Dit is waarom elektrische auto's wellicht niet de toekomst zijn

Achtergronden 28 maart 2024 6 minuten Goehring & Rozencwajg
Elektrisch
ANP

In januari kondigde autoverhuurbedrijf Hertz aan dat het eenderde van al zijn elektrische Tesla's gaat verkopen, en weer gaat investeren in benzineauto's. Volgens CEO Stephen Scherr hadden klanten er te weinig vraag naar, meldde Bloomberg. In een open brief, 'De Noorse illusie' schaart ook het investeringsbedrijf Goehring & Rozencwajg zich achter Hertz. Lees hier de open brief over waarom stekkerauto's (EV's) wellicht niet de toekomst zullen zijn.

Opkomst van EV's
Vanaf halverwege het vorige decennium raakte de investeringsgemeenschap ervan overtuigd dat de populariteit van elektrische voertuigen (EV's) snel zou toenemen. Er werd aangenomen dat de implementatie van EV's zo groot zou worden dat het wereldwijde olieverbruik op het punt stond te pieken, althans dat was de breed gedragen consensus. Het jaar 2019 werd herhaaldelijk genoemd als het jaar waarin de vraag naar olie zou pieken en vervolgens zou afnemen. Achteraf gezien waren deze zorgen misplaatst. Ondanks de enorme verstoring door COVID-19, zou de vraag naar olie in 2024 103 miljoen vaten per dag (mb/d) moeten bereiken – 2,3 mb/d meer dan in 2019. Ondanks de verrassende toename van de vraag blijven veel analisten overtuigd dat een piek in de vraag naar olie nog steeds op handen is. Het geloof van de investeringsgemeenschap dat EV's de verbrandingsmotor zullen vervangen, blijft sterker dan ooit. Wij zijn het hier sterk mee oneens.

Twijfels over EV's
In onze afgelopen brief voorspelden we dat de wereldwijde energievraag de komende twintig jaar consequent de verwachtingen zou overtreffen. Nooit eerder waren zoveel mensen tegelijkertijd in hun periode van energie-intensieve economische ontwikkeling. Ons essay richtte zich breed op de totale energievraag en vermeed specifiek olieverbruik. Deze keuze was bewust: we wilden de kritieke drijfveren van de totale energievraag benadrukken en ons niet laten afleiden door het debat over EV-penetratie. Het essay van vandaag richt zich op olie en legt uit waarom we geloven dat de vraag de komende jaren verrassend hoog zal blijven.

Onderzoek naar EV's
Ons onderzoek toont aan dat EV's, ondanks enorme subsidies en de groeiende dreiging van regelrechte verboden op verbrandingsmotoren (ICE), moeite zullen hebben om op grote schaal te worden aangenomen. Na de geschiedenis van energie zorgvuldig bestudeerd te hebben, hebben we nog geen voorbeeld gevonden waarbij een nieuwe technologie met mindere energie-efficiëntie een bestaande, efficiëntere technologie heeft vervangen. Ondanks beweringen van het tegendeel, suggereert ons onderzoek dat EV's minder energie-efficiënt zijn dan auto's met een verbrandingsmotor. Als gevolg hiervan zullen ze geen brede implementatie bereiken.

Het geloof van de investeringsgemeenschap dat EV's de verbrandingsmotor zullen vervangen, blijft sterker dan ooit. Wij zijn het hier sterk mee oneens.

Onze bewering is controversieel; de meeste deskundigen staan erop dat EV's veel efficiënter zijn. Wij geloven dat de ICE duidelijk de winnaar is, zodra de energetische kosten van zowel de accu als de hernieuwbare energie die nodig is om "koolstofvrije" EV's te maken, worden meegewogen.

Hoewel overheden EV's kunnen stimuleren door middel van subsidies of verboden op ICE's, zullen deze maatregelen waarschijnlijk mislukken, omdat consumenten uiteindelijk zullen weigeren om nieuwe technologie die inferieure energie-efficiëntie biedt, te omarmen. Betere voorbeelden bestaan niet dan Ford en Hertz die hun EV-initiatieven drastisch terugschroeven vanwege lager dan verwachte consumentenbelangstelling.

