Dit is waarom elektrische auto's wellicht niet de toekomst zijn

Achtergronden 28 maart 2024 6 minuten Goehring & Rozencwajg
Elektrisch
ANP

In januari kondigde autoverhuurbedrijf Hertz aan dat het eenderde van al zijn elektrische Tesla's gaat verkopen, en weer gaat investeren in benzineauto's. Volgens CEO Stephen Scherr hadden klanten er te weinig vraag naar, meldde Bloomberg. In een open brief, 'De Noorse illusie' schaart ook het investeringsbedrijf Goehring & Rozencwajg zich achter Hertz. Lees hier de open brief over waarom stekkerauto's (EV's) wellicht niet de toekomst zullen zijn.

Opkomst van EV's
Vanaf halverwege het vorige decennium raakte de investeringsgemeenschap ervan overtuigd dat de populariteit van elektrische voertuigen (EV's) snel zou toenemen. Er werd aangenomen dat de implementatie van EV's zo groot zou worden dat het wereldwijde olieverbruik op het punt stond te pieken, althans dat was de breed gedragen consensus. Het jaar 2019 werd herhaaldelijk genoemd als het jaar waarin de vraag naar olie zou pieken en vervolgens zou afnemen. Achteraf gezien waren deze zorgen misplaatst. Ondanks de enorme verstoring door COVID-19, zou de vraag naar olie in 2024 103 miljoen vaten per dag (mb/d) moeten bereiken – 2,3 mb/d meer dan in 2019. Ondanks de verrassende toename van de vraag blijven veel analisten overtuigd dat een piek in de vraag naar olie nog steeds op handen is. Het geloof van de investeringsgemeenschap dat EV's de verbrandingsmotor zullen vervangen, blijft sterker dan ooit. Wij zijn het hier sterk mee oneens.

Twijfels over EV's
In onze afgelopen brief voorspelden we dat de wereldwijde energievraag de komende twintig jaar consequent de verwachtingen zou overtreffen. Nooit eerder waren zoveel mensen tegelijkertijd in hun periode van energie-intensieve economische ontwikkeling. Ons essay richtte zich breed op de totale energievraag en vermeed specifiek olieverbruik. Deze keuze was bewust: we wilden de kritieke drijfveren van de totale energievraag benadrukken en ons niet laten afleiden door het debat over EV-penetratie. Het essay van vandaag richt zich op olie en legt uit waarom we geloven dat de vraag de komende jaren verrassend hoog zal blijven.

Onderzoek naar EV's
Ons onderzoek toont aan dat EV's, ondanks enorme subsidies en de groeiende dreiging van regelrechte verboden op verbrandingsmotoren (ICE), moeite zullen hebben om op grote schaal te worden aangenomen. Na de geschiedenis van energie zorgvuldig bestudeerd te hebben, hebben we nog geen voorbeeld gevonden waarbij een nieuwe technologie met mindere energie-efficiëntie een bestaande, efficiëntere technologie heeft vervangen. Ondanks beweringen van het tegendeel, suggereert ons onderzoek dat EV's minder energie-efficiënt zijn dan auto's met een verbrandingsmotor. Als gevolg hiervan zullen ze geen brede implementatie bereiken.

Het geloof van de investeringsgemeenschap dat EV's de verbrandingsmotor zullen vervangen, blijft sterker dan ooit. Wij zijn het hier sterk mee oneens.

Onze bewering is controversieel; de meeste deskundigen staan erop dat EV's veel efficiënter zijn. Wij geloven dat de ICE duidelijk de winnaar is, zodra de energetische kosten van zowel de accu als de hernieuwbare energie die nodig is om "koolstofvrije" EV's te maken, worden meegewogen.

Hoewel overheden EV's kunnen stimuleren door middel van subsidies of verboden op ICE's, zullen deze maatregelen waarschijnlijk mislukken, omdat consumenten uiteindelijk zullen weigeren om nieuwe technologie die inferieure energie-efficiëntie biedt, te omarmen. Betere voorbeelden bestaan niet dan Ford en Hertz die hun EV-initiatieven drastisch terugschroeven vanwege lager dan verwachte consumentenbelangstelling.

