Open brief van Pieter Omtzigt zet NPO onder druk

Opinie3 maart 2023 4 minuten Redactie
Omtzigt

Onafhankelijk Tweede Kamerlid Pieter Omtzigt heeft een open brief geschreven aan Margo Smit, de ombudsman van de NPO. Omtzigt dient namelijk een klacht in over het geplande debat 'Linksom of Rechtsom'. Dit zal een debat zijn tussen twee VVD'ers (Rutte en Schippers) en het linkse verbond (Klaver en Kuiken). De brief van  Omtzigt staat integraal op NieuwRechts.

'Als actief lid van de Tweede kamer der Staten-Generaal ben ik op dit moment geen lid van een politieke partij die deelneemt aan de verkiezingen voor de provinciale staten of de Eerste Kamer. Daarom voel ik mij niet alleen vrij, maar ook moreel verplicht een opmerking te maken en daarmee een klacht in te dienen over het geplande debat ‘Linksom of Rechtsom’, dat gepland staat op de zondagavond voor de verkiezingen op NPO1.'

'De opzet van de debatten bij bijvoorbeeld WNL op zondag en de NOS lijken mij evenwichtig. Een debat tussen een klein aantal partijen kan ook zeer verhelderend en evenwichtig zijn, mits andere relevante partijen op een ander prominent moment op een gelijkwaardige manier het debat kunnen aangaan.'

'Het genoemde debat is echter, voor zover mij nu bekend, het enige grotere debat, dat tussen een klein aantal partijen georganiseerd wordt bij de verkiezingen. Een aantal zaken valt op bij dit debat:

1. Drie van de vier politici zijn niet verkiesbaar. Voor een verkiezingsdebat is dat buitengewoon vreemd. Twee van de politici zijn lid van een partij, namelijk de VVD en éen is tevens de huidige premier, die in ons bestel juist gecontroleerd zou moeten worden door de leden van de huidige en toekomstige Eerste Kamer.
2. Zowel VVD als de combinatie PvdA/GroenLinks krijgt ongeveer een half uur zendtijd. Andere politieke partijen krijgen slechts enkele minuten en secondes bij de andere debatten, waar spreektijd evenwichtig verdeeld wordt.
3. Het programma gaat over zaken, waarover de provinciale verkiezingen niet gaan, zoals migratie. De Eerste Kamer gaat wel over wetten over migratie, maar naar mijn beste weten heeft geen van de partijen een verkiezingsprogramma gepubliceerd voor de verkiezingen van de Eerste Kamer en drie van de vier politici zijn nogmaals niet verkiesbaar voor die Eerste Kamer.
4. Het debat gaat niet over een zeer brisant thema, de gaswinning in Groningen, waarover de premier geen antwoorden geeft en wat de provinciale politiek in Groningen (en in een klein deel van Drenthe) al lang overheerst. Dit valt vooral op omdat voor de verkiezingen van de Tweede Kamer in 2021 niemand bij de publieke omroep echt doorvroeg op het kinderopvangtoeslagschandaal, de reden van aftreden van het kabinet.'

'Als publieke omroep heeft u een aantal normen, die op verschillende plekken vastliggen:

a. In de mediawet 2008 staat in artikel 2.1:
“Publieke mediadiensten [..] verzorgen media-aanbod dat [..] onafhankelijk is van commerciële invloeden en, behoudens het bepaalde bij of krachtens de wet, van overheidsinvloeden”
b. In het concessiebeleidsplan 2022-2026 staan op pagina 15 de Waarden van de publieke omroep. Daar staan de volgende twee waarden tussen:
“Onafhankelijk: er zijn geen politieke en/of commerciële invloeden”
“Pluriform: ons aanbod weerspiegelt alle relevante, in Nederland levende politieke en maatschappelijke meningen, opvattingen en levensbeschouwelijke stromingen.”'

'Bij verkiezingen is vrije en gelijke toegang tot de media zeer belangrijk. De voorlichtende en controlerende taak in onze democratische samenleving zijn dan in uw handen.'