Financiële en milieukosten van EV's
Het verminderen van koolstofemissies staat centraal in het pleidooi voor elektrische voertuigen. Voorstanders betogen dat het verdringen van fossiele brandstoffen essentieel is om de opwarming van de aarde tegen te gaan. Wij zijn het daar niet mee eens. Het vervangen van ICE's door EV's zal de koolstofemissies aanzienlijk verhogen en het probleem mogelijk verergeren. Het produceren van een elektrisch voertuig verbruikt veel meer energie dan een ICE. Het merendeel van deze extra energie wordt besteed aan het delven van de materialen voor en het vervaardigen van de grote lithium-ion-accu van een EV. 

EV's worden vaak als veel efficiënter beschouwd dan brandstofauto's, maar deze argumenten negeren de energie die nodig is om batterijen te maken.

Mijnbouwbedrijven gebruiken energie-intensieve vrachtwagens, vermalers en molens om het nikkel, kobalt, lithium en koper voor elke accu te extraheren. Het productieproces verbruikt ook enorme hoeveelheden energie. Veel analisten juichen de koolstofbesparingen toe die voortkomen uit het verdringen van fossiele brandstoffen zonder adequaat rekening te houden met het verhoogde energieverbruik van de accu. Eenmaal aangepast, verdwijnt het grootste deel, zo niet alle, van het koolstofvoordeel van de EV.

Als onze modellen correct zijn, zullen EV's op twee fronten falen: ze zijn minder energie-efficiënt dan de ICE's die ze proberen te vervangen en hun implementatie zal weinig doen om koolstofemissies te verminderen.

Kritiek op EV-beleid in Noorwegen
Beleidsmakers prijzen Noorwegen vaak aan als het ultieme succesverhaal van EV. Dankzij enorme subsidies maakten EV's in 2022 80% uit van alle nieuwe autoverkopen in Noorwegen en vertegenwoordigen ze momenteel 20% van het totale wagenpark. Beleidsmakers hopen dat alle ontwikkelde landen uiteindelijk het model van Noorwegen zullen overnemen. Bij nadere inspectie waarschuwt de ervaring van Noorwegen echter meer voor de tekortkomingen van EV's dan dat het pleit voor hun implementatie.

Het eerste probleem is financieel. De Noorse overheid biedt consumenten enorme subsidies voor de aankoop van een EV. Nieuwe voertuigen zijn vrijgesteld van verschillende zware belastingen en de 25% BTW. Gemiddeld zou een grote nieuwe ICE onderhevig zijn aan $27.000 aan verschillende belastingen; een equivalent EV zou niets betalen. Vervolgens zijn EV's in Noorwegen vrijgesteld van weg- of veertol en mogen ze busbanen gebruiken, bieden gratis parkeren en opladen in gemeentelijke gebieden, en verzekeren "oplaadrechten" in appartementsgebouwen. Hoewel Noorwegen sommige van deze operationele subsidies vanaf 2017 heeft teruggeschroefd, kan een inwoner van Oslo nog steeds verwachten dat deze voordelen jaarlijks $8.000 bedragen.

Als onze modellen correct zijn, zullen EV's op twee fronten falen: ze zijn minder energie-efficiënt dan de ICE's die ze proberen te vervangen en hun implementatie zal weinig doen om koolstofemissies te verminderen.

Noorwegen is een van de rijkste landen ter wereld, met een bbp per hoofd van de bevolking van $106.000 in 2022. Ondanks zijn indrukwekkende rijkdom, moet de overheid zijn burgers nog steeds financieel stimuleren om EV's te kopen.

De voordelen beginnen hun tol te eisen van de financiën van Noorwegen. Met bijna $4 miljard per jaar geeft Noorwegen evenveel uit aan EV-subsidies als aan het totale onderhoud van snelwegen en openbare infrastructuur. Het programma heeft ook belangrijke kwesties rond gelijkheid in Noorwegen opgeworpen. EV-subsidies bevoordelen welgestelde stadsbewoners, die profiteren van gratis tol, parkeren en opladen en de zware belasting op grotere luxevoertuigen vermijden. Verschillende populistisch-georiënteerde politieke groeperingen in Noorwegen hebben de zogenaamde "elitaire" EV-subsidies tot een speerpunt van hun platform gemaakt.

