Dit is waarom elektrische auto's wellicht niet de toekomst zijn

Achtergronden 28 maart 2024 6 minuten Goehring & Rozencwajg
Elektrisch
ANP

In januari kondigde autoverhuurbedrijf Hertz aan dat het eenderde van al zijn elektrische Tesla's gaat verkopen, en weer gaat investeren in benzineauto's. Volgens CEO Stephen Scherr hadden klanten er te weinig vraag naar, meldde Bloomberg. In een open brief, 'De Noorse illusie' schaart ook het investeringsbedrijf Goehring & Rozencwajg zich achter Hertz. Lees hier de open brief over waarom stekkerauto's (EV's) wellicht niet de toekomst zullen zijn.

Opkomst van EV's
Vanaf halverwege het vorige decennium raakte de investeringsgemeenschap ervan overtuigd dat de populariteit van elektrische voertuigen (EV's) snel zou toenemen. Er werd aangenomen dat de implementatie van EV's zo groot zou worden dat het wereldwijde olieverbruik op het punt stond te pieken, althans dat was de breed gedragen consensus. Het jaar 2019 werd herhaaldelijk genoemd als het jaar waarin de vraag naar olie zou pieken en vervolgens zou afnemen. Achteraf gezien waren deze zorgen misplaatst. Ondanks de enorme verstoring door COVID-19, zou de vraag naar olie in 2024 103 miljoen vaten per dag (mb/d) moeten bereiken – 2,3 mb/d meer dan in 2019. Ondanks de verrassende toename van de vraag blijven veel analisten overtuigd dat een piek in de vraag naar olie nog steeds op handen is. Het geloof van de investeringsgemeenschap dat EV's de verbrandingsmotor zullen vervangen, blijft sterker dan ooit. Wij zijn het hier sterk mee oneens.

Twijfels over EV's
In onze afgelopen brief voorspelden we dat de wereldwijde energievraag de komende twintig jaar consequent de verwachtingen zou overtreffen. Nooit eerder waren zoveel mensen tegelijkertijd in hun periode van energie-intensieve economische ontwikkeling. Ons essay richtte zich breed op de totale energievraag en vermeed specifiek olieverbruik. Deze keuze was bewust: we wilden de kritieke drijfveren van de totale energievraag benadrukken en ons niet laten afleiden door het debat over EV-penetratie. Het essay van vandaag richt zich op olie en legt uit waarom we geloven dat de vraag de komende jaren verrassend hoog zal blijven.

Onderzoek naar EV's
Ons onderzoek toont aan dat EV's, ondanks enorme subsidies en de groeiende dreiging van regelrechte verboden op verbrandingsmotoren (ICE), moeite zullen hebben om op grote schaal te worden aangenomen. Na de geschiedenis van energie zorgvuldig bestudeerd te hebben, hebben we nog geen voorbeeld gevonden waarbij een nieuwe technologie met mindere energie-efficiëntie een bestaande, efficiëntere technologie heeft vervangen. Ondanks beweringen van het tegendeel, suggereert ons onderzoek dat EV's minder energie-efficiënt zijn dan auto's met een verbrandingsmotor. Als gevolg hiervan zullen ze geen brede implementatie bereiken.

Het geloof van de investeringsgemeenschap dat EV's de verbrandingsmotor zullen vervangen, blijft sterker dan ooit. Wij zijn het hier sterk mee oneens.

Onze bewering is controversieel; de meeste deskundigen staan erop dat EV's veel efficiënter zijn. Wij geloven dat de ICE duidelijk de winnaar is, zodra de energetische kosten van zowel de accu als de hernieuwbare energie die nodig is om "koolstofvrije" EV's te maken, worden meegewogen.

Hoewel overheden EV's kunnen stimuleren door middel van subsidies of verboden op ICE's, zullen deze maatregelen waarschijnlijk mislukken, omdat consumenten uiteindelijk zullen weigeren om nieuwe technologie die inferieure energie-efficiëntie biedt, te omarmen. Betere voorbeelden bestaan niet dan Ford en Hertz die hun EV-initiatieven drastisch terugschroeven vanwege lager dan verwachte consumentenbelangstelling.

