Dit is waarom elektrische auto's wellicht niet de toekomst zijn

Achtergronden 28 maart 2024 6 minuten Goehring & Rozencwajg
Elektrisch
ANP

In januari kondigde autoverhuurbedrijf Hertz aan dat het eenderde van al zijn elektrische Tesla's gaat verkopen, en weer gaat investeren in benzineauto's. Volgens CEO Stephen Scherr hadden klanten er te weinig vraag naar, meldde Bloomberg. In een open brief, 'De Noorse illusie' schaart ook het investeringsbedrijf Goehring & Rozencwajg zich achter Hertz. Lees hier de open brief over waarom stekkerauto's (EV's) wellicht niet de toekomst zullen zijn.

Opkomst van EV's
Vanaf halverwege het vorige decennium raakte de investeringsgemeenschap ervan overtuigd dat de populariteit van elektrische voertuigen (EV's) snel zou toenemen. Er werd aangenomen dat de implementatie van EV's zo groot zou worden dat het wereldwijde olieverbruik op het punt stond te pieken, althans dat was de breed gedragen consensus. Het jaar 2019 werd herhaaldelijk genoemd als het jaar waarin de vraag naar olie zou pieken en vervolgens zou afnemen. Achteraf gezien waren deze zorgen misplaatst. Ondanks de enorme verstoring door COVID-19, zou de vraag naar olie in 2024 103 miljoen vaten per dag (mb/d) moeten bereiken – 2,3 mb/d meer dan in 2019. Ondanks de verrassende toename van de vraag blijven veel analisten overtuigd dat een piek in de vraag naar olie nog steeds op handen is. Het geloof van de investeringsgemeenschap dat EV's de verbrandingsmotor zullen vervangen, blijft sterker dan ooit. Wij zijn het hier sterk mee oneens.

Twijfels over EV's
In onze afgelopen brief voorspelden we dat de wereldwijde energievraag de komende twintig jaar consequent de verwachtingen zou overtreffen. Nooit eerder waren zoveel mensen tegelijkertijd in hun periode van energie-intensieve economische ontwikkeling. Ons essay richtte zich breed op de totale energievraag en vermeed specifiek olieverbruik. Deze keuze was bewust: we wilden de kritieke drijfveren van de totale energievraag benadrukken en ons niet laten afleiden door het debat over EV-penetratie. Het essay van vandaag richt zich op olie en legt uit waarom we geloven dat de vraag de komende jaren verrassend hoog zal blijven.

Onderzoek naar EV's
Ons onderzoek toont aan dat EV's, ondanks enorme subsidies en de groeiende dreiging van regelrechte verboden op verbrandingsmotoren (ICE), moeite zullen hebben om op grote schaal te worden aangenomen. Na de geschiedenis van energie zorgvuldig bestudeerd te hebben, hebben we nog geen voorbeeld gevonden waarbij een nieuwe technologie met mindere energie-efficiëntie een bestaande, efficiëntere technologie heeft vervangen. Ondanks beweringen van het tegendeel, suggereert ons onderzoek dat EV's minder energie-efficiënt zijn dan auto's met een verbrandingsmotor. Als gevolg hiervan zullen ze geen brede implementatie bereiken.

Het geloof van de investeringsgemeenschap dat EV's de verbrandingsmotor zullen vervangen, blijft sterker dan ooit. Wij zijn het hier sterk mee oneens.

Onze bewering is controversieel; de meeste deskundigen staan erop dat EV's veel efficiënter zijn. Wij geloven dat de ICE duidelijk de winnaar is, zodra de energetische kosten van zowel de accu als de hernieuwbare energie die nodig is om "koolstofvrije" EV's te maken, worden meegewogen.

Hoewel overheden EV's kunnen stimuleren door middel van subsidies of verboden op ICE's, zullen deze maatregelen waarschijnlijk mislukken, omdat consumenten uiteindelijk zullen weigeren om nieuwe technologie die inferieure energie-efficiëntie biedt, te omarmen. Betere voorbeelden bestaan niet dan Ford en Hertz die hun EV-initiatieven drastisch terugschroeven vanwege lager dan verwachte consumentenbelangstelling.

