Dit is waarom elektrische auto's wellicht niet de toekomst zijn

Achtergronden 28 maart 2024 6 minuten Goehring & Rozencwajg
Elektrisch
ANP

In januari kondigde autoverhuurbedrijf Hertz aan dat het eenderde van al zijn elektrische Tesla's gaat verkopen, en weer gaat investeren in benzineauto's. Volgens CEO Stephen Scherr hadden klanten er te weinig vraag naar, meldde Bloomberg. In een open brief, 'De Noorse illusie' schaart ook het investeringsbedrijf Goehring & Rozencwajg zich achter Hertz. Lees hier de open brief over waarom stekkerauto's (EV's) wellicht niet de toekomst zullen zijn.

Opkomst van EV's
Vanaf halverwege het vorige decennium raakte de investeringsgemeenschap ervan overtuigd dat de populariteit van elektrische voertuigen (EV's) snel zou toenemen. Er werd aangenomen dat de implementatie van EV's zo groot zou worden dat het wereldwijde olieverbruik op het punt stond te pieken, althans dat was de breed gedragen consensus. Het jaar 2019 werd herhaaldelijk genoemd als het jaar waarin de vraag naar olie zou pieken en vervolgens zou afnemen. Achteraf gezien waren deze zorgen misplaatst. Ondanks de enorme verstoring door COVID-19, zou de vraag naar olie in 2024 103 miljoen vaten per dag (mb/d) moeten bereiken – 2,3 mb/d meer dan in 2019. Ondanks de verrassende toename van de vraag blijven veel analisten overtuigd dat een piek in de vraag naar olie nog steeds op handen is. Het geloof van de investeringsgemeenschap dat EV's de verbrandingsmotor zullen vervangen, blijft sterker dan ooit. Wij zijn het hier sterk mee oneens.

Twijfels over EV's
In onze afgelopen brief voorspelden we dat de wereldwijde energievraag de komende twintig jaar consequent de verwachtingen zou overtreffen. Nooit eerder waren zoveel mensen tegelijkertijd in hun periode van energie-intensieve economische ontwikkeling. Ons essay richtte zich breed op de totale energievraag en vermeed specifiek olieverbruik. Deze keuze was bewust: we wilden de kritieke drijfveren van de totale energievraag benadrukken en ons niet laten afleiden door het debat over EV-penetratie. Het essay van vandaag richt zich op olie en legt uit waarom we geloven dat de vraag de komende jaren verrassend hoog zal blijven.

Onderzoek naar EV's
Ons onderzoek toont aan dat EV's, ondanks enorme subsidies en de groeiende dreiging van regelrechte verboden op verbrandingsmotoren (ICE), moeite zullen hebben om op grote schaal te worden aangenomen. Na de geschiedenis van energie zorgvuldig bestudeerd te hebben, hebben we nog geen voorbeeld gevonden waarbij een nieuwe technologie met mindere energie-efficiëntie een bestaande, efficiëntere technologie heeft vervangen. Ondanks beweringen van het tegendeel, suggereert ons onderzoek dat EV's minder energie-efficiënt zijn dan auto's met een verbrandingsmotor. Als gevolg hiervan zullen ze geen brede implementatie bereiken.

Het geloof van de investeringsgemeenschap dat EV's de verbrandingsmotor zullen vervangen, blijft sterker dan ooit. Wij zijn het hier sterk mee oneens.

Onze bewering is controversieel; de meeste deskundigen staan erop dat EV's veel efficiënter zijn. Wij geloven dat de ICE duidelijk de winnaar is, zodra de energetische kosten van zowel de accu als de hernieuwbare energie die nodig is om "koolstofvrije" EV's te maken, worden meegewogen.

Hoewel overheden EV's kunnen stimuleren door middel van subsidies of verboden op ICE's, zullen deze maatregelen waarschijnlijk mislukken, omdat consumenten uiteindelijk zullen weigeren om nieuwe technologie die inferieure energie-efficiëntie biedt, te omarmen. Betere voorbeelden bestaan niet dan Ford en Hertz die hun EV-initiatieven drastisch terugschroeven vanwege lager dan verwachte consumentenbelangstelling.

