Waarom uw elektrische auto in 2030 bijna niets meer waard is

Steeds meer Nederlanders stappen over op elektrisch rijden. De overheid subsidieert, fabrikanten adverteren en laadpalen schieten als paddenstoelen uit de grond. Maar achter het enthousiasme schuilt een ongemakkelijke waarheid, onthult de Zweedse krant Teksiden: wie nu een nieuwe elektrische auto koopt, zit over vijf jaar waarschijnlijk met een vrijwel onverkoopbaar voertuig. In 2030 kan die hippe EV zomaar een blok aan het been blijken.
Waar de verbrandingsmotor decennialang slechts langzaam verbeterde, ondergaat de elektrische auto een technologische revolutie. En snel ook. “Wat nu nieuw is, is straks antiek,” stelt mobiliteitsanalist Teksiden. “De ontwikkeling van batterijen, software, laadtechniek en actieradius gaat zo hard, dat veel elektrische auto’s uit deze jaren in 2030 hopeloos verouderd zijn.”
Een versleten accu betekent minder bereik, minder efficiëntie en hoge vervangingskosten. In 2030 zullen veel tweedehands EV’s uit het huidige decennium al een aanzienlijk deel van hun oorspronkelijke actieradius hebben verloren. En dat maakt ze onaantrekkelijk voor kopers. “Niemand wil een auto die slechts 200 kilometer haalt, als nieuwe modellen moeiteloos 600 tot 700 kilometer rijden op één lading.”
Traag laden is straks een dealbreaker
Ook de laadsnelheid is een pijnpunt. Een EV uit 2020 die slechts 50 kW ondersteunt, is in 2030 traag en frustrerend vergeleken met modellen die aan 350 kW-laders binnen tien minuten zijn opgeladen. “Vergelijk het met internet: wie nu nog een inbelverbinding aanbiedt, doet niet meer mee.”
De techniek evolueert, en dat geldt ook voor stekkers. Sommige oudere modellen gebruiken laadconnectors die over een paar jaar zeldzaam zijn. Voor de tweedehandsmarkt is dat funest: kopers willen gemak, geen gedoe.
Moderne EV’s worden over-the-air geüpdatet met nieuwe snufjes en veiligheidssystemen. Maar oudere modellen verliezen vaak de steun van de fabrikant. Geen updates betekent: geen nieuwe functies, geen actuele kaarten, geen veiligheidspatches. In een steeds digitalere auto-wereld is dat simpelweg niet acceptabel.
Oud design, lage interesse
Naast techniek telt ook uitstraling. De eerste generatie elektrische auto’s had vaak een experimenteel of juist saai design. Wat toen futuristisch oogde, is straks gedateerd. Zeker op de tweedehandsmarkt – waar emotie een grote rol speelt – is een ouderwets ogende EV kansloos.
De restwaarde van EV’s daalt sneller dan bij benzineauto’s. Dat komt door de snelle technische ontwikkeling én de hoge kosten voor vervanging van de accu. Sommige experts spreken zelfs van ‘waardeverlies op turbostand’. Teksiden waarschuwt: “Veel modellen die nu nog 30.000 euro waard zijn, kunnen in 2030 slechts een fractie daarvan opleveren – als ze al verkocht raken.”
Is de garantie verlopen en begeeft de accu het? Dan zijn de kosten enorm. Vaak wordt er niet meer gerepareerd, maar vervangen. Dat schrikt kopers af. Zeker als het model dan ook nog geen updates meer krijgt en slecht laadt.
Winterproblematiek
In koude klimaten is een warmtepomp bijna onmisbaar. Modellen zonder dit systeem verbruiken veel meer stroom in de winter. En dat betekent: nóg minder bereik, vooral tijdens de maanden waarin u het meeste energie nodig heeft. “Zonder warmtepomp valt zo’n auto gewoon af,” aldus Teksiden.
Wie nu een elektrische auto koopt, doet er goed aan na te denken over de toekomst. Niet elke EV houdt zijn waarde, en niet elk model blijft technisch bij. In 2030 zullen veel van de auto’s die nu nog trots de oprit sieren, lastig verkoopbaar zijn. De conclusie van Teksiden is helder: