Dit is waarom elektrische auto's wellicht niet de toekomst zijn

Achtergronden 28 maart 2024 6 minuten Goehring & Rozencwajg
Elektrisch
ANP

In januari kondigde autoverhuurbedrijf Hertz aan dat het eenderde van al zijn elektrische Tesla's gaat verkopen, en weer gaat investeren in benzineauto's. Volgens CEO Stephen Scherr hadden klanten er te weinig vraag naar, meldde Bloomberg. In een open brief, 'De Noorse illusie' schaart ook het investeringsbedrijf Goehring & Rozencwajg zich achter Hertz. Lees hier de open brief over waarom stekkerauto's (EV's) wellicht niet de toekomst zullen zijn.

Opkomst van EV's
Vanaf halverwege het vorige decennium raakte de investeringsgemeenschap ervan overtuigd dat de populariteit van elektrische voertuigen (EV's) snel zou toenemen. Er werd aangenomen dat de implementatie van EV's zo groot zou worden dat het wereldwijde olieverbruik op het punt stond te pieken, althans dat was de breed gedragen consensus. Het jaar 2019 werd herhaaldelijk genoemd als het jaar waarin de vraag naar olie zou pieken en vervolgens zou afnemen. Achteraf gezien waren deze zorgen misplaatst. Ondanks de enorme verstoring door COVID-19, zou de vraag naar olie in 2024 103 miljoen vaten per dag (mb/d) moeten bereiken – 2,3 mb/d meer dan in 2019. Ondanks de verrassende toename van de vraag blijven veel analisten overtuigd dat een piek in de vraag naar olie nog steeds op handen is. Het geloof van de investeringsgemeenschap dat EV's de verbrandingsmotor zullen vervangen, blijft sterker dan ooit. Wij zijn het hier sterk mee oneens.

Twijfels over EV's
In onze afgelopen brief voorspelden we dat de wereldwijde energievraag de komende twintig jaar consequent de verwachtingen zou overtreffen. Nooit eerder waren zoveel mensen tegelijkertijd in hun periode van energie-intensieve economische ontwikkeling. Ons essay richtte zich breed op de totale energievraag en vermeed specifiek olieverbruik. Deze keuze was bewust: we wilden de kritieke drijfveren van de totale energievraag benadrukken en ons niet laten afleiden door het debat over EV-penetratie. Het essay van vandaag richt zich op olie en legt uit waarom we geloven dat de vraag de komende jaren verrassend hoog zal blijven.

Onderzoek naar EV's
Ons onderzoek toont aan dat EV's, ondanks enorme subsidies en de groeiende dreiging van regelrechte verboden op verbrandingsmotoren (ICE), moeite zullen hebben om op grote schaal te worden aangenomen. Na de geschiedenis van energie zorgvuldig bestudeerd te hebben, hebben we nog geen voorbeeld gevonden waarbij een nieuwe technologie met mindere energie-efficiëntie een bestaande, efficiëntere technologie heeft vervangen. Ondanks beweringen van het tegendeel, suggereert ons onderzoek dat EV's minder energie-efficiënt zijn dan auto's met een verbrandingsmotor. Als gevolg hiervan zullen ze geen brede implementatie bereiken.

Het geloof van de investeringsgemeenschap dat EV's de verbrandingsmotor zullen vervangen, blijft sterker dan ooit. Wij zijn het hier sterk mee oneens.

Onze bewering is controversieel; de meeste deskundigen staan erop dat EV's veel efficiënter zijn. Wij geloven dat de ICE duidelijk de winnaar is, zodra de energetische kosten van zowel de accu als de hernieuwbare energie die nodig is om "koolstofvrije" EV's te maken, worden meegewogen.

Hoewel overheden EV's kunnen stimuleren door middel van subsidies of verboden op ICE's, zullen deze maatregelen waarschijnlijk mislukken, omdat consumenten uiteindelijk zullen weigeren om nieuwe technologie die inferieure energie-efficiëntie biedt, te omarmen. Betere voorbeelden bestaan niet dan Ford en Hertz die hun EV-initiatieven drastisch terugschroeven vanwege lager dan verwachte consumentenbelangstelling.

