Dit is waarom elektrische auto's wellicht niet de toekomst zijn

Achtergronden 28 maart 2024 6 minuten Goehring & Rozencwajg
Elektrisch
ANP

In januari kondigde autoverhuurbedrijf Hertz aan dat het eenderde van al zijn elektrische Tesla's gaat verkopen, en weer gaat investeren in benzineauto's. Volgens CEO Stephen Scherr hadden klanten er te weinig vraag naar, meldde Bloomberg. In een open brief, 'De Noorse illusie' schaart ook het investeringsbedrijf Goehring & Rozencwajg zich achter Hertz. Lees hier de open brief over waarom stekkerauto's (EV's) wellicht niet de toekomst zullen zijn.

Opkomst van EV's
Vanaf halverwege het vorige decennium raakte de investeringsgemeenschap ervan overtuigd dat de populariteit van elektrische voertuigen (EV's) snel zou toenemen. Er werd aangenomen dat de implementatie van EV's zo groot zou worden dat het wereldwijde olieverbruik op het punt stond te pieken, althans dat was de breed gedragen consensus. Het jaar 2019 werd herhaaldelijk genoemd als het jaar waarin de vraag naar olie zou pieken en vervolgens zou afnemen. Achteraf gezien waren deze zorgen misplaatst. Ondanks de enorme verstoring door COVID-19, zou de vraag naar olie in 2024 103 miljoen vaten per dag (mb/d) moeten bereiken – 2,3 mb/d meer dan in 2019. Ondanks de verrassende toename van de vraag blijven veel analisten overtuigd dat een piek in de vraag naar olie nog steeds op handen is. Het geloof van de investeringsgemeenschap dat EV's de verbrandingsmotor zullen vervangen, blijft sterker dan ooit. Wij zijn het hier sterk mee oneens.

Twijfels over EV's
In onze afgelopen brief voorspelden we dat de wereldwijde energievraag de komende twintig jaar consequent de verwachtingen zou overtreffen. Nooit eerder waren zoveel mensen tegelijkertijd in hun periode van energie-intensieve economische ontwikkeling. Ons essay richtte zich breed op de totale energievraag en vermeed specifiek olieverbruik. Deze keuze was bewust: we wilden de kritieke drijfveren van de totale energievraag benadrukken en ons niet laten afleiden door het debat over EV-penetratie. Het essay van vandaag richt zich op olie en legt uit waarom we geloven dat de vraag de komende jaren verrassend hoog zal blijven.

Onderzoek naar EV's
Ons onderzoek toont aan dat EV's, ondanks enorme subsidies en de groeiende dreiging van regelrechte verboden op verbrandingsmotoren (ICE), moeite zullen hebben om op grote schaal te worden aangenomen. Na de geschiedenis van energie zorgvuldig bestudeerd te hebben, hebben we nog geen voorbeeld gevonden waarbij een nieuwe technologie met mindere energie-efficiëntie een bestaande, efficiëntere technologie heeft vervangen. Ondanks beweringen van het tegendeel, suggereert ons onderzoek dat EV's minder energie-efficiënt zijn dan auto's met een verbrandingsmotor. Als gevolg hiervan zullen ze geen brede implementatie bereiken.

Het geloof van de investeringsgemeenschap dat EV's de verbrandingsmotor zullen vervangen, blijft sterker dan ooit. Wij zijn het hier sterk mee oneens.

Onze bewering is controversieel; de meeste deskundigen staan erop dat EV's veel efficiënter zijn. Wij geloven dat de ICE duidelijk de winnaar is, zodra de energetische kosten van zowel de accu als de hernieuwbare energie die nodig is om "koolstofvrije" EV's te maken, worden meegewogen.

Hoewel overheden EV's kunnen stimuleren door middel van subsidies of verboden op ICE's, zullen deze maatregelen waarschijnlijk mislukken, omdat consumenten uiteindelijk zullen weigeren om nieuwe technologie die inferieure energie-efficiëntie biedt, te omarmen. Betere voorbeelden bestaan niet dan Ford en Hertz die hun EV-initiatieven drastisch terugschroeven vanwege lager dan verwachte consumentenbelangstelling.