Te midden van toenemende controle heeft de overheid actief gezocht naar manieren om verschillende subsidies te verminderen. Parkeren in de gemeente is niet langer gratis en passagiers (hoewel niet de voertuigen zelf) zijn onderworpen aan bepaalde tolheffingen. De overheid introduceerde ook een gedeeltelijke aankoopbelasting op nieuwe EV's. Voorstanders hebben gewaarschuwd dat elke terugdraaiing van subsidies zeker de penetratie van EV's zal schaden en bieden Zweden als een casestudy aan, waarbij in 2022 de eliminatie van verschillende subsidies een daling van 20% in de verkoop van EV's veroorzaakte.

Een benadering van automobiliteitsefficiëntie toont aan dat brandstofauto's eigenlijk efficiënter zijn.

Belangrijker is dat EV's in Noorwegen de vraag naar fossiele brandstoffen of koolstofemissies niet hebben beïnvloed zoals verwacht. Hoewel de vraag naar olie en koolstofemissies sinds 2010 met 15% zijn gedaald, is dit grotendeels niet gerelateerd aan de verkoop van EV's. In die periode daalde de totale vraag naar olie slechts met 34.000 vaten per dag (b/d), waarbij benzine en diesel slechts 10% van de daling uitmaakten. Het grootste deel van de daling kwam van de vraag naar verwarming, verlichting en petrochemische producten, die naar schatting met meer dan een derde zijn ingestort. Ondanks dat 20% van alle voertuigen op de weg nu elektrisch is, daalde de vraag naar benzine en diesel in Noorwegen slechts met 4%.

Impact op energieverbruik
Onze gegevens suggereren dat Noren terughoudend zijn om hun brandstofauto's op te geven, zelfs nadat ze een EV hebben gekocht. We berekenen dat twee derde van de Noorse EV-huishoudens minstens één brandstofauto bezit. Van 2010 tot 2022 voegde Noorwegen 550.000 EV's toe, maar het aantal brandstofauto's op de weg nam toe met 32.630, in plaats van te dalen. De verschuiving van fossiele brandstoffen naar elektriciteit heeft Noorwegens CO2-uitstoot indrukwekkend met 16% verminderd, maar dit land profiteert meer dan andere landen van zijn hydrologische potentieel. Het overstappen op EV's heeft echter niet geleid tot een significante vermindering van het totale energieverbruik, ondanks beweringen dat ze veel efficiënter zijn.

Bovendien importeert Noorwegen alle binnenlandse EV's, waarvan de fabricage veel energie vergt, vooral voor de batterij. Dit draagt bij aan de totale CO2-uitstoot van het land, ondanks het gebruik van overwegend koolstofarme waterkracht. Zelfs als China zijn ambitieuze doelstellingen voor wind-, zonne- en kernenergie zou halen, zou de "terugverdientijd" van de CO2-uitstoot nog steeds meer dan twintig jaar bedragen. EV's zouden alleen levenscyclus-uitstoot kunnen verminderen met een algemene overstap naar koolstofvrije energie bij de fabricage.

Energie-efficiëntie
EV's worden vaak als veel efficiënter beschouwd dan brandstofauto's, maar deze argumenten negeren de energie die nodig is om batterijen te maken en verschillen tussen thermische en elektrische energie. Een benadering van automobiliteitsefficiëntie die de energie vergelijkt die nodig is om een bepaalde afstand af te leggen in een EV versus een brandstofauto, toont aan dat brandstofauto's eigenlijk efficiënter zijn. Dit komt doordat het energiegebruik bij de productie van batterijen aanzienlijk is en omdat het omzetten van thermische in elektrische energie inherent inefficiënt is.We geloven dat EV's niet snel de markt zullen domineren, tenzij er een grote doorbraak plaatsvindt in batterijtechnologie die hen aanzienlijk energiezuiniger maakt.

