Dit is waarom elektrische auto's wellicht niet de toekomst zijn

Achtergronden 28 maart 2024 6 minuten Goehring & Rozencwajg
Elektrisch
ANP

In januari kondigde autoverhuurbedrijf Hertz aan dat het eenderde van al zijn elektrische Tesla's gaat verkopen, en weer gaat investeren in benzineauto's. Volgens CEO Stephen Scherr hadden klanten er te weinig vraag naar, meldde Bloomberg. In een open brief, 'De Noorse illusie' schaart ook het investeringsbedrijf Goehring & Rozencwajg zich achter Hertz. Lees hier de open brief over waarom stekkerauto's (EV's) wellicht niet de toekomst zullen zijn.

Opkomst van EV's
Vanaf halverwege het vorige decennium raakte de investeringsgemeenschap ervan overtuigd dat de populariteit van elektrische voertuigen (EV's) snel zou toenemen. Er werd aangenomen dat de implementatie van EV's zo groot zou worden dat het wereldwijde olieverbruik op het punt stond te pieken, althans dat was de breed gedragen consensus. Het jaar 2019 werd herhaaldelijk genoemd als het jaar waarin de vraag naar olie zou pieken en vervolgens zou afnemen. Achteraf gezien waren deze zorgen misplaatst. Ondanks de enorme verstoring door COVID-19, zou de vraag naar olie in 2024 103 miljoen vaten per dag (mb/d) moeten bereiken – 2,3 mb/d meer dan in 2019. Ondanks de verrassende toename van de vraag blijven veel analisten overtuigd dat een piek in de vraag naar olie nog steeds op handen is. Het geloof van de investeringsgemeenschap dat EV's de verbrandingsmotor zullen vervangen, blijft sterker dan ooit. Wij zijn het hier sterk mee oneens.

Twijfels over EV's
In onze afgelopen brief voorspelden we dat de wereldwijde energievraag de komende twintig jaar consequent de verwachtingen zou overtreffen. Nooit eerder waren zoveel mensen tegelijkertijd in hun periode van energie-intensieve economische ontwikkeling. Ons essay richtte zich breed op de totale energievraag en vermeed specifiek olieverbruik. Deze keuze was bewust: we wilden de kritieke drijfveren van de totale energievraag benadrukken en ons niet laten afleiden door het debat over EV-penetratie. Het essay van vandaag richt zich op olie en legt uit waarom we geloven dat de vraag de komende jaren verrassend hoog zal blijven.

Onderzoek naar EV's
Ons onderzoek toont aan dat EV's, ondanks enorme subsidies en de groeiende dreiging van regelrechte verboden op verbrandingsmotoren (ICE), moeite zullen hebben om op grote schaal te worden aangenomen. Na de geschiedenis van energie zorgvuldig bestudeerd te hebben, hebben we nog geen voorbeeld gevonden waarbij een nieuwe technologie met mindere energie-efficiëntie een bestaande, efficiëntere technologie heeft vervangen. Ondanks beweringen van het tegendeel, suggereert ons onderzoek dat EV's minder energie-efficiënt zijn dan auto's met een verbrandingsmotor. Als gevolg hiervan zullen ze geen brede implementatie bereiken.

Het geloof van de investeringsgemeenschap dat EV's de verbrandingsmotor zullen vervangen, blijft sterker dan ooit. Wij zijn het hier sterk mee oneens.

Onze bewering is controversieel; de meeste deskundigen staan erop dat EV's veel efficiënter zijn. Wij geloven dat de ICE duidelijk de winnaar is, zodra de energetische kosten van zowel de accu als de hernieuwbare energie die nodig is om "koolstofvrije" EV's te maken, worden meegewogen.

Hoewel overheden EV's kunnen stimuleren door middel van subsidies of verboden op ICE's, zullen deze maatregelen waarschijnlijk mislukken, omdat consumenten uiteindelijk zullen weigeren om nieuwe technologie die inferieure energie-efficiëntie biedt, te omarmen. Betere voorbeelden bestaan niet dan Ford en Hertz die hun EV-initiatieven drastisch terugschroeven vanwege lager dan verwachte consumentenbelangstelling.