Financiële en milieukosten van EV's
Het verminderen van koolstofemissies staat centraal in het pleidooi voor elektrische voertuigen. Voorstanders betogen dat het verdringen van fossiele brandstoffen essentieel is om de opwarming van de aarde tegen te gaan. Wij zijn het daar niet mee eens. Het vervangen van ICE's door EV's zal de koolstofemissies aanzienlijk verhogen en het probleem mogelijk verergeren. Het produceren van een elektrisch voertuig verbruikt veel meer energie dan een ICE. Het merendeel van deze extra energie wordt besteed aan het delven van de materialen voor en het vervaardigen van de grote lithium-ion-accu van een EV. 

EV's worden vaak als veel efficiënter beschouwd dan brandstofauto's, maar deze argumenten negeren de energie die nodig is om batterijen te maken.

Mijnbouwbedrijven gebruiken energie-intensieve vrachtwagens, vermalers en molens om het nikkel, kobalt, lithium en koper voor elke accu te extraheren. Het productieproces verbruikt ook enorme hoeveelheden energie. Veel analisten juichen de koolstofbesparingen toe die voortkomen uit het verdringen van fossiele brandstoffen zonder adequaat rekening te houden met het verhoogde energieverbruik van de accu. Eenmaal aangepast, verdwijnt het grootste deel, zo niet alle, van het koolstofvoordeel van de EV.

Als onze modellen correct zijn, zullen EV's op twee fronten falen: ze zijn minder energie-efficiënt dan de ICE's die ze proberen te vervangen en hun implementatie zal weinig doen om koolstofemissies te verminderen.

Kritiek op EV-beleid in Noorwegen
Beleidsmakers prijzen Noorwegen vaak aan als het ultieme succesverhaal van EV. Dankzij enorme subsidies maakten EV's in 2022 80% uit van alle nieuwe autoverkopen in Noorwegen en vertegenwoordigen ze momenteel 20% van het totale wagenpark. Beleidsmakers hopen dat alle ontwikkelde landen uiteindelijk het model van Noorwegen zullen overnemen. Bij nadere inspectie waarschuwt de ervaring van Noorwegen echter meer voor de tekortkomingen van EV's dan dat het pleit voor hun implementatie.

Het eerste probleem is financieel. De Noorse overheid biedt consumenten enorme subsidies voor de aankoop van een EV. Nieuwe voertuigen zijn vrijgesteld van verschillende zware belastingen en de 25% BTW. Gemiddeld zou een grote nieuwe ICE onderhevig zijn aan $27.000 aan verschillende belastingen; een equivalent EV zou niets betalen. Vervolgens zijn EV's in Noorwegen vrijgesteld van weg- of veertol en mogen ze busbanen gebruiken, bieden gratis parkeren en opladen in gemeentelijke gebieden, en verzekeren "oplaadrechten" in appartementsgebouwen. Hoewel Noorwegen sommige van deze operationele subsidies vanaf 2017 heeft teruggeschroefd, kan een inwoner van Oslo nog steeds verwachten dat deze voordelen jaarlijks $8.000 bedragen.

Als onze modellen correct zijn, zullen EV's op twee fronten falen: ze zijn minder energie-efficiënt dan de ICE's die ze proberen te vervangen en hun implementatie zal weinig doen om koolstofemissies te verminderen.

Noorwegen is een van de rijkste landen ter wereld, met een bbp per hoofd van de bevolking van $106.000 in 2022. Ondanks zijn indrukwekkende rijkdom, moet de overheid zijn burgers nog steeds financieel stimuleren om EV's te kopen.

De voordelen beginnen hun tol te eisen van de financiën van Noorwegen. Met bijna $4 miljard per jaar geeft Noorwegen evenveel uit aan EV-subsidies als aan het totale onderhoud van snelwegen en openbare infrastructuur. Het programma heeft ook belangrijke kwesties rond gelijkheid in Noorwegen opgeworpen. EV-subsidies bevoordelen welgestelde stadsbewoners, die profiteren van gratis tol, parkeren en opladen en de zware belasting op grotere luxevoertuigen vermijden. Verschillende populistisch-georiënteerde politieke groeperingen in Noorwegen hebben de zogenaamde "elitaire" EV-subsidies tot een speerpunt van hun platform gemaakt.

