Dit is waarom elektrische auto's wellicht niet de toekomst zijn

Achtergronden 28 maart 2024 6 minuten Goehring & Rozencwajg
Elektrisch
ANP

In januari kondigde autoverhuurbedrijf Hertz aan dat het eenderde van al zijn elektrische Tesla's gaat verkopen, en weer gaat investeren in benzineauto's. Volgens CEO Stephen Scherr hadden klanten er te weinig vraag naar, meldde Bloomberg. In een open brief, 'De Noorse illusie' schaart ook het investeringsbedrijf Goehring & Rozencwajg zich achter Hertz. Lees hier de open brief over waarom stekkerauto's (EV's) wellicht niet de toekomst zullen zijn.

Opkomst van EV's
Vanaf halverwege het vorige decennium raakte de investeringsgemeenschap ervan overtuigd dat de populariteit van elektrische voertuigen (EV's) snel zou toenemen. Er werd aangenomen dat de implementatie van EV's zo groot zou worden dat het wereldwijde olieverbruik op het punt stond te pieken, althans dat was de breed gedragen consensus. Het jaar 2019 werd herhaaldelijk genoemd als het jaar waarin de vraag naar olie zou pieken en vervolgens zou afnemen. Achteraf gezien waren deze zorgen misplaatst. Ondanks de enorme verstoring door COVID-19, zou de vraag naar olie in 2024 103 miljoen vaten per dag (mb/d) moeten bereiken – 2,3 mb/d meer dan in 2019. Ondanks de verrassende toename van de vraag blijven veel analisten overtuigd dat een piek in de vraag naar olie nog steeds op handen is. Het geloof van de investeringsgemeenschap dat EV's de verbrandingsmotor zullen vervangen, blijft sterker dan ooit. Wij zijn het hier sterk mee oneens.

Twijfels over EV's
In onze afgelopen brief voorspelden we dat de wereldwijde energievraag de komende twintig jaar consequent de verwachtingen zou overtreffen. Nooit eerder waren zoveel mensen tegelijkertijd in hun periode van energie-intensieve economische ontwikkeling. Ons essay richtte zich breed op de totale energievraag en vermeed specifiek olieverbruik. Deze keuze was bewust: we wilden de kritieke drijfveren van de totale energievraag benadrukken en ons niet laten afleiden door het debat over EV-penetratie. Het essay van vandaag richt zich op olie en legt uit waarom we geloven dat de vraag de komende jaren verrassend hoog zal blijven.

Onderzoek naar EV's
Ons onderzoek toont aan dat EV's, ondanks enorme subsidies en de groeiende dreiging van regelrechte verboden op verbrandingsmotoren (ICE), moeite zullen hebben om op grote schaal te worden aangenomen. Na de geschiedenis van energie zorgvuldig bestudeerd te hebben, hebben we nog geen voorbeeld gevonden waarbij een nieuwe technologie met mindere energie-efficiëntie een bestaande, efficiëntere technologie heeft vervangen. Ondanks beweringen van het tegendeel, suggereert ons onderzoek dat EV's minder energie-efficiënt zijn dan auto's met een verbrandingsmotor. Als gevolg hiervan zullen ze geen brede implementatie bereiken.

Het geloof van de investeringsgemeenschap dat EV's de verbrandingsmotor zullen vervangen, blijft sterker dan ooit. Wij zijn het hier sterk mee oneens.

Onze bewering is controversieel; de meeste deskundigen staan erop dat EV's veel efficiënter zijn. Wij geloven dat de ICE duidelijk de winnaar is, zodra de energetische kosten van zowel de accu als de hernieuwbare energie die nodig is om "koolstofvrije" EV's te maken, worden meegewogen.

Hoewel overheden EV's kunnen stimuleren door middel van subsidies of verboden op ICE's, zullen deze maatregelen waarschijnlijk mislukken, omdat consumenten uiteindelijk zullen weigeren om nieuwe technologie die inferieure energie-efficiëntie biedt, te omarmen. Betere voorbeelden bestaan niet dan Ford en Hertz die hun EV-initiatieven drastisch terugschroeven vanwege lager dan verwachte consumentenbelangstelling.