Financiële en milieukosten van EV's
Het verminderen van koolstofemissies staat centraal in het pleidooi voor elektrische voertuigen. Voorstanders betogen dat het verdringen van fossiele brandstoffen essentieel is om de opwarming van de aarde tegen te gaan. Wij zijn het daar niet mee eens. Het vervangen van ICE's door EV's zal de koolstofemissies aanzienlijk verhogen en het probleem mogelijk verergeren. Het produceren van een elektrisch voertuig verbruikt veel meer energie dan een ICE. Het merendeel van deze extra energie wordt besteed aan het delven van de materialen voor en het vervaardigen van de grote lithium-ion-accu van een EV. 

EV's worden vaak als veel efficiënter beschouwd dan brandstofauto's, maar deze argumenten negeren de energie die nodig is om batterijen te maken.

Mijnbouwbedrijven gebruiken energie-intensieve vrachtwagens, vermalers en molens om het nikkel, kobalt, lithium en koper voor elke accu te extraheren. Het productieproces verbruikt ook enorme hoeveelheden energie. Veel analisten juichen de koolstofbesparingen toe die voortkomen uit het verdringen van fossiele brandstoffen zonder adequaat rekening te houden met het verhoogde energieverbruik van de accu. Eenmaal aangepast, verdwijnt het grootste deel, zo niet alle, van het koolstofvoordeel van de EV.

Als onze modellen correct zijn, zullen EV's op twee fronten falen: ze zijn minder energie-efficiënt dan de ICE's die ze proberen te vervangen en hun implementatie zal weinig doen om koolstofemissies te verminderen.

Kritiek op EV-beleid in Noorwegen
Beleidsmakers prijzen Noorwegen vaak aan als het ultieme succesverhaal van EV. Dankzij enorme subsidies maakten EV's in 2022 80% uit van alle nieuwe autoverkopen in Noorwegen en vertegenwoordigen ze momenteel 20% van het totale wagenpark. Beleidsmakers hopen dat alle ontwikkelde landen uiteindelijk het model van Noorwegen zullen overnemen. Bij nadere inspectie waarschuwt de ervaring van Noorwegen echter meer voor de tekortkomingen van EV's dan dat het pleit voor hun implementatie.

Het eerste probleem is financieel. De Noorse overheid biedt consumenten enorme subsidies voor de aankoop van een EV. Nieuwe voertuigen zijn vrijgesteld van verschillende zware belastingen en de 25% BTW. Gemiddeld zou een grote nieuwe ICE onderhevig zijn aan $27.000 aan verschillende belastingen; een equivalent EV zou niets betalen. Vervolgens zijn EV's in Noorwegen vrijgesteld van weg- of veertol en mogen ze busbanen gebruiken, bieden gratis parkeren en opladen in gemeentelijke gebieden, en verzekeren "oplaadrechten" in appartementsgebouwen. Hoewel Noorwegen sommige van deze operationele subsidies vanaf 2017 heeft teruggeschroefd, kan een inwoner van Oslo nog steeds verwachten dat deze voordelen jaarlijks $8.000 bedragen.

Als onze modellen correct zijn, zullen EV's op twee fronten falen: ze zijn minder energie-efficiënt dan de ICE's die ze proberen te vervangen en hun implementatie zal weinig doen om koolstofemissies te verminderen.

Noorwegen is een van de rijkste landen ter wereld, met een bbp per hoofd van de bevolking van $106.000 in 2022. Ondanks zijn indrukwekkende rijkdom, moet de overheid zijn burgers nog steeds financieel stimuleren om EV's te kopen.

De voordelen beginnen hun tol te eisen van de financiën van Noorwegen. Met bijna $4 miljard per jaar geeft Noorwegen evenveel uit aan EV-subsidies als aan het totale onderhoud van snelwegen en openbare infrastructuur. Het programma heeft ook belangrijke kwesties rond gelijkheid in Noorwegen opgeworpen. EV-subsidies bevoordelen welgestelde stadsbewoners, die profiteren van gratis tol, parkeren en opladen en de zware belasting op grotere luxevoertuigen vermijden. Verschillende populistisch-georiënteerde politieke groeperingen in Noorwegen hebben de zogenaamde "elitaire" EV-subsidies tot een speerpunt van hun platform gemaakt.