Financiële en milieukosten van EV's
Het verminderen van koolstofemissies staat centraal in het pleidooi voor elektrische voertuigen. Voorstanders betogen dat het verdringen van fossiele brandstoffen essentieel is om de opwarming van de aarde tegen te gaan. Wij zijn het daar niet mee eens. Het vervangen van ICE's door EV's zal de koolstofemissies aanzienlijk verhogen en het probleem mogelijk verergeren. Het produceren van een elektrisch voertuig verbruikt veel meer energie dan een ICE. Het merendeel van deze extra energie wordt besteed aan het delven van de materialen voor en het vervaardigen van de grote lithium-ion-accu van een EV. 

EV's worden vaak als veel efficiënter beschouwd dan brandstofauto's, maar deze argumenten negeren de energie die nodig is om batterijen te maken.

Mijnbouwbedrijven gebruiken energie-intensieve vrachtwagens, vermalers en molens om het nikkel, kobalt, lithium en koper voor elke accu te extraheren. Het productieproces verbruikt ook enorme hoeveelheden energie. Veel analisten juichen de koolstofbesparingen toe die voortkomen uit het verdringen van fossiele brandstoffen zonder adequaat rekening te houden met het verhoogde energieverbruik van de accu. Eenmaal aangepast, verdwijnt het grootste deel, zo niet alle, van het koolstofvoordeel van de EV.

Als onze modellen correct zijn, zullen EV's op twee fronten falen: ze zijn minder energie-efficiënt dan de ICE's die ze proberen te vervangen en hun implementatie zal weinig doen om koolstofemissies te verminderen.

Kritiek op EV-beleid in Noorwegen
Beleidsmakers prijzen Noorwegen vaak aan als het ultieme succesverhaal van EV. Dankzij enorme subsidies maakten EV's in 2022 80% uit van alle nieuwe autoverkopen in Noorwegen en vertegenwoordigen ze momenteel 20% van het totale wagenpark. Beleidsmakers hopen dat alle ontwikkelde landen uiteindelijk het model van Noorwegen zullen overnemen. Bij nadere inspectie waarschuwt de ervaring van Noorwegen echter meer voor de tekortkomingen van EV's dan dat het pleit voor hun implementatie.

Het eerste probleem is financieel. De Noorse overheid biedt consumenten enorme subsidies voor de aankoop van een EV. Nieuwe voertuigen zijn vrijgesteld van verschillende zware belastingen en de 25% BTW. Gemiddeld zou een grote nieuwe ICE onderhevig zijn aan $27.000 aan verschillende belastingen; een equivalent EV zou niets betalen. Vervolgens zijn EV's in Noorwegen vrijgesteld van weg- of veertol en mogen ze busbanen gebruiken, bieden gratis parkeren en opladen in gemeentelijke gebieden, en verzekeren "oplaadrechten" in appartementsgebouwen. Hoewel Noorwegen sommige van deze operationele subsidies vanaf 2017 heeft teruggeschroefd, kan een inwoner van Oslo nog steeds verwachten dat deze voordelen jaarlijks $8.000 bedragen.

Als onze modellen correct zijn, zullen EV's op twee fronten falen: ze zijn minder energie-efficiënt dan de ICE's die ze proberen te vervangen en hun implementatie zal weinig doen om koolstofemissies te verminderen.

Noorwegen is een van de rijkste landen ter wereld, met een bbp per hoofd van de bevolking van $106.000 in 2022. Ondanks zijn indrukwekkende rijkdom, moet de overheid zijn burgers nog steeds financieel stimuleren om EV's te kopen.

De voordelen beginnen hun tol te eisen van de financiën van Noorwegen. Met bijna $4 miljard per jaar geeft Noorwegen evenveel uit aan EV-subsidies als aan het totale onderhoud van snelwegen en openbare infrastructuur. Het programma heeft ook belangrijke kwesties rond gelijkheid in Noorwegen opgeworpen. EV-subsidies bevoordelen welgestelde stadsbewoners, die profiteren van gratis tol, parkeren en opladen en de zware belasting op grotere luxevoertuigen vermijden. Verschillende populistisch-georiënteerde politieke groeperingen in Noorwegen hebben de zogenaamde "elitaire" EV-subsidies tot een speerpunt van hun platform gemaakt.