Te midden van toenemende controle heeft de overheid actief gezocht naar manieren om verschillende subsidies te verminderen. Parkeren in de gemeente is niet langer gratis en passagiers (hoewel niet de voertuigen zelf) zijn onderworpen aan bepaalde tolheffingen. De overheid introduceerde ook een gedeeltelijke aankoopbelasting op nieuwe EV's. Voorstanders hebben gewaarschuwd dat elke terugdraaiing van subsidies zeker de penetratie van EV's zal schaden en bieden Zweden als een casestudy aan, waarbij in 2022 de eliminatie van verschillende subsidies een daling van 20% in de verkoop van EV's veroorzaakte.

Een benadering van automobiliteitsefficiëntie toont aan dat brandstofauto's eigenlijk efficiënter zijn.

Belangrijker is dat EV's in Noorwegen de vraag naar fossiele brandstoffen of koolstofemissies niet hebben beïnvloed zoals verwacht. Hoewel de vraag naar olie en koolstofemissies sinds 2010 met 15% zijn gedaald, is dit grotendeels niet gerelateerd aan de verkoop van EV's. In die periode daalde de totale vraag naar olie slechts met 34.000 vaten per dag (b/d), waarbij benzine en diesel slechts 10% van de daling uitmaakten. Het grootste deel van de daling kwam van de vraag naar verwarming, verlichting en petrochemische producten, die naar schatting met meer dan een derde zijn ingestort. Ondanks dat 20% van alle voertuigen op de weg nu elektrisch is, daalde de vraag naar benzine en diesel in Noorwegen slechts met 4%.

Impact op energieverbruik
Onze gegevens suggereren dat Noren terughoudend zijn om hun brandstofauto's op te geven, zelfs nadat ze een EV hebben gekocht. We berekenen dat twee derde van de Noorse EV-huishoudens minstens één brandstofauto bezit. Van 2010 tot 2022 voegde Noorwegen 550.000 EV's toe, maar het aantal brandstofauto's op de weg nam toe met 32.630, in plaats van te dalen. De verschuiving van fossiele brandstoffen naar elektriciteit heeft Noorwegens CO2-uitstoot indrukwekkend met 16% verminderd, maar dit land profiteert meer dan andere landen van zijn hydrologische potentieel. Het overstappen op EV's heeft echter niet geleid tot een significante vermindering van het totale energieverbruik, ondanks beweringen dat ze veel efficiënter zijn.

Bovendien importeert Noorwegen alle binnenlandse EV's, waarvan de fabricage veel energie vergt, vooral voor de batterij. Dit draagt bij aan de totale CO2-uitstoot van het land, ondanks het gebruik van overwegend koolstofarme waterkracht. Zelfs als China zijn ambitieuze doelstellingen voor wind-, zonne- en kernenergie zou halen, zou de "terugverdientijd" van de CO2-uitstoot nog steeds meer dan twintig jaar bedragen. EV's zouden alleen levenscyclus-uitstoot kunnen verminderen met een algemene overstap naar koolstofvrije energie bij de fabricage.

Energie-efficiëntie
EV's worden vaak als veel efficiënter beschouwd dan brandstofauto's, maar deze argumenten negeren de energie die nodig is om batterijen te maken en verschillen tussen thermische en elektrische energie. Een benadering van automobiliteitsefficiëntie die de energie vergelijkt die nodig is om een bepaalde afstand af te leggen in een EV versus een brandstofauto, toont aan dat brandstofauto's eigenlijk efficiënter zijn. Dit komt doordat het energiegebruik bij de productie van batterijen aanzienlijk is en omdat het omzetten van thermische in elektrische energie inherent inefficiënt is.We geloven dat EV's niet snel de markt zullen domineren, tenzij er een grote doorbraak plaatsvindt in batterijtechnologie die hen aanzienlijk energiezuiniger maakt.

Blijf via NieuwRechts.nl op de hoogte van het laatste nieuws voor rechts en conservatief denkend Nederland! Start je gratis maand nu via https://nieuwrechts.nl/landing

Minder overheid in plaats van meer overheid; wanneer gaat men het nou snappen?