Te midden van toenemende controle heeft de overheid actief gezocht naar manieren om verschillende subsidies te verminderen. Parkeren in de gemeente is niet langer gratis en passagiers (hoewel niet de voertuigen zelf) zijn onderworpen aan bepaalde tolheffingen. De overheid introduceerde ook een gedeeltelijke aankoopbelasting op nieuwe EV's. Voorstanders hebben gewaarschuwd dat elke terugdraaiing van subsidies zeker de penetratie van EV's zal schaden en bieden Zweden als een casestudy aan, waarbij in 2022 de eliminatie van verschillende subsidies een daling van 20% in de verkoop van EV's veroorzaakte.

Een benadering van automobiliteitsefficiëntie toont aan dat brandstofauto's eigenlijk efficiënter zijn.

Belangrijker is dat EV's in Noorwegen de vraag naar fossiele brandstoffen of koolstofemissies niet hebben beïnvloed zoals verwacht. Hoewel de vraag naar olie en koolstofemissies sinds 2010 met 15% zijn gedaald, is dit grotendeels niet gerelateerd aan de verkoop van EV's. In die periode daalde de totale vraag naar olie slechts met 34.000 vaten per dag (b/d), waarbij benzine en diesel slechts 10% van de daling uitmaakten. Het grootste deel van de daling kwam van de vraag naar verwarming, verlichting en petrochemische producten, die naar schatting met meer dan een derde zijn ingestort. Ondanks dat 20% van alle voertuigen op de weg nu elektrisch is, daalde de vraag naar benzine en diesel in Noorwegen slechts met 4%.

Impact op energieverbruik
Onze gegevens suggereren dat Noren terughoudend zijn om hun brandstofauto's op te geven, zelfs nadat ze een EV hebben gekocht. We berekenen dat twee derde van de Noorse EV-huishoudens minstens één brandstofauto bezit. Van 2010 tot 2022 voegde Noorwegen 550.000 EV's toe, maar het aantal brandstofauto's op de weg nam toe met 32.630, in plaats van te dalen. De verschuiving van fossiele brandstoffen naar elektriciteit heeft Noorwegens CO2-uitstoot indrukwekkend met 16% verminderd, maar dit land profiteert meer dan andere landen van zijn hydrologische potentieel. Het overstappen op EV's heeft echter niet geleid tot een significante vermindering van het totale energieverbruik, ondanks beweringen dat ze veel efficiënter zijn.

Bovendien importeert Noorwegen alle binnenlandse EV's, waarvan de fabricage veel energie vergt, vooral voor de batterij. Dit draagt bij aan de totale CO2-uitstoot van het land, ondanks het gebruik van overwegend koolstofarme waterkracht. Zelfs als China zijn ambitieuze doelstellingen voor wind-, zonne- en kernenergie zou halen, zou de "terugverdientijd" van de CO2-uitstoot nog steeds meer dan twintig jaar bedragen. EV's zouden alleen levenscyclus-uitstoot kunnen verminderen met een algemene overstap naar koolstofvrije energie bij de fabricage.

Energie-efficiëntie
EV's worden vaak als veel efficiënter beschouwd dan brandstofauto's, maar deze argumenten negeren de energie die nodig is om batterijen te maken en verschillen tussen thermische en elektrische energie. Een benadering van automobiliteitsefficiëntie die de energie vergelijkt die nodig is om een bepaalde afstand af te leggen in een EV versus een brandstofauto, toont aan dat brandstofauto's eigenlijk efficiënter zijn. Dit komt doordat het energiegebruik bij de productie van batterijen aanzienlijk is en omdat het omzetten van thermische in elektrische energie inherent inefficiënt is.We geloven dat EV's niet snel de markt zullen domineren, tenzij er een grote doorbraak plaatsvindt in batterijtechnologie die hen aanzienlijk energiezuiniger maakt.