Te midden van toenemende controle heeft de overheid actief gezocht naar manieren om verschillende subsidies te verminderen. Parkeren in de gemeente is niet langer gratis en passagiers (hoewel niet de voertuigen zelf) zijn onderworpen aan bepaalde tolheffingen. De overheid introduceerde ook een gedeeltelijke aankoopbelasting op nieuwe EV's. Voorstanders hebben gewaarschuwd dat elke terugdraaiing van subsidies zeker de penetratie van EV's zal schaden en bieden Zweden als een casestudy aan, waarbij in 2022 de eliminatie van verschillende subsidies een daling van 20% in de verkoop van EV's veroorzaakte.

Een benadering van automobiliteitsefficiëntie toont aan dat brandstofauto's eigenlijk efficiënter zijn.

Belangrijker is dat EV's in Noorwegen de vraag naar fossiele brandstoffen of koolstofemissies niet hebben beïnvloed zoals verwacht. Hoewel de vraag naar olie en koolstofemissies sinds 2010 met 15% zijn gedaald, is dit grotendeels niet gerelateerd aan de verkoop van EV's. In die periode daalde de totale vraag naar olie slechts met 34.000 vaten per dag (b/d), waarbij benzine en diesel slechts 10% van de daling uitmaakten. Het grootste deel van de daling kwam van de vraag naar verwarming, verlichting en petrochemische producten, die naar schatting met meer dan een derde zijn ingestort. Ondanks dat 20% van alle voertuigen op de weg nu elektrisch is, daalde de vraag naar benzine en diesel in Noorwegen slechts met 4%.

Impact op energieverbruik
Onze gegevens suggereren dat Noren terughoudend zijn om hun brandstofauto's op te geven, zelfs nadat ze een EV hebben gekocht. We berekenen dat twee derde van de Noorse EV-huishoudens minstens één brandstofauto bezit. Van 2010 tot 2022 voegde Noorwegen 550.000 EV's toe, maar het aantal brandstofauto's op de weg nam toe met 32.630, in plaats van te dalen. De verschuiving van fossiele brandstoffen naar elektriciteit heeft Noorwegens CO2-uitstoot indrukwekkend met 16% verminderd, maar dit land profiteert meer dan andere landen van zijn hydrologische potentieel. Het overstappen op EV's heeft echter niet geleid tot een significante vermindering van het totale energieverbruik, ondanks beweringen dat ze veel efficiënter zijn.

Bovendien importeert Noorwegen alle binnenlandse EV's, waarvan de fabricage veel energie vergt, vooral voor de batterij. Dit draagt bij aan de totale CO2-uitstoot van het land, ondanks het gebruik van overwegend koolstofarme waterkracht. Zelfs als China zijn ambitieuze doelstellingen voor wind-, zonne- en kernenergie zou halen, zou de "terugverdientijd" van de CO2-uitstoot nog steeds meer dan twintig jaar bedragen. EV's zouden alleen levenscyclus-uitstoot kunnen verminderen met een algemene overstap naar koolstofvrije energie bij de fabricage.

Energie-efficiëntie
EV's worden vaak als veel efficiënter beschouwd dan brandstofauto's, maar deze argumenten negeren de energie die nodig is om batterijen te maken en verschillen tussen thermische en elektrische energie. Een benadering van automobiliteitsefficiëntie die de energie vergelijkt die nodig is om een bepaalde afstand af te leggen in een EV versus een brandstofauto, toont aan dat brandstofauto's eigenlijk efficiënter zijn. Dit komt doordat het energiegebruik bij de productie van batterijen aanzienlijk is en omdat het omzetten van thermische in elektrische energie inherent inefficiënt is.We geloven dat EV's niet snel de markt zullen domineren, tenzij er een grote doorbraak plaatsvindt in batterijtechnologie die hen aanzienlijk energiezuiniger maakt.