Financiële en milieukosten van EV's
Het verminderen van koolstofemissies staat centraal in het pleidooi voor elektrische voertuigen. Voorstanders betogen dat het verdringen van fossiele brandstoffen essentieel is om de opwarming van de aarde tegen te gaan. Wij zijn het daar niet mee eens. Het vervangen van ICE's door EV's zal de koolstofemissies aanzienlijk verhogen en het probleem mogelijk verergeren. Het produceren van een elektrisch voertuig verbruikt veel meer energie dan een ICE. Het merendeel van deze extra energie wordt besteed aan het delven van de materialen voor en het vervaardigen van de grote lithium-ion-accu van een EV. 

EV's worden vaak als veel efficiënter beschouwd dan brandstofauto's, maar deze argumenten negeren de energie die nodig is om batterijen te maken.

Mijnbouwbedrijven gebruiken energie-intensieve vrachtwagens, vermalers en molens om het nikkel, kobalt, lithium en koper voor elke accu te extraheren. Het productieproces verbruikt ook enorme hoeveelheden energie. Veel analisten juichen de koolstofbesparingen toe die voortkomen uit het verdringen van fossiele brandstoffen zonder adequaat rekening te houden met het verhoogde energieverbruik van de accu. Eenmaal aangepast, verdwijnt het grootste deel, zo niet alle, van het koolstofvoordeel van de EV.

Als onze modellen correct zijn, zullen EV's op twee fronten falen: ze zijn minder energie-efficiënt dan de ICE's die ze proberen te vervangen en hun implementatie zal weinig doen om koolstofemissies te verminderen.

Kritiek op EV-beleid in Noorwegen
Beleidsmakers prijzen Noorwegen vaak aan als het ultieme succesverhaal van EV. Dankzij enorme subsidies maakten EV's in 2022 80% uit van alle nieuwe autoverkopen in Noorwegen en vertegenwoordigen ze momenteel 20% van het totale wagenpark. Beleidsmakers hopen dat alle ontwikkelde landen uiteindelijk het model van Noorwegen zullen overnemen. Bij nadere inspectie waarschuwt de ervaring van Noorwegen echter meer voor de tekortkomingen van EV's dan dat het pleit voor hun implementatie.

Het eerste probleem is financieel. De Noorse overheid biedt consumenten enorme subsidies voor de aankoop van een EV. Nieuwe voertuigen zijn vrijgesteld van verschillende zware belastingen en de 25% BTW. Gemiddeld zou een grote nieuwe ICE onderhevig zijn aan $27.000 aan verschillende belastingen; een equivalent EV zou niets betalen. Vervolgens zijn EV's in Noorwegen vrijgesteld van weg- of veertol en mogen ze busbanen gebruiken, bieden gratis parkeren en opladen in gemeentelijke gebieden, en verzekeren "oplaadrechten" in appartementsgebouwen. Hoewel Noorwegen sommige van deze operationele subsidies vanaf 2017 heeft teruggeschroefd, kan een inwoner van Oslo nog steeds verwachten dat deze voordelen jaarlijks $8.000 bedragen.

Als onze modellen correct zijn, zullen EV's op twee fronten falen: ze zijn minder energie-efficiënt dan de ICE's die ze proberen te vervangen en hun implementatie zal weinig doen om koolstofemissies te verminderen.

Noorwegen is een van de rijkste landen ter wereld, met een bbp per hoofd van de bevolking van $106.000 in 2022. Ondanks zijn indrukwekkende rijkdom, moet de overheid zijn burgers nog steeds financieel stimuleren om EV's te kopen.

De voordelen beginnen hun tol te eisen van de financiën van Noorwegen. Met bijna $4 miljard per jaar geeft Noorwegen evenveel uit aan EV-subsidies als aan het totale onderhoud van snelwegen en openbare infrastructuur. Het programma heeft ook belangrijke kwesties rond gelijkheid in Noorwegen opgeworpen. EV-subsidies bevoordelen welgestelde stadsbewoners, die profiteren van gratis tol, parkeren en opladen en de zware belasting op grotere luxevoertuigen vermijden. Verschillende populistisch-georiënteerde politieke groeperingen in Noorwegen hebben de zogenaamde "elitaire" EV-subsidies tot een speerpunt van hun platform gemaakt.