Financiële en milieukosten van EV's
Het verminderen van koolstofemissies staat centraal in het pleidooi voor elektrische voertuigen. Voorstanders betogen dat het verdringen van fossiele brandstoffen essentieel is om de opwarming van de aarde tegen te gaan. Wij zijn het daar niet mee eens. Het vervangen van ICE's door EV's zal de koolstofemissies aanzienlijk verhogen en het probleem mogelijk verergeren. Het produceren van een elektrisch voertuig verbruikt veel meer energie dan een ICE. Het merendeel van deze extra energie wordt besteed aan het delven van de materialen voor en het vervaardigen van de grote lithium-ion-accu van een EV. 

EV's worden vaak als veel efficiënter beschouwd dan brandstofauto's, maar deze argumenten negeren de energie die nodig is om batterijen te maken.

Mijnbouwbedrijven gebruiken energie-intensieve vrachtwagens, vermalers en molens om het nikkel, kobalt, lithium en koper voor elke accu te extraheren. Het productieproces verbruikt ook enorme hoeveelheden energie. Veel analisten juichen de koolstofbesparingen toe die voortkomen uit het verdringen van fossiele brandstoffen zonder adequaat rekening te houden met het verhoogde energieverbruik van de accu. Eenmaal aangepast, verdwijnt het grootste deel, zo niet alle, van het koolstofvoordeel van de EV.

Als onze modellen correct zijn, zullen EV's op twee fronten falen: ze zijn minder energie-efficiënt dan de ICE's die ze proberen te vervangen en hun implementatie zal weinig doen om koolstofemissies te verminderen.

Kritiek op EV-beleid in Noorwegen
Beleidsmakers prijzen Noorwegen vaak aan als het ultieme succesverhaal van EV. Dankzij enorme subsidies maakten EV's in 2022 80% uit van alle nieuwe autoverkopen in Noorwegen en vertegenwoordigen ze momenteel 20% van het totale wagenpark. Beleidsmakers hopen dat alle ontwikkelde landen uiteindelijk het model van Noorwegen zullen overnemen. Bij nadere inspectie waarschuwt de ervaring van Noorwegen echter meer voor de tekortkomingen van EV's dan dat het pleit voor hun implementatie.

Het eerste probleem is financieel. De Noorse overheid biedt consumenten enorme subsidies voor de aankoop van een EV. Nieuwe voertuigen zijn vrijgesteld van verschillende zware belastingen en de 25% BTW. Gemiddeld zou een grote nieuwe ICE onderhevig zijn aan $27.000 aan verschillende belastingen; een equivalent EV zou niets betalen. Vervolgens zijn EV's in Noorwegen vrijgesteld van weg- of veertol en mogen ze busbanen gebruiken, bieden gratis parkeren en opladen in gemeentelijke gebieden, en verzekeren "oplaadrechten" in appartementsgebouwen. Hoewel Noorwegen sommige van deze operationele subsidies vanaf 2017 heeft teruggeschroefd, kan een inwoner van Oslo nog steeds verwachten dat deze voordelen jaarlijks $8.000 bedragen.

Als onze modellen correct zijn, zullen EV's op twee fronten falen: ze zijn minder energie-efficiënt dan de ICE's die ze proberen te vervangen en hun implementatie zal weinig doen om koolstofemissies te verminderen.

Noorwegen is een van de rijkste landen ter wereld, met een bbp per hoofd van de bevolking van $106.000 in 2022. Ondanks zijn indrukwekkende rijkdom, moet de overheid zijn burgers nog steeds financieel stimuleren om EV's te kopen.

De voordelen beginnen hun tol te eisen van de financiën van Noorwegen. Met bijna $4 miljard per jaar geeft Noorwegen evenveel uit aan EV-subsidies als aan het totale onderhoud van snelwegen en openbare infrastructuur. Het programma heeft ook belangrijke kwesties rond gelijkheid in Noorwegen opgeworpen. EV-subsidies bevoordelen welgestelde stadsbewoners, die profiteren van gratis tol, parkeren en opladen en de zware belasting op grotere luxevoertuigen vermijden. Verschillende populistisch-georiënteerde politieke groeperingen in Noorwegen hebben de zogenaamde "elitaire" EV-subsidies tot een speerpunt van hun platform gemaakt.