Blijf via NieuwRechts.nl op de hoogte van het laatste nieuws voor rechts en conservatief denkend Nederland! Start je gratis maand nu via https://nieuwrechts.nl/landing

De echte oorsprong van Zwarte Piet en Sinterklaas

Beluister onze podcast

PvdA-burgemeester valt, Lale Gül staat alleen en de NOS vlucht naar BlueSky
Of beluister op:

Meerartikelen

PAIS Protest
Achtergronden

Nederlanders met vaccinatieschade genegeerd bij PAIS-protest

Op het Malieveld vond afgelopen weekend het PAIS-protest plaats, een demonstratie voor mensen met langdurige klachten na infecties. Denk aan Long Covid, ME, Lyme, Q-koorts en post-sepsis. De organisatie, de actiegroep Niet Hersteld, wilde volgens eig

Sinterklaas
Nieuws

Geheime intocht Zwarte Piet in Arnemuiden trekt veel bezoekers ondanks verbod

In Arnemuiden is het Sinterklaasweekend anders verlopen dan de gemeente had gepland. Hoewel Middelburg dit jaar geen officiële intocht organiseerde, vond er zaterdag toch een intocht plaats. Het ging om een spontaan, niet-aangekondigd evenement dat v

Asielzoeker
Nieuws

Uitkeringsfraude door migranten explodeert in Duitsland

Een jaar na een grote politieactie in de beruchte Duisburgse flatblokken, de zogenoemde Witte Reuzen, is er weinig verbeterd. Dat blijkt uit nieuwe beelden van de Duitse zender WDR. In en rond de oude hoogbouw zijn de omstandigheden nog steeds slecht

Auto
Nieuws

Elektrische auto brandt volledig uit in Haagse woonwijk

In Den Haag is in de nacht van zondag op maandag een elektrische auto uitgebrand aan de Tureluurlaan. De brand ontstond kort na middernacht en ging gepaard met harde knallen. De politie onderzoekt of er sprake kan zijn van brandstichting, meldt Regio

Heinen
Achtergronden

VS kan in theorie toegang krijgen tot data van Nederlandse belastingbetalers

De Verenigde Staten kunnen in theorie toegang krijgen tot gegevens van Nederlandse belastingbetalers. Dat bevestigt minister Eelco Heinen in zijn antwoorden op Kamervragen over de overstap van de Belastingdienst naar Microsoft 365. Aangezien Amerikaa

Marechal
Achtergronden

Eurparlementariër waarschuwt voor invloed 'Turks islamisme' in Europa

De Franse Europarlementariër Marion Maréchal haalt op sociale media fel uit naar lokale bestuurders die volgens haar samenwerken met Turks-islamistische organisaties om electorale invloed te winnen. Aanleiding is de bouw van een reusachtige moskee in

Regenboogvlag
Nieuws

Amsterdam wil aparte opvang voor lhbti-asielzoekers na talloze incidenten

Amsterdam werkt aan plannen voor het eerste Nederlandse azc dat speciaal is bedoeld voor kwetsbare groepen, zoals lhbti-asielzoekers en alleenstaande vrouwen. Vier partijen in de gemeenteraad – D66, GroenLinks, Volt en Partij voor de Dieren – willen

Melechon
Nieuws

Franse partijleider afwezig bij onderzoek naar islamistische invloeden

De Franse politicus Jean-Luc Mélenchon verschijnt dinsdag niet voor de parlementaire commissie die onderzoek doet naar mogelijke banden tussen politieke partijen en islamistische netwerken. De commissie had hem officieel opgeroepen voor een hoorzitti

Leesmeeropinie
Leesmeerinterviews

Meerartikelen

Abubakar
Nieuws

Minister in Nigeria stapt op terwijl geweld tegen christenen oplaait

Nigeria raakt verder in een veiligheidscrisis. Minister van Defensie Badaru Abubakar heeft per direct zijn functie neergelegd. Officieel gaat het om “gezondheidsredenen”, maar zijn vertrek valt samen met een nieuwe golf van ontvoeringen, moorden en a

Willem-Alexander
Nieuws

Suriname eist herstelbetalingen tijdens staatsbezoek Willem-Alexander

Suriname heeft tijdens het staatsbezoek van koning Willem-Alexander een nieuwe en opvallend duidelijke koers ingezet. Waar de nadruk in eerdere ontmoetingen vooral lag op erkenning en verzoening, werd nu voor het eerst openlijk en onomwonden gesproke