Te midden van toenemende controle heeft de overheid actief gezocht naar manieren om verschillende subsidies te verminderen. Parkeren in de gemeente is niet langer gratis en passagiers (hoewel niet de voertuigen zelf) zijn onderworpen aan bepaalde tolheffingen. De overheid introduceerde ook een gedeeltelijke aankoopbelasting op nieuwe EV's. Voorstanders hebben gewaarschuwd dat elke terugdraaiing van subsidies zeker de penetratie van EV's zal schaden en bieden Zweden als een casestudy aan, waarbij in 2022 de eliminatie van verschillende subsidies een daling van 20% in de verkoop van EV's veroorzaakte.

Een benadering van automobiliteitsefficiëntie toont aan dat brandstofauto's eigenlijk efficiënter zijn.

Belangrijker is dat EV's in Noorwegen de vraag naar fossiele brandstoffen of koolstofemissies niet hebben beïnvloed zoals verwacht. Hoewel de vraag naar olie en koolstofemissies sinds 2010 met 15% zijn gedaald, is dit grotendeels niet gerelateerd aan de verkoop van EV's. In die periode daalde de totale vraag naar olie slechts met 34.000 vaten per dag (b/d), waarbij benzine en diesel slechts 10% van de daling uitmaakten. Het grootste deel van de daling kwam van de vraag naar verwarming, verlichting en petrochemische producten, die naar schatting met meer dan een derde zijn ingestort. Ondanks dat 20% van alle voertuigen op de weg nu elektrisch is, daalde de vraag naar benzine en diesel in Noorwegen slechts met 4%.

Impact op energieverbruik
Onze gegevens suggereren dat Noren terughoudend zijn om hun brandstofauto's op te geven, zelfs nadat ze een EV hebben gekocht. We berekenen dat twee derde van de Noorse EV-huishoudens minstens één brandstofauto bezit. Van 2010 tot 2022 voegde Noorwegen 550.000 EV's toe, maar het aantal brandstofauto's op de weg nam toe met 32.630, in plaats van te dalen. De verschuiving van fossiele brandstoffen naar elektriciteit heeft Noorwegens CO2-uitstoot indrukwekkend met 16% verminderd, maar dit land profiteert meer dan andere landen van zijn hydrologische potentieel. Het overstappen op EV's heeft echter niet geleid tot een significante vermindering van het totale energieverbruik, ondanks beweringen dat ze veel efficiënter zijn.

Bovendien importeert Noorwegen alle binnenlandse EV's, waarvan de fabricage veel energie vergt, vooral voor de batterij. Dit draagt bij aan de totale CO2-uitstoot van het land, ondanks het gebruik van overwegend koolstofarme waterkracht. Zelfs als China zijn ambitieuze doelstellingen voor wind-, zonne- en kernenergie zou halen, zou de "terugverdientijd" van de CO2-uitstoot nog steeds meer dan twintig jaar bedragen. EV's zouden alleen levenscyclus-uitstoot kunnen verminderen met een algemene overstap naar koolstofvrije energie bij de fabricage.

Energie-efficiëntie
EV's worden vaak als veel efficiënter beschouwd dan brandstofauto's, maar deze argumenten negeren de energie die nodig is om batterijen te maken en verschillen tussen thermische en elektrische energie. Een benadering van automobiliteitsefficiëntie die de energie vergelijkt die nodig is om een bepaalde afstand af te leggen in een EV versus een brandstofauto, toont aan dat brandstofauto's eigenlijk efficiënter zijn. Dit komt doordat het energiegebruik bij de productie van batterijen aanzienlijk is en omdat het omzetten van thermische in elektrische energie inherent inefficiënt is.We geloven dat EV's niet snel de markt zullen domineren, tenzij er een grote doorbraak plaatsvindt in batterijtechnologie die hen aanzienlijk energiezuiniger maakt.