Financiële en milieukosten van EV's
Het verminderen van koolstofemissies staat centraal in het pleidooi voor elektrische voertuigen. Voorstanders betogen dat het verdringen van fossiele brandstoffen essentieel is om de opwarming van de aarde tegen te gaan. Wij zijn het daar niet mee eens. Het vervangen van ICE's door EV's zal de koolstofemissies aanzienlijk verhogen en het probleem mogelijk verergeren. Het produceren van een elektrisch voertuig verbruikt veel meer energie dan een ICE. Het merendeel van deze extra energie wordt besteed aan het delven van de materialen voor en het vervaardigen van de grote lithium-ion-accu van een EV. 

EV's worden vaak als veel efficiënter beschouwd dan brandstofauto's, maar deze argumenten negeren de energie die nodig is om batterijen te maken.

Mijnbouwbedrijven gebruiken energie-intensieve vrachtwagens, vermalers en molens om het nikkel, kobalt, lithium en koper voor elke accu te extraheren. Het productieproces verbruikt ook enorme hoeveelheden energie. Veel analisten juichen de koolstofbesparingen toe die voortkomen uit het verdringen van fossiele brandstoffen zonder adequaat rekening te houden met het verhoogde energieverbruik van de accu. Eenmaal aangepast, verdwijnt het grootste deel, zo niet alle, van het koolstofvoordeel van de EV.

Als onze modellen correct zijn, zullen EV's op twee fronten falen: ze zijn minder energie-efficiënt dan de ICE's die ze proberen te vervangen en hun implementatie zal weinig doen om koolstofemissies te verminderen.

Kritiek op EV-beleid in Noorwegen
Beleidsmakers prijzen Noorwegen vaak aan als het ultieme succesverhaal van EV. Dankzij enorme subsidies maakten EV's in 2022 80% uit van alle nieuwe autoverkopen in Noorwegen en vertegenwoordigen ze momenteel 20% van het totale wagenpark. Beleidsmakers hopen dat alle ontwikkelde landen uiteindelijk het model van Noorwegen zullen overnemen. Bij nadere inspectie waarschuwt de ervaring van Noorwegen echter meer voor de tekortkomingen van EV's dan dat het pleit voor hun implementatie.

Het eerste probleem is financieel. De Noorse overheid biedt consumenten enorme subsidies voor de aankoop van een EV. Nieuwe voertuigen zijn vrijgesteld van verschillende zware belastingen en de 25% BTW. Gemiddeld zou een grote nieuwe ICE onderhevig zijn aan $27.000 aan verschillende belastingen; een equivalent EV zou niets betalen. Vervolgens zijn EV's in Noorwegen vrijgesteld van weg- of veertol en mogen ze busbanen gebruiken, bieden gratis parkeren en opladen in gemeentelijke gebieden, en verzekeren "oplaadrechten" in appartementsgebouwen. Hoewel Noorwegen sommige van deze operationele subsidies vanaf 2017 heeft teruggeschroefd, kan een inwoner van Oslo nog steeds verwachten dat deze voordelen jaarlijks $8.000 bedragen.

Als onze modellen correct zijn, zullen EV's op twee fronten falen: ze zijn minder energie-efficiënt dan de ICE's die ze proberen te vervangen en hun implementatie zal weinig doen om koolstofemissies te verminderen.

Noorwegen is een van de rijkste landen ter wereld, met een bbp per hoofd van de bevolking van $106.000 in 2022. Ondanks zijn indrukwekkende rijkdom, moet de overheid zijn burgers nog steeds financieel stimuleren om EV's te kopen.

De voordelen beginnen hun tol te eisen van de financiën van Noorwegen. Met bijna $4 miljard per jaar geeft Noorwegen evenveel uit aan EV-subsidies als aan het totale onderhoud van snelwegen en openbare infrastructuur. Het programma heeft ook belangrijke kwesties rond gelijkheid in Noorwegen opgeworpen. EV-subsidies bevoordelen welgestelde stadsbewoners, die profiteren van gratis tol, parkeren en opladen en de zware belasting op grotere luxevoertuigen vermijden. Verschillende populistisch-georiënteerde politieke groeperingen in Noorwegen hebben de zogenaamde "elitaire" EV-subsidies tot een speerpunt van hun platform gemaakt.