Serhii
Nieuws

Duitse rechtbank wil Oekraïner arresteren wegens Nord Stream-aanslag

Een Duitse rechtbank heeft een internationaal arrestatiebevel uitgevaardigd tegen de Oekraïner Serhii Koeznietsov. Daarmee lijkt opnieuw te worden bevestigd wat al jaren als vermoeden rondzingt: dat Oekraïne betrokken zou zijn geweest bij de aanslage

Woningnood
Nieuws

Woningnood duwt jonge Nederlanders verder weg van gezinsvorming

Het groeiende woningtekort raakt jonge Nederlanders steeds harder. Veel jongvolwassenen stellen hun kinderwens uit, omdat hun huidige woning te klein of te onzeker is. Anderen kiezen er zelfs bewust voor om helemaal geen kinderen te krijgen. Dat blij

BBB
Nieuws

BBB-gedeputeerde Egbert van Dijk stapt op na wantrouwen en interne ruzie

De Drentse gedeputeerde Egbert van Dijk (BBB) legt zijn functie neer. Hij zegt dat hij wordt gewantrouwd en tegengewerkt door een deel van zijn eigen fractie en door collega-gedeputeerde Gert-Jan Schuinder. Volgens Van Dijk is daardoor zijn positie o

Afriyie
Nieuws

Amsterdam eert KOZP-kopstukken met prestigieuze prijs: 'Voor hun sleutelrol'

Amsterdam heeft Jerry Afriyie en Raul Balai onderscheiden met de Andreaspenning. Het duo kreeg de gemeentelijke onderscheiding voor hun rol in de overgang van Zwarte Piet naar de roetveegpiet. Ook prees de gemeente hun bijdrage aan landelijke gesprek

Van Houwelingen
Nieuws

Van Houwelingen waarschuwt voor digitale controle: 'Vrijwillig wordt altijd verplicht'

Nederland heeft bij de Europese Commissie vragen gesteld over de omstreden plannen voor zogenoemde ‘Chat Control’, het Europese voorstel dat aanbieders van communicatiediensten aanzet tot het scannen van privéberichten. Volgens Tweede Kamerlid Pepijn

Trump
Achtergronden

VS scherpt koers verder aan: overheid wil fiscale voordelen blokkeren voor illegale immigranten

De Amerikaanse regering zet nieuwe stappen om federale voordelen af te bouwen voor mensen die illegaal in de Verenigde Staten verblijven. Minister van Financiën Scott Bessent kondigde vrijdag aan dat zijn departement werkt aan maatregelen om belastin

Kostic Bromet
Nieuws

Linkse partijen willen landbouwbeleid stilleggen, maar krijgen Kamer deels mee

Linkse partijen probeerden deze week een groot deel van het landbouwbeleid stil te zetten. Dat lukte maar gedeeltelijk. De Kamercommissie Landbouw verklaarde drie dossiers controversieel: pacht, glyfosaat en de afroming van pluimvee- en varkensrechte

Conferentie
Achtergronden

Spaanse klimaatrealisten houden conferentie: “Zonder data is er geen crisis”

In Madrid vond half november de eerste conferentie plaats van de Spaanse Vereniging van Klimaatrealisten (ARC). De bijeenkomst trok een volle zaal aan de Francisco Marroquín Universiteit. De organisatoren — een groep wetenschappers uit vakgebieden al

Erdogan
Achtergronden

Turkse ambassade in Den Haag blijkt basis voor geheime spionage

De Turkse ambassade in Den Haag is de spil in een geheime spionage-operatie die zich uitstrekt over heel Europa. Dat blijkt uit vertrouwelijke documenten die door Nordic Monitor zijn ingezien. De stukken laten zien hoe diplomatieke posten worden inge

Orbán
Achtergronden

Orbán: ‘Brussel wil controle, wij willen vrijheid’

In Nyíregyháza hield de Hongaarse premier Viktor Orbán een toespraak met felle kritiek op de Brusselse oorlogsmanie. Hij sprak er voor duizenden aanhangers, die vooral kwamen luisteren naar zijn waarschuwing: Europa stevent af op een gevaarlijke toek