Te midden van toenemende controle heeft de overheid actief gezocht naar manieren om verschillende subsidies te verminderen. Parkeren in de gemeente is niet langer gratis en passagiers (hoewel niet de voertuigen zelf) zijn onderworpen aan bepaalde tolheffingen. De overheid introduceerde ook een gedeeltelijke aankoopbelasting op nieuwe EV's. Voorstanders hebben gewaarschuwd dat elke terugdraaiing van subsidies zeker de penetratie van EV's zal schaden en bieden Zweden als een casestudy aan, waarbij in 2022 de eliminatie van verschillende subsidies een daling van 20% in de verkoop van EV's veroorzaakte.

Een benadering van automobiliteitsefficiëntie toont aan dat brandstofauto's eigenlijk efficiënter zijn.

Belangrijker is dat EV's in Noorwegen de vraag naar fossiele brandstoffen of koolstofemissies niet hebben beïnvloed zoals verwacht. Hoewel de vraag naar olie en koolstofemissies sinds 2010 met 15% zijn gedaald, is dit grotendeels niet gerelateerd aan de verkoop van EV's. In die periode daalde de totale vraag naar olie slechts met 34.000 vaten per dag (b/d), waarbij benzine en diesel slechts 10% van de daling uitmaakten. Het grootste deel van de daling kwam van de vraag naar verwarming, verlichting en petrochemische producten, die naar schatting met meer dan een derde zijn ingestort. Ondanks dat 20% van alle voertuigen op de weg nu elektrisch is, daalde de vraag naar benzine en diesel in Noorwegen slechts met 4%.

Impact op energieverbruik
Onze gegevens suggereren dat Noren terughoudend zijn om hun brandstofauto's op te geven, zelfs nadat ze een EV hebben gekocht. We berekenen dat twee derde van de Noorse EV-huishoudens minstens één brandstofauto bezit. Van 2010 tot 2022 voegde Noorwegen 550.000 EV's toe, maar het aantal brandstofauto's op de weg nam toe met 32.630, in plaats van te dalen. De verschuiving van fossiele brandstoffen naar elektriciteit heeft Noorwegens CO2-uitstoot indrukwekkend met 16% verminderd, maar dit land profiteert meer dan andere landen van zijn hydrologische potentieel. Het overstappen op EV's heeft echter niet geleid tot een significante vermindering van het totale energieverbruik, ondanks beweringen dat ze veel efficiënter zijn.

Bovendien importeert Noorwegen alle binnenlandse EV's, waarvan de fabricage veel energie vergt, vooral voor de batterij. Dit draagt bij aan de totale CO2-uitstoot van het land, ondanks het gebruik van overwegend koolstofarme waterkracht. Zelfs als China zijn ambitieuze doelstellingen voor wind-, zonne- en kernenergie zou halen, zou de "terugverdientijd" van de CO2-uitstoot nog steeds meer dan twintig jaar bedragen. EV's zouden alleen levenscyclus-uitstoot kunnen verminderen met een algemene overstap naar koolstofvrije energie bij de fabricage.

Energie-efficiëntie
EV's worden vaak als veel efficiënter beschouwd dan brandstofauto's, maar deze argumenten negeren de energie die nodig is om batterijen te maken en verschillen tussen thermische en elektrische energie. Een benadering van automobiliteitsefficiëntie die de energie vergelijkt die nodig is om een bepaalde afstand af te leggen in een EV versus een brandstofauto, toont aan dat brandstofauto's eigenlijk efficiënter zijn. Dit komt doordat het energiegebruik bij de productie van batterijen aanzienlijk is en omdat het omzetten van thermische in elektrische energie inherent inefficiënt is.We geloven dat EV's niet snel de markt zullen domineren, tenzij er een grote doorbraak plaatsvindt in batterijtechnologie die hen aanzienlijk energiezuiniger maakt.

