Arrestaties nadat Oekraïners wapperen met 'nazivlaggen' bij rapconcert

Een concert in het Nationale Stadion van Warschau, met 60.000 bezoekers, is zondagavond geëindigd in chaos en politieke controverse. Niet alleen werden 109 mensen opgepakt wegens geweld, drugsbezit en illegale toegang, ook leidde het gedrag van Oekraïense bezoekers tot woede in Polen. Ze vertoonden namelijk meermaals een verboden vlag die wordt geassocieerd met genocide en nazisme. Dit melden Poolse media.
De Wit-Russische rapper Max Korzh, populair onder Oekraïense vluchtelingen in Polen, trad op precies vijf jaar na de omstreden presidentsverkiezingen in zijn thuisland. Op de tribunes en in het publiek waren opvallend veel jonge Oekraïense mannen te zien — mannen die in eigen land dienstplichtig zouden zijn, maar nu in EU-landen verblijven.
Velen droegen Oekraïense vlaggen, maar één symbool sprong er negatief uit: de rood-zwarte vlag van het Oekraïense Verzetsleger (UPA). Dit nationalistische symbool, dat in Oekraïne door sommigen als patriottisch wordt gezien, is in Polen onlosmakelijk verbonden met de Volhynia-massamoorden. Daarbij werden tijdens de Tweede Wereldoorlog naar schatting tot 100.000 etnische Polen en leden van minderheden afgeslacht. Polen erkent dit als genocide. De UPA werkte soms samen met nazi-Duitsland en was de militaire vleugel van de nazistische Bandera-factie OOeN.
🇵🇱🇺🇦🇧🇾
— WarNewsPL (@WarNewsPL1) August 11, 2025
W sobotę na Stadionie Narodowym w Warszawie odbył się koncert białoruskiego rapera Maxa Korzha. Podczas występu jego fani z Ukrainy rozwiesili banderowską, czerwono-czarną flagę UPA. Przed rozpoczęciem wydarzenia doszło również do przepychanek z ochroną.
Źródło: Pch24 pic.twitter.com/mMYSzkCrkF
“Grove belediging voor Polen”
De vertoning van deze vlag in de Poolse hoofdstad werd door veel Polen ervaren als regelrechte provocatie. “Honderden capabele Oekraïners van dienstplichtige leeftijd, gisteravond bij een concert in Warschau,” schreef Marek Magierowski, voormalig Pools ambassadeur in de VS. “Trots een rood-zwarte nationalistische vlag tonen, een schandalige belediging voor de meeste Polen... Ik ben echt woedend.”
Zijn woorden onderstrepen een groeiend sentiment in Polen: de massale instroom van Oekraïners brengt niet alleen sociale en economische lasten met zich mee, maar ook ideologische en historische spanningen.
Podczas koncertu białoruskiego rapera Maxa Korzha na Stadionie Narodowym w Warszawie doszło do niebezpiecznych incydentów. Chwilę przed występem część publiczności zaczęła przeskakiwać przez barierki i zbiegać z trybun na płytę stadionu. Próby powstrzymania tłumu przez ochronę… pic.twitter.com/jbOeorqZuc
— 🌐 ᴛʜᴇᴘᴏʟᴀɴᴅɴᴇᴡs 🌐 (@thepolandnews_) August 10, 2025
Onderzoek naar “totalitaire symbolen”
Het bestuur van het Nationale Stadion heeft aangifte gedaan bij het Openbaar Ministerie wegens “het tonen van vlaggen met duidelijk negatieve historische associaties”. Volgens het stadion zijn symbolen die verwijzen naar totalitaire regimes of die aanzetten tot haat, verboden.
De politie onderzoekt drie vlaggen met “totalitaire symbolen” en heeft bewijsmateriaal aan de aanklagers overgedragen. Minister van Binnenlandse Zaken Marcin Kierwiński kondigde aan dat vluchtelingen die zich hieraan schuldig maken, mogelijk worden uitgezet: “We zullen procedures in gang zetten om hen terug te sturen naar het land van herkomst.”
Breder spanningsveld
In Polen is het promoten van fascistische of andere totalitaire ideologieën strafbaar met maximaal drie jaar cel. Het glorificeren van historische Oekraïense nationalisten zoals Stepan Bandera ligt er uiterst gevoelig. Hoewel deze figuren in Oekraïne soms als vrijheidsstrijders worden vereerd, gelden ze in Polen en andere landen als daders van etnische zuiveringen.
Het incident in Warschau legt de spanningslijnen bloot die ontstaan wanneer grote groepen migranten — met eigen politieke en nationalistische agenda’s — zich vestigen in een ander land. Voor landen als Polen, maar ook Nederland, rijst de vraag of de massale instroom van Oekraïners niet te gemakkelijk wordt gepresenteerd als louter humanitaire opvang, terwijl er ook risico’s zijn op ideologische en historische confrontaties.
Praatmee