Beluister onze podcast

Jesse Klaver exit aanstaande? Mona Keijzer klaar met onrust Ter Apel
Of beluister op:

Meerartikelen

Von der Leyen
Nieuws

Meer Brusselse invloed op wonen: staatssteun voor middenhuur goedgekeurd

De Europese Commissie wil de woningnood in de Europese Unie aanpakken en grijpt daarbij steviger in. Dinsdag besloot Brussel de staatssteunregels te versoepelen, zodat overheden woningcorporaties ook mogen helpen bij de bouw van middenhuurwoningen. T

bos
Nieuws

Conflict over BBB-natuurbeleid Gelderland escaleert: ambtenaren stappen op

Bij de provincie Gelderland is een ernstig conflict ontstaan over het natuurbeleid van BBB-gedeputeerde Harold Zoet. Het draait om plannen om de beschermde status van grote delen oude bosgronden te schrappen om ruimte te maken voor bebouwing. Ambtena

Chrupalla
Achtergronden

AfD waarschuwt voor oorlogskoers: ‘Duitse regering bereidt conflict voor zonder draagvlak’

De Duitse politiek staat onder hoogspanning. De economie verkeert in een recessie, energieprijzen blijven hoog en het vertrouwen in de traditionele partijen neemt af. Tegelijk groeit de steun voor Alternative für Deutschland (AfD), dat zich steeds na

Wilders
Nieuws

D66-voorstel om eenmanspartijen als PVV te verbieden heeft zicht op Kamermeerderheid

Een wettelijke verplichting voor politieke partijen om leden toe te laten komt dichterbij. In de Tweede Kamer tekent zich een meerderheid af voor een voorstel van D66 dat politieke partijen verplicht om een ledenstructuur te hebben. Als het plan word

Armoede
Achtergronden

Armoede neemt weer toe: meer dan half miljoen Nederlanders in de problemen

Voor het eerst in vijf jaar leven er in Nederland weer meer mensen in armoede. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Vorig jaar hadden ruim een half miljoen mensen te weinig geld om rond te komen. Dat is ruim

COA
Nieuws

Asielzoeker in Dronten vast voor voorbereiden aanslag

In het asielzoekerscentrum in Dronten is vrijdag een 33-jarige Syriër aangehouden op verdenking van het voorbereiden van een terroristische aanslag. Dat meldt het Openbaar Ministerie. De man verbleef sinds afgelopen zomer in het azc in Flevoland. Hij

kerstmarkt
Nieuws

Poolse veiligheidsdienst stopt plan voor islamistische aanslag op kerstmarkt

De Poolse veiligheidsdiensten hebben een vermeend plan voor een grootschalige aanslag op een kerstmarkt verijdeld. Op 30 november hield de Poolse Binnenlandse Veiligheidsdienst (ABW) een student aan die ervan wordt verdacht een terroristische aanval

Pensioenfondsen
Nieuws

OM seponeert aangiftes tegen invaren pensioenen

Het Openbaar Ministerie gaat geen strafrechtelijk onderzoek starten naar pensioenfondsen die worden ingevaren in het nieuwe pensioenstelsel. Dat blijkt uit een reactie van het OM op aangiftes die eerder dit jaar werden gedaan door een groep ontevrede

Leesmeeropinie
Leesmeerinterviews

Meerartikelen

Esso
Nieuws

Privacy onder druk: tankstations scannen stiekem gezichten van sigarettenkopers

In tientallen Esso-tankstations in Nederland worden klanten die sigaretten kopen ongemerkt gescand. Dat gebeurt met apparatuur op basis van kunstmatige intelligentie. De scan bepaalt aan de hand van gelaatstrekken of iemand minimaal 18 jaar is. Klant

Joling
Nieuws

Gerard Joling haalt uit naar Jesse Klaver: ‘Ik vind het zo’n eikel’

Gerard Joling spreekt zich fel uit over GroenLinks/PvdA-leider Jesse Klaver. In het tv-programma Vandaag Inside liet de zanger weinig aan de verbeelding over. "Ik vind het zo'n eikel", reageerde Joling zichtbaar geïrriteerd. Aanleiding was een toespr