Financiële en milieukosten van EV's
Het verminderen van koolstofemissies staat centraal in het pleidooi voor elektrische voertuigen. Voorstanders betogen dat het verdringen van fossiele brandstoffen essentieel is om de opwarming van de aarde tegen te gaan. Wij zijn het daar niet mee eens. Het vervangen van ICE's door EV's zal de koolstofemissies aanzienlijk verhogen en het probleem mogelijk verergeren. Het produceren van een elektrisch voertuig verbruikt veel meer energie dan een ICE. Het merendeel van deze extra energie wordt besteed aan het delven van de materialen voor en het vervaardigen van de grote lithium-ion-accu van een EV. 

EV's worden vaak als veel efficiënter beschouwd dan brandstofauto's, maar deze argumenten negeren de energie die nodig is om batterijen te maken.

Mijnbouwbedrijven gebruiken energie-intensieve vrachtwagens, vermalers en molens om het nikkel, kobalt, lithium en koper voor elke accu te extraheren. Het productieproces verbruikt ook enorme hoeveelheden energie. Veel analisten juichen de koolstofbesparingen toe die voortkomen uit het verdringen van fossiele brandstoffen zonder adequaat rekening te houden met het verhoogde energieverbruik van de accu. Eenmaal aangepast, verdwijnt het grootste deel, zo niet alle, van het koolstofvoordeel van de EV.

Als onze modellen correct zijn, zullen EV's op twee fronten falen: ze zijn minder energie-efficiënt dan de ICE's die ze proberen te vervangen en hun implementatie zal weinig doen om koolstofemissies te verminderen.

Kritiek op EV-beleid in Noorwegen
Beleidsmakers prijzen Noorwegen vaak aan als het ultieme succesverhaal van EV. Dankzij enorme subsidies maakten EV's in 2022 80% uit van alle nieuwe autoverkopen in Noorwegen en vertegenwoordigen ze momenteel 20% van het totale wagenpark. Beleidsmakers hopen dat alle ontwikkelde landen uiteindelijk het model van Noorwegen zullen overnemen. Bij nadere inspectie waarschuwt de ervaring van Noorwegen echter meer voor de tekortkomingen van EV's dan dat het pleit voor hun implementatie.

Het eerste probleem is financieel. De Noorse overheid biedt consumenten enorme subsidies voor de aankoop van een EV. Nieuwe voertuigen zijn vrijgesteld van verschillende zware belastingen en de 25% BTW. Gemiddeld zou een grote nieuwe ICE onderhevig zijn aan $27.000 aan verschillende belastingen; een equivalent EV zou niets betalen. Vervolgens zijn EV's in Noorwegen vrijgesteld van weg- of veertol en mogen ze busbanen gebruiken, bieden gratis parkeren en opladen in gemeentelijke gebieden, en verzekeren "oplaadrechten" in appartementsgebouwen. Hoewel Noorwegen sommige van deze operationele subsidies vanaf 2017 heeft teruggeschroefd, kan een inwoner van Oslo nog steeds verwachten dat deze voordelen jaarlijks $8.000 bedragen.

Als onze modellen correct zijn, zullen EV's op twee fronten falen: ze zijn minder energie-efficiënt dan de ICE's die ze proberen te vervangen en hun implementatie zal weinig doen om koolstofemissies te verminderen.

Noorwegen is een van de rijkste landen ter wereld, met een bbp per hoofd van de bevolking van $106.000 in 2022. Ondanks zijn indrukwekkende rijkdom, moet de overheid zijn burgers nog steeds financieel stimuleren om EV's te kopen.

De voordelen beginnen hun tol te eisen van de financiën van Noorwegen. Met bijna $4 miljard per jaar geeft Noorwegen evenveel uit aan EV-subsidies als aan het totale onderhoud van snelwegen en openbare infrastructuur. Het programma heeft ook belangrijke kwesties rond gelijkheid in Noorwegen opgeworpen. EV-subsidies bevoordelen welgestelde stadsbewoners, die profiteren van gratis tol, parkeren en opladen en de zware belasting op grotere luxevoertuigen vermijden. Verschillende populistisch-georiënteerde politieke groeperingen in Noorwegen hebben de zogenaamde "elitaire" EV-subsidies tot een speerpunt van hun platform gemaakt.

