Dit is waarom elektrische auto's wellicht niet de toekomst zijn

Achtergronden 28 maart 2024 6 minuten Goehring & Rozencwajg
Elektrisch
ANP

In januari kondigde autoverhuurbedrijf Hertz aan dat het eenderde van al zijn elektrische Tesla's gaat verkopen, en weer gaat investeren in benzineauto's. Volgens CEO Stephen Scherr hadden klanten er te weinig vraag naar, meldde Bloomberg. In een open brief, 'De Noorse illusie' schaart ook het investeringsbedrijf Goehring & Rozencwajg zich achter Hertz. Lees hier de open brief over waarom stekkerauto's (EV's) wellicht niet de toekomst zullen zijn.

Opkomst van EV's
Vanaf halverwege het vorige decennium raakte de investeringsgemeenschap ervan overtuigd dat de populariteit van elektrische voertuigen (EV's) snel zou toenemen. Er werd aangenomen dat de implementatie van EV's zo groot zou worden dat het wereldwijde olieverbruik op het punt stond te pieken, althans dat was de breed gedragen consensus. Het jaar 2019 werd herhaaldelijk genoemd als het jaar waarin de vraag naar olie zou pieken en vervolgens zou afnemen. Achteraf gezien waren deze zorgen misplaatst. Ondanks de enorme verstoring door COVID-19, zou de vraag naar olie in 2024 103 miljoen vaten per dag (mb/d) moeten bereiken – 2,3 mb/d meer dan in 2019. Ondanks de verrassende toename van de vraag blijven veel analisten overtuigd dat een piek in de vraag naar olie nog steeds op handen is. Het geloof van de investeringsgemeenschap dat EV's de verbrandingsmotor zullen vervangen, blijft sterker dan ooit. Wij zijn het hier sterk mee oneens.

Twijfels over EV's
In onze afgelopen brief voorspelden we dat de wereldwijde energievraag de komende twintig jaar consequent de verwachtingen zou overtreffen. Nooit eerder waren zoveel mensen tegelijkertijd in hun periode van energie-intensieve economische ontwikkeling. Ons essay richtte zich breed op de totale energievraag en vermeed specifiek olieverbruik. Deze keuze was bewust: we wilden de kritieke drijfveren van de totale energievraag benadrukken en ons niet laten afleiden door het debat over EV-penetratie. Het essay van vandaag richt zich op olie en legt uit waarom we geloven dat de vraag de komende jaren verrassend hoog zal blijven.

Onderzoek naar EV's
Ons onderzoek toont aan dat EV's, ondanks enorme subsidies en de groeiende dreiging van regelrechte verboden op verbrandingsmotoren (ICE), moeite zullen hebben om op grote schaal te worden aangenomen. Na de geschiedenis van energie zorgvuldig bestudeerd te hebben, hebben we nog geen voorbeeld gevonden waarbij een nieuwe technologie met mindere energie-efficiëntie een bestaande, efficiëntere technologie heeft vervangen. Ondanks beweringen van het tegendeel, suggereert ons onderzoek dat EV's minder energie-efficiënt zijn dan auto's met een verbrandingsmotor. Als gevolg hiervan zullen ze geen brede implementatie bereiken.

Het geloof van de investeringsgemeenschap dat EV's de verbrandingsmotor zullen vervangen, blijft sterker dan ooit. Wij zijn het hier sterk mee oneens.

Onze bewering is controversieel; de meeste deskundigen staan erop dat EV's veel efficiënter zijn. Wij geloven dat de ICE duidelijk de winnaar is, zodra de energetische kosten van zowel de accu als de hernieuwbare energie die nodig is om "koolstofvrije" EV's te maken, worden meegewogen.

Hoewel overheden EV's kunnen stimuleren door middel van subsidies of verboden op ICE's, zullen deze maatregelen waarschijnlijk mislukken, omdat consumenten uiteindelijk zullen weigeren om nieuwe technologie die inferieure energie-efficiëntie biedt, te omarmen. Betere voorbeelden bestaan niet dan Ford en Hertz die hun EV-initiatieven drastisch terugschroeven vanwege lager dan verwachte consumentenbelangstelling.