Blijf via NieuwRechts.nl op de hoogte van het laatste nieuws voor rechts en conservatief denkend Nederland! Start je gratis maand nu via https://nieuwrechts.nl/landing

Andreas Kinneging legt uit wat er waardevol en problematisch is aan de Nederlandse cultuur

Beluister onze podcast

Politieke aardverschuiving in Nederland; Timmermans druipt af als partijleider
Of beluister op:

Meerartikelen

Faber
Nieuws

Stembureauvoorzitter Maastricht stapt op na negatief Facebookbericht over PVV’er Faber

De voorzitter van het stembureau in het Maastricht UMC+, die tijdens de Tweede Kamerverkiezingen de leiding had, keert niet meer terug in die functie. Dat heeft zij maandag besloten na een gesprek met de gemeente Maastricht. Aanleiding was een Facebo

Lahlah
Nieuws

Esmah Lahlah solliciteerde ook in Delft: tweede burgemeesterspoging zorgt voor onrust binnen GroenLinks-PvdA

Esmah Lahlah, de nummer twee van GroenLinks-PvdA, blijkt niet alleen te hebben gesolliciteerd naar het burgemeesterschap van Tilburg, maar ook naar dat van Delft. Dat melden bronnen rond de partij. Partijleider Jesse Klaver bevestigde maandag aan het

RvS
Nieuws

Raad van State: verbod op versterkte gebedsoproepen ‘discriminerend’

De Raad van State heeft harde kritiek op het wetsvoorstel van SGP en JA21 om versterkte gebedsoproepen te verbieden. Volgens het hoogste adviesorgaan van de regering is het voorstel in strijd met de vrijheid van godsdienst en discriminerend van aard

eten Gaza
Nieuws

Er was geen hongersnood in Gaza, blijkt uit UNICEF-cijfers

Volgens nieuwe cijfers van UNICEF is er geen sprake geweest van een hongersnood in Gaza. De VN-gelieerde organisatie Integrated Food Security Phase Classification (IPC) concludeerde in augustus nog dat er een hongersnood gaande was, maar deed dat op

Krispijn
Nieuws

Jonathan Krispijn twijfelt over Holocaust: "Ik voelde niet zoveel bij Auschwitz"

Oud-presentator van Ongehoord Nederland, Jonathan Krispijn, twijfelt aan de officiële lezing van de Holocaust. Zijn onderbuikgevoel zegt dat er geen enkel bewijs is voor de 'industriële vernietiging' van Joden in de verbrandingsovens, vertelt hij in

Trump
Nieuws

Trump dreigt met militair ingrijpen: ‘Nigeria moet nú stoppen doden van christenen’

President Donald Trump heeft via zijn platform Truth Social harde taal gesproken tegen de regering van Nigeria. Hij dreigt met militair optreden als het grootschalige geweld tegen christenen in het land niet stopt op korte termijn. ‘Als de Nigeriaans

Maxima Willem-Alexander
Nieuws

Koningspaar koopt tweede Griekse villa van 15 miljoen euro

Koning Willem-Alexander en koningin Máxima hebben hun vastgoedbezit uitgebreid met een nieuw buitenverblijf in Griekenland. Volgens Griekse media betaalde het paar ongeveer 15 miljoen euro voor een luxe villa in Ekali, een exclusieve buitenwijk ten n

Biomassa
Onderzoek

Rapport: biomassa slokt 250 miljard dollar aan klimaatsubsidies op

Terwijl overheden wereldwijd miljarden investeren in zogenoemde groene energie, blijkt uit een nieuw rapport dat een groot deel van dat geld letterlijk in rook opgaat. Volgens het Biomass Action Network, dat zijn bevindingen publiceerde samen met het

Leesmeeropinie
Leesmeerinterviews

Meerartikelen

Robert Fico
Nieuws

Nederland overweegt strafprocedure tegen Slowakije na wet over twee geslachten

Slowakije ligt onder vuur in Brussel na een grondwetswijziging die vastlegt dat er slechts twee geslachten bestaan: man en vrouw. De Tweede Kamer overweegt nu om een strafprocedure tegen het land te starten op basis van artikel 7 van het EU-Verdrag,

Five Guys
Nieuws

Franse fastfoodrestaurants stappen over op halalvlees en schrappen alcohol

De Amerikaanse fastfoodketen Five Guys heeft in Frankrijk zes vestigingen omgevormd tot halalrestaurants. In deze filialen wordt alleen nog rundvlees geserveerd dat halal is gecertificeerd en staat geen alcohol meer op de kaart. Het bedrijf zegt hier

