Minister Madlener voert 130 km/u opnieuw in: ‘Het begin is er’

Minister Barry Madlener (PVV) van Infrastructuur en Waterstaat maakt werk van zijn verkiezingsbelofte: harder rijden op de snelweg. Op drie trajecten is de maximumsnelheid overdag weer 130 kilometer per uur. ‘Althans, het begin daarvan’, zegt Madlener. Binnenkort volgt de A37 tussen Holsloot en Zwartemeer.
Op de Afsluitdijk, de A6 bij Lelystad en de A7 richting Duitsland staan de 130-borden weer. Maar drie trajecten is volgens Madlener ‘zeker’ te weinig. ‘We hebben nu drie trajecten, er komt nog een vierde aan. En daarna gaan we naar de tweede batch met hopelijk weer een aantal trajecten.’
Volgens Madlener is stikstof geen onoverkomelijk probleem. ‘Stikstof is heel lokaal en dit zijn trajecten waar niet heel stikstofgevoelige habitats te vinden zijn.’ Vooral bij de Veluwe verwacht hij nog wel problemen.
Hij werkt samen met de stikstofcommissie aan een ondergrens van 1 mol stikstof per hectare per jaar. ‘Dat zou enorm helpen voor meer 130-wegen. Want de extra uitstoot die deze snelheidsverhoging veroorzaakt, is minimaal.’
Vrijheid om te kiezen
Critici wijzen op de gewenning aan 100 kilometer per uur, maar Madlener is daar duidelijk over. ‘Je mocht ’s avonds gewoon 130 rijden. En trouwens: je hoeft geen 130 te rijden, hè. Het is een recht, geen plicht.’
Hij benadrukt dat automobilisten hun eigen tempo mogen bepalen. ‘Soms ben je lekker aan het sightseeën en rijd je gewoon 100. Dat mag ook. Als je dan maar niet onnodig links blijft rijden!’
Regeldruk en tegenwerking
Madlener ziet hoe lastig het is om beleid te realiseren. ‘We zijn helemaal overgereguleerd, tot en met een Europese Unie aan toe die ons de wet voorschrijft.’ Hij noemt het ‘ongelooflijk ingewikkeld om nog iets voor elkaar te krijgen in dit land’. Maar, zo zegt hij: ‘Ik word niet door ambtenaren tegengewerkt. Voor hen niets dan lof.’
Over Schiphol zegt hij: ‘Mijn opdracht is om de rechtszekerheid rondom Schiphol voor de omwonenden te verbeteren, in opdracht van de rechter.’ Wel probeert hij ‘met zo min mogelijk schade’ te opereren.
Meer geld nodig
Volgens Madlener is er zeker vijf miljard euro extra nodig voor onderhoud van wegen, bruggen en tunnels. Hij wil dat zijn opvolger genoeg middelen heeft. ‘Ik zit maximaal vier jaar. Maar ja, zeg nooit 'nooit'.’