Financiële en milieukosten van EV's
Het verminderen van koolstofemissies staat centraal in het pleidooi voor elektrische voertuigen. Voorstanders betogen dat het verdringen van fossiele brandstoffen essentieel is om de opwarming van de aarde tegen te gaan. Wij zijn het daar niet mee eens. Het vervangen van ICE's door EV's zal de koolstofemissies aanzienlijk verhogen en het probleem mogelijk verergeren. Het produceren van een elektrisch voertuig verbruikt veel meer energie dan een ICE. Het merendeel van deze extra energie wordt besteed aan het delven van de materialen voor en het vervaardigen van de grote lithium-ion-accu van een EV. 

EV's worden vaak als veel efficiënter beschouwd dan brandstofauto's, maar deze argumenten negeren de energie die nodig is om batterijen te maken.

Mijnbouwbedrijven gebruiken energie-intensieve vrachtwagens, vermalers en molens om het nikkel, kobalt, lithium en koper voor elke accu te extraheren. Het productieproces verbruikt ook enorme hoeveelheden energie. Veel analisten juichen de koolstofbesparingen toe die voortkomen uit het verdringen van fossiele brandstoffen zonder adequaat rekening te houden met het verhoogde energieverbruik van de accu. Eenmaal aangepast, verdwijnt het grootste deel, zo niet alle, van het koolstofvoordeel van de EV.

Als onze modellen correct zijn, zullen EV's op twee fronten falen: ze zijn minder energie-efficiënt dan de ICE's die ze proberen te vervangen en hun implementatie zal weinig doen om koolstofemissies te verminderen.

Kritiek op EV-beleid in Noorwegen
Beleidsmakers prijzen Noorwegen vaak aan als het ultieme succesverhaal van EV. Dankzij enorme subsidies maakten EV's in 2022 80% uit van alle nieuwe autoverkopen in Noorwegen en vertegenwoordigen ze momenteel 20% van het totale wagenpark. Beleidsmakers hopen dat alle ontwikkelde landen uiteindelijk het model van Noorwegen zullen overnemen. Bij nadere inspectie waarschuwt de ervaring van Noorwegen echter meer voor de tekortkomingen van EV's dan dat het pleit voor hun implementatie.

Het eerste probleem is financieel. De Noorse overheid biedt consumenten enorme subsidies voor de aankoop van een EV. Nieuwe voertuigen zijn vrijgesteld van verschillende zware belastingen en de 25% BTW. Gemiddeld zou een grote nieuwe ICE onderhevig zijn aan $27.000 aan verschillende belastingen; een equivalent EV zou niets betalen. Vervolgens zijn EV's in Noorwegen vrijgesteld van weg- of veertol en mogen ze busbanen gebruiken, bieden gratis parkeren en opladen in gemeentelijke gebieden, en verzekeren "oplaadrechten" in appartementsgebouwen. Hoewel Noorwegen sommige van deze operationele subsidies vanaf 2017 heeft teruggeschroefd, kan een inwoner van Oslo nog steeds verwachten dat deze voordelen jaarlijks $8.000 bedragen.

Als onze modellen correct zijn, zullen EV's op twee fronten falen: ze zijn minder energie-efficiënt dan de ICE's die ze proberen te vervangen en hun implementatie zal weinig doen om koolstofemissies te verminderen.

Noorwegen is een van de rijkste landen ter wereld, met een bbp per hoofd van de bevolking van $106.000 in 2022. Ondanks zijn indrukwekkende rijkdom, moet de overheid zijn burgers nog steeds financieel stimuleren om EV's te kopen.

De voordelen beginnen hun tol te eisen van de financiën van Noorwegen. Met bijna $4 miljard per jaar geeft Noorwegen evenveel uit aan EV-subsidies als aan het totale onderhoud van snelwegen en openbare infrastructuur. Het programma heeft ook belangrijke kwesties rond gelijkheid in Noorwegen opgeworpen. EV-subsidies bevoordelen welgestelde stadsbewoners, die profiteren van gratis tol, parkeren en opladen en de zware belasting op grotere luxevoertuigen vermijden. Verschillende populistisch-georiënteerde politieke groeperingen in Noorwegen hebben de zogenaamde "elitaire" EV-subsidies tot een speerpunt van hun platform gemaakt.