Blijf via NieuwRechts.nl op de hoogte van het laatste nieuws voor rechts en conservatief denkend Nederland! Start je gratis maand nu via https://nieuwrechts.nl/landing

Jetten legt uit waarom minderheidskabinet met GL/PvdA geen optie is

Beluister onze podcast

Het gelijk van Mona Keijzer: de NOS is niet objectief
Of beluister op:

Meerartikelen

Van den Oever
Nieuws

Boeren opnieuw de straat op tegen strengere stikstofregels in Brabant

De boerenprotesten zijn terug. In Noord-Brabant groeit het verzet tegen nieuwe, strengere stikstofregels van de provincie. Volgens boerenorganisaties en betrokken veehouders dreigen de maatregelen grote gevolgen te hebben. Veel bedrijven zouden binne

AfD
Peiling

Peiling: AfD stijgt naar record van 39 procent in deelstaat Thüringen

De Alternative für Deutschland (AfD) staat in de Duitse deelstaat Thüringen op een historisch hoog niveau. Volgens een nieuwe peiling van onderzoeksbureau Insa kan de partij rekenen op 39 procent van de stemmen. Dat is het hoogste percentage dat de A

Europol
Nieuws

Europol wil versleutelde berichten van verdachten kunnen openbreken

Europol wil meer mogelijkheden om versleutelde communicatie te doorbreken. Het Europese politiebureau pleit ervoor om end-to-end encryptie van verdachten toegankelijk te maken, mits een rechter daar toestemming voor geeft. Dat standpunt werd recent t

AVG
Nieuws

Kabinet waarschuwt voor Brusselse plannen die AVG-regels verzwakken

Het demissionaire kabinet maakt zich zorgen over nieuwe digitale plannen van de Europese Commissie. In een fiche aan de Tweede Kamer schrijft het kabinet dat voorstellen uit Brussel de bescherming van persoonsgegevens kunnen aantasten. Vooral wijzigi

Orbán
Nieuws

Orbán waarschuwt voor oorlogsdreiging: ‘Hongarije moet sterk genoeg zijn om buiten het conflict te blijven’

De Hongaarse premier Viktor Orbán waarschuwt dat de parlementsverkiezingen van 2026 beslissend worden voor de toekomst van zijn land. Volgens hem staat Europa aan de vooravond van een grootschalig conflict. De kernvraag is volgens Orbán niet langer e

Vegaburger
Nieuws

EU-verbod op termen als ‘vegaburger’ mislukt op het laatste moment

Het Europese plan om namen als “vegaburger” en “veganistische worst” te verbieden, is onverwacht ingestort. Onderhandelaars uit het Europees Parlement en de lidstaten kwamen er woensdag niet uit, meldt Politico. Daarmee kunnen producenten van plantaa

Geitenhouderij
Achtergronden

Kritiek op adviesrapport geitenhouderijen: conclusies gebaseerd op één onderzoek

Het nieuwe advies van de Gezondheidsraad over gezondheidsrisico’s rond geitenhouderijen roept kritiek op. Volgens onderzoeker dr. Marc Jacobs bevat het rapport belangrijke haken en ogen, schrijft hij in een uitgebreide analyse op Stichting Agri Facts

Macron
Nieuws

Brigitte Macron onder vuur na scheldpartij tegen feministen: "Vuile teven"

De Franse politiek beleeft een nieuwe rel. Dit keer niet door Emmanuel Macron, maar door zijn vrouw. Brigitte Macron is in opspraak geraakt nadat een video opdook waarin zij feministische activisten uitmaakt voor “sales connes”, oftewel “vuile teven”

Leesmeeropinie
Leesmeerinterviews

Meerartikelen

EU
Nieuws

Europees Hof geeft groen licht voor EU-minimumloonregels

De Europese Unie krijgt er een nieuw bevoegdheidsgebied bij. Het Europees Hof van Justitie heeft geoordeeld dat de omstreden minimumloonrichtlijn grotendeels geldig is. Daarmee kan Brussel zich, ondanks protesten van onder meer Zweden en Denemarken,

CDA
Nieuws

Bontenbal ziet coalitie met VVD, D66 en JA21 als meest realistisch

Een coalitie met D66, CDA, VVD en JA21 is op dit moment het meest realistische scenario. Dat zegt CDA-leider Henri Bontenbal na gesprekken met D66, VVD en informateur Rianne Letschert. Volgens hem ligt de focus voorlopig niet op GroenLinks-PvdA. De g