De Nederlandse pensioenpot, jarenlang geprezen als het beste en meest stabiele stelsel ter wereld, is op losse schroeven komen te staan. Bekijk via nieuwrechts.nl/video de hele aflevering.
Blijf via NieuwRechts.nl op de hoogte van het laatste nieuws voor rechts en conservatief denkend Nederland! Start je gratis maand nu via https://nieuwrechts.nl/landing

Pensioenhervorming als chantage? 'Zo sterft onze soevereiniteit'

Beluister onze podcast

Faber woest op VVD en NSC, D66 wil welkomsfeest voor asielzoekers organiseren
Of beluister op:

Meerartikelen

Wilders
Achtergronden

Ambtenaren saboteerden PVV-beleid: een patroon van tegenwerking onthuld

PVV-leider Geert Wilders en zijn belangrijkste minister, Marjolein Faber (Asiel en Migratie), zijn vanaf dag één systematisch tegengewerkt door ambtenaren binnen hun eigen ministeries. Dat blijkt uit een reeks onthullingen die journalist Hildebrand B

FVD
Nieuws

Geheim akkoord met NAVO zet Kamer buitenspel: Van Houwelingen luidt de noodklok

De Nederlandse regering blijkt in 2023 politieke verplichtingen aan de NAVO te hebben toegezegd zonder goedkeuring van de Tweede Kamer. Dat bevestigde de demissionaire regering na maandenlang uitstel. De inhoud van de afspraken blijft geheim, maar ze

Orban
Achtergronden

Orbán in gesprek met Vlaardingerbroek: ‘Europa wordt meegesleurd in een oorlog die we niet kunnen winnen’

In gesprek met de Nederlandse opiniemaker en rechtsfilosofe Eva Vlaardingerbroek waarschuwt de Hongaarse premier Viktor Orbán voor een gevaarlijke escalatie van het Europese oorlogsbeleid. Volgens Orbán is een duurzame vrede in Oekraïne alleen mogeli

Schiphol
Nieuws

Rechter vernietigt natuurvergunning Schiphol

De natuurvergunning van luchthaven Schiphol is vernietigd. Dat heeft de rechtbank in Den Haag beslist, na een rechtszaak die was aangespannen door milieuorganisatie Mobilisation for the Environment (MOB). De rechtbank oordeelt dat de vergunning “niet

Wilders
Video

Johan Derksen: 'Nederland smacht naar kabinet Wilders'

Bij Vandaag Inside uitte Johan Derksen forse kritiek op het Nederlandse asielbeleid. Volgens hem is de situatie volledig uit de hand gelopen en ontbreekt politieke daadkracht. “Dit land zit te smachten om een kabinet. En, hoe gek het ook klinkt, om e

azc
Nieuws

Haaksbergen zet streep door asielopvang: onrust na Wilders-voorstellen en val kabinet

De gemeente Haaksbergen ziet voorlopig af van de geplande asielopvang aan de Hassinkbrinkweg. De val van het kabinet en toenemende maatschappelijke weerstand hebben geleid tot het intrekken van de plannen. Dat maakte de gemeente dinsdag bekend in een

Vroonhoven
Nieuws

NSC sluit samenwerking met PVV uit: “Met deze gast gaan we niet meer in zee”

Na de val van het kabinet-Schoof heeft NSC zich hard uitgesproken tegen een nieuwe samenwerking met de PVV. Partijleider Nicolien van Vroonhoven maakte dinsdagavond in het NPO-radioprogramma Dit is de Dag duidelijk dat haar partij definitief breekt m

NCTV
Achtergronden

NCTV hervat internetmonitoring met nieuwe wet: persoonsgegevens mogen weer worden verwerkt

De Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) mag vanaf vandaag (4 juni) weer het internet monitoren en daarbij persoonsgegevens verwerken. Met de inwerkingtreding van de nieuwe Wet coördinatie terrorismebestrijding en nationale

Leesmeeropinie
Leesmeerinterviews

Meerartikelen

Rutte
Achtergronden

NAVO-verplichtingen blijken politiek bindend zonder toestemming Kamer

De NAVO stelt verregaande eisen aan Nederland op het gebied van weerbaarheid, zonder dat de Tweede Kamer hierover heeft gestemd. Dat blijkt uit antwoorden op Kamervragen van Forum voor Democratie (FVD). 'Ontluisterend', noemt Kamerlid Pepijn van Houw