Te midden van toenemende controle heeft de overheid actief gezocht naar manieren om verschillende subsidies te verminderen. Parkeren in de gemeente is niet langer gratis en passagiers (hoewel niet de voertuigen zelf) zijn onderworpen aan bepaalde tolheffingen. De overheid introduceerde ook een gedeeltelijke aankoopbelasting op nieuwe EV's. Voorstanders hebben gewaarschuwd dat elke terugdraaiing van subsidies zeker de penetratie van EV's zal schaden en bieden Zweden als een casestudy aan, waarbij in 2022 de eliminatie van verschillende subsidies een daling van 20% in de verkoop van EV's veroorzaakte.

Een benadering van automobiliteitsefficiëntie toont aan dat brandstofauto's eigenlijk efficiënter zijn.

Belangrijker is dat EV's in Noorwegen de vraag naar fossiele brandstoffen of koolstofemissies niet hebben beïnvloed zoals verwacht. Hoewel de vraag naar olie en koolstofemissies sinds 2010 met 15% zijn gedaald, is dit grotendeels niet gerelateerd aan de verkoop van EV's. In die periode daalde de totale vraag naar olie slechts met 34.000 vaten per dag (b/d), waarbij benzine en diesel slechts 10% van de daling uitmaakten. Het grootste deel van de daling kwam van de vraag naar verwarming, verlichting en petrochemische producten, die naar schatting met meer dan een derde zijn ingestort. Ondanks dat 20% van alle voertuigen op de weg nu elektrisch is, daalde de vraag naar benzine en diesel in Noorwegen slechts met 4%.

Impact op energieverbruik
Onze gegevens suggereren dat Noren terughoudend zijn om hun brandstofauto's op te geven, zelfs nadat ze een EV hebben gekocht. We berekenen dat twee derde van de Noorse EV-huishoudens minstens één brandstofauto bezit. Van 2010 tot 2022 voegde Noorwegen 550.000 EV's toe, maar het aantal brandstofauto's op de weg nam toe met 32.630, in plaats van te dalen. De verschuiving van fossiele brandstoffen naar elektriciteit heeft Noorwegens CO2-uitstoot indrukwekkend met 16% verminderd, maar dit land profiteert meer dan andere landen van zijn hydrologische potentieel. Het overstappen op EV's heeft echter niet geleid tot een significante vermindering van het totale energieverbruik, ondanks beweringen dat ze veel efficiënter zijn.

Bovendien importeert Noorwegen alle binnenlandse EV's, waarvan de fabricage veel energie vergt, vooral voor de batterij. Dit draagt bij aan de totale CO2-uitstoot van het land, ondanks het gebruik van overwegend koolstofarme waterkracht. Zelfs als China zijn ambitieuze doelstellingen voor wind-, zonne- en kernenergie zou halen, zou de "terugverdientijd" van de CO2-uitstoot nog steeds meer dan twintig jaar bedragen. EV's zouden alleen levenscyclus-uitstoot kunnen verminderen met een algemene overstap naar koolstofvrije energie bij de fabricage.

Energie-efficiëntie
EV's worden vaak als veel efficiënter beschouwd dan brandstofauto's, maar deze argumenten negeren de energie die nodig is om batterijen te maken en verschillen tussen thermische en elektrische energie. Een benadering van automobiliteitsefficiëntie die de energie vergelijkt die nodig is om een bepaalde afstand af te leggen in een EV versus een brandstofauto, toont aan dat brandstofauto's eigenlijk efficiënter zijn. Dit komt doordat het energiegebruik bij de productie van batterijen aanzienlijk is en omdat het omzetten van thermische in elektrische energie inherent inefficiënt is.We geloven dat EV's niet snel de markt zullen domineren, tenzij er een grote doorbraak plaatsvindt in batterijtechnologie die hen aanzienlijk energiezuiniger maakt.