Te midden van toenemende controle heeft de overheid actief gezocht naar manieren om verschillende subsidies te verminderen. Parkeren in de gemeente is niet langer gratis en passagiers (hoewel niet de voertuigen zelf) zijn onderworpen aan bepaalde tolheffingen. De overheid introduceerde ook een gedeeltelijke aankoopbelasting op nieuwe EV's. Voorstanders hebben gewaarschuwd dat elke terugdraaiing van subsidies zeker de penetratie van EV's zal schaden en bieden Zweden als een casestudy aan, waarbij in 2022 de eliminatie van verschillende subsidies een daling van 20% in de verkoop van EV's veroorzaakte.

Een benadering van automobiliteitsefficiëntie toont aan dat brandstofauto's eigenlijk efficiënter zijn.

Belangrijker is dat EV's in Noorwegen de vraag naar fossiele brandstoffen of koolstofemissies niet hebben beïnvloed zoals verwacht. Hoewel de vraag naar olie en koolstofemissies sinds 2010 met 15% zijn gedaald, is dit grotendeels niet gerelateerd aan de verkoop van EV's. In die periode daalde de totale vraag naar olie slechts met 34.000 vaten per dag (b/d), waarbij benzine en diesel slechts 10% van de daling uitmaakten. Het grootste deel van de daling kwam van de vraag naar verwarming, verlichting en petrochemische producten, die naar schatting met meer dan een derde zijn ingestort. Ondanks dat 20% van alle voertuigen op de weg nu elektrisch is, daalde de vraag naar benzine en diesel in Noorwegen slechts met 4%.

Impact op energieverbruik
Onze gegevens suggereren dat Noren terughoudend zijn om hun brandstofauto's op te geven, zelfs nadat ze een EV hebben gekocht. We berekenen dat twee derde van de Noorse EV-huishoudens minstens één brandstofauto bezit. Van 2010 tot 2022 voegde Noorwegen 550.000 EV's toe, maar het aantal brandstofauto's op de weg nam toe met 32.630, in plaats van te dalen. De verschuiving van fossiele brandstoffen naar elektriciteit heeft Noorwegens CO2-uitstoot indrukwekkend met 16% verminderd, maar dit land profiteert meer dan andere landen van zijn hydrologische potentieel. Het overstappen op EV's heeft echter niet geleid tot een significante vermindering van het totale energieverbruik, ondanks beweringen dat ze veel efficiënter zijn.

Bovendien importeert Noorwegen alle binnenlandse EV's, waarvan de fabricage veel energie vergt, vooral voor de batterij. Dit draagt bij aan de totale CO2-uitstoot van het land, ondanks het gebruik van overwegend koolstofarme waterkracht. Zelfs als China zijn ambitieuze doelstellingen voor wind-, zonne- en kernenergie zou halen, zou de "terugverdientijd" van de CO2-uitstoot nog steeds meer dan twintig jaar bedragen. EV's zouden alleen levenscyclus-uitstoot kunnen verminderen met een algemene overstap naar koolstofvrije energie bij de fabricage.

Energie-efficiëntie
EV's worden vaak als veel efficiënter beschouwd dan brandstofauto's, maar deze argumenten negeren de energie die nodig is om batterijen te maken en verschillen tussen thermische en elektrische energie. Een benadering van automobiliteitsefficiëntie die de energie vergelijkt die nodig is om een bepaalde afstand af te leggen in een EV versus een brandstofauto, toont aan dat brandstofauto's eigenlijk efficiënter zijn. Dit komt doordat het energiegebruik bij de productie van batterijen aanzienlijk is en omdat het omzetten van thermische in elektrische energie inherent inefficiënt is.We geloven dat EV's niet snel de markt zullen domineren, tenzij er een grote doorbraak plaatsvindt in batterijtechnologie die hen aanzienlijk energiezuiniger maakt.