'Zo schrijft de Venetië Commissie van de Raad van Europa in haar “Code on Good Practice in Electoral Matters” onder ‘Equality of opportunity’ uitgebreid over gelijke toegang. Kandidaten en partijen moeten voldoende evenwichtige hoeveelheden zendtijd of advertentieruimte toegekend krijgen, ook op staatszenders voor radio en televisie.'

'Daarom heb ik de volgende vragen voor u:

1. Vindt u dat de voorgenomen debatten op televisie bij de publieke omroep voldoen aan uw eigen standaarden van onafhankelijkheid en pluriformiteit, zoals vastgelegd in het concessiebeleidsplan 2022-2026?
2. Op welke wijze gaat u ervoor zorgen dat alle kandidaten en partijen voldoende evenwichtige hoeveelheden zendtijd toegekend krijgen bij de publieke omroep?
3. Op welke wijze biedt u weerstand tegen politieke druk van politici en politieke partijen?
4. Heeft u zelf speciale regels opgesteld voor de verkiezingen, aangezien juist daar in een specifieke periode – zeg drie weken voor de verkiezingen – extra noodzaak tot evenwichtige toegang is. Indien die regels er niet zijn, zijn ze dan in uw ogen niet nodig óf zijn ze nodig en wilt u ze zelf voorstellen óf heeft u er een voorkeur voor dat ze extern worden vastgelegd en dat iemand daar toezicht op houdt?'

'Een spoedig antwoord voor 7 maart stel ik op prijs, omdat u dan nog wijzigingen kunt aanbrengen in uw voorgenomen programmering wanneer u van mening bent dat de hoge standaarden van onafhankelijkheid en pluriformiteit niet gehaald worden.'

Meerartikelen

Rutte
Nieuws

Russisch gas boycotten? Nederlandse regering kan belofte niet nakomen door contracten

Een langdurig contract voor vloeibaar aardgas (LNG) tussen het Franse energiebedrijf TotalEnergies en een Russische leverancier vormt een obstakel voor de volledige stopzetting van de import van deze brandstof, volgens ingewijden bronnen aan Bloomber

Orban
Nieuws

Orbán: 'Brusselse elite verkeert in midlifecrisis omdat rechts gaat winnen bij komende verkiezingen'

De Hongaarse premier Viktor Orbán wijst tijdens een radiointerview op wat hij beschrijft als een "midlifecrisis" binnen de Europese Unie, met name in Brussel, omdat het mandaat van het Europees Parlement in juni afloopt. Orbán benadrukte dat omstrede

Nieuws

Google stopt tijdelijk met AI-model dat blanke historische personen als personen van kleur afbeeldt

Google schort tijdelijk het maken van afbeeldingen van mensen op met zijn AI-model Gemini, nadat gebruikers kritiek hadden geuit op de onjuiste generatie van sommige historische afbeeldingen. Hoewel de duur van deze stopzetting onbekend is, heeft het

Kuipers
Achtergronden

Kuipers doet boekje open over plotselinge vertrek: "Uitslag D66 was teleurstellend"

Ernst Kuipers, voormalig minister van Volksgezondheid voor D66, heeft onthuld dat zijn plotselinge vertrek begin dit jaar onvermijdelijk was, ondanks de vele vragen die het opriep. Dit verklaarde hij in een interview met NRC. "Als zittend minister ku

Bent
Achtergronden

Leraar bespuugd, geschopt en uitgekocht na deelname aan anti-islamprotest

De Zweedse leraar Bent Andersen (59) nam in november deel aan een anti-islamprotest. Als gevolg hiervan werd hij geslagen, geschorst van zijn werkplek en gedwongen te stoppen met lesgeven. "Ik heb het recht om mezelf te uiten en te demonstreren", ver

Trans
Nieuws

Lokale overheid neemt voogdij over omdat ouders weigeren genderfluïditeit kind te erkennen

Een echtpaar uit Indiana (Verenigde Staten) heeft beroep aangetekend bij de Hoge Raad nadat hun kind door de kinderbescherming uit huis werd geplaatst toen de ouders weigerden de door hen gekozen naam en voornaamwoorden te gebruiken. Mary en Jeremy C

azc
Nieuws

Drentenaren in verzet tegen komst groot azc in dorpje van minder dan 4.000 inwoners

Inwoners van het Drentse Tynaarlo zijn een petitie gestart tegen de komst van een asielopvang voor 250 mensen. Het Drentse dorpje Vries telt nog geen 4000 inwoners, maar politici en het COA willen er een azc van 250 neerzetten. 'Deze petitie richt zi

Politie
Nieuws

Man veroorzaakt zeven autobranden in één nacht

De Haagse politie is op zoek naar een pyromaan. De politie heeft deze week beelden vrijgegeven van een man die in 2023 zeven auto's in de brand heeft gestoken.  'In totaal werden er 7 auto's in de brand gestoken. Deze autobranden vonden plaats in de

Leesmeeropinie
Leesmeerinterviews

Meerartikelen

Politie

Italiaanse politie maakt korte metten met Palestijnse mars

Donderdag vond er een Palestijnse mars plaats in Pisa. Maar omdat er geen toestemming was afgegeven, besloot de politie flink in te grijpen. Online circuleren er nu video's van de confrontatie tussen de politie en pro-Palestijnse betogers. Vooral stu

Biden
Fun

Trump deelt satirische video van Biden die naar bejaardenhuis gaat

Donald Trump heeft weer eens hard uitgehaald naar de Amerikaanse president Joe Biden. Biden, die niet bepaald bekend staat om zijn goede mentale en fysieke staat, wordt in een bewerkte video door Trump neergezet als een oude man op weg naar een bejaa

Zelensky
Peiling

9 op 10 Europeanen denkt dat Oekraïne oorlog niet gaat winnen

Europeanen zijn een stuk pessimistischer geworden over de kansen van Oekraïne om de oorlog tegen Rusland te winnen. Gemiddeld gelooft slechts één op de tien dat Zelensky Poetin gaat verslaan. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van ECFR. Na bijna twee jaa

XR

Extinction Rebellion kondigt nieuwe A10-blokkade voor zaterdag 24 februari

Klimaatorganisatie Extinction Rebellion kondigt vrijdag weer een nieuwe demonstratie aan. De volgende dag, zaterdag 24 februari, zullen klimaatactivisten de A10 bij Amsterdam ontregelen. Waarom nu juist de A10 in Amsterdam? Dit zegt XR erover: 'ING i

Rama Meloni
Nieuws

Meloni's asieldeal komt er definitief: Albanees parlement stemt in

De asieldeal van Giorgia Meloni gaat er definitief komen. Het Albanese parlement heeft ingestemd met het plan om Italiaanse bootmigranten op te vangen in Albanië. Het doel van de asielopvang is om vluchtelingen te ontmoedigen in hun voornemen om de o

Palestina
Opinie

Anti-Israël leugens in het kwadraat: genocide en Apartheid

U kent de steeds terugkomende beschuldigingen van de pro-Palestijnen richting Israël: het is een koloniale staat die zich schuldig maakt aan genocide en het heeft bovendien een apartheidsregime. Waarom juist deze aantijgingen? Omdat dit in de wereld

Ouaali
Nieuws

Marokkaanse Nederlander wil emigreren vanwege PVV en 'racistische armoedzaaiers'

Vlogger Youness Ouaali wil verhuizen naar Marokko. Volgens hem is Nederland een 'akelig land' vol met 'kansloos kutvolk' en 'racistische armoedzaaiers'. Ook de populariteit van rechtse partijen als PVV, VVD, NSC en BBB kan hij weinig waarderen. Momen

Bukele
Achtergronden

President haalt uit naar 'ondemocratische' George Soros: "Wie heeft hem gekozen?"

Nayib Bukele, de president van El Salvador, haalt flink uit naar George Soros. Volgens Bukele heeft Soros geen democratisch mandaat. Daarom vindt hij het wrang dat de Hongaars-Amerikaanse filantroop inspraak heeft bij het bepalen van beleid en wetten

Wuppertal
Nieuws

Moslim steekt medeleerlingen neer op Duitse school: veel gewonden