Woningmarkt
Nieuws

Door woningnood slapen steeds meer kinderen in garageboxen

In Nederland groeit het aantal kinderen dat geen vaste woonplek heeft. Ze slapen in auto’s, garageboxen, bedrijfspanden of zelfs op stations. Dat blijkt uit een rondvraag van Nieuwsuur en het Jeugdeducatiefonds onder brugfunctionarissen van basisscho

azc
Achtergronden

Eerste landelijke protest tegen nieuw azc in Dordrecht: ‘Mensen zijn het zat’

Op tweede pinksterdag vindt in Dordrecht een protest plaats tegen de bouw van een asielzoekerscentrum (azc) aan de Burgemeester Van der Dussenstraat. De demonstratie, georganiseerd door Richard van der Elst, moet het begin zijn van een landelijke pro

Iftar
Nieuws

SGP-motie om iftars op politiebureau's te verbieden haalt geen Kamermeerderheid

Een motie van de SGP en JA21 om de politie qua uiting religieus neutraal te houden is verworpen door een meerderheid in de Tweede Kamer. Beide partijen maken zich zorgen om de religieus neutrale houding van de politie. Steeds vaker organiseren politi

Soros
Achtergronden

George Soros: activist, belegger óf architect van wereldwijde invloed?

George Soros is een naam die bijna mythische proporties heeft aangenomen in politieke debatten wereldwijd. Voor zijn bewonderaars is hij een filantroop die strijdt voor democratie en mensenrechten. Voor zijn critici is hij de belichaming van belangen

Bontenbal
Nieuws

CDA-voorman Henri Bontenbal niet verbaasd over actie Wilders: "Mijn partij is daar kapot aan gegaan"

CDA-leider Henri Bontenbal is niet verbaasd dat hij Geert Wilders het kabinet heeft laten vallen. Dat vertelde hij dinsdagavond in de talkshow Vandaag Inside. Hij stelde verder dat Wilders niet de enige schuldige is van het gevallen kabinet. “We hebb

Rutte
Nieuws

Johan Derksen wijst naar Rutte: "Chaos en puinhoop die hij achterliet is onoplosbaar"

Het ging dinsdagavond op televisie natuurlijk vooral over het vallen van het kabinet en de oorzaken hiervan in de afgelopen periode. Johan Derksen keek in de talkshow Vandaag Inside echter verder terug. Hij wees, in aanwezigheid van VVD-leider Dilan

Yesilgoz
Nieuws

VVD-leider hard aangepakt in Vandaag Inside: "Dat is toch ongeloofwaardig?"

Volgens Dilan Yesilgoz wilde Geert Wilders het kabinet al langer laten vallen en was de inhoud van de asielplannen daar niet de reden voor. Dat stelde de VVD-leider dinsdagavond in de talkshow Vandaag Inside. Ze kreeg vervolgens kritische vragen van

derksen
Nieuws

Johan Derksen begrijpt Geert Wilders: "Links gevaar wil nu het land veroveren"

Johan Derksen begrijpt dat Geert Wilders de stekker uit het kabinet heeft getrokken. Dat stelde hij dinsdagavond in een speciaal ingelaste uitzending van de talkshow Vandaag Inside. Bij de talkshow was onder meer VVD-leider Dilan Yesilgoz te gast. Zi

Schoof
Nieuws

Premier Schoof meldt officiële val van kabinet: weg vrij voor nieuwe verkiezingen

Het kabinet onder leiding van premier Dick Schoof is dinsdag officieel gevallen, dat meldt de premier tijdens een ingelast persmoment bij het Catshuis. Eerder op de dag stapte PVV-leider Geert Wilders uit de coalitie, na een mislukte poging om zijn c

Wilders
Video

Wilders richt vizier op nieuwe verkiezingen: ‘Ik wil premier worden’

PVV-leider Geert Wilders heeft dinsdag de politieke bom laten barsten. Na wekenlange spanningen over het asielbeleid trok hij zijn PVV-bewindspersonen terug uit het kabinet. Daarmee komt er definitief een eind aan de kortstondige regeringsdeelname va

Hermans
Nieuws

Ambtenaar blijft vliegen terwijl burger vliegtaks betaalt

Het plan om de Nederlandse overheid in 2030 volledig klimaatneutraal te laten werken, is mislukt nog voor het goed en wel van de grond kwam. Uit een nieuwe rapportage van het kabinet blijkt dat het doel ‘praktisch niet haalbaar’ is. De overheid slaag