Lees er meer over op: https://nieuwrechts.nl/
Blijf via NieuwRechts.nl op de hoogte van het laatste nieuws voor rechts en conservatief denkend Nederland! Start je gratis maand nu via https://nieuwrechts.nl/landing

Hoe het CDA de gewone burger verraadt

Beluister onze podcast

XR schrijft het script, statushouders pakken twee huizen en u mag meer belasting betalen
Of beluister op:

Meerartikelen

azc
Nieuws

Harderwijk grijpt in bij overlast azc: strengere beveiliging, overplaatsingen en locatieverboden

De gemeente Harderwijk, het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) en de politie nemen extra maatregelen om de toenemende overlast rond het azc aan de Graaf Ottolaan in te dammen. Na meerdere incidenten de afgelopen weken vond op dinsdag een spoed

statushouders
Nieuws

Felle clash in Groningse gemeenteraad over voorrang statushouders

De gemeenteraad van Groningen werd woensdagavond opgeschud door een emotioneel debat over de voorrang die statushouders krijgen bij de toewijzing van sociale huurwoningen. De aanleiding was een uitspraak van PVV-fractievoorzitter Kelly Blauw, die ste

Fiscus
Nieuws

Belastingdienst opnieuw onder vuur: AP dwingt uitfasering van privacyschendende systemen

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft de Belastingdienst opgedragen twee omstreden informatiesystemen zo snel mogelijk uit te faseren. Vier andere systemen moeten per direct worden aangepast. Volgens de privacywaakhond overtreedt de Belastingdien

Bruls
Nieuws

Bruls valt Wilders aan na protest tegen azc Zwolle: ‘Ondergraving van het lokale bestuur’

De burgemeester van Nijmegen, Hubert Bruls (CDA), heeft scherpe kritiek geuit op PVV-leider Geert Wilders. Volgens Bruls probeerde Wilders bewust het democratisch proces te verstoren tijdens een raadsvergadering in Zwolle. Aanleiding was een demonstr

Politie
Nieuws

Egyptenaar gearresteerd voor verkrachting toeriste (15) in Italië

Een Amerikaanse tiener (15) is tijdens een vakantie in Italië verkracht door een hotelmedewerker. De vermoedelijke dader is een 42-jarige Egyptenaar, die legaal in Italië verblijft en werkzaam was in het hotel waar het gezin verbleef. Hij is gearrest

Weidel
Achtergronden

AfD waarschuwt: “Massamigratie en klimaatgekte breken Europa af”

In een vlammende toespraak levert AfD-fractievoorzitter Alice Weidel stevige kritiek op de koers van de Duitse regering onder kanselier Friedrich Merz. Volgens Weidel is Duitsland “in vrije val” door jarenlang migratie- en klimaatbeleid dat ze bescho

Bondsdag
Nieuws

Duits parlement richt enquêtecommissie op voor coronabeleid

De Duitse Bondsdag gaat de coronaperiode officieel tegen het licht houden. Een brede meerderheid stemde donderdag in met de oprichting van een parlementaire enquêtecommissie die het overheidsbeleid tijdens de pandemie gaat analyseren. Een scherpere a

Eurobonds
Achtergronden

Eurobonds en schuldenunie: Nederland draait op voor falend Zuid-Europa

Terwijl Nederlandse gezinnen worstelen met hoge prijzen, stijgende belastingen en tekorten in zorg en onderwijs, bereiden Europese leiders in stilte nieuwe eurobonds voor. Daarmee garandeert Nederland miljardenleningen voor landen met torenhoge staat

Leesmeeropinie
Leesmeerinterviews

Meerartikelen

Wiersma
Nieuws

Wiersma wil boeren beschermen bij vrijgave stikstofdata: rechter woest

Demissionair landbouwminister Femke Wiersma (BBB) heeft besloten om de publicatie van gegevens over veehouderijen voorlopig te pauzeren. Het gaat om een database met informatie over het aantal dieren per bedrijf, die onder meer wordt gebruikt om stik

McDonald's
Nieuws

Moslimkoppel woest nadat ze varkensvlees krijgen bij McDonald’s

Een snel ontbijt bij McDonald’s liep begin deze maand uit op een religieus en emotioneel drama voor een moslimkoppel uit Engeland. In plaats van een vegetarische ontbijtsandwich kreeg de man spek geserveerd – varkensvlees, iets wat in de islam ten st

Soepboer
Nieuws

Fryske Nasjonale Partij doet gooi naar Tweede Kamerzetel: 'Unieke kans voor regio's'