Financiële en milieukosten van EV's
Het verminderen van koolstofemissies staat centraal in het pleidooi voor elektrische voertuigen. Voorstanders betogen dat het verdringen van fossiele brandstoffen essentieel is om de opwarming van de aarde tegen te gaan. Wij zijn het daar niet mee eens. Het vervangen van ICE's door EV's zal de koolstofemissies aanzienlijk verhogen en het probleem mogelijk verergeren. Het produceren van een elektrisch voertuig verbruikt veel meer energie dan een ICE. Het merendeel van deze extra energie wordt besteed aan het delven van de materialen voor en het vervaardigen van de grote lithium-ion-accu van een EV. 

EV's worden vaak als veel efficiënter beschouwd dan brandstofauto's, maar deze argumenten negeren de energie die nodig is om batterijen te maken.

Mijnbouwbedrijven gebruiken energie-intensieve vrachtwagens, vermalers en molens om het nikkel, kobalt, lithium en koper voor elke accu te extraheren. Het productieproces verbruikt ook enorme hoeveelheden energie. Veel analisten juichen de koolstofbesparingen toe die voortkomen uit het verdringen van fossiele brandstoffen zonder adequaat rekening te houden met het verhoogde energieverbruik van de accu. Eenmaal aangepast, verdwijnt het grootste deel, zo niet alle, van het koolstofvoordeel van de EV.

Als onze modellen correct zijn, zullen EV's op twee fronten falen: ze zijn minder energie-efficiënt dan de ICE's die ze proberen te vervangen en hun implementatie zal weinig doen om koolstofemissies te verminderen.

Kritiek op EV-beleid in Noorwegen
Beleidsmakers prijzen Noorwegen vaak aan als het ultieme succesverhaal van EV. Dankzij enorme subsidies maakten EV's in 2022 80% uit van alle nieuwe autoverkopen in Noorwegen en vertegenwoordigen ze momenteel 20% van het totale wagenpark. Beleidsmakers hopen dat alle ontwikkelde landen uiteindelijk het model van Noorwegen zullen overnemen. Bij nadere inspectie waarschuwt de ervaring van Noorwegen echter meer voor de tekortkomingen van EV's dan dat het pleit voor hun implementatie.

Het eerste probleem is financieel. De Noorse overheid biedt consumenten enorme subsidies voor de aankoop van een EV. Nieuwe voertuigen zijn vrijgesteld van verschillende zware belastingen en de 25% BTW. Gemiddeld zou een grote nieuwe ICE onderhevig zijn aan $27.000 aan verschillende belastingen; een equivalent EV zou niets betalen. Vervolgens zijn EV's in Noorwegen vrijgesteld van weg- of veertol en mogen ze busbanen gebruiken, bieden gratis parkeren en opladen in gemeentelijke gebieden, en verzekeren "oplaadrechten" in appartementsgebouwen. Hoewel Noorwegen sommige van deze operationele subsidies vanaf 2017 heeft teruggeschroefd, kan een inwoner van Oslo nog steeds verwachten dat deze voordelen jaarlijks $8.000 bedragen.

Als onze modellen correct zijn, zullen EV's op twee fronten falen: ze zijn minder energie-efficiënt dan de ICE's die ze proberen te vervangen en hun implementatie zal weinig doen om koolstofemissies te verminderen.

Noorwegen is een van de rijkste landen ter wereld, met een bbp per hoofd van de bevolking van $106.000 in 2022. Ondanks zijn indrukwekkende rijkdom, moet de overheid zijn burgers nog steeds financieel stimuleren om EV's te kopen.

De voordelen beginnen hun tol te eisen van de financiën van Noorwegen. Met bijna $4 miljard per jaar geeft Noorwegen evenveel uit aan EV-subsidies als aan het totale onderhoud van snelwegen en openbare infrastructuur. Het programma heeft ook belangrijke kwesties rond gelijkheid in Noorwegen opgeworpen. EV-subsidies bevoordelen welgestelde stadsbewoners, die profiteren van gratis tol, parkeren en opladen en de zware belasting op grotere luxevoertuigen vermijden. Verschillende populistisch-georiënteerde politieke groeperingen in Noorwegen hebben de zogenaamde "elitaire" EV-subsidies tot een speerpunt van hun platform gemaakt.