Te midden van toenemende controle heeft de overheid actief gezocht naar manieren om verschillende subsidies te verminderen. Parkeren in de gemeente is niet langer gratis en passagiers (hoewel niet de voertuigen zelf) zijn onderworpen aan bepaalde tolheffingen. De overheid introduceerde ook een gedeeltelijke aankoopbelasting op nieuwe EV's. Voorstanders hebben gewaarschuwd dat elke terugdraaiing van subsidies zeker de penetratie van EV's zal schaden en bieden Zweden als een casestudy aan, waarbij in 2022 de eliminatie van verschillende subsidies een daling van 20% in de verkoop van EV's veroorzaakte.

Een benadering van automobiliteitsefficiëntie toont aan dat brandstofauto's eigenlijk efficiënter zijn.

Belangrijker is dat EV's in Noorwegen de vraag naar fossiele brandstoffen of koolstofemissies niet hebben beïnvloed zoals verwacht. Hoewel de vraag naar olie en koolstofemissies sinds 2010 met 15% zijn gedaald, is dit grotendeels niet gerelateerd aan de verkoop van EV's. In die periode daalde de totale vraag naar olie slechts met 34.000 vaten per dag (b/d), waarbij benzine en diesel slechts 10% van de daling uitmaakten. Het grootste deel van de daling kwam van de vraag naar verwarming, verlichting en petrochemische producten, die naar schatting met meer dan een derde zijn ingestort. Ondanks dat 20% van alle voertuigen op de weg nu elektrisch is, daalde de vraag naar benzine en diesel in Noorwegen slechts met 4%.

Impact op energieverbruik
Onze gegevens suggereren dat Noren terughoudend zijn om hun brandstofauto's op te geven, zelfs nadat ze een EV hebben gekocht. We berekenen dat twee derde van de Noorse EV-huishoudens minstens één brandstofauto bezit. Van 2010 tot 2022 voegde Noorwegen 550.000 EV's toe, maar het aantal brandstofauto's op de weg nam toe met 32.630, in plaats van te dalen. De verschuiving van fossiele brandstoffen naar elektriciteit heeft Noorwegens CO2-uitstoot indrukwekkend met 16% verminderd, maar dit land profiteert meer dan andere landen van zijn hydrologische potentieel. Het overstappen op EV's heeft echter niet geleid tot een significante vermindering van het totale energieverbruik, ondanks beweringen dat ze veel efficiënter zijn.

Bovendien importeert Noorwegen alle binnenlandse EV's, waarvan de fabricage veel energie vergt, vooral voor de batterij. Dit draagt bij aan de totale CO2-uitstoot van het land, ondanks het gebruik van overwegend koolstofarme waterkracht. Zelfs als China zijn ambitieuze doelstellingen voor wind-, zonne- en kernenergie zou halen, zou de "terugverdientijd" van de CO2-uitstoot nog steeds meer dan twintig jaar bedragen. EV's zouden alleen levenscyclus-uitstoot kunnen verminderen met een algemene overstap naar koolstofvrije energie bij de fabricage.

Energie-efficiëntie
EV's worden vaak als veel efficiënter beschouwd dan brandstofauto's, maar deze argumenten negeren de energie die nodig is om batterijen te maken en verschillen tussen thermische en elektrische energie. Een benadering van automobiliteitsefficiëntie die de energie vergelijkt die nodig is om een bepaalde afstand af te leggen in een EV versus een brandstofauto, toont aan dat brandstofauto's eigenlijk efficiënter zijn. Dit komt doordat het energiegebruik bij de productie van batterijen aanzienlijk is en omdat het omzetten van thermische in elektrische energie inherent inefficiënt is.We geloven dat EV's niet snel de markt zullen domineren, tenzij er een grote doorbraak plaatsvindt in batterijtechnologie die hen aanzienlijk energiezuiniger maakt.

