen Israëlische en Joodse instellingen in het land. Dit heeft de Noorse justitieminister Emilie Mehl aangekondigd. De maatregel, die voorlopig tot 22 ok

Orban
Achtergronden

Kritiek op groene agenda: Orbán waarschuwt voor economische achteruitgang

De Hongaarse premier Viktor Orbán heeft tijdens een toespraak in het Europees Parlement opgeroepen tot ingrijpende veranderingen binnen de Europese Unie. Met Hongarije aan het roer van het roulerende EU-voorzitterschap benadrukte hij de urgentie van

islam
Video

Duizenden moslims komen bijeen in Hamburg en eisen invoering sharia

Het was een onrustig weekend in Hamburg, waar duizenden moslims zich verzamelden in het centrum van de stad. Ze hielden een protest waarbij ze eisten dat de sharia wordt ingevoerd in Duitsland. Bekijk hieronder de beelden: BREAKING:Thousands of Isla

Asiel
Nieuws

Linkse Poolse premier wil tijdelijk asielrecht schrappen om migranten te weren

De Poolse premier Donald Tusk heeft aangekondigd dat zijn regering het recht op asiel tijdelijk wil afschaffen. Tusk deed deze onthulling tijdens een partijbijeenkomst, waar hij ook aangaf de Europese Unie te zullen vragen deze maatregel te respecter

Belasting
Nieuws

'Belastingheffing is gedwongen afname zonder rechtvaardiging', stelt jurist

Belasting is niet meer dan gelegaliseerde roof, stelt jurist en BVNL-politicus Toine Manders. In een recent filmpje legt hij uit waarom hij belasting als onrechtvaardig beschouwt. Volgens Manders wordt eigendom onder dreiging van geweld afgenomen zon

Rutte
Nieuws

Rutte: Trump zal Oekraïne blijven steunen, veiligheid VS op het spel

NAVO-secretaris-generaal Mark Rutte is niet bang dat de steun van de Verenigde Staten aan Oekraïne zal afnemen, zelfs als Donald Trump opnieuw president wordt. Dit verklaarde hij na een ontmoeting met de Britse premier Keir Starmer en de Oekraïense p

Leesmeeropinie
Leesmeerinterviews

Meerartikelen

Regenboog
Nieuws

Regenboogbankjes Middelburg beklad met zwarte verf vlak voor Coming Out Day

In Middelburg zijn twee regenboogbankjes, bedoeld als symbool voor de lhbti-gemeenschap, beklad met zwarte verf. De bankjes zouden officieel worden onthuld op Coming Out Day (vrijdag), maar zijn nu tijdelijk weggehaald voor herstel. De bankjes, vorig

Ryanair
Nieuws

Onderzoek naar Ryanair wegens verplichte gezichtsherkenning bij ticketboeking

De Ierse privacytoezichthouder DPC is een onderzoek gestart naar Ryanair vanwege het gebruik van biometrische controles bij klanten die via derden boeken. De vliegmaatschappij verplicht deze klanten een gezichtsscan te ondergaan, iets wat niet nodig

Leyen
Nieuws

Europese Commissie weigert publicatie Pfizer-contracten ondanks uitspraak EU-gerechtshof

De Europese Commissie gaat in beroep tegen een uitspraak van het Europees Gerechtshof, waarin de publicatie van de Pfizer-contracten werd bevolen. Dit meldt Politico. Deze stap leidt tot groeiende vermoedens van corruptie en gebrek aan transparantie,

Station
Nieuws

Celstraf voor Afghaan die tiener verkrachtte op metrostation

Een Afghaanse man is door de rechtbank in München veroordeeld tot vier jaar gevangenisstraf wegens de verkrachting van een 18-jarige Poolse toerist. Het incident vond plaats in augustus vorig jaar in een metrostation in de Duitse stad München. De zaa

Khelif
Nieuws

VN-adviseur eist verplichte geslachtstest om vrouwelijke sporters te beschermen

VN-adviseur Reem Alsalem roept op tot de herinvoering van verplichte sekstesten om ervoor te zorgen dat de vrouwelijke categorie in sport exclusief toegankelijk blijft voor biologische vrouwen. Dit pleidooi volgt op de controverse tijdens de Olympisc

Theater
Nieuws

18 mensen raken onwel bij uitvoering 'queer-feministisch' theater

Een queer-feministische voorstelling zorgde vorig weekend voor veel ophef in Duitsland. Bij de performance Sancta moesten achttien toeschouwers worden behandeld voor symptomen van misselijkheid, flauwtes en angstaanvallen. De voorstelling van de Oost

30 km/u
Nieuws

Amsterdam houdt vast aan anti-autobeleid ondanks bewezen inefficiëntie

Hoewel het snelheidslimiet van 30 km/u voor auto's amper resultaat oplevert, houdt het Amsterdamse stadsbestuur vast aan de maatregel. Verkeerswethouder Melanie van der Horst blijft overtuigd van het belang van de maatregel en vraagt het tijd om echt

Meloni
Nieuws

Italië kiest opnieuw voor kernenergie na lange stilstand

Italië maakt plannen om kernenergie opnieuw op te nemen als belangrijk hulpmiddel voor de energietransitie. Op dinsdag besloot de Milieucommissie van de Italiaanse Kamer van Afgevaardigden een groot onderzoek te starten naar de mogelijke rol van kern

Van Weel
Achtergronden

Ministerie Justitie wijzigt standpunt over chatcontrole na waarschuwing AIVD

Het ministerie van Justitie en Veiligheid heeft, na advies van de AIVD, zijn positie over chatcontrole aangepast. Dit maakte minister Van Weel bekend. In eerste instantie stond het ministerie positief tegenover het Hongaarse EU-voorstel om chatberich

Van Meijeren
Nieuws

De criminalisering van kritiek: Van Meijeren waarschuwt voor repressie

In Nederland groeit de zorg binnen Forum voor Democratie (FVD) over wat zij beschouwen als toenemende repressie tegen politieke oppositie. Enkele prominente figuren van de partij, waaronder Gideon van Meijeren, Thierry Baudet en Pepijn van Houwelinge

Clinton
Nieuws

Hillary Clinton roept op tot censuur sociale media

Hillary Clinton, voormalig First Lady van de Verenigde Staten, heeft zich opnieuw uitgesproken over sociale media. In een interview met CNN-presentator Michael Smerconish benadrukte Clinton dat platforms strengere moderatie nodig hebben. Volgens haar

bin laden
Nieuws

Frankrijk en Italië zetten extremistische islamisten uit

In Italië wordt Zulfiqar Khan, een Pakistaanse Imam, uitgezet nadat hij werd beschuldigd van het steunen van extreme jihadistische ideeën en de terroristische organisatie Hamas. De uitspraak komt gelijktijdig met de uitzetting in Frankrijk van Omar b