De Fryske Nasjonale Partij (FNP) wil voor het eerst in haar geschiedenis meedoen aan de Tweede Kamerverkiezingen. De partij heeft donderdag bekendgemaakt dat NSC-Kamerlid Aant Jelle Soepboer als lijsttrekker is voorgedragen. Dat meldt FNP-voorzitter

Timmermans
Nieuws

Timmermans haalt opnieuw uit naar Boomsma: “Huichelachtig gedrag moet benoemd worden”

GL/PvdA-leider Frans Timmermans heeft donderdag herhaald dat hij geen spijt heeft van zijn felle uitspraken tegen NSC-Kamerlid Diederik Boomsma. Die ontstonden na de tumultueuze stemming in de Tweede Kamer over strengere asielmaatregelen. Volgens Tim

Regenboog
Nieuws

Duitse Bondsdag grijpt in: regenboogvlaggen moeten weg uit kantoren parlementariërs

In het Duitse parlement is ophef ontstaan over de zichtbaarheid van regenboogvlaggen. Het bestuur van de Bondsdag heeft besloten dat parlementariërs geen vlaggen meer mogen tonen in hun kantoren, waaronder de veelgeziene regenboogvlag. Aanleiding is

Timmermans
Nieuws

RTL-programma om zeven lijsttrekkers in kasteel op te sluiten dreigt te mislukken

Het RTL-programma Het Conclaaf, dat zeven lijsttrekkers samen in een kasteel wilde opsluiten voor een openhartig verkiezingsdebat, dreigt te mislukken. Na eerder al een afzegging van PVV-leider Geert Wilders, haken nu ook Frans Timmermans (GL/PvdA) e

Wilders
Nieuws

PVV-leider Wilders roept op tot verzet tegen azc’s

PVV-leider Geert Wilders heeft tegenover de Haagse pers duidelijk gemaakt dat zijn partij doorgaat met het actief ondersteunen van lokale protesten tegen nieuwe asielzoekerscentra (azc’s). “Maak je borst maar nat, we zijn pas net begonnen”, aldus Wil

Von der Leyen
Nieuws

Von der Leyen overleeft motie van wantrouwen, ondanks felle kritiek op 'Pfizergate' en migratiebeleid

Ursula von der Leyen blijft aan als voorzitter van de Europese Commissie. Een motie van wantrouwen tegen haar, ingediend door de Roemeense Europarlementariër Gheorghe Piperea (ECR), is donderdag in Straatsburg verworpen. Van de 553 uitgebrachte stemm

asielcrisis
Nieuws

Haagse gemeenteraad blijft vasthouden aan voorrang statushouders

De Haagse gemeenteraad heeft woensdagavond een motie verworpen die een einde had moeten maken aan de voorrang voor statushouders bij de verdeling van sociale huurwoningen. De motie van Hart voor Den Haag, bedoeld om inwoners van de stad voorrang te g

moskee
Nieuws

Imam geschorst na bezoek aan Israël: ‘Morele schande’ volgens moskeebestuur

De Marokkaanse Bilal Moskee in Alkmaar heeft imam Youssef Msibih per direct geschorst. De reden volgens de moskee was zijn deelname aan een delegatie van Europese moslimleiders die de Israëlische president Isaac Herzog ontmoette in Jeruzalem. Het mos

EU
Nieuws

Europarlementariër haalt uit naar ‘eco-waanzin’ in Europees Parlement: “Wees geen communist"

In het Europees Parlement heeft de Poolse Europarlementariër Dominik Tarczyński (ECR-fractie) fel uitgehaald naar de klimaatagenda van de Europese Unie. Tijdens een plenair debat noemde hij de groene ambities van Commissievoorzitter Ursula von der Le

Cruiseschip
Nieuws

Nieuwe Rotterdamse VVD-leider wil koers radicaal wijzigen: ‘Tien jaar geen statushouders erbij’

Tim Versnel is door de VVD aangewezen als nieuwe lijsttrekker in Rotterdam. In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen van 2026 wil hij de koers van de stad ingrijpend veranderen. De focus ligt op veiligheid, economische groei, streng asielbeleid e