Praatmee

Blijf via NieuwRechts.nl op de hoogte van het laatste nieuws voor rechts en conservatief denkend Nederland! Start je gratis maand nu via https://nieuwrechts.nl/landing

Hoe een moord op een politiek activist werd gevierd

Beluister onze podcast

Rijksambtenaren balen, COA smijt met miljoenen, Wilders waarschuwt opnieuw
Of beluister op:

Meerartikelen

AL Albanië
Nieuws

Albanië benoemt eerste AI-minister ter wereld

Albanië heeft als eerste land ter wereld een minister benoemd die volledig uit kunstmatige intelligentie bestaat. De virtuele minister heet Diella en krijgt de verantwoordelijkheid over alle openbare aanbestedingen. Dat maakte premier Edi Rama donder

Lidewij
Achtergronden

De laatste generatie Nederlanders? FVD-lijsttrekker De Vos luidt de noodklok

Tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen heeft FVD-fractievoorzitter Lidewij de Vos een opvallend pleidooi gehouden voor een radicale omwenteling van het Nederlandse overheidsbeleid. In haar toespraak stelde zij een alternatief Nederland voor: met

Hofman
Nieuws

BNNVARA’s Tim Hofman roept ‘leger van 1000 vrijwilligers’ op om nepnieuws te bestrijden: ‘We gaan algoritmes voor de waarheid laten werken’

BNNVARA-presentator Tim Hofman heeft op X (voorheen Twitter) aangekondigd dat hij met zijn redactie van het programma BOOS een digitaal actie-initiatief start om “nepnieuws” te bestrijden. De campagne, onder de naam De Controlekamer, wordt gesteund d

Esther Ouwehand
Nieuws

Kamervoorzitter Bosma stuurt Ouwehand weg om blouse met Palestijnse vlag

Tijdens de tweede termijn van het debat over de miljoenennota heeft Kamervoorzitter Martin Bosma PvdD-leider Esther Ouwehand gisteren uit de zaal van de Tweede Kamer gestuurd. Zij droeg een blouse in de kleuren van de Palestijnse vlag. Volgens Bosma

Franse politie
Nieuws

Bijna 64 procent misdrijven openbaar vervoer Parijs gepleegd door migranten

Nieuwe cijfers uit Frankrijk tonen een zorgwekkend beeld van de veiligheid in het openbaar vervoer. In Parijs wordt 64 procent van de berovingen, fysieke aanvallen en zedendelicten gepleegd door buitenlanders. Van dit aantal komt 43 procent uit Noord

Sander Boon
Nieuws

Expert legt uit hoe belastinggeld als onderpand dient voor overheidsschulden

In gesprek met NieuwRechts waarschuwt politicoloog Sander Boon over de manier waarop overheden en banken steeds meer macht krijgen over het geldsysteem. Hij laat zien hoe het systeem stap voor stap veranderde en welke gevolgen dat vandaag zichtbaar z

Veaceslav Balacci
Video

Moldavische journalist: overheid blokkeert media en oppositie

De Moldavische journalist Veaceslav Balacci waarschuwt dat de overheid in zijn land steeds meer controle over de media wil. Tijdens een gesprek bij NieuwRechts vertelde hij hoe in de hoofdstad Chişinǎu kritische stemmen worden tegengewerkt en media w

Jimmy Kimmel
Nieuws

Talkshow Jimmy Kimmel stilgelegd na opmerkingen over moord op Charlie Kirk

De talkshow Jimmy Kimmel Live! is voor onbepaalde tijd van de buis gehaald. Presentator Jimmy Kimmel kwam deze week onder vuur te liggen na harde uitspraken over de moord op de conservatieve activist Charlie Kirk. Zijn woorden werden door critici bes

Leesmeeropinie
Leesmeerinterviews

Meerartikelen

Wierd Duk
Nieuws

GL-PvdA-lijstduwer valt Wierd Duk aan: ‘Einde van Wierd Duk’

Lijstduwer Erik van Muiswinkel van GroenLinks-PvdA heeft opnieuw ophef veroorzaakt met harde woorden over journalist Wierd Duk. Op X schreef hij dat het ‘einde van Wierd’ moet worden aangemoedigd. De aanval leidde direct tot felle reacties, ook van D

Defensie
Opinie

De valkuil van neutraliteit

Neutraliteit klinkt aantrekkelijk in tijden van oorlog. Het idee dat je aan de zijlijn kunt blijven staan, je handen schoonhoudt en je eigen bevolking spaart, spreekt tot de verbeelding. Wie wil er immers vrijwillig deel uitmaken van andermans strijd