Te midden van toenemende controle heeft de overheid actief gezocht naar manieren om verschillende subsidies te verminderen. Parkeren in de gemeente is niet langer gratis en passagiers (hoewel niet de voertuigen zelf) zijn onderworpen aan bepaalde tolheffingen. De overheid introduceerde ook een gedeeltelijke aankoopbelasting op nieuwe EV's. Voorstanders hebben gewaarschuwd dat elke terugdraaiing van subsidies zeker de penetratie van EV's zal schaden en bieden Zweden als een casestudy aan, waarbij in 2022 de eliminatie van verschillende subsidies een daling van 20% in de verkoop van EV's veroorzaakte.

Een benadering van automobiliteitsefficiëntie toont aan dat brandstofauto's eigenlijk efficiënter zijn.

Belangrijker is dat EV's in Noorwegen de vraag naar fossiele brandstoffen of koolstofemissies niet hebben beïnvloed zoals verwacht. Hoewel de vraag naar olie en koolstofemissies sinds 2010 met 15% zijn gedaald, is dit grotendeels niet gerelateerd aan de verkoop van EV's. In die periode daalde de totale vraag naar olie slechts met 34.000 vaten per dag (b/d), waarbij benzine en diesel slechts 10% van de daling uitmaakten. Het grootste deel van de daling kwam van de vraag naar verwarming, verlichting en petrochemische producten, die naar schatting met meer dan een derde zijn ingestort. Ondanks dat 20% van alle voertuigen op de weg nu elektrisch is, daalde de vraag naar benzine en diesel in Noorwegen slechts met 4%.

Impact op energieverbruik
Onze gegevens suggereren dat Noren terughoudend zijn om hun brandstofauto's op te geven, zelfs nadat ze een EV hebben gekocht. We berekenen dat twee derde van de Noorse EV-huishoudens minstens één brandstofauto bezit. Van 2010 tot 2022 voegde Noorwegen 550.000 EV's toe, maar het aantal brandstofauto's op de weg nam toe met 32.630, in plaats van te dalen. De verschuiving van fossiele brandstoffen naar elektriciteit heeft Noorwegens CO2-uitstoot indrukwekkend met 16% verminderd, maar dit land profiteert meer dan andere landen van zijn hydrologische potentieel. Het overstappen op EV's heeft echter niet geleid tot een significante vermindering van het totale energieverbruik, ondanks beweringen dat ze veel efficiënter zijn.

Bovendien importeert Noorwegen alle binnenlandse EV's, waarvan de fabricage veel energie vergt, vooral voor de batterij. Dit draagt bij aan de totale CO2-uitstoot van het land, ondanks het gebruik van overwegend koolstofarme waterkracht. Zelfs als China zijn ambitieuze doelstellingen voor wind-, zonne- en kernenergie zou halen, zou de "terugverdientijd" van de CO2-uitstoot nog steeds meer dan twintig jaar bedragen. EV's zouden alleen levenscyclus-uitstoot kunnen verminderen met een algemene overstap naar koolstofvrije energie bij de fabricage.

Energie-efficiëntie
EV's worden vaak als veel efficiënter beschouwd dan brandstofauto's, maar deze argumenten negeren de energie die nodig is om batterijen te maken en verschillen tussen thermische en elektrische energie. Een benadering van automobiliteitsefficiëntie die de energie vergelijkt die nodig is om een bepaalde afstand af te leggen in een EV versus een brandstofauto, toont aan dat brandstofauto's eigenlijk efficiënter zijn. Dit komt doordat het energiegebruik bij de productie van batterijen aanzienlijk is en omdat het omzetten van thermische in elektrische energie inherent inefficiënt is.We geloven dat EV's niet snel de markt zullen domineren, tenzij er een grote doorbraak plaatsvindt in batterijtechnologie die hen aanzienlijk energiezuiniger maakt.