NR
Rechts voor z'n Raap

Het gelijk van Mona Keijzer: de NOS is niet objectief

In deze NieuwRechts-podcast bespreken we het volgende: Een leraar wordt ontslagen omdat hij zegt dat Groot-Brittannië geen islamitische staat is. Frans Timmermans laat verstek gaan bij een EU-hoorzitting over dubieuze ngo-lobby’s. En Mona Keijzer wei

Von der Leyen
Achtergronden

EU bevriest Russische miljarden voor onbepaalde tijd

De Europese Unie heeft besloten om de tegoeden van de Russische centrale bank voor onbepaalde tijd vast te zetten. Het gaat om circa 210 miljard euro. De maatregel moet voorkomen dat het geld alsnog bij Rusland terechtkomt voordat Oekraïne schadeloos

Rutte
Nieuws

Rutte waarschuwt voor zware offers bij nederlaag Oekraïne

NAVO-chef Mark Rutte heeft in een toespraak in Berlijn gewaarschuwd voor ingrijpende gevolgen als Oekraïne de oorlog met Rusland verliest. Volgens Rutte dreigen dan hogere defensie-uitgaven, noodbegrotingen en pijnlijke keuzes voor Europese landen. R

Wolf
Nieuws

DNA-onderzoek bevestigt: probleemwolf Bram doodgeschoten in Utrecht

Op de Utrechtse Heuvelrug is de zogenoemde probleemwolf GW3237m doodgeschoten. Dat blijkt uit een DNA-spoedanalyse. De provincie Utrecht heeft dit bevestigd via gedeputeerde Mirjam Sterk, die natuur en landbouw in haar portefeuille heeft. Vorige week

De Wever
Nieuws

Brussel zet België onder druk om Oekraïne-lening met bevroren Russisch geld

De Europese Unie voert de druk op België op vanwege een geplande lening van 210 miljard euro aan Oekraïne. Premier Bart De Wever weigert het voorstel in de huidige vorm te steunen. Volgens meerdere diplomatieke bronnen, aangehaald door Politico, drei

Moes
Nieuws

BBB-minister: geen onderzoek naar NPO-berichtgeving over Gaza

Onderwijsminister Gouke Moes (BBB) ziet geen aanleiding om een onafhankelijk onderzoek te starten naar de berichtgeving van de NPO over de oorlog in Gaza. Dat blijkt uit zijn antwoorden op Kamervragen van SGP-leider Chris Stoffer, die volgden op het

Meloni Trump
Nieuws

Trump wil EU opbreken, suggereert ongeverifieerd document

Een vermeend gelekt Amerikaans document heeft deze week voor onrust gezorgd in Europese hoofdsteden. Volgens het defensieplatform Defense One zou Washington plannen hebben om vier EU-lidstaten nauwer aan de Verenigde Staten te binden en daarmee los t

XR
Nieuws

OM vervolgt PVV-Statenlid na aanrijding XR-demonstrant

Het Openbaar Ministerie gaat PVV-Statenlid Ronald van Tiggelen vervolgen na een aanrijding van een demonstrant van Extinction Rebellion (XR) op 3 maart in Haarlem. Het gaat om zware aanklachten, waaronder poging tot zware mishandeling, mishandeling,

islam
Nieuws

Oostenrijk stemt in met hoofddoekverbod op scholen voor jonge leerlingen

Het Oostenrijkse parlement heeft ingestemd met een gedeeltelijk verbod op het dragen van islamitische hoofdbedekking op scholen. Meisjes tot 14 jaar mogen voortaan geen hoofddoek, boerka of vergelijkbare bedekking dragen die volgens de wet onder ‘isl

boeren
Nieuws

FDF stuurt deurwaarder langs bij Brabantse politici vanwege stikstofplannen

Boerenorganisatie Farmers Defence Force (FDF) heeft donderdag een deurwaarder langs gestuurd bij een groot aantal Brabantse politici. Zij ontvingen een aangetekende brief waarin de organisatie waarschuwt dat bestuurders zich “medeplichtig maken aan e