Verkoop alcoholvrij bier daalt voor het eerst in jaren
De biermarkt in Nederland heeft een uitdagend jaar achter de rug. Over de eerste negen maanden van 2024 daalde de bierverkoop zowel in de horeca als voor thuisgebruik. Vooral de verkoop van alcoholvrij bier kreeg een flinke klap, met een daling van 5,7 procent. Het is voor het eerst in jaren dat de verkoop van alcoholvrij bier afneemt
Tot 2024 kende alcoholvrij bier een explosieve groei. Sinds 2010 steeg de verkoop met maar liefst 500 procent, en in de afgelopen jaren werd één op de vijftien biertjes die in Nederland werd gedronken, alcoholvrij. Deze groei kwam nu tot stilstand door de invoering van de verhoogde verbruikersbelasting begin dit jaar. De zogenoemde limonadetaks verhoogde de prijs van een flesje alcoholvrij bier met 6 cent, wat consumenten leek af te schrikken.
Ondanks het slechte jaar voor bier in het algemeen, zagen brouwers in het derde kwartaal een lichte verbetering in de cijfers vergeleken met de eerste helft van het jaar. Dit had vooral te maken met het betere weer in de zomermaanden. Toch bleef de totale daling van de bierverkoop op 3,9 procent hangen, waarbij de horeca 0,2 procent minder bier tapte en thuis 1,7 procent minder bier werd ingekocht.
De verkoop van alcoholhoudend bier bleef minder hard dalen dan die van de alcoholvrije variant. Volgens de Nederlandse Brouwers lijkt dit voor een deel te komen door de verhoudingsgewijs lagere prijsverhogingen van regulier bier, meldt NU.nl
Uit onderzoek van Nederlandse Brouwers blijkt dat vooral jongeren eerder naar alcoholvrij bier grijpen dan oudere generaties. Dit markeert een opvallende verschuiving: waar vroeger de stap vaak was om na jaren bier met alcohol over te stappen naar alcoholvrij, lijkt die volgorde bij veel jongeren nu omgekeerd te zijn. Het lijkt erop dat jonge consumenten bewust kiezen voor een gezondere levensstijl, waarbij alcoholvrije dranken steeds vaker de norm worden.