Blijf via NieuwRechts.nl op de hoogte van het laatste nieuws voor rechts en conservatief denkend Nederland! Start je gratis maand nu via https://nieuwrechts.nl/landing

Voormalig GL-raadslid krijgt maandelijkse boete vanwege klimaatstaking

Beluister onze podcast

Formatie-chaos: VVD, D66 en CDA verder… maar schuift JA21 alsnog aan?
Of beluister op:

Meerartikelen

Trump
Nieuws

Trump-regering zet hardere deportatielijn in met opmerkelijk 'Polar Express'-parodie

Het Witte Huis heeft opnieuw de toon aangescherpt in zijn campagne om illegale migranten aan te zetten tot vrijwillige terugkeer. Op het officiële X-account verscheen deze week een parodie op de bekende kerstfilm The Polar Express. De post veroorzaak

Jan Roos
Nieuws

Jan Roos start exclusieve columnreeks bij NieuwRechts

Vanaf 2026 gaat Jan Roos tweemaal per maand exclusieve columns schrijven voor NieuwRechts. Op 20 december verschijnt al een speciale inleidende column, waarmee hij zijn nieuwe samenwerking aftrapt. Roos staat bekend om zijn scherpe toon en zijn uitge

migranten
Nieuws

Afghaanse migrant zegt 158 keer zijn leeftijd niet te weten, maar krijgt toch asiel

Een Afghaanse migrant krijgt toch verblijfsrecht in Groot-Brittannië, ondanks grote onduidelijkheid over zijn leeftijd. Tijdens gesprekken over zijn achtergrond antwoordde hij maar liefst 158 keer 'Ik weet het niet' wanneer hem naar zijn leeftijd wer

kind met smartphone
Nieuws

Australië voert sociale mediaverbod in voor kinderen: premier waarschuwt voor boetes

Australië heeft gisteren een verbod in op socialmedia-accounts voor jongeren onder de zestien jaar ingevoerd. Bedrijven die geen goede leeftijdscontrole uitvoeren, lopen grote financiële risico’s. Als minderjarigen toch een account kunnen openen of b

Politie
Onderzoek

Duitsland ziet forse toename in geweld migrantenjongeren

Duitsland kijkt al jaren met groeiende zorg naar het geweld op scholen en in buurten. Een nieuw onderzoek van het Landeskriminalamt Noordrijn-Westfalen en de Universiteit van Keulen geeft nu harde cijfers aan dat gevoel, meldt de krant Bild. De concl

Babis
Nieuws

Tsjechië krijgt eurokritische regering met uitgesproken premier

In Tsjechië heeft een nieuwe rechtse regering. Dit gebeurt onder leiding van Andrej Babiš, de miljardair die het land al twee keer eerder leidde, die terug is als premier. Tijdens een ceremonie op het Praagse kasteel benoemde president Petr Pavel hem

Bereid je voor op een noodsituatie
Nieuws

Stapel teruggestuurde noodfolders groeit: sterk wantrouwen tegen overheid

De overheid stuurde onlangs 8,5 miljoen exemplaren van de folder 'Bereid je voor op een noodsituatie' naar Nederlandse huishoudens. De brochure moet burgers uitleg geven over hoe zij zich kunnen voorbereiden op verstoringen, zoals digitale aanvallen

Schoof Orbán Rutte
Nieuws

Hongarije haalt cruciaal bedrijf weg uit Nederland om EU-druk te ontwijken

De onderneming die de TurkStream-pijpleiding beheert, verhuist van Nederland naar Hongarije. Dat kondigde de Hongaarse minister van Buitenlandse Zaken en Buitenlandse Handel Péter Szijjártó dinsdag aan tijdens een bezoek aan Moskou. Volgens Boedapest

Leesmeeropinie
Leesmeerinterviews

Meerartikelen

Hegseth
Nieuws

Gerechtshof geeft groen licht voor transgenderverbod in Amerikaanse krijgsmacht

Een federale beroepsrechter heeft het besluit van minister van Oorlog Pete Hegseth bekrachtigd om personen met een transgender-identiteit uit te sluiten van militaire dienst. De uitspraak betekent dat het beleid van de regering-Trump weer volledig ge

Yesilgoz
Nieuws

VVD stemt tegen behoud hypotheekrenteaftrek ondanks eerdere steun

De Tweede Kamer verwierp deze week een FVD-motie om de hypotheekrenteaftrek (HRA) te behouden. Normaliter zou de motie een meerderheid hebben behaald, maar dit sneuvelde door een opvallende tegenstem van de VVD. De VVD, jarenlang de felste verdediger