Panchenko
Nieuws

EU legt sancties op aan journaliste die Oekraïense corruptie blootlegt

De Europese Unie heeft nieuwe sancties ingesteld tegen twaalf personen en twee organisaties wegens zogenoemde hybride dreigingen vanuit Rusland. Op de lijst staat ook de Oekraïense journaliste Diana Panchenko. Volgens de EU verspreidt zij pro-Russisc

Songfestival 2026 Israël
Nieuws

Palestijnse vlaggen en boegeroep tegen Israël toegestaan bij Songfestival

De Oostenrijkse publieke omroep ORF zal tijdens het Eurovisiesongfestival van 2026 geen Palestijnse vlaggen verbieden. Ook grijpt de omroep niet in bij boegeroep of andere hoorbare protesten vanuit het publiek tijdens het optreden van Israël. Dat maa

CDA
Nieuws

CDA draait bij: illegaal verblijf strafbaar, asielwet dichter bij meerderheid

Het wordt strafbaar om zonder geldige verblijfspapieren in Nederland te verblijven. Het CDA steunt deze maatregel en helpt daarmee vermoedelijk de asielnoodmaatregelenwet aan een meerderheid in de Eerste Kamer. De steun volgt na een aanpassing van de

PVV
Nieuws

Heerlens PVV-raadslid stapt over naar FVD: 'Partij is lege huls geworden'

Het Heerlense PVV-raadslid Paul Hoogers maakt per direct de overstap naar Forum voor Democratie. Hij zegt zich niet langer te kunnen vinden in de landelijke koers van de partij van Geert Wilders. Woensdagavond sluit hij zich aan bij de FvD-fractie in

EU
Nieuws

EU-ministers bereiken akkoord over digitale euro, details blijven geheim

Achter gesloten deuren hebben de ministers van Financiën van de EU-lidstaten een akkoord bereikt over vervolgstappen rond de digitale euro. Dat maakte het Deense EU-voorzitterschap deze week bekend, meldt de krant Handelsblatt. Wat de ministers preci

Demonstratie
Nieuws

'Wij gaan niet sterven voor Oekraïne': groot protest in Parijs tegen NAVO-escalatie

In het centrum van Parijs hebben zondag duizenden mensen gedemonstreerd tegen de Europese oorlogspolitiek en de toenemende militaire betrokkenheid bij het conflict in Oekraïne. De betoging stond in het teken van verzet tegen verdere escalatie door de

politie
Nieuws

Vicevoorzitter Republikeinse studentenvereniging omgekomen bij schietpartij

Bij een schietpartij op de campus van Brown University in de Verenigde Staten zijn zaterdag twee studenten om het leven gekomen. Onder de slachtoffers is de 19-jarige Ella Cook, vicevoorzitter van de Republikeinse studentenvereniging op de universite

Klaver
Rechts voor z'n Raap

Jesse Klaver-exit aanstaande? Mona Keijzer klaar met onrust Ter Apel

Deze week duikt NieuwRechts in de politieke chaos van ons land, waar onder meer Jesse Klaver zijn greep op GroenLinks-PvdA ziet afbrokkelen en een leiderschapsstrijd dreigt. We bespreken waarom CDA-leider Henri Bontenbal transparantie ineens een ‘doo

Ter Apel
Nieuws

Gratis pendelbus voor asielzoekers naar Ter Apel tóch van start, ondanks bezwaar minister Keijzer

De pendelbus tussen station Emmen en het aanmeldcentrum voor asielzoekers in Ter Apel rijdt sinds dinsdag toch gratis. Dat gebeurt ondanks duidelijke bezwaren van demissionair minister van Asiel en Migratie Mona Keijzer (BBB). Zij zette eerder deze w

Peter Wennink
Nieuws

Rapport Wennink wil miljarden extra belastinggeld: groeit de overheid verder door?

Het recent gepresenteerde Rapport Wennink heeft veel losgemaakt in politiek Den Haag en in de media. Het rapport, opgesteld onder leiding van voormalig ASML-topman Peter Wennink, wordt gezien als een brede toekomstvisie op de Nederlandse economie. Om