Blijf via NieuwRechts.nl op de hoogte van het laatste nieuws voor rechts en conservatief denkend Nederland! Start je gratis maand nu via https://nieuwrechts.nl/landing

Henri Bontenbal noemt Wet Open Overheid 'doorn in het oog'

Beluister onze podcast

Formatie-chaos: VVD, D66 en CDA verder… maar schuift JA21 alsnog aan?
Of beluister op:

Meerartikelen

Wilders
Achtergronden

D66 dient officieel voorstel in om partijen als PVV te verbieden: 'Niemand is onaantastbaar'

D66 wil dat politieke partijen alleen nog aan landelijke verkiezingen kunnen deelnemen als zij leden toelaten én interne democratie regelen. Het voorstel, dat in elk geval wordt gesteund door GroenLinks-PvdA en het CDA, moet volgens de initiatiefneme

Moslimbroederschap
Nieuws

Rapport onthult: EU-geld gaat naar organisaties met banden met Moslimbroederschap

Volgens een nieuw rapport van de Europese Conservatieven en Hervormers (ECR) heeft de Europese Unie jarenlang grote bedragen gegeven aan organisaties die verbonden zouden zijn met de Moslimbroederschap. Het onderzoek is opgesteld door Europarlementar

onderwijs
Nieuws

Tweede Kamer opent deur voor inperking onderwijsvrijheid

De Tweede Kamer heeft met een nipte meerderheid besloten dat het discriminatieverbod uit artikel 1 van de Grondwet zwaarder weegt dan de vrijheid om scholen op te richten op basis van religieuze overtuiging. De Kamer steunt een motie van VVD-Kamerlid

Tielen
Nieuws

Kabinet wil geen extra onderzoek naar vele menstruatieklachten na coronaprik

Het kabinet voelt weinig voor aanvullend onderzoek naar de tienduizenden meldingen van menstruatieklachten na de coronaprik. In haar beantwoording van FVD-Kamervragen bevestigt staatssecretaris Judith Tielen (VVD) dat Lareb bijna 28.000 meldingen hee

Turkije
Achtergronden

Christenhaat neemt toe in Turkije: geweld en intimidatie 'genormaliseerd'

In Turkije is sprake van voortdurende intimidatie en geweld tegen christenen. Dat blijkt uit een nieuw onderzoeksrapport van het European Centre for Law and Justice (ECLJ). Het rapport verscheen precies in dezelfde periode waarin paus Leo IV het land

Zelensky
Nieuws

Zelensky bereid tot presidentsverkiezingen na aandringen Trump

Oekraïne houdt de mogelijkheid open om – midden in de oorlog – toch nationale verkiezingen te organiseren. President Volodymyr Zelensky zei dinsdag tijdens een persmoment dat het land “klaar kan zijn” om binnen 60 tot 90 dagen naar de stembus te gaan

Hochul
Nieuws

Nieuwe klimaatwet New York gaat fossiele brandstoffen ratsoeneren

New York staat op het punt een van de meest ingrijpende klimaatwetten van de Verenigde Staten uit te voeren. Onder de zogenoemde Climate Leadership and Community Protection Act krijgt de staat een systeem dat fossiele brandstoffen niet alleen beperkt

universiteitsgebouw aan de Drift
Nieuws

Pro-Palestijnse activisten bezetten al acht dagen universiteitsgebouw

Het universiteitsgebouw aan de Drift in Utrecht is al acht dagen bezet door pro-Palestijnse demonstranten. De Universiteit Utrecht laat weten dat zij aangifte doet van de bezetting, omdat de actievoerders volgens de instelling ‘onze regels en verantw

Leesmeeropinie
Leesmeerinterviews

Meerartikelen

Wiersma
Nieuws

Zuivelsector stuurt brandbrief naar minister: ‘Strengere stikstofnormen maken grasland onhoudbaar’

ZuivelNL slaat alarm over nieuwe plannen van het ministerie van Landbouw. De organisatie waarschuwt in een brandbrief dat het verder verlagen van de gebruiksnormen voor stikstof op grasland grote gevolgen heeft voor melkveehouders én voor het Nederla

Hamas-terrorist
Nieuws

PVV wil duidelijkheid over belastinggeld bij door Hamas geïnfiltreerde ngo’s

PVV-Kamerleden Markuszower en Wilders hebben scherpe vragen gesteld aan de minister naar aanleiding van een nieuw rapport van NGO Monitor. Uit dat onderzoek blijkt dat Hamas al jaren een strak controlesysteem heeft opgezet om internationale hulporgan