Van Campen De Vos
Nieuws

Kamervoorzitter fluit De Vos terug die grafiek wil tonen aan VVD-minister

In de Tweede Kamer ontstond dinsdag een opvallend moment toen Lidewij de Vos (FVD) Klimaatminister Sophie Hermans (VVD) wilde confronteren met een grafiek over de tegenvallende opbrengst van Nederlandse windparken op zee. Het ging om cijfers die volg

Bontenbal
Nieuws

Bontenbal noemt Woo-wet 'doorn in het oog' tijdens debat

CDA-leider Henri Bontenbal uitte stevige kritiek op de Wet open overheid (Woo). Dat deed hij tijdens een debat in de Tweede Kamer over het eindverslag van informateur Buma. De Woo is de wet die bedoeld is om de overheid transparanter te maken door do

toilet azc nijmegen
Nieuws

Ruzie over vieze wc in azc Nijmegen eindigt in bedreigingen en steekincident

In het asielzoekerscentrum (azc) in Nijmegen is begin september een ruzie over een niet schoongemaakte wc uitgelopen op ernstige bedreigingen en een steekincident. Wat begon als een simpele huishoudelijke taak, mondde uit in een conflict waarbij een

Podcast
Rechts voor z'n Raap

Formatie-chaos: VVD, D66 en CDA verder… maar schuift JA21 alsnog aan?

Deze week barst het van de prangende actualiteiten in de nieuwe aflevering van de NieuwRechts-podcast. Een voormalig GroenLinks-raadslid weigert nog langer te werken en krijgt nu elke maand €500 gekort omdat ze in ‘klimaatstaking’ is gegaan. Ondertus

dieren
Nieuws

Tilburgse hondenvereniging moet plaatsmaken voor komst nieuw azc

De hondensportvereniging Idéfix in Tilburg moet opnieuw op zoek naar een locatie doordat op het huidige terrein een asielzoekerscentrum wordt gepland. De aankondiging kwam onverwacht en zorgt voor grote onrust binnen de club, die pas drie jaar gelede

geld
Nieuws

Hoge ontslagvergoedingen voor ambtenaren: 190.000 euro voor één medewerker

Gemeenten en provincies betalen opmerkelijk vaak hoge bedragen aan ambtenaren die vertrekken. Uit onderzoek van De Gelderlander blijkt dat er in vijf jaar tijd minimaal 9 miljoen euro aan ontslag- en transitievergoedingen is uitgekeerd. Sommige bedra

azc
Nieuws

Gratis pendelbus tussen Emmen en azc Ter Apel moet chauffeurs beschermen na reeks van geweld door asielzoekers

De pendelbus tussen station Emmen en het asielzoekerscentrum in Ter Apel wordt voortaan gratis. Vervoerder Qbuzz kondigt de maatregel aan als onderdeel van een nieuw veiligheidspakket, nadat buschauffeurs in de afgelopen maanden te maken kregen met “

Moslimbroederschap
Nieuws

Rapport onthult: EU-geld gaat naar organisaties met banden met Moslimbroederschap

Volgens een nieuw rapport van de Europese Conservatieven en Hervormers (ECR) heeft de Europese Unie jarenlang grote bedragen gegeven aan organisaties die verbonden zouden zijn met de Moslimbroederschap. Het onderzoek is opgesteld door Europarlementar

onderwijs
Nieuws

Tweede Kamer opent deur naar inperking onderwijsvrijheid

De Tweede Kamer heeft met een nipte meerderheid besloten dat het discriminatieverbod uit artikel 1 van de Grondwet zwaarder weegt dan de vrijheid om scholen op te richten op basis van religieuze overtuiging. De Kamer steunt een motie van VVD-Kamerlid

Tielen
Nieuws

Kabinet wil geen extra onderzoek naar vele menstruatieklachten na coronaprik

Het kabinet voelt weinig voor aanvullend onderzoek naar de tienduizenden meldingen van menstruatieklachten na de coronaprik. In haar beantwoording van FVD-Kamervragen bevestigt staatssecretaris Judith Tielen (VVD) dat Lareb bijna 28.000 meldingen hee