De Koster
Nieuws

Gemeente Maastricht onderzoekt voorzitter stembureau na PVV-kritiek

De gemeente Maastricht stelt een onderzoek in naar Corry de Koster, voorzitter van een stembureau in het Maastricht UMC+. De Koster uitte op haar Facebook-pagina scherpe kritiek op Geert Wilders en zijn partij, wat volgens de gemeente vragen oproept

Stonehenge
Nieuws

Klimaatactivisten vrijgesproken na vandalisme bij Stonehenge

Drie klimaatactivisten van Just Stop Oil zijn vrijgesproken van vandalisme en verstoring van de openbare orde. Zij werden vervolgd omdat ze Stonehenge hadden bespoten met oranje poeder tijdens een protestactie in juni 2024. De rechtbank in Salisbury

Ongehoord
Nieuws

Boete voor Ongehoord Nederland wegens dubbelrol Tom de Nooijer

Het Commissariaat voor de Media heeft Ongehoord Nederland een boete opgelegd vanwege belangenverstrengeling. Volgens de toezichthouder heeft presentator Tom de Nooijer, die ook gemeenteraadslid is in Oldebroek, zijn politieke standpunt gebruikt in ee

Grokipedia
Nieuws

Elon Musk lanceert eigen alternatief voor Wikipedia

Elon Musk heeft een eigen online encyclopedie gelanceerd onder de naam Grokipedia. Volgens de ondernemer is het platform bedoeld als alternatief voor Wikipedia, dat volgens hem te politiek gekleurd is. Grokipedia moet volgens Musk “de waarheid en nie

Akkerbouw
Achtergronden

Akkerbouwers woedend over PBL-rapport: “Onze landbouw wordt bij het oud vuil gezet”

De Nederlandse Akkerbouw Vakbond (NAV) is woedend over een nieuw rapport van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL). In dat rapport, getiteld 'Keuzes voor de Leefomgeving 2025', schetst het PBL verschillende toekomstscenario’s om Nederland binnen

Koeien
Nieuws

Deense koeien sterven na invoering nieuwe milieumaatregel

In Denemarken slaan melkveehouders alarm. Sinds 1 oktober zijn boeren met meer dan vijftig koeien verplicht het methaanremmende middel Bovaer toe te voegen aan het voer. Het additief, ontwikkeld door DSM Firmenich, moet de uitstoot van broeikasgas me

geld
Nieuws

Europa pompt miljarden in Amerikaans links activisme, ook miljoenen uit Nederland

Een nieuw rapport van de Amerikaanse waakhond Americans for Public Trust (APT) onthult dat bijna 2 miljard dollar aan buitenlands geld uit Europa naar verluidt is doorgesluisd naar Amerikaanse organisaties die zich bezighouden met links politiek acti

DNB
Achtergronden

Nieuwe weeffout in pensioenwet: invaren leidt tot willekeur

Een nieuwe weeffout in de Wet toekomst pensioenen (WTP) zorgt voor groeiende onrust in de pensioensector. Bij het zogeheten invaren — het overhevelen van oude pensioenrechten naar het nieuwe stelsel — blijken grote verschillen te ontstaan tussen deel

Diederik van Dijk
Nieuws

Christen in azc Goes bedreigd door moslims: SGP stelt Kamervragen

In het asielzoekerscentrum in Goes is een Syrische christen, Wassim, aangevallen en bedreigd door islamitische asielzoekers. Volgens schooldirecteur en ChristenUnie-Statenlid Lizo Koppejan zat de man ‘bevend en trillend’ bij hem in zijn kantoor. ‘Ik

UvA
Nieuws

UvA-wetenschapper: ‘Eigendomsrecht moet worden beperkt om woningnood op te lossen’

Aan de Universiteit van Amsterdam klinkt een opvallend geluid: om de woningnood te bestrijden, moet het eigendomsrecht worden ingeperkt. Dat schrijft promovenda Eva Vermeulen van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid. In haar proefschrift stelt ze dat h