Blijf via NieuwRechts.nl op de hoogte van het laatste nieuws voor rechts en conservatief denkend Nederland! Start je gratis maand nu via https://nieuwrechts.nl/landing

Zal er echt vrede komen met Gaza? Ken van Ierlant betwijfelt het

Beluister onze podcast

Onrust binnen GL/PvdA, Jetten fantaseert over steden en ‘nee tegen azc’-lied verovert hitlijsten
Of beluister op:

Meerartikelen

Asielzoekers
Nieuws

Mensensmokkelaars prijzen op sociale media ‘paradijs’ Europa aan: ook Nederland genoemd

Op Facebook en andere sociale media prijzen mensensmokkelaars openlijk illegale reizen naar Europa aan. Ze gebruiken foto’s, emoji’s en misleidende verhalen om jonge Afrikanen en Arabieren te overtuigen dat het leven in Europa een paradijs is, meldt

PvdD
Nieuws

Fractie Partij voor de Dieren valt uiteen

Binnen de Partij voor de Dieren (PvdD) is een felle machtsstrijd uitgebroken in de Eerste Kamer. De driekoppige fractie is uiteengevallen in twee kampen: Niko Koffeman en Peter Nicolaï aan de ene kant, en fractievoorzitter Ingrid Visseren-Hamakers aa

VVD
Nieuws

Yeşilgöz blijft volhouden: geen coalitie met GroenLinks-PvdA

VVD-leider Dilan Yeşilgöz heeft nogmaals duidelijk gemaakt dat haar partij niet zal samenwerken met GroenLinks-PvdA in een nieuw kabinet. Voorafgaand aan haar gesprek met GroenLinks-PvdA-leider Jesse Klaver en verkenner Wouter Koolmees zei Yeşilgöz d

Koeien
Onderzoek

Studie: koeien blijken veel klimaatvriendelijker dan gedacht

Onderzoek van de Universiteit van Nebraska zet het beeld van “vervuilende koeien” op losse schroeven. Volgens de studie, uitgevoerd door wetenschappers van het Department of Animal Science, kan rundvleesproductie onder bepaalde omstandigheden zelfs k

Kootwijkerbroek
Nieuws

Wolven doden tientallen schapen in Gelderland en Drenthe

De afgelopen week zijn opnieuw meerdere aanvallen op schapen gemeld in Gelderland, Drenthe en Flevoland. Volgens het wolvenmeldpunt Geen Wolf gaat het om tientallen dode dieren in slechts enkele dagen tijd. Ook kwamen er verschillende zichtmeldingen

Shafiki Wazige
Nieuws

Oegandese tiener direct vermoord na bekering tot christendom

In de Oost-Oegandese stad Mbale is begin september een 19-jarige jongen omgebracht door zijn eigen broer, een dag nadat hij zich had bekeerd tot het christendom. Zijn broer, een islamitische middelbare scholier, zou uit woede over de bekering hebben

Boten
Nieuws

Kamer stemt in met herintroductie van pulsvisserij: BBB-motie aangenomen

De Tweede Kamer heeft ingestemd met een voorstel van BBB-leider Caroline van der Plas om Nederland in Brussel opnieuw te laten pleiten voor de herintroductie van de pulsvisserij. De motie kreeg brede steun van rechtse en centrumrechtse partijen, waar

Palestijnse vlag VK
Nieuws

Zoon van Hamas-leider liep vrij rond in VK, nu opgepakt voor terreurcomplot

Een 39-jarige man is in Groot-Brittannië gearresteerd op verdenking van betrokkenheid bij een Hamas-gelieerde terreurgroep. Duitsland heeft om zijn uitlevering gevraagd. Hij zou een ‘sleutelrol’ hebben gespeeld bij plannen om aanslagen te plegen op I

Leesmeeropinie
Leesmeerinterviews

Meerartikelen

Fatbike
Nieuws

Rijswijk geeft strijd tegen fatbike-overlast op wegens gebrek aan handhavers

De gemeente Rijswijk gaat minder streng optreden tegen overlast van fatbikes rond het Bogaard Stadscentrum. Volgens burgemeester Huri Sahin is er niet genoeg personeel om de intensieve controles van de afgelopen maanden voort te zetten. Dat schrijft

opening jaar universiteit Twente
Nieuws

Universiteit Twente schrapt cum laude vanwege 'ongelijkheid voor vrouwen'

De Universiteit Twente stopt vanaf 1 januari met het toekennen van het predicaat cum laude bij promoties. Volgens het universiteitsbestuur werkt de eervolle vermelding ‘systematisch nadelig’ uit voor vrouwelijke promovendi. De universiteit deelt de b