Laptop
Nieuws

Waakhond slaat alarm: ‘Leeftijdsverificatie maakt anonimiteit op internet onmogelijk’

Online anonimiteit staat onder druk. Dat stelt de Amerikaanse burgerrechtenbeweging Electronic Frontier Foundation (EFF) in een stevige waarschuwing over nieuwe wetten die websites verplichten om de leeftijd van gebruikers te controleren. Volgens de

COA
Nieuws

Zeeuwse gemeente gaat asielopvanglocatie bouwen op agrarische grond

De gemeente Reimerswaal komt met een nieuwe opvanglocatie aan de Schapendijk bij Krabbendijke. Op het agrarische terrein verrijzen tijdelijke woonunits voor in totaal 179 mensen: 150 Oekraïense vluchtelingen en 29 statushouders. De locatie moet in se

Derksen
Nieuws

Derksen twijfelt: kan Wierd Duk nog aanblijven als Vandaag Inside-gast?

Wierd Duk staat aan de vooravond van een nieuwe carrièrestap. De Telegraaf-journalist gaat volgend jaar met pensioen, maar kiest niet voor rust. Hij werkt aan een conservatieve beweging met een eigen mediaplatform en talkshow, bedoeld om wat hij een

gemeenteraad Enschede
Nieuws

Voormalig GL-raadslid krijgt maandelijkse boete vanwege klimaatstaking

Raadslid Marianne Schouten uit Enschede wordt de komende maanden 500 euro gekort op haar vergoeding als zij niet verschijnt bij raadsvergaderingen. De maatregel geldt tot de verkiezingen van 18 maart. Schouten kondigde in maart een ‘klimaatstaking’ a

Migratie
Achtergronden

Smokkelaars gebruiken migranten als drugstransport: dit is wat er speelt

Mensensmokkelaars zetten migranten die het Kanaal, de zeestraat tussen Engeland en Frankrijk, oversteken steeds vaker in als koeriers van harddrugs. Dat blijkt uit een uitgebreid onderzoek van The Telegraph, waarin smokkelaars openlijk uitleggen hoe

De Mos
Nieuws

De Mos haalt uit naar Commissaris van de Koning: 'Niet pleiten voor méér asielopvang, maar luisteren naar inwoners'

Hart voor Den Haag verwijt Commissaris van de Koning Wouter Kolff dat hij voorbijgaat aan de werkelijkheid in de stad. Kolff had eerder uitgesproken dat gemeenten te weinig steun krijgen bij het uitvoeren van de spreidingswet. Volgens hem worden loka

Orban
Nieuws

Orbán: 'We zullen geen enkele migrant opnemen'

De Hongaarse premier Viktor Orbán heeft scherpe taal gebruikt richting Brussel. Hij kondigde aan dat Hongarije het nieuwe EU-migratiepakket niet zal uitvoeren. Volgens hem probeert de EU zijn land te dwingen tot het opnemen van migranten of tot het b

Mohammed bin Salman
Nieuws

Saoedi-Arabië opent alcoholmarkt, maar alleen voor buitenlandse elite

Saoedi-Arabië heeft een opvallende stap gezet. Niet-islamitische buitenlanders mogen voortaan alcohol kopen in het streng islamitische land, maar alleen als zij een hoog inkomen hebben. Volgens bronnen gaat het om een minimum van 50.000 riyal per maa

Pride
Nieuws

Iran en Egypte dienen protest in tegen ‘Pride-wedstrijd’ op WK Voetbal 2026

Iran en Egypte hebben fel gereageerd op de beslissing van het lokale organisatiecomité in Seattle om hun WK-wedstrijd op 26 juni te bestempelen als ‘Pride Match’. Beide landen hebben officieel protest ingediend. Zij vinden het onacceptabel dat hun du

Trump
Nieuws

Trump belooft 12 miljard dollar steun aan Amerikaanse boeren na jaren van 'wanbeleid Joe Biden'

De Amerikaanse president Donald Trump heeft een steunpakket van 12 miljard dollar aangekondigd voor landbouwers. Het geld moet boeren door de overgang helpen tussen zijn beleid en dat van zijn voorganger Joe Biden. Het pakket komt uit de inkomsten va