Donald Trump
Nieuws

Trump zet Antifa op terreurlijst: 'Zieke linkse ramp'

President Donald Trump heeft via Truth Social bekendgemaakt dat Antifa door de Amerikaanse overheid officieel wordt aangemerkt als terroristische organisatie. Daarmee volgt hij de oproepen van veel conservatieve Amerikanen die al langer waarschuwen v

Timmermans
Opinie

De politieke cultuur is gereduceerd tot kleuterklasroddelpraat

Met pijn in mijn ogen en oren heb ik gisteren naar de Algemene Politieke Beschouwingen gekeken. Waar van tevoren nog door meerdere politici werd gesteld dat het belangrijk was om over de inhoud te spreken, gezien het grote aantal crises in het land,

Eerdmans
Achtergronden

JA21 wil nieuw ministerie om bureaucratie af te slanken

JA21 wil dat de overheid kleiner wordt. Niet de staat, maar de burger moet centraal staan. De partij wil dat Nederlanders meer zeggenschap krijgen over hun eigen leven, hun leefomgeving en het beleid in het land. Dat blijkt uit het verkiezingsprogram

Von der Leyen
Nieuws

Duitsland verzet zich tegen omstreden EU-wetsvoorstel 'Chat Control'

Het plan om chatberichten van alle Europeanen automatisch te laten scannen op beeldmateriaal van kindermisbruik (CSAM) stuit op felle weerstand. Duitsland heeft zich nu duidelijk tegen het huidige voorstel van de Europese Commissie gekeerd. Daarmee s

Pechtold Ollongren
De Bom

Pechtold en Ollongren draaien vrolijk mee in baantjescarrousel

"Ha, hebbes!" Alexander Pechtold en Kajsa Ollongren hebben weer beet. Een nieuw tof baantje: dik betaald, alles goed geregeld, zonder dat ze er iets voor hoeven te doen. Wat een luxe! Na al hun vorige flaters zijn deze twee D66-prominenten beloond me

Macron
Nieuws

Vrouw Macron wil via foto's bewijzen bij rechter dat ze een vrouw is

Het Franse presidentspaar Emmanuel en Brigitte Macron is een juridische strijd begonnen tegen de Amerikaanse politiek commentator Candace Owens. Aanleiding is een jarenlange online campagne waarin Owens suggereert dat Brigitte Macron als man geboren

Timmermans
Video

SGP-leider confronteert Timmermans met 'duistere kanten van de islam': 'Ziet u die problemen niet?'

SGP-leider Chris Stoffer trok tijdens zijn bijdrage in de Tweede Kamer fel van leer tegen de houding van GroenLinks-PvdA ten aanzien van immigratie en islam. Hij hekelde het gebrek aan daadkracht van de linkse partijen in het aanpakken van de asielin

politie
Nieuws

Intimidatie van ouderen in Heerhugowaard: 'Scooterjongeren' lachen handhaving uit

In de wijk Stad van de Zon in Heerhugowaard is het al maanden onrustig. Buurtbewoners zijn de aanhoudende overlast zat en eisen nu harde maatregelen tegen de groep jongeren die het plein rond de straat Brandpunt domineert. De klachten stapelen zich o

azc
Nieuws

Vitesse-supporters nemen massaal Nederlandse vlaggen mee naar uitwedstrijd: 'Anti-azc, anti-azc olé olé'

Vitesse-supporters namen deze week massaal Nederlandse vlaggen mee naar de uitwedstrijd tegen RKC Waalwijk. Ook was gedurende de wedstrijd veelvuldig anti-azc leuzen te horen. De wedstrijd eindigde in gelijkspel. Bekijk hieronder enkele beelden:  pi

Wilders
Rechts voor z'n Raap

Rijksambtenaren balen, COA smijt met miljoenen, Wilders waarschuwt opnieuw

In deze aflevering van Rechts voor z’n Raap bespreken we hoe woedende ambtenaren klagen over een loonstop, terwijl het COA miljoenen uitgeeft aan taxi’s en zorg voor asielzoekers. Geert Wilders waarschuwt voor islamitisch toekomstbeeld tijdens de Alg