Vermeer
Nieuws

BBB wordt uitgesloten van Presidium Tweede Kamer: 'Onrechtvaardig'

De BoerBurgerBeweging (BBB) heeft een brief gestuurd aan Kamervoorzitter Martin Bosma uit onvrede over het feit dat de partij is uitgesloten van deelname aan het Presidium van de Tweede Kamer. Dat orgaan bepaalt de interne organisatie, werkwijze en p

Jesse Klaver
Nieuws

Klaver verwijt VVD uitsluiten GroenLinks-PvdA, maar sluit zelf PVV uit

Als nieuw fractieleider van GroenLinks-PvdA verwijt Jesse Klaver de VVD dat zij zijn partij uitsluit van regeringsdeelname, meldt BNR. Tegelijkertijd sluit GroenLinks-PvdA zelf de PVV en Forum voor Democratie al jaren volledig uit. Klaver vindt het n

Kiesraad
Nieuws

Kiesraad tikt Amsterdam op de vingers, Kieswet niet gevolgd

De Kiesraad heeft de definitieve uitslag van de Tweede Kamerverkiezingen vastgesteld. Zowel D66 als de PVV behalen 26 zetels, waarmee de partijen nu officieel even groot zijn. Toch is D66 met 29.628 stemmen meer de grootste partij van Nederland. Volg

HU
Nieuws

Hogeschool Utrecht draait besluit terug: Kerstmis en Pasen weer in het rooster

De Hogeschool Utrecht (HU) heeft besloten om Kerstmis en Pasen weer expliciet te vermelden in het jaarrooster. De hogeschool komt daarmee terug op een eerder besluit waarbij de namen van christelijke feestdagen waren vervangen door de neutrale term f

Fatbike
Nieuws

Politie mag opgevoerde fatbikes voortaan van de weg halen

De rechter heeft bepaald dat de politie voortaan mag optreden tegen opgevoerde fatbikes, zelfs als de opvoerset is uitgeschakeld. De uitspraak wordt gezien als een doorbraak in de strijd tegen de razendpopulaire, maar vaak te snelle e-bikes. Justitie

MN
Nieuws

Pensioensector vreest chaos na btw-uitspraak: ‘Een bom onder het systeem’

De Nederlandse pensioensector is in rep en roer na een uitspraak van het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden. Volgens het hof moeten bedrijfstakpensioenfondsen voortaan 21 procent btw heffen over de premies die ze innen bij werkgevers. Tot nu toe golden di

Bolhuis
Nieuws

GL/PvdA'er loopt Kamerzetel mis door voorkeurstemmen op vrouwen

Wimar Bolhuis, de nummer 18 op de kieslijst van GroenLinks-PvdA, grijpt net naast een zetel in de Tweede Kamer. Niet omdat zijn partij te weinig stemmen kreeg, maar omdat vier vrouwelijke kandidaten hem voorbijgingen dankzij voorkeurstemmen. Op Linke

Koeien
Nieuws

Deense dierenartsen slaan alarm over verplicht klimaatmiddel Bovaer

In Denemarken slaan dierenartsen alarm over het gebruik van Bovaer, het nieuwe klimaatmiddel dat methaanuitstoot bij koeien moet verminderen. Het middel is sinds dit jaar verplicht op grote melkveebedrijven en moet bijdragen aan de groene doelstellin

Orban en Strik
Nieuws

GroenLinks-Europarlementariër leidt nieuwe aanval op Hongarije

Het Europees Parlement heeft de artikel 7-procedure tegen Hongarije opnieuw opgestart, onder leiding van de Nederlandse GroenLinks-Europarlementariër Tineke Strik. Artikel 7 is het zwaarste middel dat de EU kan inzetten tegen een lidstaat en kan erto

Sweeney
Nieuws

Sydney Sweeney weigert excuses te maken voor veelbesproken jeansreclame

De Amerikaanse actrice Sydney Sweeney ziet geen reden om zich te verontschuldigen voor haar veelbesproken reclamecampagne met American Eagle. In een interview met het tijdschrift GQ zei ze dat “de advertentie voor zichzelf sprak” en dat ze zich niet